Snabbtest: Grafikprestanda i The Witcher 3

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i The Witcher 3

Den som ger sig ut på äventyr i The Witcher 3 kan se fram emot vidsträckta landskap och stora mängder ögongodis, men även ett spel som ställer höga krav på grafikkortets prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt! Mina 780 SLI får verkligen jobba i 1440p kan jag säga... inte helt nöjd med prestandan i spelet jämfört med hur det ser ut faktiskt...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast

*Suck*

Optimeringen och fjäsket för Maxwell-köpare syns tydligt från Nvidias sida med tanke på till exempel GTX 960 VS GTX 780's prestandaskillnader.
Nvidia har gjort mycket dumt men det här tar nog fanimej priset, nu överger de till och med sina egna kunder (Från förra generationen).

Och nej det är ingen konspirationsteori eller så utan har och göra med Nvidia Gameworks.
I det här tyska testet så presterar Maxwell-korten till och med ännu bättre gentemot Kepler än i Sweclockers test för intresserade: http://www.pcgameshardware.de/The-Witcher-3-PC-237266/Special...

Jag säger inte att Sweclockers har gjort något fel för resultat varierar ju men det är ändå intressant.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills Witcher 3 får ENB mod och infinite view distance mods. Moddare lär kunna låsa upp all den kvalité som stängdes tätt inpå release.

Permalänk
Medlem

Varför är inte Radeon R9 295X2 med i testet?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Tack Emil & Andreas. Intressant läsning.
Röda laget måste komma med någon drivare väldigt snart, brukar inte AMD släppa drivrutiner på Tisdag nätter?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Delerium:

Varför är inte Radeon R9 295X2 med i testet?

Troligtvis på grund av att det är just ett snabbtest, multi-GPU är inte med.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar tills minst en ny generation grafikkort innan jag börjar spela detta spel, personligen så vill jag ligga runt 120 FPS då lägre helt enkelt ser/känns miserabelt för mig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Falcon:

Tack Emil & Andreas. Intressant läsning.
Röda laget måste komma med någon drivare väldigt snart, brukar inte AMD släppa drivrutiner på Tisdag nätter?

De måste absolut fixa renderingstiderna, prestanda verkar i alla fall skaplig, R9 290 slår ju GTX780Ti på fingrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Tror jag väntar tills minst en ny generation grafikkort innan jag börjar spela detta spel, personligen så vill jag ligga runt 120 FPS då lägre helt enkelt ser/känns miserabelt för mig.

Du får nog vänta 2-3 gen i nuvarande takt om du vill få ut 120 i det här, även om du inte maxar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De måste absolut fixa renderingstiderna, prestanda verkar i alla fall skaplig, R9 290 slår ju GTX780Ti på fingrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, har även hört att crossfire fungerar riktigt dåligt.
Blickande texturer och ingen eller väldigt liten prestandahöjning med två kort.

Permalänk
Medlem

nvidias Witcher 3 drivrutiner kraschar/krånglar med ett antal andra titlar så ja... Inte helt perfekt från dem heller.

Permalänk
Medlem

Inte för jag bryr mig ett dugg om just Witcher 3 men det är sorgligt när men ser hur dålig frame rate ett storspel som detta levererar.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Hur mycket det än tar emot att säga det kan jag inte hjälpa det: grafik-nerfen blev en total buzzkill för mig, speciellt nu iom att prestandatesterna börjat dyka upp. Ja jag vet att det är normal praxis på många håll i branschen (Ubisoft i synnerhet) men nånstans känner jag ändå att man får dra en gräns.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Inte för jag bryr mig ett dugg om just Witcher 3 men det är sorgligt när men ser hur dålig frame rate ett storspel som detta levererar.

Oftast klagar folk på att grafikkvalitén skalas ner hela tiden för att passa konsoller och low-end datorer. Nu klagas det för att det faktiskt krävs ett mediumsnabbt grafikkort för att köra på high.

Hur ska ni ha det?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite märkligt att Titan X har så pass "låga siffror" 14 fps mer än GTX 980 i all ära men Titan X kostar nästan lika mycket som tre stycken 980s, prisvärt?

Permalänk
Medlem

Det stör mig som tusan att mer uppmärksamhet inte ägnas åt den ädla konsten att programmera en effektiv spelmotor.

Även föregångaren Witcher 2 krävde mer energi än det faktiskt levererade bildmässigt. Någonstans i en källare sitter x antal kodare och skriver programvaran för motorn, de som gör ett bra jobb borde uppskattas mer.

Som det är nu görs de flesta recensioner av ett spel på ett system av yttersta klass och tankar kring prestanda lämnas åt forum som Sweclockers. Mycket tråkigt. Uppskattningen av hantverket försvinner.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Inte för jag bryr mig ett dugg om just Witcher 3 men det är sorgligt när men ser hur dålig frame rate ett storspel som detta levererar.

Som @cardeci: sa, detta spelet har i 2 år försökt sälja in hur snyggt det kommer bli - då blir det också krävande.
Sen undrar jag hur du menar när du säger att spelet leverar dåliga frame rates? Brukar vara datorn som renderar bilderna...

EDIT: Man får välja mellan utseende och prestanda. Du kan spela i acceptabla frame rates om du drar ner på inställningarna

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag tycker det är lite märkligt att Titan X har så pass "låga siffror" 14 fps mer än GTX 980 i all ära men Titan X kostar nästan lika mycket som tre stycken 980s, prisvärt?

Det finns inte, och har aldrig funnits, något som heter 'prisvärdhet' i top-end-skikten av komponenter.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Nån som vet ifall Clothing och Destruction är automatiskt på med ett Nvidia kort? Tycker att det är konstigt att det finns en inställning för att sätta på hairworks, men inte clothing och destruction.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Nån som vet ifall Clothing och Destruction är automatiskt på med ett Nvidia kort? Tycker att det är konstigt att det finns en inställning för att sätta på hairworks, men inte clothing och destruction.

Stänga av kläderna på karaktärer när det finns snygga damer och samtidigt vinna några fps? I'm in!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

När jag kör Witcher 3 så får jag runt 3-5% belastning på mitt GTX 770 som är dedikerat till PhysX så mitt GTX 980 slipper den biten. men jag ser ingen setting eller annat som har med PhysX att göra... Hur går detta ihop? Kan det vara Hairworks?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

tycker det är lite för krävande faktiskt, grafiken ser inte så mycket bättre ut än witcher 2 direkt..

Permalänk
Medlem

Vet inte om något är fel för mig men när jag spelar på Low @ 1920x1200 så har jag aldrig 60fps... ligger alltid under... typ ~50.
Blir ju ingen trevlig upplevelse alls, dålig fps samt dåliga detaljer i grafiken.

GTX770
2500K @ 4.4GHz
16GB 1600MHz RAM
SSD
Win 7 64-bit Ultimate

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Nää väntar på 390x innan jag ska lira detta i 4k.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

jag kan verkligen inte släppa att grafiken är så jävla ojämn... När man är inne i slottet så är allt skitsnyggt, fina texturer och allt flyter på som faen. kommer ut i någon stad igen och allt är kantigt, ingen tessalation nästan och allt ser bara ut som en stor röra...

Pluss då att mina 780 inte räcker ens för 60 fps e fan katastrof för min egen del... (: får väll köra medium på allt ser fan ingen skillnad endå i detta spel... suck som man väntat och får skit...

tur att spelet iaf e roligt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Betalade strax under 2000 riksdaler och slår nästan ett 780 som kostade nästan 5000 riksdaler vid lansering. haha

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

290x verkar ju vara vinnare i pris/prestanda racet iaf... konstigt på en nVidia titel?

Permalänk
Medlem

Spelet verkar grymt och väl värt att spela. Men det känns ändå som att PC-versionen skulle kunna vara bättre, grafiskt iaf. Ingen deal breaker men tog udden av hela lanseringen. För mig.

Tack för snabbtestet SweC.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Som @cardeci: sa, detta spelet har i 2 år försökt sälja in hur snyggt det kommer bli - då blir det också krävande.
Sen undrar jag hur du menar när du säger att spelet leverar dåliga frame rates? Brukar vara datorn som renderar bilderna...

EDIT: Man får välja mellan utseende och prestanda. Du kan spela i acceptabla frame rates om du drar ner på inställningarna

Problemet är väl att den grafiska kvalitén inte lever upp till vad spelet kräver för att köras.
Skulle säga att spelet är väldigt dåligt optimerat för PC då det ser nästan lika dant ut på PS4: https://www.youtube.com/watch?v=1fUGFmmikn4
Och då menar jag inte low/medium utan Ultra!!! Som knappt ett 980 klarar av! Ett grafikkort som bara det kostar mer än en PS4!
Ett spel som inte var så snyggt men hade mer realistiska skillnader mellan PC och konsoll var Alien: Isolation. Där utpresterade nästan ett 7850 konsollerna: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-alien-i...