The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimes:

Det blir nog inget köp av Witcher 3 för min del, hela tråden sen release handlar ju bara om vilka FPS ni får i spelet. Ingen som har kommenterat spelkänsla, fun factor, combat systemet eller valmöjligheter i den öppna värden. Drar helt enkelt slutsatsen att spelet i sig inte är något speciellt eller revolutionerande alls.

Visst, folk har väll inte hunnit spela så mycket för att kunna bilda sig en uppfattning, dock krävdes det endast 5 minuters spelande av tex GTA V för att förstå att GTA var en spelupplevelse utöver det vanliga.

Känns som Witcher världen inte har någon dragkraft för mig, jag skulle nog installera spelet, spela intensivt i 6-7 timmar i sträck för att nästa dag inte känna någon motivering eller lust att ens starta spelet.

Har heller inte fått någon WoW faktor av de streams jag sett på Twitch.

Utan att ens ha provat spelet så enligt min åsikt så skulle det vara pinsamt om Witcher vann "Game of the year" titeln framför tex GTA V.

Wow, vilket knasigt sätt att läsa en tråd på, detta är ju för tusan Sweclockers, där många skulle jag säga bryr sig om FPS etc. Personligen så börjar jag alltid ett nytt spel man att konfigurera/tweaka så att det flyter på ett optimalt (>60FPS) sätt så att spelupplevelsen som kommer sedan blir så bra som möjligt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

hittade detta

"For Nvidia users.
Hairworks is automatically set to 8msaa, this is probably why a 980 and even a Titan get ridiculous fps dips.
Go to your game install folder
Find Bin>Config>Base>Rendering.ini
Change it to 4,2 or 0. Zero is a bit too jaggy and 2 is perfect Fps when in White Orchard Village in the Griffon trophy went from 40-45 to 55-60
if 2aa is still jaggy, go to Nvidia control app and force FXAA.
Bin>Config>Base>visuals.ini
Uber is automatically on during cutscenes and fps is locked to 30 just change it to whatever."

http://www.reddit.com/r/witcher/comments/36h1nt/the_witcher_3...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Köpte spelet till PS4 och jag är sinnessjukt nöjd hittills. Spelat kanske 2 timmar in och jag älskar det. Spelet är dessutom riktigt snyggt även på PS4 utan några fps-dippar man tänker på utan håller sig på en stadig 30 fps vilket är fullt tillräckligt när jag spelar PS4 från soffan.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Oneone:

hittade detta

"For Nvidia users.
Hairworks is automatically set to 8msaa, this is probably why a 980 and even a Titan get ridiculous fps dips.
Go to your game install folder
Find Bin>Config>Base>Rendering.ini
Change it to 4,2 or 0. Zero is a bit too jaggy and 2 is perfect Fps when in White Orchard Village in the Griffon trophy went from 40-45 to 55-60
if 2aa is still jaggy, go to Nvidia control app and force FXAA.
Bin>Config>Base>visuals.ini
Uber is automatically on during cutscenes and fps is locked to 30 just change it to whatever."

http://www.reddit.com/r/witcher/comments/36h1nt/the_witcher_3...

Tusen tack! Det måste testas!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Simonnice:

Har nu hunnit spela cirka 30 minuter med en BSOD och en krasch hittills. Riktigt tråkigt att se. Mina datorspecs ser ni nedan. Spelet flyter på bra med allt på Ultra , ligger på cirka 45 - 50 fps överallt. Skulle säkert kunna fixa stabila 60 med lite tweaks. Av det jag spelat hittills att döma är spelet lika bra som jag hade hoppats, synd bara att det ska lida av kraschar och låg bilduppdatering i cutscenes. Och det är inte mina överklockningar som är problemet, i alla fall inte i grunden. Har kört otaliga benchmarks och stabilitetstest för både mitt grafikkort och min CPU. Mer troligt är det att det skulle sitta fint med lite uppdateringar från CD Projekt RED.

Det är tydligen inte bara jag som haft problem med kraschar och låg bilduppdatering i cutscenes. BSOD:en jag fick var förövrigt av typen "DCP Watchdog Violation", något jag aldrig sett innan.

Har också haft samma problem. Tydligen så drabbar det för det mesta W8 och W8.1 användare och beror för det mesta på SSD diskar och att de saknar rätt firmware. Jag har dock ingen SSD, men det har drabbat mig med. Du fixar det genom att gå i Kontrollpanelen och letar upp strömbrytare och hur datorn ska starta. Bocka av snabbare reboot där in till Windows så kommer du inte få BSOD.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimes:

Det blir nog inget köp av Witcher 3 för min del, hela tråden sen release handlar ju bara om vilka FPS ni får i spelet. Ingen som har kommenterat spelkänsla, fun factor, combat systemet eller valmöjligheter i den öppna värden. Drar helt enkelt slutsatsen att spelet i sig inte är något speciellt eller revolutionerande alls.

Visst, folk har väll inte hunnit spela så mycket för att kunna bilda sig en uppfattning, dock krävdes det endast 5 minuters spelande av tex GTA V för att förstå att GTA var en spelupplevelse utöver det vanliga.

Känns som Witcher världen inte har någon dragkraft för mig, jag skulle nog installera spelet, spela intensivt i 6-7 timmar i sträck för att nästa dag inte känna någon motivering eller lust att ens starta spelet.

Har heller inte fått någon WoW faktor av de streams jag sett på Twitch.

Utan att ens ha provat spelet så enligt min åsikt så skulle det vara pinsamt om Witcher vann "Game of the year" titeln framför tex GTA V.

Spelet är riktigt nice, och i mina ögon skulle det vara pinsamt om GTA V rankar över detta när det kommer till Game of the year.
Det är många som har kommenterat spelet men dessa poster drunknar i övriga inlägg.

Det enda negativa för min del är de konstanta frysningarna som många får som endast kan lösas med aktivitetshanteraren, förhoppningsvis släpps en patch snart för oss som har det problemet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimes:

Utan att ens ha provat spelet så enligt min åsikt så skulle det vara pinsamt om Witcher vann "Game of the year" titeln framför tex GTA V.

Du kanske inte behöver oroa dig över vem som vinner game of the year. Sen så kanske du inte ska uttala dig om det utan att ens spela spelet. Bidrar inte så mycket.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av MaZteR:

Du kanske inte behöver oroa dig över vem som vinner game of the year. Sen så kanske du inte ska uttala dig om det utan att ens spela spelet. Bidrar inte så mycket.

håller med här fullständigt.

att jämföra Witcher serien med GTA är som att försöka jämföra äpplen och päron.

Witcher serien är och har alltid varit Story framför Action och grafikbling även om 2an och 3an verkligen fick en fin grafik och Action push jämfört med första spelet som fortfarande inte ser dåligt ut.

GTA är mer action än Story och på senare tid mer grafikbling.

Game of the year är inte bara ögonbling det är många faktorer som påverkar och Grafik är bara en liten del i det hela ett bra spel med snygg 8bit grafik och en sjukt bra story skulle fortfarande kunna bli game of the year.

Skrivet av TiasE:

Spelet är riktigt nice, och i mina ögon skulle det vara pinsamt om GTA V rankar över detta när det kommer till Game of the year.
Det är många som har kommenterat spelet men dessa poster drunknar i övriga inlägg.

Det enda negativa för min del är de konstanta frysningarna som många får som endast kan lösas med aktivitetshanteraren, förhoppningsvis släpps en patch snart för oss som har det problemet.

har också problem med dessa frysningar... och med Fullscreen är det totalt ospelbart får texturer som vibrerar och har sig ser för djävligt ut och får leva med borderless window sålänge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jodå, den förklarar mycket men den biten fick jag inte förklarad för mig. Sen om det är för att jag råkade klicka fel å avbryta just den tutorialen eller någon annan anledning minns jag inte. Hursomhelst så är det löst nu.

Antog bara att det var som i The Witcher 2 där man fick allt man låste upp, det är väl inte så orimligt?

Visserligen, menade general som man bara kan sätta 1 poäng i och hade alltså plockat 4-5 st där.

Det var en relativt lång tutorial så vet inte hur du missade den
Men eftersom du missade den så kan jag informera ifall du inte märkt detta själv att du får bonusar om du kan matcha färger på dina mutagens och passiva skills.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimes:

Det blir nog inget köp av Witcher 3 för min del, hela tråden sen release handlar ju bara om vilka FPS ni får i spelet. Ingen som har kommenterat spelkänsla, fun factor, combat systemet eller valmöjligheter i den öppna värden. Drar helt enkelt slutsatsen att spelet i sig inte är något speciellt eller revolutionerande alls.

Visst, folk har väll inte hunnit spela så mycket för att kunna bilda sig en uppfattning, dock krävdes det endast 5 minuters spelande av tex GTA V för att förstå att GTA var en spelupplevelse utöver det vanliga.

Känns som Witcher världen inte har någon dragkraft för mig, jag skulle nog installera spelet, spela intensivt i 6-7 timmar i sträck för att nästa dag inte känna någon motivering eller lust att ens starta spelet.

Har heller inte fått någon WoW faktor av de streams jag sett på Twitch.

Utan att ens ha provat spelet så enligt min åsikt så skulle det vara pinsamt om Witcher vann "Game of the year" titeln framför tex GTA V.

Håller med dig att denna tråden handlat mest om spelets prestanda.
Men jag kan ju då fylla i vad du saknar.
Känsla: Världen är nog den mest levande av alla som skapats med hjälp av ettor och nollor! Karaktärerna är mycket varierade och fantatiskt välgjorda. Röstskådespelet, minspelet, ljudet. Top notch! Att vara i skogen kan vara både vackert och skrämmande. När mörkret faller och vinden piskas upp blir det en olustig känsla när man hör hur det knarrar och morrar i buskarna.
Uppdrag finns det i massor, det verkar som att anslagstavlan fylls på efter hand. Och då har jag bara precis gjort klart White Orchard (tutorial) och ska börja vandra runt i den stora världen.

För att summera det med ett ord. Gåshud!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra tips här i denna tråd.
fan sålde min armor som man kan tydligen uppgradera

http://www.reddit.com/r/witcher/comments/36h1nt/the_witcher_3...

  • **General Tips**

  • You can change the difficulty settings anytime – even during combat.

  • Loot everything. You’ll need even the most useless-seeming stuff for alchemy and crafting.

  • Don’t sell your starting armor. There is a way to turn them into better versions via crafting system. (thanks Emnel)

  • Using the witcher senses will show you everything you can pick up in the vicinity.

  • You can craft armor at the blacksmith/armorer. The level of mastery he possesses will define which armors he can craft.

  • Weapons can be upgraded with runes, while armor is improved with glyphs. If you decide you want to take a rune/glyph out of your gear, you’ll have to choose which one to save – the item or the upgrade material.

  • Alcohol is important – you can use it to recharge potions after you’ve used them.

  • When you drink a lot of potions, keep an eye of your Toxicity. If the bar is full, you’ll start losing health.

  • Make sure you always have a monster trophy equipped. They provide valuable bonuses at no cost.

  • You can eat food to heal yourself. It's not as powerful as the potions, but it’s free and there’s lots of it.

  • Some monsters only come out during the day, some during night time.

  • When you pass near a point of interest, it will be marked on your map.

  • Don't ignore quests or leave them for later – tackling the main story might trigger their disappearance.

  • Visiting notice boards in towns will reveal nearby points of interest.

  • Some objects can be destroyed with the Aard sign.

  • Memorize the controls. The game will constantly remind you of them, but that won't do you any good in a tight spot.

  • Instead of playing poker dice, you can play Gwent, a card game about war.

  • If you get caught while breaking the law, the guards will attack you, and they’re not ones to mess with. They’ll beat you up and take half of your money.

  • Meditating will heal your wounds and replenish your potions, but it can’t be done in a bind. Meditating on the highest difficulty won't fill up your health bar though. Only foods and potions (thanks PayDrum)

  • You can't rebind movement keys in the game, however you can rebind the keys yourself in The Witcher 3 file input. (thanks Lindun)

  • You can repair your items by visiting a blacksmith, or if you have repair tools, which you can purchase form some merchants. (thanks ZarianPrime)

  • Story Tips

  • Listen to the dialogue carefully.

  • Be mindful that your choices will often have consequences beyond the quest you're doing.

  • If it sounds important, write it down – the previous game had quests that required you to perform rituals step-by-step from memory.

  • Using the Axii sign on people will yield results, but it won’t make you any friends.

  • Yellow dialogue options are the one that will advance the conversation – they can be mutually exclusive. Gray ones are just there for gathering information. Those colored in dark gray are the ones you’ve already chosen.

  • There is sometimes a timer ticking down, rushing you to make a choice. Try to keep calm during these moments.

  • Not everything is what it seems. Get used to the idea that people will lie to you.

  • Romance is a big part of the game. Having sex with one character may change the way another treats you.

  • Combat Tips

  • Even if you don’t want to invest skill points into signs, use them whenever you can. A little fire damage is better than no fire damage.

  • You'll do more damage while on a horse, but you need to keep an eye on its fear level.

  • Oils and bombs are great, even if you aren’t upgrading your alchemy skills.

  • Check opponents’ weaknesses in the bestiary. No matter what approach you choose, there will be at least one you can use.

  • Try not to get surrounded or flanked.

  • Keep moving all the time.

  • Remember to dodge, but don’t be timid – the game rewards aggressive play with adrenaline, which increases damage.

  • Watch the durability of your gear. Worn down armor provides little protection, and dull blades don’t cut very well.

  • The crossbow can be used to ground flying enemies, but also to pick ground enemies from a distance. It has a much lower damage output than the swords, but it’s safer. You can also craft a variety of bolts for it – exploding, bleeding, tracking, knock-down.

  • Use the environment whenever possible – the gasses in the swamp are highly flammable, for instance.

  • holding down attack on horseback while looking at an enemy you're attacking will make the camera in slow motion, allowing you to hit your target easier (thanks koodeta)

  • You can Axii your horse to reduce its fear level (thanks fromplsnerf)

  • Best Skills To Invest at start

  • How To Make Money

  • Doing secondary quests is a good way to get cash.

  • Witcher contracts usually have a reward tied to them.

  • Selling items you don’t use won’t make you a millionaire, but it adds up over time.

  • Diving and sailing is a great way to discover Smuggler’s Caches, which contain treasures that can be sold, or money.

  • Guarded treasures come with monsters attached. They’re worth the effort, though. The special items found inside can be sold for decent amounts of money.

  • There are multiple currencies in The Witcher 3, but merchants only accept Crowns. You’ll have to trade the Orens and Florins you collect at Vivaldi’s Bank in Novigrad – it’s the building with the coin hanging above the door. -

  • Character Development Tips

  • Visit as many places of power as you can – each of them will give you one ability point.

  • Try not to invest only in one skill group – diversity is good, more abilities means more tools at your disposal. You can also test your build with Skill Calculator

  • One the other hand, one group will have to be your main group – there are only so many skill points to invest.

  • Always try to pair mutagens with active skills, grouping them by color.

  • Switch mutagens and active skills depending on the situation.

  • General skills have greater benefits, but do not scale with mutagens.

  • If you have a small number of active slots, it’s better to upgrade a skill you’re already using than to unlock a new one.

  • If you see a merchant selling a Potion of Clearance, buy it. It’s uses to reallocate misspent skill points.

  • Travel Advice

  • You can fast-travel to any signpost you’ve already visited, but the scenic route holds surprises and treasures.

  • Do not pinch pennies on horse equipment – you need a fast and reliable mount.

  • Mermaids and other sea creatures can damage and sink your boat.

  • If you make the horse gallop, it will follow the road automatically.

  • You can mark quests in your journal, and the game will show you a quest marker and the quickest way to get there.

  • If your not near a sign post to fast travel but near the edge of the map, keeping walking in the direction when Geralt says the map is ending and it will bring the map up and let you fast travel without needing a signpost. (thanks slasherjpc)

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Oneone:

Riktigt bra tips här i denna tråd.
fan sålde min armor som man kan tydligen uppgradera

http://www.reddit.com/r/witcher/comments/36h1nt/the_witcher_3...

  • **General Tips**

  • You can change the difficulty settings anytime – even during combat.

  • Loot everything. You’ll need even the most useless-seeming stuff for alchemy and crafting.

  • Don’t sell your starting armor. There is a way to turn them into better versions via crafting system. (thanks Emnel)

  • Using the witcher senses will show you everything you can pick up in the vicinity.

  • You can craft armor at the blacksmith/armorer. The level of mastery he possesses will define which armors he can craft.

  • Weapons can be upgraded with runes, while armor is improved with glyphs. If you decide you want to take a rune/glyph out of your gear, you’ll have to choose which one to save – the item or the upgrade material.

  • Alcohol is important – you can use it to recharge potions after you’ve used them.

  • When you drink a lot of potions, keep an eye of your Toxicity. If the bar is full, you’ll start losing health.

  • Make sure you always have a monster trophy equipped. They provide valuable bonuses at no cost.

  • You can eat food to heal yourself. It's not as powerful as the potions, but it’s free and there’s lots of it.

  • Some monsters only come out during the day, some during night time.

  • When you pass near a point of interest, it will be marked on your map.

  • Don't ignore quests or leave them for later – tackling the main story might trigger their disappearance.

  • Visiting notice boards in towns will reveal nearby points of interest.

  • Some objects can be destroyed with the Aard sign.

  • Memorize the controls. The game will constantly remind you of them, but that won't do you any good in a tight spot.

  • Instead of playing poker dice, you can play Gwent, a card game about war.

  • If you get caught while breaking the law, the guards will attack you, and they’re not ones to mess with. They’ll beat you up and take half of your money.

  • Meditating will heal your wounds and replenish your potions, but it can’t be done in a bind. Meditating on the highest difficulty won't fill up your health bar though. Only foods and potions (thanks PayDrum)

  • You can't rebind movement keys in the game, however you can rebind the keys yourself in The Witcher 3 file input. (thanks Lindun)

  • You can repair your items by visiting a blacksmith, or if you have repair tools, which you can purchase form some merchants. (thanks ZarianPrime)

  • Story Tips

  • Listen to the dialogue carefully.

  • Be mindful that your choices will often have consequences beyond the quest you're doing.

  • If it sounds important, write it down – the previous game had quests that required you to perform rituals step-by-step from memory.

  • Using the Axii sign on people will yield results, but it won’t make you any friends.

  • Yellow dialogue options are the one that will advance the conversation – they can be mutually exclusive. Gray ones are just there for gathering information. Those colored in dark gray are the ones you’ve already chosen.

  • There is sometimes a timer ticking down, rushing you to make a choice. Try to keep calm during these moments.

  • Not everything is what it seems. Get used to the idea that people will lie to you.

  • Romance is a big part of the game. Having sex with one character may change the way another treats you.

  • Combat Tips

  • Even if you don’t want to invest skill points into signs, use them whenever you can. A little fire damage is better than no fire damage.

  • You'll do more damage while on a horse, but you need to keep an eye on its fear level.

  • Oils and bombs are great, even if you aren’t upgrading your alchemy skills.

  • Check opponents’ weaknesses in the bestiary. No matter what approach you choose, there will be at least one you can use.

  • Try not to get surrounded or flanked.

  • Keep moving all the time.

  • Remember to dodge, but don’t be timid – the game rewards aggressive play with adrenaline, which increases damage.

  • Watch the durability of your gear. Worn down armor provides little protection, and dull blades don’t cut very well.

  • The crossbow can be used to ground flying enemies, but also to pick ground enemies from a distance. It has a much lower damage output than the swords, but it’s safer. You can also craft a variety of bolts for it – exploding, bleeding, tracking, knock-down.

  • Use the environment whenever possible – the gasses in the swamp are highly flammable, for instance.

  • holding down attack on horseback while looking at an enemy you're attacking will make the camera in slow motion, allowing you to hit your target easier (thanks koodeta)

  • You can Axii your horse to reduce its fear level (thanks fromplsnerf)

  • Best Skills To Invest at start

  • How To Make Money

  • Doing secondary quests is a good way to get cash.

  • Witcher contracts usually have a reward tied to them.

  • Selling items you don’t use won’t make you a millionaire, but it adds up over time.

  • Diving and sailing is a great way to discover Smuggler’s Caches, which contain treasures that can be sold, or money.

  • Guarded treasures come with monsters attached. They’re worth the effort, though. The special items found inside can be sold for decent amounts of money.

  • There are multiple currencies in The Witcher 3, but merchants only accept Crowns. You’ll have to trade the Orens and Florins you collect at Vivaldi’s Bank in Novigrad – it’s the building with the coin hanging above the door. -

  • Character Development Tips

  • Visit as many places of power as you can – each of them will give you one ability point.

  • Try not to invest only in one skill group – diversity is good, more abilities means more tools at your disposal. You can also test your build with Skill Calculator

  • One the other hand, one group will have to be your main group – there are only so many skill points to invest.

  • Always try to pair mutagens with active skills, grouping them by color.

  • Switch mutagens and active skills depending on the situation.

  • General skills have greater benefits, but do not scale with mutagens.

  • If you have a small number of active slots, it’s better to upgrade a skill you’re already using than to unlock a new one.

  • If you see a merchant selling a Potion of Clearance, buy it. It’s uses to reallocate misspent skill points.

  • Travel Advice

  • You can fast-travel to any signpost you’ve already visited, but the scenic route holds surprises and treasures.

  • Do not pinch pennies on horse equipment – you need a fast and reliable mount.

  • Mermaids and other sea creatures can damage and sink your boat.

  • If you make the horse gallop, it will follow the road automatically.

  • You can mark quests in your journal, and the game will show you a quest marker and the quickest way to get there.

  • If your not near a sign post to fast travel but near the edge of the map, keeping walking in the direction when Geralt says the map is ending and it will bring the map up and let you fast travel without needing a signpost. (thanks slasherjpc)

sålt skorna och steel vapnet. Får behålla resten tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Sammanfattat av tråden hittills så verkar det vara en hel del tekniska problem. Tröttsamt att man ska vara betatestare åt utvecklarna. Kommer nog avvakta med denna, se va det kommer för patchar senare.

Ang. själva spelet. Hur är detta VS tex Skyrim? Jag blev ganska snabbt trött på Skyrim, då jag tyckte att alla quests var för långtråkiga (i alla fall många av dem) och det var mycket dötid med att springa på helt meningslösa sidequests. Det var aldrig någon riktig spänning i det, nästan så man somnade i stolen ibland. Är det mer action, story och inlevelse i Witcher?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Sammanfattat av tråden hittills så verkar det vara en hel del tekniska problem. Tröttsamt att man ska vara betatestare åt utvecklarna. Kommer nog avvakta med denna, se va det kommer för patchar senare.

Ang. själva spelet. Hur är detta VS tex Skyrim? Jag blev ganska snabbt trött på Skyrim, då jag tyckte att alla quests var för långtråkiga (i alla fall många av dem) och det var mycket dötid med att springa på helt meningslösa sidequests. Det var aldrig någon riktig spänning i det, nästan så man somnade i stolen ibland. Är det mer action, story och inlevelse i Witcher?

Kände samma sak för Skyrim, och jag tycker att detta spel är sjukt mycket bättre. En helt annan liga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Ang. själva spelet. Hur är detta VS tex Skyrim? Jag blev ganska snabbt trött på Skyrim, då jag tyckte att alla quests var för långtråkiga (i alla fall många av dem) och det var mycket dötid med att springa på helt meningslösa sidequests. Det var aldrig någon riktig spänning i det, nästan så man somnade i stolen ibland. Är det mer action, story och inlevelse i Witcher?

Ja! Jag tycker dock inte att man ska jämföra med Skyrim bara för det är ett "Open world-RPG". Likheterna tar egentligen slut just där. The Witcher 3 är mera storydrivet och fokuserar på berättelsen. Skyrim har visserligen en berättelse men spelaren kan redan ifrån spelets början utforma äventyret på sitt eget vis. I Skyrim är du också fri att välja dina färdigheter och vilka magier du vill använda. I The Witcher är du Geralt av Rivia - alltså en förutbestämd karaktär med en egen historia och agenda.

Jag älskar både Skyrim och The Witcher 3! Det är dock två helt olika spel med två helt olika ambitioner ifrån utvecklarna.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vimes:

Det blir nog inget köp av Witcher 3 för min del, hela tråden sen release handlar ju bara om vilka FPS ni får i spelet. Ingen som har kommenterat spelkänsla, fun factor, combat systemet eller valmöjligheter i den öppna värden. Drar helt enkelt slutsatsen att spelet i sig inte är något speciellt eller revolutionerande alls.

Visst, folk har väll inte hunnit spela så mycket för att kunna bilda sig en uppfattning, dock krävdes det endast 5 minuters spelande av tex GTA V för att förstå att GTA var en spelupplevelse utöver det vanliga.

Känns som Witcher världen inte har någon dragkraft för mig, jag skulle nog installera spelet, spela intensivt i 6-7 timmar i sträck för att nästa dag inte känna någon motivering eller lust att ens starta spelet.

Har heller inte fått någon WoW faktor av de streams jag sett på Twitch.

Utan att ens ha provat spelet så enligt min åsikt så skulle det vara pinsamt om Witcher vann "Game of the year" titeln framför tex GTA V.

Jag antar att du inte hängde i GTA-forumet när det släpptes? Allt handlade om låg framerate, stuttering, krascher, prestandafrågor, "kan min dator köra GTA" och så vidare.

Håller med ovanstående: om du gillade Skyrim och liknande spel så kan du säkert gilla detta. Jag körde Skyrim i c:a 93 timmar, och räknar inte med att Witcher håller riktigt lika länge, men vi får se.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Krashandet av GPU försvann när jag ändrade Energispar läget i nvidia inst'ööngarna till fföredra maximal prestanda. har inte fått en enda crash än.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Sammanfattat av tråden hittills så verkar det vara en hel del tekniska problem. Tröttsamt att man ska vara betatestare åt utvecklarna. Kommer nog avvakta med denna, se va det kommer för patchar senare.

Ang. själva spelet. Hur är detta VS tex Skyrim? Jag blev ganska snabbt trött på Skyrim, då jag tyckte att alla quests var för långtråkiga (i alla fall många av dem) och det var mycket dötid med att springa på helt meningslösa sidequests. Det var aldrig någon riktig spänning i det, nästan så man somnade i stolen ibland. Är det mer action, story och inlevelse i Witcher?

Har hittills inte stött på en quest jag funnit helt ointressant, ingen quest som bara varit "gå och hämta den här grejen; Tack, här är pengarna". Det är inte heller handhållning på samma nivå, även om det tyvärr är mer av det än i Witcher 2. Ska man leta reda på någon så får man många gånger faktiskt försöka leta, istället för att bara gå till sin waypoint.

Det enda tekniska problemet jag har är egentligen att spelet fryser till och från så att man får avsluta processen, men är inte så väldigt ofta egentligen, bara lite irriterande om man hade glömt spara. 90% av frysningarna är när man är i inventoryt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker combat och movement är fan lika stelt som i tvåan? jämfört med gta5 så är det en väldig skillnad..

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Bara jag som tycker combat och movement är fan lika stelt som i tvåan? jämfört med gta5 så är det en väldig skillnad..

Nej tvåan var värre. Jag blev tvungen att lira med min Xbox-kontroll både med TW2 och nu TW3. Sen undrar jag om det är bara är jag som tycker att det är lite "fördröjning" i kontrollerna? Känns inte lika responsivt som i andra spel med fokus på rörlighet (tänk Assassin's Creed , Batman-spelen etc)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Konsolgrävare

http://www.reddit.com/r/witcher/comments/36lag2/guide_to_inve...

Rekommenderar starkt att läsa detta!

Tex:

ALCHEMY/HERBS: Don't be carrying around a million miscellaneous herbs. With alchemy, you only need to gather ingredients ONCE. So try to get as many done as possible, then just carry the ingredients to your incomplete potions. Herbalists are a great resource; I went to one around lvl. 4 and got a ton of shit out of the way, it's easy because you can page back and forth from recipes to their shop and buy what you need. SIDENOTE: Here's how refillable items work. When you gather all your ingredients together and make a potion or bomb, the finished product will (usually) end up being a 2/2 or 3/3, meaning you have 2 or 3 SEPARATE uses. You may have seen an item called alcoholest floating around, when you meditate any alcoholest in your inventory automatically replenishes EVERY potion/bomb use. Other types of alcohol can't be substituted for alcoholest, it is a separate item that may appear as loot or that can be crafted in the alchemy tab (it's a red bottle). The game uses ONE alcoholest to restore all potions/bombs to full. This means that if you have 15 different potions and one of them is at a 2/3, an alcoholest will automatically be used to refill that potion when you meditate. Because of this, it's important to be aware of your potion/bomb counts in order to maximize the amount that get replenished, since you waste any potions you didn't use when you meditate. On the flip side, if you know you need to replenish a specific potion then you can use up everything else, since you know the alcoholest will replenish everything anyway. It's a good idea to only meditate when you're low on all your potions, not just one, and to use them all equally to get the most out of every alcoholest, but really it's up to you. The important thing is to enjoy yourself!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hittade detta

"For Nvidia users.
Hairworks is automatically set to 8msaa, this is probably why a 980 and even a Titan get ridiculous fps dips.
Go to your game install folder
Find Bin>Config>Base>Rendering.ini
Change it to 4,2 or 0. Zero is a bit too jaggy and 2 is perfect Fps when in White Orchard Village in the Griffon trophy went from 40-45 to 55-60
if 2aa is still jaggy, go to Nvidia control app and force FXAA.
Bin>Config>Base>visuals.ini
Uber is automatically on during cutscenes and fps is locked to 30 just change it to whatever."

http://www.reddit.com/r/witcher/comments/36h1nt/the_witcher_3...

Fick en rejäl boost i FPS av detta, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimes:

Det blir nog inget köp av Witcher 3 för min del, hela tråden sen release handlar ju bara om vilka FPS ni får i spelet. Ingen som har kommenterat spelkänsla, fun factor, combat systemet eller valmöjligheter i den öppna värden. Drar helt enkelt slutsatsen att spelet i sig inte är något speciellt eller revolutionerande alls.

Visst, folk har väll inte hunnit spela så mycket för att kunna bilda sig en uppfattning, dock krävdes det endast 5 minuters spelande av tex GTA V för att förstå att GTA var en spelupplevelse utöver det vanliga.

Känns som Witcher världen inte har någon dragkraft för mig, jag skulle nog installera spelet, spela intensivt i 6-7 timmar i sträck för att nästa dag inte känna någon motivering eller lust att ens starta spelet.

Har heller inte fått någon WoW faktor av de streams jag sett på Twitch.

Utan att ens ha provat spelet så enligt min åsikt så skulle det vara pinsamt om Witcher vann "Game of the year" titeln framför tex GTA V.

Finns många sidor och trådar på andra forum som lär täcka sånt. Många har det som jobb att skriva recensioner t.om.
Denna tråd lär handla om problemlösning en bra tid framöver.

Det du säger om witcher 3 är vad jag tycker om GTA serien. Har inte sett vitsen i att köpa något efter GTA 3. Har väl inte ändrats något på 14år?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sådär ja! Nu är det helt ospelbart.
Drivrutinerna till grafikkortet kraschar mitt i en cutscene när Geralt rider förbi ett träd med massa människor som har blivit hängda, sedan så går spelet inte starta igen, utan får bara en svart skärm och spelet kraschar då jag tabbar ur och jag måste starta om datorn för att ens kunna starta spelet igen och samma sak händer gång på gång.

Älskar verkligen spelet efter det lilla jag hunnit spela. Så jag skulle vara otrolig tacksam ifall någon har något/några tips på vad man kan göra för att lösa detta.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simonnice:

Anders190: Definitivt, sen tycker jag att natt/dag-cykeln känns väldigt naturlig också, även om den självklart går lite väl snabbt. Ett av mina favoritögonblick hittills var när jag mitt i den stormiga natten slogs mot ett hel gäng ghouls på ett slagfält. När jag äntligen dräpte den sista märkte jag hur solen gått upp och vädret var helt klart och vindstilla. Det var en riktigt vacker övergång som precis speglade det tempo som var i spelet, och något som jag inte upplevt i något annat spel hittills.

Växlandet från dag till natt kan gå riktigt fort tycker jag. Samtidigt ser jag det inte som ett problem, rätt behagligt att vara ute nattetid och undersöka och hugga sönder monster.

Skrivet av ghostfenix:

Ja! Jag tycker dock inte att man ska jämföra med Skyrim bara för det är ett "Open world-RPG". Likheterna tar egentligen slut just där. The Witcher 3 är mera storydrivet och fokuserar på berättelsen. Skyrim har visserligen en berättelse men spelaren kan redan ifrån spelets början utforma äventyret på sitt eget vis. I Skyrim är du också fri att välja dina färdigheter och vilka magier du vill använda. I The Witcher är du Geralt av Rivia - alltså en förutbestämd karaktär med en egen historia och agenda.

Jag älskar både Skyrim och The Witcher 3! Det är dock två helt olika spel med två helt olika ambitioner ifrån utvecklarna.

Instämmer. Witcher 3 (och såklart de två tidigare spelen) är helt klart mer storydrivna titlar med ett större fokus på berättandet och på det sätt man försöker förmedla världen spelen (och såklart böckerna) målar upp. Skyrim (och övriga Bethesda RPSs) har ett helt annat fokus på story och framförallt NPCs är ju välkända för att vara allmänt plastiga och livlösa. De i 3an känns klart trovärdiga.

Nu gillar jag även Skyrim såklart (217 timmar spelat enligt Steam tydligen... huga) men för mig och vad jag vill få ut av mitt spelande så är Witcher-spelen överlägsna, speciellt 3an. Jag anser nog snarare att Witcher-spelen har mer gemensamt med Mass Effect-spelen och upplägget i dessa och nog borde vara rimligare att jämföra med. Bortsett från sci-fi och mer stängda nivåer + FPS-stuket möjligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Sammanfattat av tråden hittills så verkar det vara en hel del tekniska problem. Tröttsamt att man ska vara betatestare åt utvecklarna. Kommer nog avvakta med denna, se va det kommer för patchar senare.

Ang. själva spelet. Hur är detta VS tex Skyrim? Jag blev ganska snabbt trött på Skyrim, då jag tyckte att alla quests var för långtråkiga (i alla fall många av dem) och det var mycket dötid med att springa på helt meningslösa sidequests. Det var aldrig någon riktig spänning i det, nästan så man somnade i stolen ibland. Är det mer action, story och inlevelse i Witcher?

Jag har inte haft några tekniska problem efter att jag justerat grafiken så jag får behaglig FPS. Inga crasher eller frysningar.

Jag gillar alla de quest jag hittils gjort. Det är en blandning av humor samt att de flesta NPCer är jävligt falska. Många quest växer med tiden och det kan lösas på flera sätt. Vissa är helt dolda i den mening att en helt annan NPC kan i sin dialog säga att någon om ett quest. och sedan när man utför det så får man quest complete.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Jag har inte haft några tekniska problem efter att jag justerat grafiken så jag får behaglig FPS. Inga crasher eller frysningar.

Jag gillar alla de quest jag hittils gjort. Det är en blandning av humor samt att de flesta NPCer är jävligt falska. Många quest växer med tiden och det kan lösas på flera sätt. Vissa är helt dolda i den mening att en helt annan NPC kan i sin dialog säga att någon om ett quest. och sedan när man utför det så får man quest complete.

Är ändå sugen på att testa. Har inte spelat nån RPG som jag verkligen fastnade för sen typ....Zelda - Twilight Princess hehe.
Önskar verkligen de hade ett demo, jag är så allergisk mot lagg i spel nu efter watchdogs, gta, farcry mfl. Vill ha flyt, skiter egentligen i hur det ser ut om det är roligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hittade detta

"For Nvidia users.
Hairworks is automatically set to 8msaa, this is probably why a 980 and even a Titan get ridiculous fps dips.
Go to your game install folder
Find Bin>Config>Base>Rendering.ini
Change it to 4,2 or 0. Zero is a bit too jaggy and 2 is perfect Fps when in White Orchard Village in the Griffon trophy went from 40-45 to 55-60
if 2aa is still jaggy, go to Nvidia control app and force FXAA.
Bin>Config>Base>visuals.ini
Uber is automatically on during cutscenes and fps is locked to 30 just change it to whatever."

http://www.reddit.com/r/witcher/comments/36h1nt/the_witcher_3...

Man tackar! Nu kan jag hålla fpsen runt 60 hela tiden med alla andra settings på max

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Verkar vara jäkligt ojämn fps, framför allt på AMD kort men även nvidia:
http://www.gamersnexus.net/game-bench/1947-witcher-3-pc-graph...

0.1% ser riktigt dåligt ut :/ det syns inte på fpsmätaren, men det känns när man spelar.

Detta är på Medium 1080P:

Jämfört med GTA på High 1080P:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nu har spelet funnits ute i en dag, men fortfarande finns det inga recensioner på PC och XB1 vad jag kan se?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2