Permalänk

Snabb fråga SLI

Hej!
en snabb fråga som kräver ett kort svar, kan man köra SLI på olika kort?
Vet att man inte kan ha ett gtx 980 och ett gtx 780.
Men kan man ha te.x 2 st msi gtx 780 samt ett evega gtx 780 ?

Permalänk
Medlem

ja.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonThePirat:

Hej!
en snabb fråga som kräver ett kort svar, kan man köra SLI på olika kort?
Vet att man inte kan ha ett gtx 980 och ett gtx 780.
Men kan man ha te.x 2 st msi gtx 780 samt ett evega gtx 780 ?

Ja det kan du, jag kör ett MSI och ett ASUS 780 och det funkar fint.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Sitter på ett gtx 970 kort och har alltid kört med ett grafikkort men nu har jag funderat lite på att skaffa ett 970 kort till och köra SLi. Men min fråga är: Är det värt de? Får man ut så mycket mer kraft så att säga?

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Medlem

Det beror på titeln, men när jag nyligen installerade om drivrutinen för GTA V så gick fps-mätaren ner från stadiga 60hz+ till ca 35hz.. detta i 3820x2160 upplösning..

I den upplösningen klarar man sig knappt med enbart ett 970 i de senaste spelen med lite högre grafikinställningar...

En ominstallation av drivrutinen stänger alltid av SLI av någon anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av E304life:

Lånar tråden lite...

Sitter på ett gtx 970 kort och har alltid kört med ett grafikkort men nu har jag funderat lite på att skaffa ett 970 kort till och köra SLi. Men min fråga är: Är det värt de? Får man ut så mycket mer kraft så att säga?

Ja du får ut cirka 80% mer beräkningskraft, tänk bara på att i nuvarande grafiska API's så skalar inte VRAM så du sitter fortfarande på 3.5GiB+512MB. Då den "snabba" VRAM's delen är tillräckligt snabb för SLI är det inga problem. Problemet är däremot att du kan fortfarande vara låst från att gå upp i inställningar då VRAM stryper möjligen. Däremot kan du mycket väl få högre FPS i samma inställningar.

I Dx12/vulkan däremot kommer man troligen få en liten boost i VRAM om man har flera kort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ja du får ut cirka 80% mer beräkningskraft, tänk bara på att i nuvarande grafiska API's så skalar inte VRAM så du sitter fortfarande på 3.5GiB+512MB. Då den "snabba" VRAM's delen är tillräckligt snabb för SLI är det inga problem. Problemet är däremot att du kan fortfarande vara låst från att gå upp i inställningar då VRAM stryper möjligen. Däremot kan du mycket väl få högre FPS i samma inställningar.

I Dx12/vulkan däremot kommer man troligen få en liten boost i VRAM om man har flera kort.

har en följdfråga, med hur gamla kort kommer dx12 funka? eller är de en dum fråga o de funkar på alla?
Sitter nämligen på 670 sli och som ni kanske förstår är 2gb vram ett litet problem nowadays.. finns ju rätt gott om beräkningskraft så om de du säger stämmer kanske jag slipper byta ut systemet ett tag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Ja du får ut cirka 80% mer beräkningskraft, tänk bara på att i nuvarande grafiska API's så skalar inte VRAM så du sitter fortfarande på 3.5GiB+512MB. Då den "snabba" VRAM's delen är tillräckligt snabb för SLI är det inga problem. Problemet är däremot att du kan fortfarande vara låst från att gå upp i inställningar då VRAM stryper möjligen. Däremot kan du mycket väl få högre FPS i samma inställningar.

I Dx12/vulkan däremot kommer man troligen få en liten boost i VRAM om man har flera kort.

Jag lånar tråden jag med.

Om man kör med Virtual OpenCL cluster platform då dom inte sitter i SLI kan man räkna det som att man får mer VRAM då?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av E304life:

Lånar tråden lite...

Sitter på ett gtx 970 kort och har alltid kört med ett grafikkort men nu har jag funderat lite på att skaffa ett 970 kort till och köra SLi. Men min fråga är: Är det värt de? Får man ut så mycket mer kraft så att säga?

Enkelt svar: ja. Jag började köra SLI (med 2x980) för första gången för några månader sedan och det ger förstås inte riktigt dubbla prestandan men i praktiken nära nog (i de spel och andra applikationer jag kör). Har hittills inte stött på några problem (annat än att jag brukar behöva återaktivera SLI i inställningarna efter uppgradering av drivrutinerna), men det är ju bara mina efarenheter förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag lånar tråden jag med.

Om man kör med Virtual OpenCL cluster platform då dom inte sitter i SLI kan man räkna det som att man får mer VRAM då?

Nu har jag inte använt Virtual OpenCL Cluster Platform men det beror på hur koden i OpenCL är skriven. Är den skriven "optimalt" så kan den utnyttja 100% VRAM på alla kort, behöver inte ens vara samma eller liknande arkitektur ens. Du kan tom. köra CPU och GPU parallelt. Saken är den att för optimal funktion så ska dem kommunicera med varandra minimalt och köra sitt egna race så mycket som möjligt så att säga. Dx12/Vulkan har däremot ingenting att göra med OpenCL utöver att man kommer kunna, precis som man kan nu, dela minne mellan Vulkan och OpenCL.

Kortfattat, i OpenCL KAN man få 100% VRAM om koden klarar av det. Det är oftast program med minimal kommunikation med varandra som går bra att sprida över flera GPU's. Oftast däremot dem som går ens att köra på olika GPU's kan lika väl sprida ut sig över olika enheter. Man kan ju kombinera AMD, Nvidia och intel GPU's/CPU's fritt i OpenCL, bara initiera dem separat. Vill du ha mer förklaring så fråga bara

Skrivet av PatrikNordstrm:

har en följdfråga, med hur gamla kort kommer dx12 funka? eller är de en dum fråga o de funkar på alla?
Sitter nämligen på 670 sli och som ni kanske förstår är 2gb vram ett litet problem nowadays.. finns ju rätt gott om beräkningskraft så om de du säger stämmer kanske jag slipper byta ut systemet ett tag!

Fermi, kepler och maxwell kommer få Dx12 från Nvidias lag. Från AMD är det alla med någon form av GCN. Sedan är det feature levels och sådant som ingen GPU på marknaden just nu kommer få fullt ut då dem ej ännu har definerats. Så i praktiken för NVidia betyder det att de flesta kort från 400 serien kommer få stöd.

Vad du däremot bör uppmärksamma är att du inte kommer få 4GB, du kommer nog få någonstans mellan 2 och 4 där titeln avgör exakt var.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E304life:

Lånar tråden lite...

Sitter på ett gtx 970 kort och har alltid kört med ett grafikkort men nu har jag funderat lite på att skaffa ett 970 kort till och köra SLi. Men min fråga är: Är det värt de? Får man ut så mycket mer kraft så att säga?

Det är värt det bara man tänker på saker som värme och att det inte alltid finns SLI profiler tillgängliga. Krasst sett så är Single GPU alltid 100% kompatibelt och ett svalare alternativ. Dock tjänar du mest på att köpa ett till 970 nu, skippa nästa generation (2016) och uppgradera 2017 istället (generationen efter det).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Nu har jag inte använt Virtual OpenCL Cluster Platform men det beror på hur koden i OpenCL är skriven. Är den skriven "optimalt" så kan den utnyttja 100% VRAM på alla kort, behöver inte ens vara samma eller liknande arkitektur ens. Du kan tom. köra CPU och GPU parallelt. Saken är den att för optimal funktion så ska dem kommunicera med varandra minimalt och köra sitt egna race så mycket som möjligt så att säga. Dx12/Vulkan har däremot ingenting att göra med OpenCL utöver att man kommer kunna, precis som man kan nu, dela minne mellan Vulkan och OpenCL.

Kortfattat, i OpenCL KAN man få 100% VRAM om koden klarar av det. Det är oftast program med minimal kommunikation med varandra som går bra att sprida över flera GPU's. Oftast däremot dem som går ens att köra på olika GPU's kan lika väl sprida ut sig över olika enheter. Man kan ju kombinera AMD, Nvidia och intel GPU's/CPU's fritt i OpenCL, bara initiera dem separat. Vill du ha mer förklaring så fråga bara

Fermi, kepler och maxwell kommer få Dx12 från Nvidias lag. Från AMD är det alla med någon form av GCN. Sedan är det feature levels och sådant som ingen GPU på marknaden just nu kommer få fullt ut då dem ej ännu har definerats. Så i praktiken för NVidia betyder det att de flesta kort från 400 serien kommer få stöd.

Vad du däremot bör uppmärksamma är att du inte kommer få 4GB, du kommer nog få någonstans mellan 2 och 4 där titeln avgör exakt var.

nä såklart, håller tummarna för lite vram boost iaf men räknar inte med nåt alls förrän jag ser det hända;)
tack så mycket iaf, då har man lärt sig nåt idag också=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

nä såklart, håller tummarna för lite vram boost iaf men räknar inte med nåt alls förrän jag ser det hända;)
tack så mycket iaf, då har man lärt sig nåt idag också=)

Jag hoppas också på att det blir en trevlig effektivisering utav VRAM Saken är även den att i teorin så desto mindre VRAM man har, desto mer procentuell ökning kommer det bli då det är själva bandbredden på PCI-E som kommer vara flaskhalsen.

Inga problem, undrar du något mer så får du gärna fråga så svarar jag så långt min kunskap sträcker sig

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Nu har jag inte använt Virtual OpenCL Cluster Platform men det beror på hur koden i OpenCL är skriven. Är den skriven "optimalt" så kan den utnyttja 100% VRAM på alla kort, behöver inte ens vara samma eller liknande arkitektur ens. Du kan tom. köra CPU och GPU parallelt. Saken är den att för optimal funktion så ska dem kommunicera med varandra minimalt och köra sitt egna race så mycket som möjligt så att säga. Dx12/Vulkan har däremot ingenting att göra med OpenCL utöver att man kommer kunna, precis som man kan nu, dela minne mellan Vulkan och OpenCL.

Kortfattat, i OpenCL KAN man få 100% VRAM om koden klarar av det. Det är oftast program med minimal kommunikation med varandra som går bra att sprida över flera GPU's. Oftast däremot dem som går ens att köra på olika GPU's kan lika väl sprida ut sig över olika enheter. Man kan ju kombinera AMD, Nvidia och intel GPU's/CPU's fritt i OpenCL, bara initiera dem separat. Vill du ha mer förklaring så fråga bara

Fermi, kepler och maxwell kommer få Dx12 från Nvidias lag. Från AMD är det alla med någon form av GCN. Sedan är det feature levels och sådant som ingen GPU på marknaden just nu kommer få fullt ut då dem ej ännu har definerats. Så i praktiken för NVidia betyder det att de flesta kort från 400 serien kommer få stöd.

Vad du däremot bör uppmärksamma är att du inte kommer få 4GB, du kommer nog få någonstans mellan 2 och 4 där titeln avgör exakt var.

Skulle du kunna testa Virtual OpenCL Cluster Platform om det funkar på det sättet som vi hoppas på? Skulle vara coolt med två st GTX TITAN X som blir total et 24 GB i VRAM om det skulle vara så att det funkar.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Skulle du kunna testa Virtual OpenCL Cluster Platform om det funkar på det sättet som vi hoppas på? Skulle vara coolt med två st GTX TITAN X som blir total et 24 GB i VRAM om det skulle vara så att det funkar.

Alltså som jag så är det helt beroende på vilken kod man kör, har du någon kod du vill att jag ska testa?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Alltså som jag så är det helt beroende på vilken kod man kör, har du någon kod du vill att jag ska testa?

Är det inte bara att installera den här http://www.mosix.org/txt_vcl.html och sen så kan man spela vilket spel man vill för att det ska funka?

Jag har dock inte läs så mycket om Mosix men som jag fatta det som.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Är det inte bara att installera den här http://www.mosix.org/txt_vcl.html och sen så kan man spela vilket spel man vill för att det ska funka?

Jag har dock inte läs så mycket om Mosix men som jag fatta det som.

Jag tror du missförstår och blandar ihop OpenCL och OpenGL. OpenCL är ett programmerings språk för att göra beräkningar på andra enheter en än CPU. Det används ofta i beräknings tunga proccesser så som olika simuleringar Det är ingenting grafiskt någonstans. Jag har använt det t.ex. när jag testade generera terräng data i storleken GiB.

OpenGL däremot är ett grafiskt bibliotek som är jämförbart med DirectX. OpenGL hanterar VRAM likadant som Dx11, alltså speglat. Vulkan är nästa steg i OpenGL's utveckling.

Det är en stor skillnad på vad OpenCL och OpenGL gör men i namnet skiljer sig bara två streck

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag tror du missförstår och blandar ihop OpenCL och OpenGL. OpenCL är ett programmerings språk för att göra beräkningar på andra enheter en än CPU. Det används ofta i beräknings tunga proccesser så som olika simuleringar Det är ingenting grafiskt någonstans. Jag har använt det t.ex. när jag testade generera terräng data i storleken GiB.

OpenGL däremot är ett grafiskt bibliotek som är jämförbart med DirectX. OpenGL hanterar VRAM likadant som Dx11, alltså speglat. Vulkan är nästa steg i OpenGL's utveckling.

Det är en stor skillnad på vad OpenCL och OpenGL gör men i namnet skiljer sig bara två streck

Dold text

Hm, tror du att man skulle kunna använda OpenCL för att avlasta stackars lille 4770k i Sony Vegas?
Han sitter och sliter i 4GHz och ändå går han i 100%.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:
Skrivet av philipborg:

Jag tror du missförstår och blandar ihop OpenCL och OpenGL. OpenCL är ett programmerings språk för att göra beräkningar på andra enheter en än CPU. Det används ofta i beräknings tunga proccesser så som olika simuleringar Det är ingenting grafiskt någonstans. Jag har använt det t.ex. när jag testade generera terräng data i storleken GiB.

OpenGL däremot är ett grafiskt bibliotek som är jämförbart med DirectX. OpenGL hanterar VRAM likadant som Dx11, alltså speglat. Vulkan är nästa steg i OpenGL's utveckling.

Det är en stor skillnad på vad OpenCL och OpenGL gör men i namnet skiljer sig bara två streck

Dold text

Hm, tror du att man skulle kunna använda OpenCL för att avlasta stackars lille 4770k i Sony Vegas?
Han sitter och sliter i 4GHz och ändå går han i 100%.
/Lifooz

Beror på om det har Opencl stöd. Opencl är som sagt ett programmerings språk och inget verktyg som bara kan slås på för att accelera allt. Ingen aning rörande Sony Vegas då jag inte använder det. Kan också hända att det har CUDA acceleration och då fungerar bara nvidia kort.

Testa däremot installera opencl drivrutinerna för ditt kort (ser ej signaturen på telefonen), skadar ju inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Jag tror du missförstår och blandar ihop OpenCL och OpenGL. OpenCL är ett programmerings språk för att göra beräkningar på andra enheter en än CPU. Det används ofta i beräknings tunga proccesser så som olika simuleringar Det är ingenting grafiskt någonstans. Jag har använt det t.ex. när jag testade generera terräng data i storleken GiB.

OpenGL däremot är ett grafiskt bibliotek som är jämförbart med DirectX. OpenGL hanterar VRAM likadant som Dx11, alltså speglat. Vulkan är nästa steg i OpenGL's utveckling.

Det är en stor skillnad på vad OpenCL och OpenGL gör men i namnet skiljer sig bara två streck

Vad kan man använda som funkar till spel?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Beror på om det har Opencl stöd. Opencl är som sagt ett programmerings språk och inget verktyg som bara kan slås på för att accelera allt. Ingen aning rörande Sony Vegas då jag inte använder det. Kan också hända att det har CUDA acceleration och då fungerar bara nvidia kort.

Testa däremot installera opencl drivrutinerna för ditt kort (ser ej signaturen på telefonen), skadar ju inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är lätt värt ett försök.
/Lifooz

Dold text
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Vad kan man använda som funkar till spel?

Tålamod.

Lite mer seriöst, opencl kan bara utnyttjas utav utvecklarna. Vill du ha bättre grund så vänta på Dx12 och vulkan. Det finns alltså inte så mycket konsumenter kan göra för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.