Permalänk
Medlem

"SODA" by DaNuff

"SODA"

Bakgrund:
Kändes som att det var dags för en bygglogg nu när jag ska till att bygga om min burk i samband med att jag ska plocka isär och rengöra vattenkylningen och byta chassi. Namnet "SODA" dök upp då jag insåg att vätskan i loopen liknar läsken "Berra Bus" och på den vägen fick det bli soda.

Delar att beställa:
Kablar för att göra custom sleeveless kablar till nätagget - [X]
240 Radiator - [X](julklapp från farsan)
Corsair SP120 Vit led - [X]
[X] = Beställt och levererat
[/] = Beställt dock ej levererat ännu

Komponenter:
Chassi: Fractal Design Define R5 Vit med fönstersida
CPU: Intel i7-4790k
GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X 4 GB
MOBO: Gigabyte GA-Z97X UD5H Black Edition
RAM: A-data XPG INET EDITION 8 GB(2x4GB)
PSU: EVGA G2 750W
HDD: WD Blue 1 TB
SSD: Samsung 850 Pro 128 GB

Kylning:
Radiator #1: Alphacool NeXXos XT45 Full Copper 360 mm
Radiator #2: Alphacool NeXXos XT45 Full Copper 240 mm
Reservoar: Alphacool Cape Corp Coolplex LT15
Pump: Alphacool VPP655(Laing D5) - G1/4 Black
CPU Vattenblock: EK-Supremacy Clean CSQ
GPU Vatteblock: EK-FC R9 290X(Rev.2.0)
Fittings: Alphacool 16/10 Fittings
Vinklar/Adaptrar: Ett par stycken EK 90- och 45-grader vinklar, 3-vägs alphacool splitter, "No Name"-ventil
Vätska: Destillerat Vatten med 2 droppar mayhems blue dye per liter och mayhems biocide extreme

Det kommer komma bilder efter jul då jag plockat isär min nuvarande rigg vilken "SODA" ska få ärva delarna ifrån då man som studerande 18 åring måste tänka på ekonomin kraftigt Kommer dyka upp någon enstaka bild innan dess så fort jag hittat systemkameran Detta är min första bygglogg och ni får gärna komma med tips om ni känner att nåt kan förbättras

Mvh. DaNuff

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Teaser

Teaser

Tänkte teasa lite grann med en bild på pumpen och reservoaren åtminstone tills jag hittar batterierna till systemkamera för kameran dök upp rätt fort men batterierna är ute på äventyr

Bildkvaliten från min mobil är densamma som en potatis men det är vad jag har för tillfället

Det finns en chans att jag sleevar mitt nätaggregat så fort jag får tag på ett pinout schema till evga g2 750w, sleevingen blir då vit och en blå nyans med svart sleeve längst ut som en "ram"
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNuff:

Teaser

Tänkte teasa lite grann med en bild på pumpen och reservoaren åtminstone tills jag hittar batterierna till systemkamera för kameran dök upp rätt fort men batterierna är ute på äventyr

Bildkvaliten från min mobil är densamma som en potatis men det är vad jag har för tillfället
http://ladda-upp.se/files/2014/b129762.jpg

Det finns en chans att jag sleevar mitt nätaggregat så fort jag får tag på ett pinout schema till evga g2 750w, sleevingen blir då vit och en blå nyans med svart sleeve längst ut som en "ram"
Skickades från m.sweclockers.com

http://www.overclock.net/t/1420796/repository-of-power-supply...
Där har du ett pinout schema för EVGA Supernova G2.

Ser fram emot resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

That is one big ass pump

/J

It's huge, but it looks so damn good

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av willeykk:

http://www.overclock.net/t/1420796/repository-of-power-supply...
Där har du ett pinout schema för EVGA Supernova G2.

Ser fram emot resultatet

Tackar, ska se hur jag ska lösa det med de dubbla kablarna på 24-pin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Update

2014-12-22

Tjena! Är hemma igen efter att ha varit borta över helgen och kommer med goda nyheter, jag har äntligen hittat systemkameran och dess tillbehör

Jag har dessutom tagit tre beslut angående kablarna nu:
- Jag ska köra sleeveless, alltså färgade kablar utan sleeve.
- Jag ska tillverka kablarna från grunden i custom längder.
- Jag ska använda mig av cable combs för att få kablarna att ligga fint och ordnat.
______________________________________________________________________________________________________

2014-12-23

Fick min nya 240-radiator idag och tog ett gäng bilder, dock saknas bra ljus att fota i eftersom att jag helt enkelt inte har råd att spendera en massa pengar på belysning för tillfället

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Cool stuff. I can recommend that you adjust the brightness setting as well, then tweak contrast so the images don't look "foggy".

/Justin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Cool stuff. I can recommend that you adjust the brightness setting as well, then tweak contrast so the images don't look "foggy".

/Justin

Thanks for the advice! I'll do that with the next couple of photos later today Should i make it brighter or darker?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Update and Photobomb

Update and Photobomb

Här har ni bilder från byggandets gång, från att jag plocka ner gamla burken till att den nya hade slangar i sig Oroa er inte på sista bilden, kör endast fläktarna och har en jumper på nätagget

Dold text

Här är lite redigerade bilder från att bygget blev klart för användning, har endast lagt till en svart ram

Dold text

Har en lång väg kvar men har åtminstone kommit halvvägs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser stabilt och snyggt ut, bra jobbat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ser stabilt och snyggt ut, bra jobbat

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, har fortfarande en lång väg kvar dock, ska beställa färgat plexi och lite annat smått o gott framöver

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mini Update

Hej! Har vart dåligt med uppdateringar då jag inväntat lite prylar!

Paketet innehöll:
Enermax UCCL12 Cluster
Phobya Flexlight 24 led
Phobya Twinled 3mm blue

Testade med lampor i vattenblocket, blev dock för mycket blått så jag tog bort dem

Här är en bild när jag skulle till o göra kablar vilket, dock blev det endast en kabel den kvällen då jag hade glömt bort att köpa pin-verktyg

Dold text

Ber om ursäkt för denna uppdateringens kvalité, har inte speciellt mycket att skriva för tillfället då jag saknar ett stativ som kan hålla i kablarn när jag löder då vissa kablar på EVGA G2 kräver att man löder då de är dubbla
Ska inom en snar framtid plocka isär loopen och montera en backplate på grafikkortet men det blir efter att jag gjort klart kablarna

Sist men inte minst har jag en fråga Vad har ni för åsikter om kromade kopparrör? Tror ni det skulle passa i det här bygget?

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Shouldn't apologize mate Any update is a good update!

Also, I don't think that chromed pipes would work with your project. The blue liquid being visible is nice

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Shouldn't apologize mate Any update is a good update!

Also, I don't think that chromed pipes would work with your project. The blue liquid being visible is nice

/J

Yeah, that's why I can't decide what to do, I would preferably like to get acrylic but I lack the experience needed

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

No experience required my friend. It's easy to do! Just jump in and try bending, then buy some fittings if you are feeling good about it

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

No experience required my friend. It's easy to do! Just jump in and try bending, then buy some fittings if you are feeling good about it

/J

If thats the case I'll definetly go acrylic

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En backplate på grafikkortet hade varit helt perfekt!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

En backplate på grafikkortet hade varit helt perfekt!

Jag har en liggandes på hyllan, väntar på att köpa en reinforcer till grafikkortet också och så ska jag modda en bit av moderkortsplåten snart så jag tänkte skruva dit backplaten när jag ändå tömmer loopen då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNuff:

Jag har en liggandes på hyllan, väntar på att köpa en reinforcer till grafikkortet också och så ska jag modda en bit av moderkortsplåten snart så jag tänkte skruva dit backplaten när jag ändå tömmer loopen då

Skickades från m.sweclockers.com

Awesome!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Planen är att bli klar med så mycket annat som möjligt först sedan plocka isär och bygga från grunden igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Update!

Tjena! Idag kom det ett par EK-HDC 12mm och EK-HD 12mm fittings till min dörr. Ni som har lite koll på det här med vattenkylning har nog redan listat ut innebörden av det vilket är att jag ska gå över till akrylrör istället för slang.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Nice progress on your build log. I can recommend that you reduce the contrast in your images so that a little more detail can be seen in the fittings. Some cropping to centre the subject could be something as well

/J

Permalänk
Medlem

Blir och städa upp i källaren o dra igång min bygglogg med då! Ser bra ut hittills, ser fram emot ytterligare updates!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

Blir och städa upp i källaren o dra igång min bygglogg med då! Ser bra ut hittills, ser fram emot ytterligare updates!

Förvänta dig fler updates inom en snar framtid, håller på o arbetar på att förstora fönstret i sidopanelen just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Update/News

För tillfället står bygget stilla fram till början av mars då jag jobbar som chaufför på Skid-VM här i Falun. Dock kan jag meddela att jag har fått mina 6 meter akrylrör och silikonsnöre för böjning av rören, saknas endast värmepistol innan ni kan förvänta er att se en något hårdare dator

Mvh. DaNuff

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Akryl

Förra helgen fick jag äntligen tid att gå till strid beväpnad med akrylrör, en fyrkantig burk med runda hörn och en värmepistol. Det blev en oväntat kort strid på endast 3 timmar som slutade med att jag segrade med smärta i händerna efter de varma rören, värkande tummar efter att ha pressat in akrylrör i fittings och skavsår efter att ha dragit åt dem runt rören.

Nu är det slut på denna sanna historia men det är inte slut på varken inlägget eller bygget ännu! Bilderna nedanför är tagna idag och förra helgen, dock håller de inte riktigt samma standard som de bilder jag lagt upp förr. Det kommer komma bilder som jag lagt ner lite mer tid på när jag har köpt en burk tryckluft och fått klart min tillfälliga sidopanel som skall användas för att skydda komponenterna under DHS15

IT'S ALIVE!

Bild tagen medans jag höll på att få ut den sista luften

Sist men inte minst har vi de feta byggkatterna med en genomsnittsvikt på ca 7 kg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Update

Nu är dreamhack över för snart en månad sedan, bygget är klart och har gjort sin uppgift som den var byggd för och det var för att tävla, nu ska bygget ner och byggas om till mitx inuti ett parvum veer och förvandlas till vad som kommer heta "Parvum|Reflection"

Bilderna i det här inlägget är tagna av Frida "Zoyadog" Bergendahl under dreamhack summer 2015.

Med detta så förklarar jag härmed detta bygge färdigt och slut

Mvh. DaNuff

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Turned out nice and clean mate! Good job

/J

Thanks Already started working on a new build

Visa signatur