Permalänk
Medlem

Installera Linux på 486

Hejsan!

Skulle vilja installera Linux på min gamla 486, så att man kan leka lite med den. Förstår så klart att det blir DSL eller liknande minidist, men frågan är vart jag börjar? Går det att göra en installationsskiva utav DSL? Finns det äldre linux-distributioner som gjordes för 486'orna? All hjälp skulle vara tacksam!

Permalänk
Hedersmedlem

Slackware skulle vara ett "klassiskt" val om du samtidigt vill ha lite mer kontroll och frihet. Installationsmedia är då inget problem.

*** tråd flyttad ***

Eftersom tråden så specifikt handlar om mjukvara/Linux har jag flyttat tråden till en lämpligare avdelning.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

@KimTjik: okej, låter intressant! Ska kolla upp det...

Ed: verkar som att det kräver 64mb ram för att fungera, har bara 16mb

ed2: Såg nu att Slack 7.0 verkar fungera bra på en 486...

Permalänk
Hedersmedlem

Även om du vill ha det retro finns ju inget som hindrar att du uppgraderar med mer RAM. Skulle tro att du kan hitta något billigt på Tradera eller liknande. Fast du kanske vill ha utmaningen att vara begränsad till 16MB?

Permalänk
Medlem

@bagfalls:
Många äldre 486 moderkort klara av att hantera 64 mb max totalt ramminne eller om du har tur och har ett av de sista 486 moderkorten så kan du montera 64 mb edo moduler. Två stycken ger då 128 mb ram vilket är otroligt mycket på en 486a.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv

Alternativt så finns ju DSL (Damn Small Linux), som ska klara att köras på det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stoffe_83:

@bagfalls:
Många äldre 486 moderkort klara av att hantera 64 mb max totalt ramminne eller om du har tur och har ett av de sista 486 moderkorten så kan du montera 64 mb edo moduler. Två stycken ger då 128 mb ram vilket är otroligt mycket på en 486a.

Moderkortets nordbrygga måste stödja EDO-minnen, vilket är oerhört sällsynt for 486-moderkort. De flesta 486-moderkorten stödjer bara FP-minnen.
EDO-minnen är tänkta för Pentium-processorer och dess nordbryggor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Du menar kanske ett av de sista 486 moderkort med pci platser, de borde även ha stöd för edo-minnen. Vad exakt är fp-minnen? Menar du 30 pins minnen? @SysGhost:

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Notera att nyare kernels har helt droppat stöd för 486 så du behöver en äldre kernel för att det ska fungera. Jag minns inte brytpunkten dock, det får du kolla upp. My bad, 486 stöds fortfarande, det är 386 och vissa 486-kloner som stödet tagits bort för.

EDIT: En av mina tidigare 486or, en 50MHz hade EDO-minnen. Jag vill snarare minnas det var rätt så vanligt bland de senare modellerna?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stoffe_83:

Du menar kanske ett av de sista 486 moderkort med pci platser, de borde även ha stöd för edo-minnen. Vad exakt är fp-minnen? Menar du 30 pins minnen? @SysGhost:

FP = Fast Page. Vanlig i både 30 pins, och 72 pins utförande.
En generation minnen som var vanligt i datorer relativt länge innan Pentium-processorerna tågade in på marknaden.

EDO = Extended Data Out. En snabbare variant av FP-minnena. Ej kompatibel med FP-baserade chipsets/moderkort. För detta krävdes speciellt stöd.
När Pentium-processorerna tog vid, så kom EDO-minnena också in i bilden, och dess tillhörande chipsets.
Intels 430FX chipset (också känt under namnet "Triton") gav Pentium-processorerna tillgång till de snabbare EDO-minnena.

FP-minnena kom som sagt i både 30-pins och 72-pins utförande.
EDO-minnena däremot kom, såvitt jag vet, bara i 72-pins utförande.

Mer om minnestyperna kan det läsas om här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_random-access_memory#Fas...

486-moderkorten fortsatte att utvecklas efter Pentium-processorns intåg. Dock inte länge.
De senaste modellerna av 486-moderkorten fick PCI-platser, och i vissa fall även stöd för EDO-minnen.
Dessa moderkort förseddes även med processorsockeln "Socket 4" som var speciellt framtagen för vissa Pentium Overdrive -processorer (Samt konkurrerande 5x86 processorer från Cyrix och AMD)
Socket 3 -processorer kan alltså installeras i Socket 4 moderkort, men socket 4 processorer (Overdrive), kunde inte sättas i socket 3 moderkort. Dock så kom det att designas speciella adapter-socklar för att ge ett "handikappat" stöd för socket 4 processorer i socket 3 moderkort.

Man kan säga att Socket 4 moderkorten var en "fattigmans" Pentium-plattform, där man kunde vänta med att uppgradera till pentium-generationen och köra vidare med 486-processorer.
Dock så hade inte Pentium Overdrive riktigt samma prestanda som sin fulla Pentium-bror, även om namnet kan vara lite vilseledande. Mer korrekt vore, enligt min mening: "486 Overdrive With Pentium Features". Men det rullar inte av tungan lika lätt.

Det var vanligare med Socket 5 (Pentium) moderkort med stöd för både FP-minnen och EDO-minnen, äv det var med Socket 4 (486) moderkort med samma minnesstöd.
Själv har jag aldrig sett ett EDO-kompatibelt Socket 4 moderkort. Ändå meckade jag en hel del med datorer på den gamla goda 386/486/586-tiden. Men det kan också bero på att jag och bekanta runtom uppgraderade till Pentium/6x86 rätt tidigt.

#Socket 3 #Socket 4 #Socket 5 #Pentium #Pentium Overdrive

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tack för ett mycket utförligt svar, även jag meckade mycket med datorer när 486or och pentium var nya. Dock verkar jag ha glömt av det där med FP och EDO minnen helt. För de är väl helt pinkompatibla förutsatt att det är 72-pin? Den 486a som jag byggde med SSD för ca 1 år sedan hade PCI-platser och moderkortet var från 1995. Jag tänkte inte mycket så mycket på det men jag monterade in två standard 72-pins minnen och körde igång bara. Skulle tro att det var EDO-minnen faktiskt. @SysGhost:

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.