Permalänk
Medlem

Jobba som konsult

Hejsan,

Jag har tankar och funderingar på det här med att jobba som programmeringskonsult. Vad är för- och nackdelar med att vara konsult? Vilken språkkompetens letar de flesta företagen efter idag? Vilket är mest eftertraktat? Hur ser lönerna ut?

Skulle vara toppen att få svar på dessa frågor

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Hejsan,

Jag har tankar och funderingar på det här med att jobba som programmeringskonsult. Vad är för- och nackdelar med att vara konsult? Vilken språkkompetens letar de flesta företagen efter idag? Vilket är mest eftertraktat? Hur ser lönerna ut?

Skulle vara toppen att få svar på dessa frågor

Hej,

Finns en miljon olika alternativ och svar på denna fråga. En konsult tjänar generellt mellan 20% mer än fast anställda, nackdelen är att det är också ingen anställningsäkerhet samt försten till att åka när företaget/ekonomi går generellt dåligt.

Driver du egen firma så kan löneskillnaden öka men även osäkerheten ökar drastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Hej,

Finns en miljon olika alternativ och svar på denna fråga. En konsult tjänar generellt mellan 20% mer än fast anställda, nackdelen är att det är också ingen anställningsäkerhet samt försten till att åka när företaget/ekonomi går generellt dåligt.

Driver du egen firma så kan löneskillnaden öka men även osäkerheten ökar drastiskt.

Och när det gäller språkkompetens?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Och när det gäller språkkompetens?

Bara och googla, om du kan programmering så borde du kunna det eller vill du allt serverat på silverfat?

Permalänk
Medlem

Och som de flesta jobb så brukar det ju vara så, ju mer du kan desto mer får du betalt. Så ju fler språk/ju bättre du är på dem desto mer betalt får du.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Och som de flesta jobb så brukar det ju vara så, ju mer du kan desto mer får du betalt. Så ju fler språk/ju bättre du är på dem desto mer betalt får du.

Inte nödvändigtvis, vet dem som enbart kan få språk och tjänar dubbelt så mycket som en standard konsult. Tyvärr är den branschen död, för mkt konkurrens, bättre och göra något annat om man är ute efter pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Inte nödvändigtvis, vet dem som enbart kan få språk och tjänar dubbelt så mycket som en standard konsult. Tyvärr är den branschen död, för mkt konkurrens, bättre och göra något annat om man är ute efter pengar

Hm, där ser man. Jag gick bara på det logiska. Ju mer man kan ju mer får man. Kanske tyvärr inte alltid stämmer då

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilken arbetsgivare/kund du får, vad jag har märkt.

Kodade ett montersystem för digitala skärmar åt ett museum och fakturerade cirka 35.000 för det. Gissar på att arbetstiden var kanske 10 timmar.

En annan kund för några år sedan betalade 20.000 för ett jobb som tog 2 timmar.

Båda dessa kunder har vart sådana som sagt "Vi betalar 35.000 om du kan fixa det här", oavsett tid det skulle ta. Med andra ord bra kunder, för dig som företagare om du kan jobba snabbt.

Tyvärr kan jag säga att det är ett undantag. Oftast får du, av mindre kunder, ständigt "vi har inte så mycket pengar men vill ha.." Vilket slutar med att du i slutändan efter 20 timmars jobb inser att din timlön efter skatt ligger på 80kr.

Och ibland kan du ha en löpande timtaxa på 650+moms tills ett projekt är klart och det är helt okej med uppdragsgivaren.

Det beror helt på din kundbas behov och storlek, med andra ord.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Som konsult är man sitt eget varumärke. Det gäller att kunna marknadsföra sig och vara trevlig och synlig. Om man är duktig och kunder återkommer så kan man efter ett tag börja fakturera mera.

Men har man hållet på i 2 år och det aldrig är några kunder som återkommer och man aldrig kan höja sin avgift så ja... då kanske man ska syssla med annat.

Men går det bra ska man ska inte vara rädd att tacka nej till jobb också, om dom inte är villiga att betala en skälig avgift så får man säga det och backa ur. Många fall så förstår dom inte vad som krävs och det är som att jag går in till bilhandlaren och vill köpa en ny BMW för 50.000kr. Det funkar liksom inte och då får man ta ned dom på jorden.

Nackdelar är såklart att man alltid måste lira på topp, att komma sliten och bakfull på en måndag funkar inte. Man förväntas alltid leverera 100%. Och blir det dåliga tider så ryker man först. Andra gillar att det är utmanande och omväxlande.

Permalänk
Medlem

Menar du egenkonsult eller på ett konsultbolag?

Har jobbat som konsult sen 2008 och vill påstå att jobbsäkerheten är högre på ett stabilt konsultbolag även om man bytar uppdrag ganska ofta.

Permalänk
Avstängd

Som anställd konsult är det givetvis ingen mindre säkerhet än att vara anställd någon annanstans

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Bara och googla, om du kan programmering så borde du kunna det eller vill du allt serverat på silverfat?

Givetvis kan jag googla, men när jag ändå frågar de andra frågorna, så kunde jag lika bra ställa den frågan också. Nej, jag vill inte få allt serverat på silverfart. Jag stlälde en fråga, vilket man gör i forum, och hur du får det till att ställa frågan om jag vill ha allting på silverfart, vet jag inte.

För övrigt, tack för alla svar.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brajan:

Givetvis kan jag googla, men när jag ändå frågar de andra frågorna, så kunde jag lika bra ställa den frågan också. Nej, jag vill inte få allt serverat på silverfart. Jag stlälde en fråga, vilket man gör i forum, och hur du får det till att ställa frågan om jag vill ha allting på silverfart, vet jag inte.

För övrigt, tack för alla svar.

Det handlar inte bara om att kunna språk utan ofta även medföljande verktyg. Populära språk är väl C#, C++ och Javascript. Dessutom bör du ju vara van i versionshantering av olika slag, något slags task hanterings system och en hel del andra strökunskaper för att vara attraktiv över huvud taget.

Permalänk
Datavetare

Har jobbat både som konsult (både som anställd och kört eget), arbetar idag som utvecklare/arkitekt på ett företag som levererar produkter.

Fördelen med konsultjobbet var för mig att man fick jobbar med rätt olika typer av saker, var riktigt bra då jag oavsett lägger väldigt mycket tid på att läsa om alla möjliga tekniker kring programvaruutveckling. Nackdelen när man är en konsult som går in under en kortare tid för att hjälpa till inom vissa områden är att man aldrig riktigt går på djupet.

Sitter man och jobbar med produkter som är tekniskt utmanande, t.ex. OS-utveckling och många middle-wares, går man in på djupet på ett helt annat sätt. Är inte heller så säker på att lönen är bättre för konsulter, kanske i något form av genomsnitt, men min erfarenhet är att de bäst betalda utvecklarna/arkitekterna på produktbolag har löner som överstiget vad jag någonsin sett konsulter haft (om man är anställd, som egen blir det en annan sak).

Vilket språk som är viktigt beror väldigt mycket på område:

  • C# är väldigt vanligt, framförallt i Sverige, om du jobbar med företags interna lösningar (är det vad man kallar LOB, line-of-business idag?)

  • Java är jättestort i molnet (som plattform för att driva molntjänster, kör man bara en virtualiserad server är det ju samma språk som om serven var fysisk), det är också huvudspråk för Android (fast nu finns även Go som blir ett lyft om man ska utnyttja alla CPU-kärnor som stoppats in i Android-lurar).

  • C är totalt dominerande för inbyggda system och i praktiken det enda valet för OS-utveckling

  • JavaScript lär ju vara ett måste för mycket webbutveckling, men är ett område jag har väldigt lite erfarenhet av så ska inte säga något säkert här

  • ObjC/Swift är huvudspråk för iOS-utveckling

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Cobol är fortfrande relativt eftersökt i EU.
Många åldrande banksystem är skrivit i cobol, och stor del av programmerare som jobbade med det är i pension nu
Själv om marknaden är liten kanske, så är det ett relativt efterfrågat språk.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Sitter man och jobbar med produkter som är tekniskt utmanande, t.ex. OS-utveckling och många middle-wares, går man in på djupet på ett helt annat sätt. Är inte heller så säker på att lönen är bättre för konsulter, kanske i något form av genomsnitt, men min erfarenhet är att de bäst betalda utvecklarna/arkitekterna på produktbolag har löner som överstiget vad jag någonsin sett konsulter haft (om man är anställd, som egen blir det en annan sak).

Jag tror aldrig jag träffat en anställd som tjänar över 60,inget ovanligt som konsult. Då pratar jag om tekniska roller som arkitekt och lead developer. Vad en anställd projektledare eller Kravare tjänar har jag dock ingen aning om.

Jag börjar nå lönetaket som anställd utan att lämna det tekniska bakom mig (CTO etc). Så funderar på att starta egen firma, då kan man dra in en bit över 100 efter sociala och ändå lägga undan en del i bolaget

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

Jag tror aldrig jag träffat en anställd som tjänar över 60,inget ovanligt som konsult. Då pratar jag om tekniska roller som arkitekt och lead developer. Vad en anställd projektledare eller Kravare tjänar har jag dock ingen aning om.

Jag börjar nå lönetaket som anställd utan att lämna det tekniska bakom mig (CTO etc). Så funderar på att starta egen firma, då kan man dra in en bit över 100 efter sociala och ändå lägga undan en del i bolaget

Om du ligger på runt 60k vet jag flera exempel som pekar på att du har en bra bit kvar till de löner man kan få helt utan att vara chef eller på annat sätt ha personalansvar. Det är inte många som är rena tekniker och ligger över den nivån, men det finns definitivt. För anställd teknisk konsult håller jag med om att taket ligger där någonstans om man jobbar i centra Stockholm, det är klart lägre om man tittar i landet i genomsnitt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Konsult är väl de flesta idag egenkonsult är dock en annan sak.

Mitt råd är att man först ska bli väldigt duktig på det område som man ska utveckla i innan man blir egenkonsult. Det finns dock undantag som enklare webbsidor för mindre företag.

För problemet tycker jag är ansvar, det är lätt att säga att man tar ansvar, men har man gjort ett system som ej fungerar korrekt och man misstänker att det är fel i annan parts mjukvara så är det inte roligt. (Microsoft, Siemens, ABB etc)
Där dessa stora aktörer inte alltid är roliga att arbeta med då de ej för kund vill erkänna att det är deras mjukvara som är fel på. Det brukar t.o.m. vara svårt att få tillgång till dessa personer servrar och ens kunna göra riktiga tester där.

Så det jag tycker generellt folk i samma tankar ska göra är att börja som vanlig konsult, känner man då att man klarar jobbet utan problem och klarar av alla konflikter och att konsultbolaget bara är i vägen, ja starta då eget.

Edit:
Angående lön så ligger en vanlig senior utvecklare på runt 1000kr/h har man då full beläggning plus lite övertid så är det 200 000kr/månad som man kan ta ut, nu finns det dock mellanhänder som projektledare, administratörer staten (arbetsgivaravgift etc) Men jag tycker denna siffra ger en bra indikation på hur mycket man som konsult kan tjäna om man har bra faktuering.
Där många grymt duktiga som jag har jobbat med har valt att starta eget då 200 000kr/månaden i omsättning utan några större omkostnader går att leva på, där man dessutom kan köpa datorprylar utan arbetsgivaravgift, moms och inkomstskatt.
Så en server som en privatperson betalar 500 tusen för kan företagaren köpa för 250 tusen(slipper staten som mellanhand), vilket innebär att en företagare kan leva på mycket lägre löner än en vanlig anställd.

Permalänk

Som konsult KAN du tjäna mer, beroende på hur duktig du är. Som konsult så är det viktigt att jobba åt dig själv och inte bara för arbetsplatsen där ut utför ditt uppdrag.

Permalänk
Avstängd

sjuka löner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baxee:

sjuka löner

Skulle snarare säga motsatsen i förhållande till vilket ansvar en egenföretagande konsult kan ta.
Jag själv som bara är anställt konsult på ett företag kan få ett supportärende mitt i natten vilken dag som helst på året och ska jag ha en väldigt bra ursäkt för att inte ta detta direkt och skicka det vidare till en kollega. Hade jag varit egen företagare så hade ingen ursäkt funnits om jag hade vilja behålla kunden.
Med support syftar jag ej på att visa kunden var svenske knappen sitter (resetknappen på norska) utan att faktisk lösa problemet som kan vara att koda om något. Så om man ska bli rik så ska man bli delägare i något projekt, där det kan slutas hos kronofogden eller riktigt bra.

Jag tycker marknadsekonomin är hyfsat rättvis med att ge folk löner efter vad de presterar och vilka risker som de tar, även om staten nu blandar sig in och förstör.

Edit: I mitt räkneexempel med 200 000kr/mån i inkomst så ska staten ha häften om man tar ut allt i vanlig lön, vad nu tusan staten ska med dessa pengar till? En smart företagare skatteplanerar dock, t.ex. köper värstinghårdvara som enbart använts inom företaget, men som kan vara ett substitut emot att köpa en värstingbil där staten ska ha lika mycket kosing från en i diverse skatter som bilen kostar.
Om man planerar så att sina fritidsintresse är att arbeta kan man spara en hel del pengar genom att vara egenföretagare, inte minst av att kunderna betalar ens leksaker som man får behålla tills man har levererat dem till dessa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Skulle snarare säga motsatsen i förhållande till vilket ansvar en egenföretagande konsult kan ta.
Jag själv som bara är anställt konsult på ett företag kan få ett supportärende mitt i natten vilken dag som helst på året och ska jag ha en väldigt bra ursäkt för att inte ta detta direkt och skicka det vidare till en kollega. Hade jag varit egen företagare så hade ingen ursäkt funnits om jag hade vilja behålla kunden.
Med support syftar jag ej på att visa kunden var svenske knappen sitter (resetknappen på norska) utan att faktisk lösa problemet som kan vara att koda om något. Så om man ska bli rik så ska man bli delägare i något projekt, där det kan slutas hos kronofogden eller riktigt bra.

Jag tycker marknadsekonomin är hyfsat rättvis med att ge folk löner efter vad de presterar och vilka risker som de tar, även om staten nu blandar sig in och förstör.

Edit: I mitt räkneexempel med 200 000kr/mån i inkomst så ska staten ha häften om man tar ut allt i vanlig lön, vad nu tusan staten ska med dessa pengar till? En smart företagare skatteplanerar dock, t.ex. köper värstinghårdvara som enbart använts inom företaget men som kan vara ett substitut emot att köpa en värstingbil där staten ska ha lika mycket kosing från en i diverse skatter som bilen kostar.

Själv jobbar man på Subway och tjänar 114kr/h
^^

Permalänk
Medlem

Varför starta eget när man ändå vet att 98 % konkar?! Bara simpel fakta, skulle aldrig starta eget i detta land, bara absurt som det ser ut just nu. Säkerligen annorlunda eller detsamma i andra länder

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

sjuka löner

Skulle inte kalla det för sjuka löner om man kollar hur mkt dessa personer konsumerar på skräp. Jag skulle bara bli snålare och snålare ju mer man tjänar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baxee:

Själv jobbar man på Subway och tjänar 114kr/h
^^

Subway, macdonalds etc på vissa ställen beroende på arbetsgivare kan vara riktigt tufft. Obetalt övertid, tvingas lämna skift p.g.a. få kunder, bli inkallad med kort varsel etc. Men bortsett från detta har du ett helt annat ansvar. När du är ledig så är du ledig, många andra kan knappt lämna lägenheten utan att ha en laptop med sig.

Skrivet av RepZi:

Varför starta eget när man ändå vet att 98 % konkar?! Bara simpel fakta, skulle aldrig starta eget i detta land, bara absurt som det ser ut just nu. Säkerligen annorlunda eller detsamma i andra länder

Det finns starta eget bidrag etc, jag vet ej hur det är med akassan.
Jag själv saknar dock de sociala bitarna som krävs för att bli en lyckad egenföretagare, men om man väljer rätt område så kan det gå bra.
Jag känner många egenföretagande programmerare som har det riktigt bra, de är dock riktigt duktiga och har valt bra områden med mycket jobb och liten konkurrens. Vissa av dessa jobbar knappt något alls och har hur mycket fritid som helst och bara tar ut vanlig lön, men de är som sagt riktigt duktiga och har jobbat som en slav i 10/20år innan för att lära sig grunderna.

Jag håller dock med att det går utför med detta land, men det är mer en politisk fråga.

Permalänk
Avstängd

Jag köper en dator per år och en laptop samt en mobil, men man kan ju inte köpa mer än vad man behöver bara för att det är skattefritt. BJuder även kunder på lunch ibland så att jag kan dra det på jobbet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Subway, macdonalds etc på vissa ställen beroende på arbetsgivare kan vara riktigt tufft. Obetalt övertid, tvingas lämna skift p.g.a. få kunder, bli inkallad med kort varsel etc. Men bortsett från detta har du ett helt annat ansvar. När du är ledig så är du ledig, många andra kan knappt lämna lägenheten utan att ha en laptop med sig.

Det finns starta eget bidrag etc, jag vet ej hur det är med akassan.
Jag själv saknar dock de sociala bitarna som krävs för att bli en lyckad egenföretagare, men om man väljer rätt område så kan det gå bra.
Jag känner många egenföretagande programmerare som har det riktigt bra, de är dock riktigt duktiga och har valt bra områden med mycket jobb och liten konkurrens. Vissa av dessa jobbar knappt något alls och har hur mycket fritid som helst och bara tar ut vanlig lön, men de är som sagt riktigt duktiga och har jobbat som en slav i 10/20år innan för att lära sig grunderna.

Jag håller dock med att det går utför med detta land, men det är mer en politisk fråga.

Väldigt utvecklande! Skulle själv aldrig jobba med samma sak mer än 3 år, man vill ju inte bli fast. Pengar för min del spelar ingen roll, det ska vara roligt och utmanade

Inga risker ingen vinst, större risk chans till större utdelning men större förlust. Att spela safe är bara tråkigt.

Glöm inte, att vara social är inte ett anlag utan ett val!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Skulle snarare säga motsatsen i förhållande till vilket ansvar en egenföretagande konsult kan ta.
Jag själv som bara är anställt konsult på ett företag kan få ett supportärende mitt i natten vilken dag som helst på året och ska jag ha en väldigt bra ursäkt för att inte ta detta direkt och skicka det vidare till en kollega. Hade jag varit egen företagare så hade ingen ursäkt funnits om jag hade vilja behålla kunden.
Med support syftar jag ej på att visa kunden var svenske knappen sitter (resetknappen på norska) utan att faktisk lösa problemet som kan vara att koda om något. Så om man ska bli rik så ska man bli delägare i något projekt, där det kan slutas hos kronofogden eller riktigt bra.

Jag tycker marknadsekonomin är hyfsat rättvis med att ge folk löner efter vad de presterar och vilka risker som de tar, även om staten nu blandar sig in och förstör.

Edit: I mitt räkneexempel med 200 000kr/mån i inkomst så ska staten ha häften om man tar ut allt i vanlig lön, vad nu tusan staten ska med dessa pengar till? En smart företagare skatteplanerar dock, t.ex. köper värstinghårdvara som enbart använts inom företaget, men som kan vara ett substitut emot att köpa en värstingbil där staten ska ha lika mycket kosing från en i diverse skatter som bilen kostar.
Om man planerar så att sina fritidsintresse är att arbeta kan man spara en hel del pengar genom att vara egenföretagare, inte minst av att kunderna betalar ens leksaker som man får behålla tills man har levererat dem till dessa.

Dold text

När man räknar ut hur mycket man får behålla av 200k så blir man lite mörkrädd.

30% ryker direkt i arbetsgivaravgift, något som man som egenföretagare i princip inte får ut något alls från, kvar är 140k.
För att jämföra med en anställd måste man göra avsättningar för semester, det är typiskt 12% av lönen, kvar är ca 120k.
90% av alla tjänstemän har en pensionsavtal som ligger ovanpå lönen, går man på en standardmässigt ITP så ska man åtminstone räkna med 20k per månad i pensionsinbetalningar. Så om man fakturerar 200k motsvarar det då en lön på ca 100k om man räknar att alla övriga administrativa utgifter är noll.

Av detta ryker ca 50% i skatt om man plockar ut det i lön. För de mesta du köper för denna lön ska du betala 25% moms. D.v.s för varje fakturerad hundralapp kan du köpa varor för ca 26kr (Sverige är fantastisk!). Köper man i stället sakerna till företaget så ger varje hundralapp saker för 100kr... Kör man en datorkonsultfirma kommer man mer eller mindre direkt ha köpt på sig precis varenda pryl som man överhuvudtaget kan motivera för sig själv och skatteverket är rimlig att ha

Var efter min tid som egen konsult jag insåg att man faktiskt får något när man går på dyrare laptops, även fast jag får betala dessa med skattade pengar idag är det klart värt det. Räcker ju gott och väl att köpa in en ny laptop var 3-4år nu för tiden. Som anställd på "rätt" företag får man ju tillgång till system som inte är rimliga att ha hemma p.g.a storlek och ljudnivå, skulle t.ex. ha den 4-socket 10-kärnor Xeon maskin som står på jobbet då den låter så man blir galen när den är hårt lastad...

Tror man inte ska bry sig speciellt mycket om lönen, skatten är så pass progressiv att det blir rätt liten effekt när man kommer upp en bit. Som programmerare får man i stort sätt alltid tillräckligt med pengar att det ska vara ett icke-problem. Långt mer värt att skaffa ett jobb man trivs med, även om det kanske ger lite mindre pengar.

Edit: i räkneexemplet på vad man kan köpa för lönen har jag ignorerat pension och semester, det ska ju betalas oavsett om man köper till företaget eller med sina skattade pengar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Finns väl inte en enda egenföretagare som tar ut allt i lön, man skatteplanerar ju, tex tar ut en del i vinstdelning etc

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av CyberVillain:

Finns väl inte en enda egenföretagare som tar ut allt i lön, man skatteplanerar ju, tex tar ut en del i vinstdelning etc

Vilket är en stor anledning till att man verkligen ska fråga sig själv: är det värt att vada i ekonomiträsket bara för att vara sin egen och eventuellt kunna skatteplanera ihop några kronor extra? För mig är programmering en hobby som man turligt nog även kan få väldigt bra betalt för (lite som proffsidrott!), de administrativa bitarna för att köra eget var däremot mest ångestgenererande trots att uppdragen i princip ramlade in av sig själv.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer