Asus återkallar MG279Q efter upptäckt i SweClockers testlabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Verkligen. Tappat förtroende för dem helt, alltid är det något. Min numera stendöda UX32VD ger mig fortfarande mardrömmar.

Är faktiskt rätt konstigt att ASUS fortfarande rekommenderas och är ett så välberyktat märke med tanke på att typ allt de har gjort de senaste två åren är rent ut sagt ofunktionellt skräp. Acer är fan hästlängder bättre, och då är det banne mej illa.

Jag menar ju det, varenda sak från ASUS som jag har tagit i har pajjat, och det är MÅNGA.
Nu håller jag mig till Sapphire, MSI, LG, och EVGA.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Haha. Efter detta och 290/290x DCUII kylare tror man det är ett X antal personer hos Asus som är något pårökta.

Vad är det för fel på den kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vad för swiftgrej? Måste ha missat detta.

Antar att dom syftar på bland annat det här

https://www.youtube.com/watch?v=QD_JCrShyW8

här är även en swec tråd om swift problem

http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1351979-asus-rog-sw...

verkar som modulen jobbar utanför tänkt arbetsområde då den är överklockad för att klara upplösning och uppdaterings frekvensen.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, lite grann. Inga problem med att justera overdrive med Freesync igång och därför inga inga problem med eftersläp som det konstaterats med en del andra Freesync-skärmar.

Så overdrive och freesync fungerar ihop nu det låter bra. Hann du känna något om hur stor skillnad i eftersläp det är på denna vs xb270hu. Eller kan man konstatera att gsync inte längre har mer avancerade eftersläp reducerande tekniker som nvidia påstår.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Du menar på fullt allvar att det är AMDs fel att Asus har gjort ett extremt dåligt jobb med denna skärm. Seriöst?

Det är alltid AMD:s fel, Anders!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Snusfri

ASUS känns tyvärr som Mercedes-Benz gjorde under 2000-talet, de var kända för att göra kvalitativa produkter men för att öka vinsten så började de snåla in och använda undermåliga materiel vilket ledde till att många bilar drabbas av elfel, grava rostskador osv.

Har nästan alltid kört ASUS i mina burkar då jag vetat att det varit kvalité, men efter de senaste debaklena så kommer jag att nog att välja något annat märke om inte de skärper till sig.

Dock så ska ASUS ha en stor eloge för att de återkallar dessa skärmar och fixar till problemet och inte försöker sopa det under mattan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

ASUS känns tyvärr som Mercedes-Benz gjorde under 2000-talet, de var kända för att göra kvalitativa produkter men för att öka vinsten så började de snåla in och använda undermåliga materiel vilket ledde till att många bilar drabbas av elfel, grava rostskador osv.

Har nästan alltid kört ASUS i mina burkar då jag vetat att det varit kvalité, men efter de senaste debaklena så kommer jag att nog att välja något annat märke om inte de skärper till sig.

Dock så ska ASUS ha en stor eloge för att de återkallar dessa skärmar och fixar till problemet och inte försöker sopa det under mattan.

Har också haft god erfarenhet av Asus, nu dömer jag inte ut dem för detta med en skärm, men om det finns en massa andra problem blir jag ju tveksam.

Mercedes undviker jag nog fortfarande.
http://www.bytabil.net/mercedes-lever-fortfarande-inte-upp-ti...

Citat:

Plastsköldar täcker underredets ytterkanter. Under dessa samlas ganska mycket vatten, men plåten har fått ett tunt lager rostskydd, både utanpå och inuti balkarna.
På testbilen hade vissa limsträngar spruckit, men om det försämrar rostskyddet är osäkert.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mercedes-c180?sor...
Att de sedan gett högt betyg skiter jag i, plåt som ligger i vatten och spruckna limmsträngar leder till rost, det vet man.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att det här händer då ASUS egen rep på forumet inte verkar kunna svara på frågor om skärmen heller. Förhoppningsvis blir det fixat eller att någon annan återförsäljare hinner släppa en 1440p IPS i 144 Hz som fungerar som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Ditt uttalande är inte speciellt logiskt.
För det första säger du att det är mer logiskt att ett stort företag inte har en testavdelning ö.h.t. än att den har en som har gjort ett misstag...
Det är helt uppenbart falskt eftersom ASUS har egen R&D, och att testa saker är själva grundpelaren i R&D. Jag har ingen aning om hur man bedriver produktutveckling utan att testa saker, såvida du inte drar ett konstigt skämt som går mig alldeles över huvudet.

För det andra gör du uttalanden om vad som är och inte är ett enkelt eller dumt misstag med vad jag misstänker är noll expertis på området. Min egen är begränsad men jag vet tillräckligt mycket och har hört talas om tillräckligt många liknande fall för att veta att det inte är fullt så långsökt som du tror. Sådana fel kan uppstå t.ex. från att en underleverantör "LEV1" byter en av sina underleverantörer till en annan som levererar en komponent med snarlika specifikationer till LEV1 som i sin tur inte uppdaterar sitt model/artikelnummer och levererar en snarlik produkt till ASUS utan att de initialt märker något. Eller att ett råmaterials leverans-kedja kortas ner så att den (exakt samma råvara från exakt samma leverantör, t.ex. en metall) ligger kortare tid i lager innan den används vilket påverkar materialet några procent i en smältugn vilket i sin tur påverkar produktens egenskaper.

För det tredje är misstag mänskligt. Någon rutin kan ha slarvats med även om det fanns bra rutiner. Shit happens - inget system är perfekt och ledordet i all framgångsrik industri är "good enough".

Nu drar du in underleverantörer när det handlar om en slutprodukt. DET är ologiskt. Har man en testavdelning så testar man slutprodukten, och rimligtvis också ett funktionstest på specifikationerna på samtliga exemplar. Det förväntar sig kunden. Annars kan man inte skriva spec på kartongen. Då skulle det få stå "Har du tur uppfyller produkten specifikationerna på kartongen. Vi har ingen aning, vi har nämligen inte testat den" Och en sådant text skulle göra vilket företag som helst till allmänt åtlöje ganska omgående.

Riktigt uselt dessutom att man ska behöva "specialverktyg" för att uppdatera firmware om det nu är som du säger att misstag ända ut till slutkund är en risk de tar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat SweC!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninjaflipp:

Vad för swiftgrej? Måste ha missat detta.

Kan vara panelkvaliteten han menar. Jag har fem mer eller mindre regelbundet återkommande pixelfel på min – röda, gröna och blå; får knacka bort minst ett varje dag – och när jag skapade ett garantiärende "hade de inga i lager", så jag la det på is ett tag. (ÅF hjälper inte till utan hänvisar till Asus.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är alltid AMD:s fel, Anders!

When in doubt, blame AMD!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du menar på fullt allvar att det är AMDs fel att Asus har gjort ett extremt dåligt jobb med denna skärm. Seriöst?

Tydligen så har Asus gjort en rejäl miss men AMD s validering för att få vara (kallas) en freesync skärm borde sett detta & stoppat skärmen innan det släpps till kund.
Defenitivt Asus fel som byggt skärmen, men AMD validering för att få kallas freesync borde stoppat detta. Hur ska dom annars hålla kvalitetskontroll på alla skärmar som kallas freesync.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tydligen så har Asus gjort en rejäl miss men AMD s validering för att få vara (kallas) en freesync skärm borde sett detta & stoppat skärmen innan det släpps till kund.
Defenitivt Asus fel som byggt skärmen, men AMD validering för att få kallas freesync borde stoppat detta. Hur ska dom annars hålla kvalitetskontroll på alla skärmar som kallas freesync.

Vad är det i valideringen som du tycker AMD gjort fel?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan vara panelkvaliteten han menar. Jag har fem mer eller mindre regelbundet återkommande pixelfel på min – röda, gröna och blå; får knacka bort minst ett varje dag – och när jag skapade ett garantiärende "hade de inga i lager", så jag la det på is ett tag. (ÅF hjälper inte till utan hänvisar till Asus.)

Ah, okej, intressant, tack. Äger också en Swift men upplever nästan inga problem alls med den turligt nog. Kan dock ha att göra med att jag spelar med G-sync av hela tiden.

Permalänk
Medlem

Men vilket system klarar 144z i 2560*1440????? för att få detta som lägsta nivå krävs det en max oc värsting cpu om ens den klarar det. även 120Hz är svårt att nå när kravet är att aldrig ha en lägsta nivå under 120Hz vill du även ha höga grafikinställningar så är det omöjligt i nya spel. Det finns ingen hårdvara som klarar det. (Ok om du har 3 eller 4 extrem grafikkort så funkar det beroende på spel men det finns inte många sådana system)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Konstigt att folk klagar på AMD när det är lata skärmtillverkare som tar befintliga scalers och lägger in i VESA standarden, som har adaptive sync inbyggt för laptop men inte för dyra skärmar för maximal spelupplevelse. Det dåliga är att AMD godkände det, men det är väl som svan-märkning alla sätter en svan fast det inte ens är godkänt, typ.

Permalänk
Medlem

Asus återkallar skärmar, vilket knappast kan vara billigt med all frakt. Samtidigt vägrade/vägrar Samsung återkalla sina uppenbart trasiga 840/840 EVO/840 EVO mSATA som väger 1/100 av vad en datorskärm väger och är 500 gånger mindre skrymmande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Asus återkallar skärmar, vilket knappast kan vara billigt med all frakt. Samtidigt vägrade/vägrar Samsung återkalla sina uppenbart trasiga 840/840 EVO/840 EVO mSATA som väger 1/100 av vad en datorskärm väger och är 500 gånger mindre skrymmande.

OT, Kan du skicka mig ett mess om felet. Har själv 840 sen 2 år tillbaka. Vet ej när det är ett problem, jag är för dum om felet

Permalänk

Skönt att man slipper sådana här problem med swiften

offtopic: swec fick va med på ett litet hörn med the big L himself

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Dom hade kunnat sälja panelen som en billigare 120hz IPS utan Freesync, folk skulle varit jublande ändå för att det är bara förbannade bättre IPS skärmar dom flesta vill ha.

Ska det vara så svårt, suck...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dahippo:

Konstigt att folk klagar på AMD när det är lata skärmtillverkare som tar befintliga scalers och lägger in i VESA standarden, som har adaptive sync inbyggt för laptop men inte för dyra skärmar för maximal spelupplevelse. Det dåliga är att AMD godkände det, men det är väl som svan-märkning alla sätter en svan fast det inte ens är godkänt, typ.

Nu diskuterar du utifrån någon form av ståndpunkt baserad utifrån förnuft.
Detta att det alltid är AMD:s fel, baseras givetvis inte via förnuftet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Konstigt att folk klagar på AMD när det är lata skärmtillverkare som tar befintliga scalers och lägger in i VESA standarden, som har adaptive sync inbyggt för laptop men inte för dyra skärmar för maximal spelupplevelse. Det dåliga är att AMD godkände det, men det är väl som svan-märkning alla sätter en svan fast det inte ens är godkänt, typ.

Antar att AMD testar om freesync fungerar i det intervall som tillverkaren anger i detta fall 35–90 Hz, och det verkar ju fungera, så vad är problemet ur AMDs perspektiv?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Tydligen så har Asus gjort en rejäl miss men AMD s validering för att få vara (kallas) en freesync skärm borde sett detta & stoppat skärmen innan det släpps till kund.
Defenitivt Asus fel som byggt skärmen, men AMD validering för att få kallas freesync borde stoppat detta. Hur ska dom annars hålla kvalitetskontroll på alla skärmar som kallas freesync.

Känns som du återigen försöker lägga över problemet på AMD. AMD validerar hur skärmen klarar Adaptive vsync och inte kvaliteten på skärmen och dess komponenter. Det är inte AMDs jobb att kvalitetstesta hur Asus produkter fungerar. Klarar skärmen AMDs krav för FreeSync så får den detta.

Nu vill jag gärna se ett svar från AMD om de inte borde se över hur hårda (eller snarare slappa) kraven faktiskt är på deras FreeSync certifiering men detta har helt och hållet med att göra hur Asus skött sig med denna skärm. AMD varken tillverkar panel, scaler eller andra delar av skärmen. De bygger inte ens ihop den. Så AMD har mer eller mindre inget med detta att göra.

Skyller du även på Nvidia för problemen Asus Gsync-skärmar har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ah, okej, intressant, tack. Äger också en Swift men upplever nästan inga problem alls med den turligt nog. Kan dock ha att göra med att jag spelar med G-sync av hela tiden.

Får man fråga varför du inte spelar med G-sync?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninjaflipp:

Ah, okej, intressant, tack. Äger också en Swift men upplever nästan inga problem alls med den turligt nog. Kan dock ha att göra med att jag spelar med G-sync av hela tiden.

Just panelproblemen beror nog inte på det. Mina pixelfel bryr sig inte om jag kör med G‑Sync; däremot är det inte säkert att man kan kombinera G‑Sync och sekundära skärmar (som man inte spelar på) och fortfarande kunna spela. Har inte undersökt problemet närmare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ase:

Tydligen så har Asus gjort en rejäl miss men AMD s validering för att få vara (kallas) en freesync skärm borde sett detta & stoppat skärmen innan det släpps till kund.
Defenitivt Asus fel som byggt skärmen, men AMD validering för att få kallas freesync borde stoppat detta. Hur ska dom annars hålla kvalitetskontroll på alla skärmar som kallas freesync.

Skämt och sido, AMD validerar givetvis inga skärmar, tillverkarna validerar sina skärmar, detta gäller även Freesync.
Tillverkarna validerar alltså själva, att deras skärmar uppfyller specifikationerna för Freesync.

Du vet väl att vi skämtade, när vi andra skrev att det alltid är AMD fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av sesese:

Men vilket system klarar 144z i 2560*1440????? för att få detta som lägsta nivå krävs det en max oc värsting cpu om ens den klarar det. även 120Hz är svårt att nå när kravet är att aldrig ha en lägsta nivå under 120Hz vill du även ha höga grafikinställningar så är det omöjligt i nya spel. Det finns ingen hårdvara som klarar det. (Ok om du har 3 eller 4 extrem grafikkort så funkar det beroende på spel men det finns inte många sådana system)

Vet du verkligen vad du snackar om nu? En skärms uppdateringsfrekvens beror ju inte på datorn. Det finns väldigt många configs som klarar väldigt många olika spel i 1440p. Vad har det med en processors OC med att göra? Många köper en rigg för att kunna köra 144 FPS (utgår ifrån att det var det du syftade på) i många spel och kompromissar gärna med grafikinställningar för att uppnå det också.

Ingen hårdvara för att klara det i dagens spel? Dagens spel? De mest populära titlarna just nu är CS:GO, League of Legens och DOTA 2, kolla upp vilken hårdvara som krävs för att få dem spelen i 144 FPS i 2560*1440p.

Permalänk
Medlem

Brukar ofta få lite ångest över att det kommer nyare "bättre" saker hela tiden, fort som fasen, efter jag redan själv köpt en dyr bra produkt. I detta fall har jag köpt en ROG Swift för ett tag sedan, 7500:-. Nu när det kommer IPS med 144hz och G-sync i 1440p osv. så får jag lite smått panik att jag gjorde ett förhastat köp. Men jag nog rätt nöjd ändå måste jag säga. Och än nöjdare när man läser om hur mycket problem det är med just freesync. Då blir jag extra nöjd över att jag har G-sync som fungerar smärtfritt ända sen första start.

Jag har inte upplevt något bekymmer heller med min Swift som andra har. Och jag måste säga att jag väljer TN pga. responstid any day över "bättre färger" med något högre responstid. Så ser det ut i dagsläget iaf. Men det kan självklart komma att ändras.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av katterna:

Får man fråga varför du inte spelar med G-sync?

Spelar nästan exklusivt CSGO där jag ändå har bra över 144fps, så G-sync gör inte så mycket där.

Skrivet av Alling:

Just panelproblemen beror nog inte på det. Mina pixelfel bryr sig inte om jag kör med G‑Sync; däremot är det inte säkert att man kan kombinera G‑Sync och sekundära skärmar (som man inte spelar på) och fortfarande kunna spela. Har inte undersökt problemet närmare.

Nä, pixelproblemen handlar ju såklart om panelen. Har däremot läst om att G-Sync ska orsaka diverse andra problem så som suddig text och vita linjer etc då ASUS har klockat modulen till högre frekvenser än vad den egentligen ska tåla.