Snabbtest: Grafikprestanda i The Witcher 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

The Witcher 2 var ett "The way it's meant to be played" precis som 3:an, men där nVidias 3D-vision var det coola. Kom liksom inte som en nyhet att det skulle bli ett till "nVidiaspel"

Vad jag har läst så kommer det inte komma ett Enhanced Edition, utan de kommer satsa på de två expansionerna som de redan har avslöjat.

Trevligt. EE känns lite konstigt. Göra rätt från början är väl bättre. Men som sagt tycker jag inte de gjort så mycket fel här nu. Det har ju pratats om en DX12 uppdatering, dock, så en sån borde väl kunna ge lite godis om ett tag.

Permalänk
Medlem

Läste just en artikel i PC gamer som i sin tur refererar till Eurogamer. Det gäller ett uttalande av Marcin Iwinski från CDPR gällande klagomålen på att spelet ser märkbart fulare ut än presentationerna för ett par år sedan. Det är bara en lång rad ursäker han levererar.

Det här påminner återigen om hela Rome total war-historien. Man levereras skit coola närbilder på strid i previews och när man får spelet ser gubbarna i spelet ut som freaks.

Jag hade inte direkt tänkt köpa W3. Hade svårt för 1:an och struntade i tvåan för att det fanns andra spel att lira. Och såna här nyheter ökar inte direkt min vilja att köpa spelet.

Ska dock kolla några fler recensioner innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabz:

Läste just en artikel i PC gamer som i sin tur refererar till Eurogamer. Det gäller ett uttalande av Marcin Iwinski från CDPR gällande klagomålen på att spelet ser märkbart fulare ut än presentationerna för ett par år sedan. Det är bara en lång rad ursäker han levererar.

Det här påminner återigen om hela Rome total war-historien. Man levereras skit coola närbilder på strid i previews och när man får spelet ser gubbarna i spelet ut som freaks.

Jag hade inte direkt tänkt köpa W3. Hade svårt för 1:an och struntade i tvåan för att det fanns andra spel att lira. Och såna här nyheter ökar inte direkt min vilja att köpa spelet.

Ska dock kolla några fler recensioner innan jag bestämmer mig.

Witcher 3 är roligt och snygg, speciellt i städer. Dock håller jag med om att visa en sak och ge en annan. De borde ha sett till så att det de visade faktiskt skulle gå att göra ett spel av innan de skapar en sådan hype som det blev, alternativt inte visat något alls utan bara sagt att "det kommer".

Witcher 1 kan jag hålla med om är lite knepigt att komma in i, men när du väl har kommit förbi den sega början blir det mycket roligare. Witcher 2 tycker jag är fantastiskt roligt

Permalänk
Medlem

Ganska glad att ett ensamt R9 290 Tri-X klarar av det i "High" (Hairworks av dock) i mer eller mindre konstant 60 fps @ 1080p.

När ett spel har tydlig Nivida-bias så vet man aldrig riktigt hur ett AMD-kort ska prestera. (Ja, jag vet att det finns spel med AMD-bias också.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Witcher 3 är det första spelet som jag upplever irriterande micro-ryck. Sen är frågan om det är pga. det berömda minnet eller om det är drivrutiner/speloptimering. Det upplevs mest när Geralt "normal" springer, jag upplever inget när han rusar för fullt. Annars så flyter det på väldigt bra med ett 970 (1,505Ghz) och i7 2600k (4,5Ghz).

Lider av precis samma sak, sitter på 2st 970 Strix. Det är som träden är höga på crack eller något när man svänger sig runt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Pussmunnen:

Lider av precis samma sak, sitter på 2st 970 Strix. Det är som träden är höga på crack eller något när man svänger sig runt.

Testa att ändra maximum pre-rendered frames till 1 ifrån Auto. Det funkade utmärkt för mig. Nu är allt ryck borta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Testa att ändra maximum pre-rendered frames till 1 ifrån Auto. Det funkade utmärkt för mig. Nu är allt ryck borta.

Ändrade det till 1 i Nvidias-kontrollpanel till ingen lycka för min del. Lika mycket stutter med 1 kort som med 2 också.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Pussmunnen:

Ändrade det till 1 i Nvidias-kontrollpanel till ingen lycka för min del. Lika mycket stutter med 1 kort som med 2 också.

Ett annat tips är att inte begränsa FPS:en inne i spelet utan ha på unlimited och sen låta Nvidias kontrollpanel sköta det med Adaptive VSYNC. Jag antar att du INTE har på VSYNC inne i spelet?

Här är en tråd som det finns en hel del kommentarer och tips och trix. Jag rekommenderar att läsa den. http://www.reddit.com/r/witcher/comments/36ja0c/micro_stutter...

Ja en sak till, sätt spelet till Fullscreen, det är Windowed Borderless som förval.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Spelet är riktigt snyggt med en tweakad config i 4K, men man måste ha en best till dator för att driva runt det vettigt. Kan nog bli att man kommer tillbaka om något/några år och kan njuta åt detta vackra spel.
(Vet inte om det tagits upp men finns vissa dåliga texturer, och gräset ser inte bra ut i standard-utförande)

Permalänk
Medlem

Dåligt programmerat.

Alltså detta spel är sjukt krävande, hade dom programmerat det bättre så hade det nog inte varit så krävande.
Vill man njuta av det till fulla så ska man ha ett Titan x, detta är sjukt tycker jag.
Jag köper inte detta spel, finns ju spel som är minst lika snygga som inte kräver alls så mycket tex Gta 5.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 16GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce GTX 1080, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", WIN 10 Ultimate 64Bit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xinox73:

Alltså detta spel är sjukt krävande, hade dom programmerat det bättre så hade det nog inte varit så krävande.
Vill man njuta av det till fulla så ska man ha ett Titan x, detta är sjukt tycker jag.
Jag köper inte detta spel, finns ju spel som är minst lika snygga som inte kräver alls så mycket tex Gta 5.

Tacka Nvidia och deras Gameworks, det är ändå de som "optimerat" spelet.

Nyaste Nvidia-drivarna verkar ha gett bättre prestanda för de med gamla Nvidia-kort. Nu vet jag inte hur mycket detta egentligen hjälper men prestandaförbättringar är det ju dumt att tacka nej till.

Nu är det ju olika genrer även om båda spelen förvisso är av sandbox-typ. Gillar du RPGs/story så är Witcher 3 definitivt värt att titta närmare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinox73:

Alltså detta spel är sjukt krävande, hade dom programmerat det bättre så hade det nog inte varit så krävande.
Vill man njuta av det till fulla så ska man ha ett Titan x, detta är sjukt tycker jag.
Jag köper inte detta spel, finns ju spel som är minst lika snygga som inte kräver alls så mycket tex Gta 5.

R9 290 klarar det i High @ 1080p i mer eller mindre 60+ fps konstant.

Visst är det krävande, men det är inget Crysis direkt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av xinox73:

Alltså detta spel är sjukt krävande, hade dom programmerat det bättre så hade det nog inte varit så krävande.
Vill man njuta av det till fulla så ska man ha ett Titan x, detta är sjukt tycker jag.
Jag köper inte detta spel, finns ju spel som är minst lika snygga som inte kräver alls så mycket tex Gta 5.

Hur menar du dåligt programmerat?

Har du ens ett uns av kunskap på området?

Om du jämför GTA 5 med Witcher 3 så märker du vilken enorm skillnad det är på vegetationen. I GTA 5 finns det i princip ingen och Witcher 3 är helt fylld med olika vegetation. Självklart är detta krävande.

Vill man kunna spela dom senaste spelen med allt ögongodis så måste man också ha den senaste hårdvaran, så har det alltid varit och kommer troligen alltid att vara.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Även Titan X kunde inte klara av detta spel på högsta upplösning , hörde att MSI GTX 980 Ti GAMING 6G driva på samma kretsar och då behöver de dock 2 stycken att köra SLI för att får upp dubbel FPS.
Förmodligen får vi hoppas att Windows 10 kan öka dessa FPS.
Jag har planerat att köpa ett och testa även en ny skärm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black