Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

@Maxizor
Bra pris även om DCII kylaren är den absolut sämsta kylaren som finns.

Sämsta kylaren som finns kan man nog diskutera, men man har ård att köpa en lös kylare utan problem eller varför inte vattenkyla

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Sämsta kylaren som finns kan man nog diskutera, men man har ård att köpa en lös kylare utan problem eller varför inte vattenkyla

Drog en edit.
Problemet med DCII kylaren är ju att Asus valde att inte ha några heatsinks på minnena så dom kan överhettas.
Är ett känt jobbigt problem om GPUn inte pressas men man spelar något som drar mycket på Vramet.

Men japp man har ju ändå ca 1000kr att lägga på en bra kylare med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RixSilver:

Nej, har ett gammalt 680, så det är inte akut, men man vill ju göra en bra affär om möjligt.

Läste det, men det spekuleras också om att de ska släppa ny GPU med HBM teknologi (http://www.sweclockers.com/nyhet/20198-amd-radeon-r9-390x-fij...). Tänkte kanske att detta skulle sporra nvidia att sänka priserna ytterligare.

Även 970 kommer ju sjunka mer i pris något tag. Det handlar ju mest om att vänta ut prissänkningar. GTX 680 borde ju dock hålla ett tag till men det beror ju samtidigt på hur pass viktigt höga grafikkrav är med.

Då 300-serien från AMD inte bekräftats så återstår det ju att se vilka kort som dyker upp och även hur det nya HBM-baserade kortet kommer prissättas. Den lär nog inte bli billig så både R9 290(X) och GTX 970 är bättre pris/prestanda-val. Priserna Radeon-korten ligger på idag (trots tveksam Asus-kylning som det ofta tyvärr handlar om) men även de GTX 970-kort som ligger runt 3000kr är ju inga dåliga köp. Bra prestanda, de ligger samtliga nära prestandatoppen och VRAM på 4GB (eller ja, GTX 970 har ju 3,5GB med full hastighet) borde man klara sig rätt bra på i något år till.

EDIT: Såg ditt andra inlägg nu. Även om du inte tänkt köpa något Radeon-kort så kommer ju AMDs HBM-kort men även Nvidias förmodade 980ti stöka om i prissättningen. Att GTX 970 skulle sjunka i pris är nog rätt troligt skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

@Philippk: jag har Å Ä och Ö i min adress, aldrig har jag haft några problem med att få paket från kina

Jasså? Men i denna hemsida så kunde man inte fylla i Å,Ä,Ö.. så det blev som ett klassiskt "AE" när man skriver Ä xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Jasså? Men i denna hemsida så kunde man inte fylla i Å,Ä,Ö.. så det blev som ett klassiskt "AE" när man skriver Ä xD

Jag skriver alltid "a" istället för "åä" osv. Beställer ofta från asien,usa och andra ställen och grejorna kommer alltid fram utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironiker:

2,5" Intel 320 SSD 600G
2500 beg.
11500 ny

http://macdata.se/?view=details&prodnr=1643484

En BEGAGNAD SATA 2 SSD för 2500:-?

Rätta mig om jag har fel men det här var fan det värsta jag sett, varför ligger det kvar som ett "fynd" sen två dagar tillbaka?

Känns mer som ett riktigt dåligt försök att lura riktigt okunniga stackare.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Även 970 kommer ju sjunka mer i pris något tag. Det handlar ju mest om att vänta ut prissänkningar. GTX 680 borde ju dock hålla ett tag till men det beror ju samtidigt på hur pass viktigt höga grafikkrav är med.

Då 300-serien från AMD inte bekräftats så återstår det ju att se vilka kort som dyker upp och även hur det nya HBM-baserade kortet kommer prissättas. Den lär nog inte bli billig så både R9 290(X) och GTX 970 är bättre pris/prestanda-val. Priserna Radeon-korten ligger på idag (trots tveksam Asus-kylning som det ofta tyvärr handlar om) men även de GTX 970-kort som ligger runt 3000kr är ju inga dåliga köp. Bra prestanda, de ligger samtliga nära prestandatoppen och VRAM på 4GB (eller ja, GTX 970 har ju 3,5GB med full hastighet) borde man klara sig rätt bra på i något år till.

EDIT: Såg ditt andra inlägg nu. Även om du inte tänkt köpa något Radeon-kort så kommer ju AMDs HBM-kort men även Nvidias förmodade 980ti stöka om i prissättningen. Att GTX 970 skulle sjunka i pris är nog rätt troligt skulle jag tro.

Tack för utförligt svar! Följer aldrig marknaden på datorhårdvara förrän precis när jag ska köpa, och eftersom jag oftast vet precis vad jag vill ha blir det alltid snabb affär. Då är det lika bra att vänta, man får ju inte skatteåterbäringen förrän mitten av juni, ändå.

Permalänk
Medlem

Någon mer som fått quadrocoptern från illustrerad vetenskap? Har fått endast den men inte tidningarna! Kan man avsluta prenumerationen eller ska man vänta på tidningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Någon mer som fått quadrocoptern från illustrerad vetenskap? Har fått endast den men inte tidningarna! Kan man avsluta prenumerationen eller ska man vänta på tidningarna?

Hur är med det quadrocopter? Är det funkar bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Panik beställde en chuwi Vi10 ändå..

Gjorde rätt i för det priset, men förvänta dig inte för mycket i hårdvaruväg. För mig med dålig syn passar min chuwi 8-tummare med Windows utmärkt. Har aldrig förstått pixelracet. Allt från 720p duger gott.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hur är med det quadrocopter? Är det funkar bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte hunnit testa så mycket. Men den måste justeras och just nu laddas den.. Dock är den en Kinakopia, inte den modellen det stod på videon.

Permalänk
Medlem

Noterade att Webhallen sänk priset på Nvidia Geforce 780Ti. Då kortet är utgående, det finns bättre kort samt att jag inte är helt säker på om det bör klassas som fynd så lämnar jag det här i diskussionstråden.

ASUS GeForce GTX 780 Ti 3GB DirectCU II OC (GTX780TI-DC2OC-3GD5)
Pris: 3990:- | Enligt Prisjakt har kortet ej sålts billigare tidigare.
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/189006-asus_g...

Gigabyte GeForce GTX 780Ti 3GB / 876Mhz / 2xDVI / HDMI / DisplayPort / Windforce III
Pris: 3990:- | Enligt Prisjakt har kortet ej sålts billigare tidigare.
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/203688-gigaby...

Trevlig kväll!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Noterade att Webhallen sänk priset på Nvidia Geforce 780Ti. Då kortet är utgående, det finns bättre kort samt att jag inte är helt säker på om det bör klassas som fynd så lämnar jag det här i diskussionstråden.

ASUS GeForce GTX 780 Ti 3GB DirectCU II OC (GTX780TI-DC2OC-3GD5)
Pris: 3990:- | Enligt Prisjakt har kortet ej sålts billigare tidigare.
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/189006-asus_g...

Gigabyte GeForce GTX 780Ti 3GB / 876Mhz / 2xDVI / HDMI / DisplayPort / Windforce III
Pris: 3990:- | Enligt Prisjakt har kortet ej sålts billigare tidigare.
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/203688-gigaby...

Trevlig kväll!

Har sett det gå för 3200kr på webhallen en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Noterade att Webhallen sänk priset på Nvidia Geforce 780Ti. Då kortet är utgående, det finns bättre kort samt att jag inte är helt säker på om det bör klassas som fynd så lämnar jag det här i diskussionstråden.

Om det inte klassas som ett fynd passar det väl inte i "Dagens fynd — Diskussionstråden" heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Gjorde rätt i för det priset, men förvänta dig inte för mycket i hårdvaruväg. För mig med dålig syn passar min chuwi 8-tummare med Windows utmärkt. Har aldrig förstått pixelracet. Allt från 720p duger gott.

Kände lite samma sak. För 1260 kr inkl frakt för en sådan platta är rätt schysst. Klarar den Xbmc (kodi) bättre än raspberry pi så är jag rätt nöjd. Kmr användas ytterst lite som platta. Tänkte först köpa en mini pc som är baserad på samma cpu men dem kostade i stort sett lika mycket eller mera. Kan lika ha den här istället då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Om det inte klassas som ett fynd passar det väl inte i "Dagens fynd — Diskussionstråden" heller.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du hur jag resonerade. Notera att jag aldrig skrev att jag var säker på att det var ett fynd utan överlät bedömningen till forumets medlemmar. Din replik utgår från premissen att så var fallet, vilket gör ditt inlägg onödigt.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

@nDre:

Fjärrkontrollern var ej färdigbyggd och funkar inte alls.
Skulle inte rekommendera någon att beställa mini coptern från Illustrerad Vetenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

@nDre:

Fjärrkontrollern var ej färdigbyggd och funkar inte alls.
Skulle inte rekommendera någon att beställa mini coptern från Illustrerad Vetenskap.

Jag har två kompisar som har köpt just från Illustrerad Vetenskap och deras fungerar bra! Det är ju ingen höjdar quadcopter, men för dom små pengarna man betalar så är den bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

@nDre:

Fjärrkontrollern var ej färdigbyggd och funkar inte alls.
Skulle inte rekommendera någon att beställa mini coptern från Illustrerad Vetenskap.

Oj..synd att de ge såna skit grejer. Jag har beställt en surfplatta och typ 6mån tidningar för 500:-. Surfplattan fick jag efter typ 2mån och har funkat 5 sekunder(seriös). Skickat tilbaka fick ett ny efter 2 mån vad är helt värdelöst. Skärmen har så dåligt kontrast så man får ont i ögonen om man försök att läsa nånting. Jag var helt besviken. Ringde kundservice och berättade att vilken skit sickade de. Synd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

@nDre:

Fjärrkontrollern var ej färdigbyggd och funkar inte alls.
Skulle inte rekommendera någon att beställa mini coptern från Illustrerad Vetenskap.

Vet inte om någon verkligen beställde tidningarna endast för quadcopter, då hade det varit billigare att beställa den från Kina.

Personligen beställde jag för att jag vill läsa tidningarna, och 6 mån för 149:- kändes bra. (Sen att det ingår en quadkopter, hur dålig den än må vara, är ju bara ett plus)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Jag har två kompisar som har köpt just från Illustrerad Vetenskap och deras fungerar bra! Det är ju ingen höjdar quadcopter, men för dom små pengarna man betalar så är den bra.

Jag fick min förra omgången de körde. Den fungerar nog. Jag är dock alldeles för ostadig för att kunna hantera den inomhus så jag gav upp. Får se till att prova ute någon gång sen...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag fick min förra omgången de körde. Den fungerar nog. Jag är dock alldeles för ostadig för att kunna hantera den inomhus så jag gav upp. Får se till att prova ute någon gång sen...

Rekommenderar inte att prova ute. Det finns jätte mycket olika signaler som kan störa enheten. Det kommer säkert flygga bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det är någon mer än jag som köpte Intenso Memory Center 4TB för att plocka ut hårddisken ur kabinetten så är det väldigt enkelt, bara att snäppa av toppen och botten enligt den här videon:

Jag fick också en WD Green WD40EZRX 64MB 4TB.

Permalänk
Medlem

Cdons rabatt var ju rätt schysst men jag vill ha nordisk layout

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Webhallen kör dagens tips kampanj på Samsung 850 evo 500GB i skrivande stund, nedsatt från 2179kr till 1849kr, lägst på prisjakt.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208492-samsun...

Skickades från m.sweclockers.com

Snabb fråga, tycker ni det är värt priset?

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yojimbo:

Snabb fråga, tycker ni det är värt priset?

Köp ingen Evo då TLC från Samsung har problem med prestanda efter en tid. Köper du Samsung SSD så skall det vara Pro-versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Snabb fråga, tycker ni det är värt priset?

Jag är absolut ingen expert men vad jag vet så ska Samsungs vnand teknik eliminera det problemet, självklart kan det uppstå problem ändå. I nuläget är jag ändå rätt säker med mitt köp, kommer inte att skriva hur mkt som helst till den heller, den passar mitt krav helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Jag är absolut ingen expert men vad jag vet så ska Samsungs vnand teknik eliminera det problemet, självklart kan det uppstå problem ändå. I nuläget är jag ändå rätt säker med mitt köp, kommer inte att skriva hur mkt som helst till den heller, den passar mitt krav helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hör/ser en väldans massa blandade åsikter ang. dessa SSDs så det är väldigt svårt att bestämma sig.
Vissa säger att 850 har problem, andra svarar med att det inte alls är fallet.

Skrivet av anon2110:

Köp ingen Evo då TLC från Samsung har problem med prestanda efter en tid. Köper du Samsung SSD så skall det vara Pro-versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

svar:

Skrivet av Svensktiger:

Slutade med en PRO för min del:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1285312-seg-samsun...
Kort sagt, alla samsungmodeller utom just PRO segar ner sig rejält om man verkligen använder dom.
För lite normalare användande t:ex spel så kvittar det dock.

Sen läste jag någonstans att ju större disk (500GB > 250GB) desto "bättre" blir dom.

Skrivet av Paddanx:

...850 EVOn har med cachen och mjukvarans hjälp enormt bra "desktop" prestanda. 500GB och större har dessutom så pass bra prestanda att den har bra prestanda även när cachen är slut. Men även mindre disk fungerar bra och är ev av de snabbaste SSDerna idag.
Den är bara inte gjord för RAID. Så om du vill ha en disk som ger i princip maximal Sata III prestanda idag, men inte är den dyraste disken på marknaden, är 850 EVO ett bra alternativ, dock inte billigaste.

Oavsett SSD, satsa på storlek. 500GB > 250GB osv. Mellan säg 512GB och 480GB är det ingen skillnad (det är bara hur mycket over provision de har), men mellan 500GB och 250GB är där ofta större prestanda skillnad, pga färre NAND. (Billigaste sättet att göra en mindre disk... ta samma kretsar, men färre. Eftersom de är "RAIDade" kretsar, så sjunker prestandan). Idag når dock de flesta SSDer max vid 500GB, så prestandan mellan 1TB och 500GB är ofta samma.

Jag har själv hemma rätt många SSDer (typ 30 ish nånting, tror jag), så jag testar en hel del mellan olika modeller.
850 EVO och Pro fungerar båda utmärkt som både system och spel/arbets diskar. Pro disken klarar extrem tortyr, medan EVOn segar ner lite om den lastas extremt hårt. Båda utpresterar allt Crucial har att komma med, OM du lastar dem hårt, något dock väldigt få gör.

Men det verkar vara för sent för att köpa en 850 EVO SSD för 1849kr nu.
Får hoppas återförsäljarna kör kampanjer på Dreamhack så kan jag kanske åka förbi där en snabbis och köpa lite grejer

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyEr0n:

Kjell och Company i Karlstad säljer Raspberry Pi 2 Model B för 249:- under helgen då de firar att de öppnar ny butik. Priset gäller i båda butikerna i Karlstad.

Köpte en på Bergvik igår vid 12-tiden, då hade de många kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

Köpte en på Bergvik igår vid 12-tiden, då hade de många kvar

Synd att man bor på fel sida av Vänern. Om du åker och köper 2 st till mig och skickar dom så bjuder jag på glass