Assetto Corsa vs Project Cars?

Permalänk
Avstängd

Beträffande realismen så är Project Cars faktiskt förbaskat bra.

Men självklart kan man inte jämföra det mot att köra på riktig bana.

Permalänk
Skrivet av Squedo:

Och sedan säger bland annat Dave Newsham, tidigare mästare i Clio Cup UK och även kört Ginetta G50 GT4, att det är ett av dom mer realistiska spelen han provat.
Även René Rast approves

Rene Rast, som också har connections med företaget.

Jag kan lägga upp en lista med 50 namn som står för iRacing med om du vill?

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Realism är relativt. Tycker det fatta mycket detaljrikedom i bilarnas uppförande och ingen direkt levande känsla i AC.
Tröttnade på det rätt snabb bara därför, sen känns navigationen i menyerna onödigt omständligt och ologisk.

PCars är inte heller felfri på länga vägar...Men de flesta bilar uppför sig mycket varierande och är generellt svårare att köra än i AC, vilket jag tycker är kul.

Realism är inte relativt. PCARS däcksmodell och annan fysik kan inte en jämföras med AC eller dom andra tyngre spelen.
Du pratar om ett spel som är i en helt annan liga av realism.

Bara för att bilar är svårare att köra betyder det inte att det är mer realistiskt.
Jag har kört simracing i över 10 år, PCARS är inte en fullblodad simulator. Inte på långa vägar.

Det finns inte en enda normal människa på planeten som äger ett racing team som skulle köra PCARS på deras egna simulator.
Grabbarn bakom PCARS gjorde Need For Speed för längesen. Grabbarna bakom AC gjorde NetKar Pro och Ferrari Virtual Academy.

Två helt olika ligor vi pratar om här.

Permalänk

Jag rankar dessa i följande ordning (Från Sim -> Arcade):
1. iRacing
2. AC
3. PCars
4. F1 2010/2011/2012/2013/2014 (same shit different name, halvsköj är det iaf.)
5. The Crew
6. Grid 2
7. NFS Whatever Version!

Någonstans vid punkt 4 är det Simcade, nästan att Project Cars passar in där (vissa bilar är suveräna, vissa (Renault Clio) suger hejdlöst!).

rFactor, rFactor 2 och RaceRoom Racing experience är inge bra out of the box, men däremot finns det fantastiska moddar!

Live For Speed var grymt för sin tid, men hängde inte med där vad som hände då jag plöjde ner all tid i rFactor!

Ovan är mitt tycke, baserat på virtuell racing sedan Pitstop på C64'an!

Permalänk
Medlem

Assetto Corsa är precis som Rfactor 2 bättre simulationer, speciellt i scenariot där gummi möter väg, och i synnerhet när du går över gränsen och du förlorar greppet och hur de förmedlar detta via Force feedback till dina händer. Mycket livligare och dynamiskt. Man känner hur däcken flexar i sidled och kämpar efter grepp.

Annars så är Pcars väl simulerat, däcken känns lite för klibbiga annars (eller som om det alltid finns nån form av traction control aktiverat även om man kör allt avslaget) och övergång mellan fäste och där du förlorar fäste inte lika övertygande i sitt sätt att förmedla detta viktiga tillstånd över FFBn. Blir extra uppenbart om man hoppar mellan de olika spelen.

Personligen uppskattar jag FFBn i AC mer än i både Pcars och Rfactor2 för att den är så levande rent generellt. Men med det sagt så är faktiskt FFBn i Pcars förvånansvärt bra och förmedlar väldigt mycket information över ratten till dina händer. Dock gillar jag inte hur de löst att användaren är tvungen att justera FFBn per bil, den borde vara global och inställningarna per bil gjorda till perfektion av utvecklarna istället, som i andra racing simmar.

Gällande diskussionen vilket som är sim eller inte så skulle jag nog påstå att det är fel att sätta Pcars i samma "simcade fålla" som Forza och Gran Turismo. Det är att göra Pcars orättvisa, jag jämför det nog hellre med de "riktiga" simulatorerna som AC, Rfactor2 etc. även om det inte alltid når upp i samma nivåer, men helt klart är ambitionerna betydligt högre i Pcars än simcade iaf. Man skulle kanske kunna sätta Pcars i samma division som R3e gällande realismen, något bättre ibland, dock med betydligt sämre AI. Fast AC har också horribelt dålig/slö/tam AI.

Om du älskar att köra Nordschleife så finns det dock bara en sim som ger dig oöverträffad realism utanför att göra det på riktigt. Och det är AC. AC är värt att köpa + DLCn bara för den banan. Ta ut en BMW 235i (som följer med i DLCn), byt "track condition" från 'optimal conditions' (som idiotiskt nog är default i AC) till 'green condition' eller varför inte 'dusty condition' och sätt ner temperaturen i banan till 12-16 grader och kör en runda på ringen och bli förbluffad.

Men för att på något sätt göra en summering så är AC riktigt roligt om du har några att köra online tillsammans med, eller om du går med i någon racing league. Annars så känner jag personligen att AC mer är en glorifierad "hotlap simulator" vilket är lite torrt/tråkigt ibland.

Pcars å andra sidan har betydligt mer innehåll för offline racing, men även för att köra med några polare online då och då med. Brokig skara med bilar, dock de flesta mycket roliga, väldigt många banor (dock bara 4 av dem laserscannade om du är ute efter realism) som är välgjorda/roliga.

Men då måste jag också rekommendera GSCE (finns på Steam) samtidigt, som har sjukt bra FFB, väldigt bra fysik utan att vara "next gen fysik" men med väldigt realistisk känsla i ratten. Visst, lite udda bilar (brasiliansk racing) som man kanske inte känner igen. Men sjukt roligt, spännande med mycket kompetent AI som ger dig en ordentlig match. Självaste Niels Heusinkveld står för fysiken. Mannen är en legend inom simcommunityn.

Det bästa är annars att göra som jag, köp dem alla

Jag är medveten om att detta är mina åsikter, men de står jag för. I övrigt så kan man hoppas på att du fick lite mer kött på benen angående dina frågor.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

just de gamla kärrorna e svin nice i P-cars.. e verkligen roliga att köra.. som jag sade ovan så e de inte alls lika lätthanterliga som gt3 bilarna... sen e det en annan sak jag märkt... gaskontrollen i p-cars e ljus år bättre än just i AC..

körde 190 mercan med AcSverige igår å visst e bilen rolig där men just de gamla kärrorna känns bättre i p-cars... så köp som sagt både ac å p-car

kommer inte ge mig... de spelen e bra å de kompletterar varandra...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Gr5 bilarna i raceroom är roligare än både PCars och AC motsvarigheter

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gr5 bilarna i raceroom är roligare än både PCars och AC motsvarigheter

Finns det Gr5 bilar i AC?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

gaskontrollen i p-cars e ljus år bättre än just i AC..

Inställningar kanske?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Assetto Corsa är precis som Rfactor 2 bättre simulationer, speciellt i scenariot där gummi möter väg, och i synnerhet när du går över gränsen och du förlorar greppet och hur de förmedlar detta via Force feedback till dina händer. Mycket livligare och dynamiskt. Man känner hur däcken flexar i sidled och kämpar efter grepp.

Annars så är Pcars väl simulerat, däcken känns lite för klibbiga annars (eller som om det alltid finns nån form av traction control aktiverat även om man kör allt avslaget) och övergång mellan fäste och där du förlorar fäste inte lika övertygande i sitt sätt att förmedla detta viktiga tillstånd över FFBn. Blir extra uppenbart om man hoppar mellan de olika spelen.

Personligen uppskattar jag FFBn i AC mer än i både Pcars och Rfactor2 för att den är så levande rent generellt. Men med det sagt så är faktiskt FFBn i Pcars förvånansvärt bra och förmedlar väldigt mycket information över ratten till dina händer. Dock gillar jag inte hur de löst att användaren är tvungen att justera FFBn per bil, den borde vara global och inställningarna per bil gjorda till perfektion av utvecklarna istället, som i andra racing simmar.

Gällande diskussionen vilket som är sim eller inte så skulle jag nog påstå att det är fel att sätta Pcars i samma "simcade fålla" som Forza och Gran Turismo. Det är att göra Pcars orättvisa, jag jämför det nog hellre med de "riktiga" simulatorerna som AC, Rfactor2 etc. även om det inte alltid når upp i samma nivåer, men helt klart är ambitionerna betydligt högre i Pcars än simcade iaf. Man skulle kanske kunna sätta Pcars i samma division som R3e gällande realismen, något bättre ibland, dock med betydligt sämre AI. Fast AC har också horribelt dålig/slö/tam AI.

Om du älskar att köra Nordschleife så finns det dock bara en sim som ger dig oöverträffad realism utanför att göra det på riktigt. Och det är AC. AC är värt att köpa + DLCn bara för den banan. Ta ut en BMW 235i (som följer med i DLCn), byt "track condition" från 'optimal conditions' (som idiotiskt nog är default i AC) till 'green condition' eller varför inte 'dusty condition' och sätt ner temperaturen i banan till 12-16 grader och kör en runda på ringen och bli förbluffad.

Men för att på något sätt göra en summering så är AC riktigt roligt om du har några att köra online tillsammans med, eller om du går med i någon racing league. Annars så känner jag personligen att AC mer är en glorifierad "hotlap simulator" vilket är lite torrt/tråkigt ibland.

Pcars å andra sidan har betydligt mer innehåll för offline racing, men även för att köra med några polare online då och då med. Brokig skara med bilar, dock de flesta mycket roliga, väldigt många banor (dock bara 4 av dem laserscannade om du är ute efter realism) som är välgjorda/roliga

.

Men då måste jag också rekommendera GSCE (finns på Steam) samtidigt, som har sjukt bra FFB, väldigt bra fysik utan att vara "next gen fysik" men med väldigt realistisk känsla i ratten. Visst, lite udda bilar (brasiliansk racing) som man kanske inte känner igen. Men sjukt roligt, spännande med mycket kompetent AI som ger dig en ordentlig match. Självaste Niels Heusinkveld står för fysiken. Mannen är en legend inom simcommunityn.

Det bästa är annars att göra som jag, köp dem alla

Jag är medveten om att detta är mina åsikter, men de står jag för. I övrigt så kan man hoppas på att du fick lite mer kött på benen angående dina frågor.

Mina fetningar:
1. Känner också lite det i pCars vs AC att det är svårt men när man väl förlorar fästet riktigt (i de bilar jag kört så kan man inte göra ett skit och med FFB som det är nu går det inte riktigt att göra något åt det om du inte lagt otroligt mycket tid bakom det).

2. Håller med dig helt och det har ju sin naturliga förklaring också förutom att jag tror det var slow som var rekommenderat utav Aristotelis att använda

3. Race kan faktiskt vara rätt kul om du skiter i att kvalificera och startar längst bak. Du slipper många krascher och det är en stor nackdel till AC, inte fått tummen ur att testa pCars MP än men läst att det ska vara ungefär samma där men lite mer respekt. Folk ska däremot vara mer "casual" (inte som ett fult ord) och inte vet hur snabbt och när de ska svänga utan köra mer på känsla och missa en del kurvor och dra ut. Blir så klart bättre i en league, som alla sims. Offline håller pCars 1-0 över AC enligt mig. AI:n försöker faktiskt köra om men i AC är det, i alla fall för mig, svårare att köra om dom rent än i pCars. Jag är inte direkt snabb så en 100 AI är en utmaning för mig jämfört med många andra förare.

4. GSCE känns underskattat av många där ute. Jag hade spelat det mycket mer ifall det inte vore just pga bilarna, det är nog det enda spelet som fått mig att uppskatta open wheelers dock.

5. Håller med dig om det med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Finns det Gr5 bilar i AC?

Nja, finns en mod som faktiskt är helt okej.
https://acmods.wordpress.com/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nä inte exakt tänker mer på de gamla dtm bilarna. Nu kanske de är närmare dtm 92orna i raceroom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nä inte exakt tänker mer på de gamla dtm bilarna. Nu kanske de är närmare dtm 92orna i raceroom.

Nä, asså, jag blev orolig där ett tag. Hade jag haft spelet så länge o inte sett Gr5 bilarna i AC innan så undrande jag om jag inte blivit blind. Älskar Gr5 racing annars och hoppas vi får officiella Gr5 bilar i AC så småningom.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Nja, finns en mod som faktiskt är helt okej.
https://acmods.wordpress.com/

No shit! Får ta och kolla in den. Tackar väldigt mycket för tipset

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Inställningar kanske?

standard inställning för just pedalerna.

i Ac måste jag dra gamman till 4 innan jag ens blir smånöjd.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Synd att inte fler kör iRacing, hade vart ballt med ett Sweclockers lag där vi ställer upp i t.ex. ett 6 timmars endurance race eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Synd att inte fler kör iRacing, hade vart ballt med ett Sweclockers lag där vi ställer upp i t.ex. ett 6 timmars endurance race eller liknande.

Tror det finns flera här som kör iRacing men de är inte så aktiva i trådarna i denna delen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

de får börja köra P-cars istället..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med modifikationer av bilar i respektive spel? Kan man tex. ändra sidokjolar etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Realism är inte relativt. PCARS däcksmodell och annan fysik kan inte en jämföras med AC eller dom andra tyngre spelen.
Du pratar om ett spel som är i en helt annan liga av realism.

Bara för att bilar är svårare att köra betyder det inte att det är mer realistiskt.
Jag har kört simracing i över 10 år, PCARS är inte en fullblodad simulator. Inte på långa vägar.

Det finns inte en enda normal människa på planeten som äger ett racing team som skulle köra PCARS på deras egna simulator.
Grabbarn bakom PCARS gjorde Need For Speed för längesen. Grabbarna bakom AC gjorde NetKar Pro och Ferrari Virtual Academy.

Två helt olika ligor vi pratar om här.

Har du möjligen köpt och prövat spelet (releaseversionen), eller är detta en sammanvägning av åsikter från nätet?

Jag förvånas i bland över hur oförlåtande AC är. Liksom orimligt oförlåtande. Jag har kört ett par gånger på riktigt, och jag kan inte påstå att AC är överlägset korrekt. PCARS känns å andra sidan inte mer arkad, men klart roligare.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av burto:

Hur ser det ut med modifikationer av bilar i respektive spel? Kan man tex. ändra sidokjolar etc?

Kan svara på Pcars, där kan man enbart ställa in förhållanden på bana och bilens inställningar men inga modifikationer som uppgraderar bilens prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av burto:

Hur ser det ut med modifikationer av bilar i respektive spel? Kan man tex. ändra sidokjolar etc?

Nej, inte i något av de nämnda spelen (alltså, Rfactor1/2, Assetto Corsa, Iracing, GSCE, R3e och PCars) . Det handlar om bilracing än säg moddning av bilar. Ska du ha sånt så är det väl typiska consolracers som Forza och liknande.

I många av dem så finns det möjlighet till moddar, vilket kan medföra bilar av olika slag, men generellt mer om simulation av specifika bilar/racing än något annat. Givetvis så finns möjlighet att ändra massa inställningar på bilarna beroende av modell, typ upphängningar, front splitter, camber, caster, springrate, swaybars, fast rebound, slow rebound, fast bump, etc, etc.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Skrivet av superapan:

Har du möjligen köpt och prövat spelet (releaseversionen)

Yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Nej, inte i något av de nämnda spelen (alltså, Rfactor1/2, Assetto Corsa, Iracing, GSCE, R3e och PCars) . Det handlar om bilracing än säg moddning av bilar. Ska du ha sånt så är det väl typiska consolracers som Forza och liknande.

I många av dem så finns det möjlighet till moddar, vilket kan medföra bilar av olika slag, men generellt mer om simulation av specifika bilar/racing än något annat. Givetvis så finns möjlighet att ändra massa inställningar på bilarna beroende av modell, typ upphängningar, front splitter, camber, caster, springrate, swaybars, fast rebound, slow rebound, fast bump, etc, etc.

Är väl typ det jag är ute efter, samt lättare styling såsom olika "racepaket" med slicks etc. och att kunna byta fälgar/lacka om ofc.

Permalänk
Medlem

Tur jag väntade någon dag - nu fick jag ju AC med DLC 40% billigare!
Börjar med AC nu och ger tid till PC att patcha upp sig.