The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Fan spelet är rätt underbart de få timmarna jag lirade inatt. Presterar väl rätt "meh" men jag tycker inte att det är fult inte. Ultra utan hairworks ger en 40-50 FPS och high gav 60+. Synd att man måste bort från speldatorn i några veckor, men då kanske det kommer ut några patcher och kanske drivrutiner också.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av fue:

Krashar för mig. Eller.. Grafikkortet som krashar? Mitt i en cutscene eller när man spelar så går grafikkortet ner på 0% i Usage och det fryser till. Flera på Witcher redditen som har precis samma problem, har ett 970... TEstat att gå från Ultra till high och tom. medium, händer precis samma sak.

Samma för mig här. Verkar vara grafikkortet som kraschar. Händer oftare när jag har igång överklockningen.

Skrivet av Oneone:

asså fan fick tanka ner 10 gig igen nu? vafan hade ju redan pre-loadat allt... suck.

Enhanced Edition redan

Skrivet av Zeuxlarsson:

Charles Dance (Tywinn Lannister) har tydligen en roll som berättare i spelet om jag inte minns fel.

Det är inte han, han ska spela kejsare (kanske berättarröst också?). Vet dock inte vem det är som pratar i introt. F.ö. tycker jag de flesta har varit väldigt bra röster på än så länge.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Har nu hunnit spela cirka 30 minuter med en BSOD och en krasch hittills. Riktigt tråkigt att se. Mina datorspecs ser ni nedan. Spelet flyter på bra med allt på Ultra , ligger på cirka 45 - 50 fps överallt. Skulle säkert kunna fixa stabila 60 med lite tweaks. Av det jag spelat hittills att döma är spelet lika bra som jag hade hoppats, synd bara att det ska lida av kraschar och låg bilduppdatering i cutscenes. Och det är inte mina överklockningar som är problemet, i alla fall inte i grunden. Har kört otaliga benchmarks och stabilitetstest för både mitt grafikkort och min CPU. Mer troligt är det att det skulle sitta fint med lite uppdateringar från CD Projekt RED.

Det är tydligen inte bara jag som haft problem med kraschar och låg bilduppdatering i cutscenes. BSOD:en jag fick var förövrigt av typen "DCP Watchdog Violation", något jag aldrig sett innan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

tankat allt men kan fortfarande inte klicka på play? :S

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Har nu hunnit spela cirka 30 minuter med en BSOD och en krasch hittills. Riktigt tråkigt att se. Mina datorspecs ser ni nedan. Spelet flyter på bra med allt på Ultra , ligger på cirka 45 - 50 fps överallt. Skulle säkert kunna fixa stabila 60 med lite tweaks. Av det jag spelat hittills att döma är spelet lika bra som jag hade hoppats, synd bara att det ska lida av kraschar och låg bilduppdatering i cutscenes. Och det är inte mina överklockningar som är problemet, i alla fall inte i grunden. Har kört otaliga benchmarks och stabilitetstest för både mitt grafikkort och min CPU. Mer troligt är det att det skulle sitta fint med lite uppdateringar från CD Projekt RED.

Det är tydligen inte bara jag som haft problem med kraschar och låg bilduppdatering i cutscenes. BSOD:en jag fick var förövrigt av typen "DCP Watchdog Violation", något jag aldrig sett innan.

Vi lider av samma problem.

Det känns som de stressade ut spelet.

Skicka in det i ugnen igen CDPR.

Permalänk
Medlem

Intressant att ett 960 här slår både 770, 280x och 780

http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/05/Witcher-3...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simonnice:

Har nu hunnit spela cirka 30 minuter med en BSOD och en krasch hittills. Riktigt tråkigt att se. Mina datorspecs ser ni nedan. Spelet flyter på bra med allt på Ultra , ligger på cirka 45 - 50 fps överallt. Skulle säkert kunna fixa stabila 60 med lite tweaks. Av det jag spelat hittills att döma är spelet lika bra som jag hade hoppats, synd bara att det ska lida av kraschar och låg bilduppdatering i cutscenes. Och det är inte mina överklockningar som är problemet, i alla fall inte i grunden. Har kört otaliga benchmarks och stabilitetstest för både mitt grafikkort och min CPU. Mer troligt är det att det skulle sitta fint med lite uppdateringar från CD Projekt RED.

Det är tydligen inte bara jag som haft problem med kraschar och låg bilduppdatering i cutscenes. BSOD:en jag fick var förövrigt av typen "DCP Watchdog Violation", något jag aldrig sett innan.

Stäng av överklockningen och prova igen. Det finns rätt många som får problem i ett spel men inte i ett annat. BF4 var ju ett sådant där tidigare överklock funkat men inte gjorde det längre. Jag tycker inte man ska skylla på spelet innan man kört stock och testat.

Jag får i princip aldrig krascher i något spel eller program men så överklockar jag inte längre heller eftersom jag föredrar 100% stabilitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

alltså jag är inte så imponerad av vad jag får ut med 2x780... klockad I52500K 4,3...

knappt 60fps på high i 1440p? hur är rpestandan för er andra?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Fan man blir lite mörkrädd, ska testa min 980 ocg i7 4790K ikväll men hade hoppats på bättre resultat från övriga!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

alltså jag är inte så imponerad av vad jag får ut med 2x780... klockad I52500K 4,3...

knappt 60fps på high i 1440p? hur är rpestandan för er andra?

Har inte slagit på någon FPS mätare men det är rätt svettigt för min dator i sign att köra spelet på 1440p. Default är gameworks håret påslaget for Gerralt (Får större dippar när han flänger med håret i bild). Ska testa att justera min inställningar efter jobbet när jag är hemma.

Testat att slå av SLI för att kontrollera att det fungerar som det ska?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Går något snack om att senaste drivers funkar ypperligt för 900 serien men 700 serien lider, så det kommer nog snart en ny uppdatering eller drivrutin!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Har inte slagit på någon FPS mätare men det är rätt svettigt för min dator i sign att köra spelet på 1440p. Default är gameworks håret påslaget for Gerralt (Får större dippar när han flänger med håret i bild). Ska testa att justera min inställningar efter jobbet när jag är hemma.

Testat att slå av SLI för att kontrollera att det fungerar som det ska?

hmmm verkar som jag inte har någon SLI profil för spelet... Kör ju windows 10 måste vara den drivaren som inte har det?! det står ju på deras hemsida att den skall vara med där men spelet detectas inte i kontrollpanelen. får testa att avaktivera och se om de lirar bättre...

Båda GPUerna används iof typ 100%...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag bara hunnit kolla igenom inställningsmöjligheterna (nästan allt på low, fucking Nvidia...) och har slängt ihop en konfiguration som borde fungera bra (2560x1440 och det mesta på high).

Någon som hunnit testa med ett 290/X kort som kan lämna intryck av hur pass bra spelet fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Thumbii:

Går något snack om att senaste drivers funkar ypperligt för 900 serien men 700 serien lider, så det kommer nog snart en ny uppdatering eller drivrutin!

Kan hålla med där. GeForce experiance rekommendationer fungerar inte bra. Kör en blandning mellan ultra/high med hairworks av och får ut 45-55 fps med ett gtx770. Kör jag på GeForce experiance profil så går det ner....rejält

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av blaze101:

Bäst för webhallen att mitt ex kommer idag.... Skickades innan helgen enligt webhallen men inget i lådan igår

Sitter också och väntar, på Collector's Du följer väl paketet via posten? Kolli-ID står på ditt konto på Webhallens hemsida.
Mitt paket bör komma till ombudet inom några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kan hålla med där. GeForce experiance rekommendationer fungerar inte bra. Kör en blandning mellan ultra/high med hairworks av och får ut 45-55 fps med ett gtx770. Kör jag på GeForce experiance profil så går det ner....rejält

då får du bättre fps än mig iaf, testade med ett 780 på high settings, hairworks avstängt och får typ mellan 30-40 fps

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Lite förvånad över att även PC-versionen lider av dålig framerate i cutscenes, trodde det skulle vara unikt för konsolerna. Men då kanske det är något som patchas i framtiden då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Tycker det är intressant att spelet kräver så extremt mycket av datorn, efter allt detta tjat om att de skalat ner grafiken på PC. Med andra ord kanske det inte gjorde allt för mycket. Är väl inte speciellt många som sitter på nya Titans, då även ett 980 verkar ha det tungt.

Tycker även kommentaren om att spelet ser ut att vara från pre 2000-tal borde ramas in och sitta på framsidan av SweC ett tag framöver <3

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

denna bild imponerade då inte på mig, ser ju ut som witcher2 typ..

http://i.imgur.com/reHc5aS.jpg

Permalänk
Medlem

Tycker inte spelet är speciellt snyggt. GTA 5 är bra mycket snyggare och flyter på mycket bättre. Trist...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Detta var tråkiga nyheter =(
Hade (naivt) hoppats att PC-versionen skulle visa sig vara mycket snyggare och flyta bättre.
Kanske man ska vänta på en optimeringspatch innan man köper det...

Någon som kommer ihåg hur det var när Witcher 2 släpptes? Var det också dåligt optimerat men fixades till sedan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

denna bild imponerade då inte på mig, ser ju ut som witcher2 typ..

http://i.imgur.com/reHc5aS.jpg

Är det högsta grafik? Nerskalad bild? Ser onekligen ut som extremt platt gräs bland annat. Ska bli spännande att komma hem ikväll ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Forumledare

@HazZarD: Jag vet inte var den bilden kommer ifrån men det ser väldigt mycket bättre ut för mig.
Kan inte posta screenshot just nu tyvärr

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Startade om datorn och installerade om strobe Light på skärmen och det löste sig. Men eftersom flera har detta problem så rör det väl sig om något fel med drivers och spelet. Lär komma en patch om några dagar. Att folk säger att witcher ser ut som witcher 2 osv osv. Tycker grafiken är väldigt snygg och ser bra ut. Visst lite sweetfx color correction hade varit ännu bättre.

Hann bara spela 1.5h innan jobbet kallade. Blir lite mer ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tune:

Detta var tråkiga nyheter =(
Hade (naivt) hoppats att PC-versionen skulle visa sig vara mycket snyggare och flyta bättre.
Kanske man ska vänta på en optimeringspatch innan man köper det...

Någon som kommer ihåg hur det var när Witcher 2 släpptes? Var det också dåligt optimerat men fixades till sedan?

Ser dock ut att vara 360 versionen men gissar att det inte var så stor skillnad. Grafiken är väl snygg i Witcher 3? Det ända som stör mig är att allt är så färgglatt. Skulle vilja ha en mer grå färgpalett.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

alltså jag är inte så imponerad av vad jag får ut med 2x780... klockad I52500K 4,3...

knappt 60fps på high i 1440p? hur är rpestandan för er andra?

Du har inte missat att slå över från borderless widescreen till fullscreen? Borderless är default och den missen gjorde jag, och SLI funkar ju endast i fullscreen.

Prestandan är bra för mig på 970SLI, 60fps i 1440p och det mesta på ultra.

Spelet fryster sig dock nån gång då och då i inventory delen i menyn, verkar vara rätt vanligt när man kollar reddit, störande minst sagt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

http://oyster.ignimgs.com/mediawiki/apis.ign.com/the-witcher-2-assassins-of-kings/7/7c/S006a.jpg

Ser dock ut att vara 360 versionen men gissar att det inte var så stor skillnad. Grafiken är väl snygg i Witcher 3? Det ända som stör mig är att allt är så färgglatt. Skulle vilja ha en mer grå färgpalett.

Jo visst är Witcher 3 fint. Men hade hoppats att grafiken på PC med Ultra hade gjort att de såg ut som de tidiga skärmbilderna på spelet.

Av folket här i tråden att döma så verkar det även som optimeringen av PC-versionen inte är någon höjdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls imponerad av grafiken. Kör allt på ultra\high. Ser faktiskt förvånansvärt dåligt ut. Sen en mer trist är ju att spelet flyter skit på 2 780.

Permalänk
Medlem

Med mitt 770 så kör jag 1440p med det mesta i high. Drog ner shadows till low, stängde av hairworks och post processing effekterna, kör det självklart i fullscreen också. Ligger mellan 40-45fps, men jag får la leva med det.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Jag är inte alls imponerad av grafiken. Kör allt på ultra\high. Ser faktiskt förvånansvärt dåligt ut. Sen en mer trist är ju att spelet flyter skit på 2 780.

Ja det är trist, om man jämför med tex GTA 5 som typ ser dubbelt så bra ut och går med dubbla hastigheten... Tänk om spelet hade gjorts med den motorn istället. Sen tycker jag rörelserna när man tex springer och går ser för jävliga ut, stelt och hackigt.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080