Windows 10 släpps i sex olika utgåvor

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 släpps i sex olika utgåvor

Sommarens lansering av Windows 10 inbegriper inte mindre än sex distinkta utgåvor, som introduceras i 190 länder och på 111 olika språk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är det igång, undrar hur länge det dröjer innan man inte längre kan köra något annat än signerad och Microsoftgodkänd mjukvara på sin dator. Det där är ett av stegen.

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 Enterprise undra om den blir lite som windows server datacenter? Alltså att man kan klona upp hur många maskiner man vill så länge man kör dem på samma dator, men att Microsoft tar betalt i cal (user och remote).

I gamla windows 7/8 så skulle man ha professionell för att kunna lägga till en dator i domänen, undra om samma sak gäller i windows 10 så att man minst måste skaffa Pro där också om man har ett bättre nätverk hemma. (detta går enkelt att kringgå, men det är en annan sak)

Annars även om det finns många versioner så är det bara två versioner som vanliga användare har att välja mellan. De andra är bra att de finns men de är ofta inget val.
Windows 10 Education låter som ett bra val, men alla får inte köpa denna.
Windows 10 Enterprise är nog svindyr, motsvarande datacenter ligger på 35000kr utan en enda cal.

Permalänk
Medlem

Härligt att man får en liten bonus för att ha investerat i Windows 7 Ultimate.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

När jag läste rubriken blev jag rädd att det skulle vara någon dyr specialutgåva som riktade sig till gamers men så verkade inte vara fallet. Skönt!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Två versioner att välja på alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Gött, då vet man att man kommer få Win 10 pro.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Vad får jag som sitter med industry pro från dreamspark då? Kommer jag behöva fixa nya versionen därifrån också eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte bara ha två versioner, eller tre max då. En Enterprise, en för privatbruk och en mer anpassat för telefoner. Blir ju lika löjligt som tidigare nu.

BTW! Sa dom inget om betatestare kommer få gratis? Var ju rykte om det. Och i så fall, vilken version? Står ju "Windows 10 Pro Insider Preview" för mig, blir det möjligtvis då Pro versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

När jag läste rubriken blev jag rädd att det skulle vara någon dyr specialutgåva som riktade sig till gamers men så verkade inte vara fallet. Skönt!

Haha. Windows 10 Legendary Collector's Edition med medföljande Kernelkarta i tyg, bronsstaty över Windowsloggan, en USB med alla ljudeffekter, samt en musmatta med Bill Gates ansikte på.

Well, det fungerar ju i spelindustrin så det kanske är det logiska steget för alla produkter? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Permalänk
Medlem

Gött sitter och väntar på släppet har beta testat win10 den har funkat fint tills nyligen sista uppdatering blev den buggig grafik problem och att program inte vill starta på kommando.
Tror dom snart fixar till de

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kommer alla med Candy Crush Saga?

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Varför kan man inte bara ha två versioner, eller tre max då. En Enterprise, en för privatbruk och en mer anpassat för telefoner. Blir ju lika löjligt som tidigare nu.

BTW! Sa dom inget om betatestare kommer få gratis? Var ju rykte om det. Och i så fall, vilken version? Står ju "Windows 10 Pro Insider Preview" för mig, blir det möjligtvis då Pro versionen?

Egentligen räcker det med en version på pcn, men att det handlar om licensering. Liksom Enterprise är troligtvis exakt samma os som pro, enda skillnaden är hur licenserna utformas och kontrolleras.
T.ex. min Windows datacenter som kostar 35000kr är vad jag kan se samma OS som en 6000kr varianten, enda skillnaden är licenserna i hur man får använda den och för detta får jag betala 6 gånger så mycket.

Windows home och pro så tycker jag att det bara kan vara mer lullull som man köper till, jag tänker främst på gränssnitt för att konfigurera detta, men det kan även vara diverse programvaror som att redigera filmer etc.
Självklart ska dock alla maskiner gå att lägga till i en domän som standard som det inte har varit hittills.

Permalänk

Undrar vilken version vi som köpt raspberry pi 2 kommer att få använda? Har inte hört så mycket om det ännu?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows 10 Enterprise utformas för stationära datorer och arbetsstationer i storföretagsmiljö, där användardata inte huserar på individuella maskiner utan centraliserat i nätverket. I det ingår fullt utbyggt stöd för avancerad administration, datasäkerhet och fjärrhanteringsfunktioner.

Har Microsoft gjort några förbättringar på fronten när det gäller att lagra data på servrar, men ändå ha med det på bärbar när man inte är uppkopplad? Roaming profiles och sync/offline files verkar bra på pappret men har en hel del allvarliga problem i praktiken. Svåra att felsöka och administrera dessutom.

Permalänk
Avstängd

"Slutligen tillkommer två varianter av operativsystemet för telefoner och mindre surfplattor. Windows 10 Mobile riktas mot vanliga konsumenter och innehåller allt som krävs i vardagen. Det kompletteras av Windows 10 Mobile Enterprise, som anpassas för enheter som används i företagsmiljöer." (Hm, citeringsfunktionen borttagen i 6.0...)

Bra för oss med 8 tums Windowsplattor. Kanske vi får samma webbläsare som Windows Mobile så user agent skickar en till de mobilanpassade sidorna. Men vill fortfarande ha valet att kunna öppna vanliga IE eller Firefox fast Firefox är ganska kass på pekplatta.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke9506:

Undrar vilken version vi som köpt raspberry pi 2 kommer att få använda? Har inte hört så mycket om det ännu?

"Windows IoT" kallas den visst om jag inte läst fel.

För övrigt undrar jag vilken version av Win 10 jag får som kör Win 7 N just nu.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu är det igång, undrar hur länge det dröjer innan man inte längre kan köra något annat än signerad och Microsoftgodkänd mjukvara på sin dator. Det där är ett av stegen.

Vilket är ett av stegen menar du? Pro versionen? Licensering ö.h.t? att folk vill ha betalt för sina produkter? Utveckla gärna.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Nu hoppas man att Volvo IT uppgraderar sina datorer på de kommunala skolorna i Stockholm så att man får nått nytt och fräscht.

Nu kör vi Windows 7 Enterprise från 2009.

// sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av bjasih:

Kommer alla med Candy Crush Saga?

Haha, otroligt viktigt att det medföljer annars blir det ingen uppgradering.

Permalänk
Hedersmedlem

Då antar jag att jag som har en licens för Windows 8.1 Pro kommer få en fri uppdatering till Win 10 Pro...

I övrigt tycker jag att Microsoft snurrade till det rejält med alla olika utgåvor som kom till framförallt Vista (& 7), och hade hoppats på en liten simplification nu inför Win 10.
Ack så fel man kan ha.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Är det skillnad på OEM och retail vid uppgradering också? Dvs. behåller man retail status då man uppgraderar till 10an och har t.ex. retail windows 7 ultimate?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Skrivet av Bebben:

"Windows IoT" kallas den visst om jag inte läst fel.

För övrigt undrar jag vilken version av Win 10 jag får som kör Win 7 N just nu.

Aa just det, så var de ja. Ska bli spännande!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

"Windows IoT" kallas den visst om jag inte läst fel.

För övrigt undrar jag vilken version av Win 10 jag får som kör Win 7 N just nu.

Eftersom det inte nämns något annat kan man nog anta att N-versioner får samma behandling som de vanliga.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Vilket är ett av stegen menar du? Pro versionen? Licensering ö.h.t? att folk vill ha betalt för sina produkter? Utveckla gärna.

Att de särskiljer på Mobil-varianten och riktiga Windows. De kan låta användare köra skrivbordet från telefoner om de vill. Då låser användaren upp en helt ny värld av möjligheter, men en del av dessa möjligheter tycker inte Microsoft om. De vill inte att användare ska kunna köra vilka x86-applikationr som helst på telefonen. Om de ger användaren möjligheten till att använda skrivbordet så släpper de sitt monopol på godkännandet av mjukvara som är i dagens telefoner. Därför går de igenom mödan att göra två versioner av windows för att blockera skrivbordsprogram från att köras från telefon.
De "lagar" detta med ett "dockningsläge". Där användare får ett annat skrivbordsanpassat gränssnitt till sina telefoner när de dockas med skärm, tangentbord och mus. Framtiden går åt det hållet, vanliga kontorsdatorer kommer ersättas av dockade mobiltelefoner. Dagens Atom är redan imponerande snabb, och utvecklingen går snabbt framåt. Vad tror ni man får för telefon av företaget om 5 år? Precis som att folk nöjer sig med utbudet i Spotify och därmed slutar piratkopiera så kommer man på så vis vänja folk vid programutbudet i microsofts app-butik.

Samtidigt kommer inte nya versioner av Windows släppas på samma sätt idag, det kommer bli steglös uppdatering. En dag kan du bara köra signerad mjukvara, företagen och de flesta användare kommer av säkerhetsskäl vilja köra senaste versionen av Windows ändå. Och för att ta del av senaste mjukvaran så måste man uppdatera sitt OS till senaste version. När majoriteten av användarna ändå vant sig med att bara använda de program som finns i appstoren i deras dockningsbara telefon-PCs så kommer de få igenom detta. Precis som de tvingade igenom Vista med DX10 och fungerande 64bit-stöd.

Folk var så rädda för Palladium en gång i tiden, nu smygs det in på riktigt. Om en dator inte kan installera annat än Windows på grund av TPM så är det redan idag få som skulle bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Nu hoppas man att Volvo IT uppgraderar sina datorer på de kommunala skolorna i Stockholm så att man får nått nytt och fräscht.

Nu kör vi Windows 7 Enterprise från 2009.

// sparkar_boll

Det är nog väldigt dyrt och tar väldigt lång tid att uppgradera så många klienter + sccm uppdateringar osv.

/tidigare arbetande åt volvoIT i Stockholm stad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Nu hoppas man att Volvo IT uppgraderar sina datorer på de kommunala skolorna i Stockholm så att man får nått nytt och fräscht.

Nu kör vi Windows 7 Enterprise från 2009.

// sparkar_boll

Troligen inte, stockholm har en ny upphandling av sina arbetsplatser på G och de kommer nog inte uppdatera klientplattformen förens nya upphandlingen är klar.

jobbar hos konkurrent till volvo it

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Någon som vet om vi med MSDNA licens kommer få en gratis uppgradering också?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Någon som vet om vi med MSDNA licens kommer få en gratis uppgradering också?

Ni lär väl få en ny att ladda ner från dreamspark?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Ni lär väl få en ny att ladda ner från dreamspark?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har min nyckel från universitetstiden. Tror knappast mitt konto är aktivt längre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm