Får Radiotjänsten göra så här?

Permalänk
Medlem

Betala TV-licensen, det behövs en motpol till de kommersiella kanalernas ohämmade kapitalism. Mär väl att de kommersiella kanalerna behövs också som en motpol mot den "statliga" TVn och radion.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Analoga nätet är redan nedsläckt så det borde vara en möjlighet. Frågan hur lagen ser ut hos Radiotjänst om den saken

Sedär ja! Längesedan jag höll koll på tvnäten. Varje dag lär man sig nått!
Tror dock endå inte Radiotjänst tycker att det kommer vara en tillräcklig bra anledning att sluta jaga mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ser inte att TS har skrivit att han har en TV, bara för att dom har en boxer betyder dom inte att dom har TV.
Det finns skärmar utan mottagare som man kan köpa (alltså ser exakt ut som vanliga TV apparater) tror att dom kallas mediadisplays?eller något sånt.

Har själv funderat på att införskaffa en sån då jag inte äger TV idagsläget , sen är det ju egentligen skitsamma radiotjänst ringer ju stup i kvarten i alla fall dom har varit på mig i 20år (har tom erbjudit mig att dom får söka i förråd, lägenhet osv men dom fortsätter att trakka *host* kontakta mig )

Sen har ju inte jag koll på om en boxer räknas som en mottagare men det är ju en annan femma, och jag hade nog skitit i det i alla fall då jag tycker att dom använder fula metoder. (ingen moralpredikan tack)

EDIT : Public Display kallas dom, alltså ingen mottagare verkar inte finnas något bra filter på prisjakt men det finns i olika modeller storlekar samma som TV
https://www.komplett.se/samsung-46-led-public-display-md46c/7...

Fan va najs, hade ingen aning om att det fanns sådana skärmar. Dock suger det ju med bara EN Hdmi port, vill ju kunna koppla in alla konsoler ju...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Man kan tycka vad man vill om tv-avgiftens vara eller inte vara, men jag tyckte analogin med alla som äger en bil betalar vägskatt var ganska passande. Vad är det du egentligen vill säga när du vänder dig mot den? Tycker du att man borde kunna ställa av sin TV?

ja det hade vart kul, blocket hade blivit fullt med avställda och obesiktade tv apparater, som säljes som renoveringsobjekt (ok tog det för långt)

Op snacka med din mamma, det borde moraliskt sett vara hennes problem. Och var inte så sur på tjejen i telefonen, hon jobbar ju trots allt på radiotjänsten... antagligen så pratar hon uteslutande med sura fientliga människor som tar ut sin ilska över sin betalningsskyldighet på henne som trots allt bara gör sitt jobb. Då är det nog svårt att försöka vara trevlig

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Säg bara att du inte har en tv.

Jag har en tv, som jag använder som datorskärm. Tekniskt sett är jag väl skyldig att betala men när de ringer säger jag bara att jag har en projektor med en Chromecast och kollar Play på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Självklart ska rätt vara rätt. Blev bara förvånad och förbannad att dom kan lägga över ansvaret på någon annan än personen som står på huset och nyttjar tvn.

Du får helt enkelt räcka över fakturan till din morsa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Handlar inte om jag vill vara oärlig eller inte. Tycker bara det är fel att jag ska bli uppringd av en uppkäftig gammal tant och krävd på pengar eftersom min morsa har strulat till det med radiotjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ser inte att TS har skrivit att han har en TV, bara för att dom har en boxer betyder dom inte att dom har TV.
Det finns skärmar utan mottagare som man kan köpa (alltså ser exakt ut som vanliga TV apparater) tror att dom kallas mediadisplays?eller något sånt.

Har själv funderat på att införskaffa en sån då jag inte äger TV idagsläget , sen är det ju egentligen skitsamma radiotjänst ringer ju stup i kvarten i alla fall dom har varit på mig i 20år (har tom erbjudit mig att dom får söka i förråd, lägenhet osv men dom fortsätter att trakka *host* kontakta mig )

Sen har ju inte jag koll på om en boxer räknas som en mottagare men det är ju en annan femma, och jag hade nog skitit i det i alla fall då jag tycker att dom använder fula metoder. (ingen moralpredikan tack)

EDIT : Public Display kallas dom, alltså ingen mottagare verkar inte finnas något bra filter på prisjakt men det finns i olika modeller storlekar samma som TV
https://www.komplett.se/samsung-46-led-public-display-md46c/7...

suck.. vad tror du en boxer är om inte en mottagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Hej,

Jag har tillfälligt inte ett eget boende utan står skriven hemma hos min mamma. Iallafall så fick jag nyss ett samtal från radiotjänst att dom har nu fakturerat mig för tre månader eftersom det är min skyldighet att betala eftersom jag också bor hos min mamma och är myndig. Min mamma betalar för det första inte till radiotjänsten utan hon använder sig av en boxer som hon betalar för istället.

Jag kunde inte säga något till henne i telefonen utan var tvungen att mejla dom senare en överklagan. Hon var absolut den mest otrevligaste och vidrigaste människa jag har pratat med i telefonen.

Får dom göra så här?

jag gillar att du säger att din mamma använder boxer istället för radiotjänsten :D, sa du det till radiotjänst också?
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Handlar inte om jag vill vara oärlig eller inte. Tycker bara det är fel att jag ska bli uppringd av en uppkäftig gammal tant och krävd på pengar eftersom min morsa har strulat till det med radiotjänsten.

Det tycker jag med! Dessutom verkar dem inte veta vad lagen faktiskt säger. Fick ett samtal från radiotjänst innan domstolsbeslutet ang telefoner och surfplattor och personen hävdade att jag skulle vara tvungen att betala även om jag inte hade en tv men en "smartphone". Detta sa jag till henne att hon inte har något belägg för alls och att hon bevisligen inte kunde läsa lagen. Sex månader senare visade det sig att JAG hade rätt! Kärringen hade inte någon som helst koll på vad som gällde.

Nu är det ju så att vi fortfarande har en TV och att vi har lyckats lära oss att leva utan 250 kr i månaden (får in under 12k för två personer/månad...) men det är en annan bulle.

Nu är det tyvärr så att du måste betala tv-licens för innehav av tv-mottagare (så som lagen alltid har sett ut). Betala dem tre månaderna och hävda ovisshet (vilket faktiskt var fallet) och ta ett snack med morsan din. Sen vad ni gör efteråt är helt upp till er, men det kan bita er rejält i baken om tillräckliga bevis uppdagas mot er (om ni väljer att fuska med betalningen).

Lycka till

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Det är bara att avanmäla tv innehav, fanskapen ska inte ha en krona till sina propaganda kanaler.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Avanmalan/

Propaganda? Nu lungar vi ned oss lite

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

jag gillar att du säger att din mamma använder boxer istället för radiotjänsten :D, sa du det till radiotjänst också?
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Nej jag visste inte om att morsan inte betalade och jag antog att det kanske var för hon hade en boxer? Jag är inte hemma så ofta och jag flyttar snart igen så det kan ju kvitta i det hela. Tycker bara det är fel att jag ska betala för någon annans tv som jag inte nyttjar själv.

Permalänk
Medlem

Blev själv uppringd av Radiotjänst för ett par veckor sen.

Trots att jag faktiskt inte har någon TV så insåg jag att man ska vara väldigt noga med att lyssna på vad de säger och vara beredd på att snabbt säga emot när någonting inte stämmer. Även om hon som ringde till mig inte direkt var otrevlig så försökte hon lura mig att acceptera deras faktura. Hade dessutom precis kommit hem från jobbet, var väldigt trött och så ringer de från ett dolt nummer på mobilen.

Hon började samtalet med att säga vart hon ringde ifrån, berättade att de gjort kontroller i mitt område och frågade om de hade varit här och knackat på dörren samt påstod att de hade skickat en faktura till mig. Hon frågade överhuvudtaget inte om jag hade en TV eller inte.

Sa självklart som det var, de hade inte varit och knackat på dörren när jag varit hemma och inte hade jag fått någon faktura.

Då sa hon att den påstådda fakturan förmodligen försvunnit i posten och att de skulle skicka en ny, sen försökte hon snabbt avsluta samtalet.

Jag var snabb och sa någonting i stil med "Vänta här nu, varför ska ni skicka en faktura till mig? Jag äger ingen TV", och då försökte hon slingra sig och tjafsa om att jag visst hade sagt att jag har en TV.

Svarade bara "Jag har internet, datorer och Netflix. Vad ska jag med en TV till?", och då gav hon sig och avslutade samtalet.

Tycker det är skamligt gjort och på gränsen till lurendrejeri när de försöker lura folk att acceptera en faktura och inte ens frågar om man har en TV. Tvivlar starkt på att fakturan hon påstod skickats till mig och försvunnit i posten överhuvudtaget existerat. Hon hoppades väl bara på att hon skulle hinna lägga på innan jag hann säga emot.

Någon mer som råkat ut för att de försökt lura en på detta sätt?

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Handlar inte om jag vill vara oärlig eller inte. Tycker bara det är fel att jag ska bli uppringd av en uppkäftig gammal tant och krävd på pengar eftersom min morsa har strulat till det med radiotjänsten.

Välkommen till vuxenlivet, du är numera ansvarig för väldigt många saker, att se till så att du har gjort rätt för dig gällande licenser, försäkringar och betalda räkningar är en stor del av det och man kan väldigt sällan skylla på någon annan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

"Är det här något jävla skämt eller? Jag är blind..."

Inte hört mycket sen dess, och det var ett par år sedan. I helvete heller att jag betalar för något jag inte efterfrågat eller har behov av.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Välkommen till vuxenlivet, du är numera ansvarig för väldigt många saker, att se till så att du har gjort rätt för dig gällande licenser, försäkringar och betalda räkningar är en stor del av det och man kan väldigt sällan skylla på någon annan.

Jag är 24 år och tar ansvar över mitt liv men tack ändå.

Jag visste inte att dom kunde göra så här men nu vet jag och jag tycker det är fel men jag får ta konsekvenserna av situationen och göra det bästa av det.

Permalänk
Medlem

@RepZi: Du har rätt i att dom brukar fråga när man köper tv efter ens namn och adress. Men det finns ju inget som säger att du måste uppge korrekta uppgifter. Heter jag Kalle Anka och bor på Ankeborg 14 i Andstaden så kan ju jag utan problem säga att jag heter Janne Långben och bor på Junibacken 67.
Dom frågar aldrig efter identitetshandlingar, och skulle dom mot förmodan fråga det så har du ingen som helst skyldighet enligt lag att uppvisa någon identitetshandling för kassören på Netonnet när du köper din tv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Problemet är bara köper du ny TV så har Radiotjänst den informationen!

Du gav bort den i present, till vem har inte dom med att göra.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Tycker bara det är fel att jag ska bli uppringd av en uppkäftig gammal tant och krävd på pengar eftersom min morsa har strulat till det med radiotjänsten.

Jag håller inte med dig. Du är skriven på adressen, är myndig och tillhör hushållet som inte har betalt. Klart att dom jagar dig om mor din inte vill betala. Däremot är det fel om dom ringer upp och är otrevliga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ska man göra någon analogi med bilar så är det väl snarare att jämföra med att alla som äger en bil tvingas betala skatt.

En analogi till bilar borde vara i stort sätt omöjligt då tv licens betalas per hushåll och när det gäller bilar betalar du för bil, så har du flera bilar får du betala försäkring, vägskatt med mera per bil medans man kan ha hur många tv apparater som helst men ändå bara betala en licens.

Skrivet av trollhattan:

Det är bara att avanmäla tv innehav, fanskapen ska inte ha en krona till sina propaganda kanaler.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Avanmalan/

Kunde inte sagt det bättre själv även om jag är lydig och betalar för mig.

I övrigt så gäller väl även att har man en bil med radio i eller tv för den delen så ska man ju även då betala.

Tycker det nästan verkar skickligt gjort att ha både tv och boxer samtidigt men inte betala någon licens. Har mamma köpt en ny tv så får radiotjänst information, har mamma fått en tv i julklapp för att hon inte hade någon innan så är det ju rätt uppenbart att hon ska betala då. Tecknar man ett avtal med boxer så tror jag radiotjänst även då får information. Så ringer radiotjänst och frågar lär det ju vara rätt uppenbart att man ljuger. Skickar radiotjänst ut en räkning som man inte betalar så säg hej till kronofogden. Överklagar man det hela så lär väl frågan komma varför man inte betalar tv licens när man har ett boxer abbonemang. Säger man då att licensen betalas av någon annan så kan dom ju se att antingen så betalar inte den personen licensen eller så är personen inte skriven på adressen, den informationen går att få ut via folkbokföringen. Så kommer det komma en räkning till den personen och antagligen ett brev där dom vill att man ska betala licens.

Så helt ärligt så tycker jag det nästan är skickligt att inte betala licens med den utrustningen, eller har jag missat något scenario som får mitt inlägg att falla. Det skulle väl i såna fall vara att bli neka det hela och om jag inte minns helt fel så kan det ge böter.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

@RepZi: Du har rätt i att dom brukar fråga när man köper tv efter ens namn och adress. Men det finns ju inget som säger att du måste uppge korrekta uppgifter. Heter jag Kalle Anka och bor på Ankeborg 14 i Andstaden så kan ju jag utan problem säga att jag heter Janne Långben och bor på Junibacken 67.
Dom frågar aldrig efter identitetshandlingar, och skulle dom mot förmodan fråga det så har du ingen som helst skyldighet enligt lag att uppvisa någon identitetshandling för kassören på Netonnet när du köper din tv.

Haha så sant men folk är ju ärliga till en viss nackdel såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

En analogi till bilar borde vara i stort sätt omöjligt då tv licens betalas per hushåll och när det gäller bilar betalar du för bil, så har du flera bilar får du betala försäkring, vägskatt med mera per bil medans man kan ha hur många tv apparater som helst men ändå bara betala en licens.

Njae, inte helt omöjlig, Radiotjänst´s tolkning innebär ju att du skulle kunna ha 9999 miljarder TV-apparater i ett hus men ändå bara betala en och samma avgift.
Samma sak med parkeringsdelen, du skulle kunna äga varenda bil i hela Sverige men fortfarande bara betala en parkeringsavgift för alla bilarna.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

En analogi till bilar borde vara i stort sätt omöjligt då tv licens betalas per hushåll och när det gäller bilar betalar du för bil, så har du flera bilar får du betala försäkring, vägskatt med mera per bil medans man kan ha hur många tv apparater som helst men ändå bara betala en licens.

Analogier med bilar brukar sällan vara perfekta och jag hävdade inte att min var det heller, men min jämförelse var åtminstone rimligare än att alla som har körkort ska betala parkeringsavgift.

Har man en bil så får man vackert betala skatt även om den bara står i garaget.
Som någon påpekade kan man ju såklart ställa av en bil om den inte används. Det går ju inte med en TV-mottagare men principen är ju ganska lika. Om du så bara kör på din egen tomt behöver bilen vara påställd, den behöver vara trafikförsäkrad och du behöver betala skatt. (Vi behöver inte gå in på undantagen, då vi bara pratar om själva principen.)

Permalänk
Avstängd

räcker med att du har en smartphone så måste du betala, förr var det bara tv, men nu räknas allt som man kan se/streama på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

räcker med att du har en smartphone så måste du betala, förr var det bara tv, men nu räknas allt som man kan se/streama på.

Dom drog väl tillbaks det beslutet?

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Fan va najs, hade ingen aning om att det fanns sådana skärmar. Dock suger det ju med bara EN Hdmi port, vill ju kunna koppla in alla konsoler ju...

finns väll typ sådana HDMI switchar? så man plockar i flera HDMI kablar i en låda som 1 kabel går till displayen? tror det i alla fall annars spara till något fett ljudpaket o köra med en Surround Reciver som har många ingångar hehe

Skrivet av JSvanberg:

räcker med att du har en smartphone så måste du betala, förr var det bara tv, men nu räknas allt som man kan se/streama på.

detta togs bort när dom ändrade att datorer var betala pliktiga

Skrivet av m4gnify:

Dom drog väl tillbaks det beslutet?

japp

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Njae, inte helt omöjlig, Radiotjänst´s tolkning innebär ju att du skulle kunna ha 9999 miljarder TV-apparater i ett hus men ändå bara betala en och samma avgift.
Samma sak med parkeringsdelen, du skulle kunna äga varenda bil i hela Sverige men fortfarande bara betala en parkeringsavgift för alla bilarna.
/Lifooz

Då lär ju följdfrågan bli, har du världens största parkeringsgarage eller? För så vitt jag vet så får det plats typ max en bil i en ruta och du är tvungen att betala för varje ruta du använder. Knappast så du kan hävda rätt till gatans alla parkeringsplatser bara för att du betalar för en när lapplisan kommer och knakar dig på axeln.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GrezZeR:

@RepZi: Du har rätt i att dom brukar fråga när man köper tv efter ens namn och adress. Men det finns ju inget som säger att du måste uppge korrekta uppgifter. Heter jag Kalle Anka och bor på Ankeborg 14 i Andstaden så kan ju jag utan problem säga att jag heter Janne Långben och bor på Junibacken 67.
Dom frågar aldrig efter identitetshandlingar, och skulle dom mot förmodan fråga det så har du ingen som helst skyldighet enligt lag att uppvisa någon identitetshandling för kassören på Netonnet när du köper din tv.

Jo det finns en lag om det så det är bedrägeri om du ljuger.

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Analogier med bilar brukar sällan vara perfekta och jag hävdade inte att min var det heller, men min jämförelse var åtminstone rimligare än att alla som har körkort ska betala parkeringsavgift.

Har man en bil så får man vackert betala skatt även om den bara står i garaget.
Som någon påpekade kan man ju såklart ställa av en bil om den inte används. Det går ju inte med en TV-mottagare men principen är ju ganska lika. Om du så bara kör på din egen tomt behöver bilen vara påställd, den behöver vara trafikförsäkrad och du behöver betala skatt. (Vi behöver inte gå in på undantagen, då vi bara pratar om själva principen.)

Även en avställd bil får man betala skatt på men då ligger den på typ 65 kr per år

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

räcker med att du har en smartphone så måste du betala, förr var det bara tv, men nu räknas allt som man kan se/streama på.

Du har missat en hel del senaste året verkade som..