Permalänk
Medlem

Extern laptopkylare

Go´kväll Sweclockers forum!

Jag har på senare dagar börjat spela grafiktunga spel på min laptop, för att dessa skall lira bra på höga inställningar
var överklockning den enda vägen att gå... Detta resulterar tyvärr väldigt ofta i överhettning....
Alla som har råkat ut för det (vem har inte?) vet hur jobbigt det kan vara.

Hur som helst, jag vill veta vad ni har för erfarenheter av externa laptopkylare, en sådan platta med fläkt/fläktar på undersidan, ja ni vet vad jag tänker på.
Då jag studerar energi i byggnader på högskolenivå vet jag att seriekopplade fläktar inte ger dubbelt så mycket flöde men en jäkla massa tryckfall, vilket
jag inte tror påverkar resultatet speciellt mycket i det här fallet då fläktarna inte sitter i en sluten kanal.

Mina egna erfarenheter ifrån stationära datorer är ju givetvis att fler och större fläktar ger lägre temperaturer men frågan är hur mycket en extern fläkt
kan hjälpa en tillsynes ganska inkapslad laptop?

Laptopen i fråga är en ASUS G56jk. Den har i7 4700, gtx 850m 8gb ram osv, mao ganska potent gamingdator med lite hjälp av OC.
Luftintaget sitter framme vid pekplattan och är väl i ärlighetens namn inte jättebra ur intagssynpunkt. Så vad tror ni, skall man investera i en kylare eller
är det att kasta pengarna i sjön? Jag själv vill ju tro att det är en jättebra lösning (optimist) men tror väl att den största vinsten är att frånluften evakueras
på så vis att man inte återciruklerar delar av den och att kylaren kyler hela undersidan och på så vis minskar värmestrålningen mot underlaget.
Jag tror inte att jag kommer få ökat flöde in i datorn utan att fokus ligger på att leda bort värmestrålningen, tänker jag rätt?

Permalänk

Hallo går i samma tankar, dock så ligger temperaturen i min laptop ganska långt under smärtgränsen (GTX 860m Maxwell OC, runt 82C i tunga spel och i7 4710HQ stock, runt 85C i load) och har aldrig upplevt throttling eller andra problem. Det jag ville uppnå var att tysta ner den lite när jag spelar med den på TVn, när jag spelar på den brukar jag använda hörlurar och även utan brukar den inte föra allt för mycket oväsen men det går alltid att försöka få den tystare :). Det är laptopen i sign. Efter att ha tittat runt på olika kylplattor så kommer jag nog att köpa Cooler Master NotePal U2 PLUS - http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168349821...

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Hallo går i samma tankar, dock så ligger temperaturen i min laptop ganska långt under smärtgränsen (GTX 860m Maxwell OC, runt 82C i tunga spel och i7 4710HQ stock, runt 85C i load) och har aldrig upplevt throttling eller andra problem. Det jag ville uppnå var att tysta ner den lite när jag spelar med den på TVn, när jag spelar på den..........[/url]

Härligt att se fler likasinnade! Jag tror på en med stor fläkt, två små fläktar känns som att det drar onödigt mkt energi och kan låta en hel del kanske?

Här är en länk till ett test, dock från 2012 men en del av grejerna finns säkert kvar

http://www.nordichardware.se/Barbara-Datorer-Recensioner/10-l...

Permalänk

Enligt testet så ska den vara riktigt bra ju! U3 som kom bra till i testet är den större modellen av U2 och enligt det jag har hittat så är U2 tystare och effektivare än U3. Den ensamma stora fläkten i X3an är mycket högljuddare än U3 tre små, håller med om att det är lite konstigt då stora fläktar brukar skapa mindre ljud eftersom de inte behöver arbeta i så hög rpm för att flytta mycket luft :/. La en beställning på X2 förut idag så får den säkert på fredag. Kan höra av mig hur den presterar då? Jag var intresserad av U3an men den kändes lite för stor för min lilla 14 tummare :). Om fläktarna är värdelösa så får man ett fint ställ som skapar passiv kylning så win win hur som helst

U2 - http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182369-c...
U3 - http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...
X3 - http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/165971-c...

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Enligt testet så ska den vara riktigt bra ju! U3 som kom bra till i testet är den större modellen av U2 och enligt det jag har hittat så är U2 tystare och effektivare än U3. Den ensamma stora fläkten i X3an är mycket högljuddare än U3 tre små, håller med om att det är lite konstigt då stora fläktar brukar skapa mindre ljud eftersom de inte behöver arbeta i så hög rpm för att flytta mycket luft :/. La en beställning på X2 förut idag så får den säkert på fredag. Kan höra av mig hur den presterar då? Jag var intresserad av U3an men den kändes lite för stor för min lilla 14 tummare :). Om fläktarna är värdelösa så får man ett fint ställ som skapar passiv kylning så win win hur som helst

U2 - http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182369-c...
U3 - http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...
X3 - http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/165971-c...

Ja du har helt rätt i det du säger, gör gärna det, skall bli intressant och se hur det fungerar!

Permalänk

Fick hem laptopkylaren (Cooler Master Notepal U2 Plus) idag och det passade perfekt för min 14 tum laptop, kant i kant till och med :). Det första som jag saknat sedan jag bytte från min stationära var just vinkling som är platt på en laptop och jag gillar lite lutning på mina tangentbord vilket stället medför, samt att skärmen kommer upp lite vilket också är positivt. Det finns gott om utrymme under datorn nu och de två fläktar som följde med kan man ställa in själv på undersidan hur de skulle sitta efter sin specifika laptop modell, de blåser in "färsk" luft i inblåshålen och de är relativt tysta, de hörs dovt men är inget som stör.
Den sänkte faktiskt tempen på den OC GPUn och maxtempen efter att kört GTA V i en timme var 76c, men den låg oftast under det. Det går att få ner den ännu mer om jag drar upp fläktarna på max i laptopen, men känns lite onödigt när tempen är så låg. CPUn ligger kvar på runt 85c, tror det är eftersom den är rätt maxad för den sitter i en 2cm tjock 14 tums laptop, I7 4710HQ är vad jag förstått gjord för tjockare 15 tummare och uppåt. Det ända negativa jag kan komma på är ifall man köper detta ställ till en 17 tums dator så måste den sticka ut på sidorna, men visst det skulle fungera och vinklingen är låst så om man inte tycker om vinklingen som finns så går det inte ändra om man inte ändrar underlaget som stället står på.
Allt som allt så är jag väldigt nöjd med köpet

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Köpte en Cooler Master Notepal X3 till sambons Lanovo Y510P och den gör ett superb jobb.

http://www.nordichardware.se/Barbara-Datorer-Recensioner/10-l...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Kör på de som är i metal likt Cooler Masters är. De i plast har jag upplevt kunna bli statiskt uppladdade. Detta kan dock ha att göra med att jag har katter hemma osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffe12:

Jag var intresserad av U3an men den kändes lite för stor för min lilla 14 tummare :).

Jag har U3'an sedan något / några år. De är designade för att ersätta en datorväska, och fungera som stativ när man är på plats, men det första kommer aldrig bli aktuellt för min del.
Jag använder bara laptopen på ett sätt så att den behöver den extra kylningen sporadiskt, med andra ord, ett par veckor i taget, lite då och då, så jag kan inte uttala mig om livslängden på grejerna, men det kommer ju bli skit när man ska ha tag i nya 5v fläktar.

De som medföljer låter. Men inte speciellt mycket. Och det gör en betydande skillnad för vilken temperatur luften ut ur laptopen har, så jag är nöjd.

"Kvaliten" på bearbetningen på den här "kylplattan" är ganska dålig. Det är en stansad bockad plåt, och en del kanter är så pass vassa att man utan vidare kan hyvla naglarna och ta av betydande mängder vitt skräp. Det gör den bitvis lite obehaglig att hålla i, men de vassa kanterna är främst på "botten" så som de tänkt sig att man ska bära den med laptoppen på insidan, så det är inte ett egentligt problem.

Man känner hur laptopen gungar när man skriver på tangentbordet, men det är inte så mycket att skärmen gungar runt och man har svårt att se det. Lägger man handen på "ena sidan" av laptopen känner man hur hela plattan lutar lite åt det hållet, men återigen, inte speciellt markant.
Jag förväntade mig något lite stabilare, men det är inte "dåligt".

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.