Snabbtest: Grafikprestanda i The Witcher 3

Permalänk
Medlem

Hoppades på flora mer likt ungine vally. Tyckte också att deras preview liknade den mer.
Men att spelet är så pass likt ps4 varianten är ändå skapligt sjukt med tanke på prestandardskillnaden.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Delerium:

Att de inte har med CrossFire/SLI konfigurationer kan jag förstå men det hade varit trevligt att ha med de snabbaste enskilda grafikkorten som finns på marknaden. Speciellt med tanke på att R9 295X2 ligger bra till i pris. Troligtvis hade det smiskat ett GTX Titan X ganska duktigt trots lägre prislapp.

Multi-GPU bör alltid ställas i jämförelse med andra multi-GPU-lösningar då det är betydligt mer än rena fps-siffror som måste vägas in, inte något som bara helt enkelt kan slängas med i ett snabbtest.

Om nu resultaten från Witcher 3 ses som tillräckliga relevanta och intressanta så tas de säkert med i nästa stora ingående grafikkorttest med multi-gpu.

Skrivet av Snackbox:

Vegetation och annan form av grönska har blivit nedgraderad för att konsolerna ska kunna leverera en likvärd upplevelse som på PC.
Finns många bra exempel, t.ex. se http://i.imgur.com/gQybtzD.png
Tråkigt att man förbokade och sedan fick det här tillbaka.

Oj, det där var ju riktigt horribelt. Ökar åtminstone inte mitt köpsug.

Tråden för övrigt smått rensad enl § 1.6.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Gräset är ju bara hemskt draw distance ehm 2012-2013 spel?
Cut-scene helt ok! konsol vs PC hör man tf2 rösten you have faild synd att lägga 12k på en dator sedan presterar en konsol nästan lika bra både i fps och grafiskt och bättre styrning på karaktär + mindre delay i många fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det kanske är ett bra spel, men sekvensen var ju inte precis en fröjd för ögonen. Omgivningen hade ju en detaljgrad som såg ut att höra hemma på ett Xbox360.

Då har du aldrig spelat på 360 eller så sviker ditt minne rejält, kolla bara skyrim på konsol vilket är närmaste jämförelsen, spelet har ju knappt gräs och modellerna ser ut att vara gjorda av kartong.

Skrivet av Snackbox:

Vegetation och annan form av grönska har blivit nedgraderad för att konsolerna ska kunna leverera en likvärd upplevelse som på PC.
Finns många bra exempel, t.ex. se http://i.imgur.com/gQybtzD.png
Tråkigt att man förbokade och sedan fick det här tillbaka.

Förhandsbokar man ett spel 2 år i förväg pga en förrenderad/inengine men ej gameplay trailer får man faktiskt skylla sig själv. CDProjekt har varit väldigt öppna med vilken grafisk nivå som levereras månader innan release, så den trollningen funkar ej. Trots detta är det gott om Pc gamers som gnäller över att spelet har för höga prestandakrav, något liknande den där trailern från 2013 hade krävt ett par Titan X, och då hade du helt fått glömam open world också...finsn inget AAÁ spel på marknaden som levererar den Witcher 3 gör sett till storleken på världen, grafik, AI etc. tillsammans.
Fokusera på en av dem och du lyckas (stor värld = arma, bra grafik = crysis) men inte allt tillsammans för det funkar inte med den hårdvara som folk kör idag (se Steam hardware charts). Nå, det är ju uppenbart att du antingen är helt missinformerad eller bara trollar så det spelar ju ingen roll, ha så kul.
PS. Witcher 3 stödjer moddar så det kan bara bli snyggare med tiden, till skillnad från de flesta andra spel.

Permalänk
Medlem

Det funkar hyffsat bra på 2st 980s i ultra med hbao+ och hairworks, 1080P.
som lägst har jag fått 55fps i några ensktaka sekunder.

Gsync är är bra vid dessa tillfällen, dock inte vid cutscenes.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dunis90:

Har inte The Witcher 3, men jag har oerhört svårt att tro att Nvidias drivrutinsgäng sitter och skriver kod som gör att Kepler presterar sämre. Kritiken mot Kepler i The Witcher 3 handlar snarare om att Nvidia inte optimerat Keplers drivrutiner för spelet.

Det är dock inte ovanligt att äldre spel ibland presterar bättre med äldre drivrutiner

Nej jag tror inte heller på något medvetet, möjligtvis slarv, man skall aldrig underksatta männiksors förmåga till slarv.
I det här fallet skulle det vara aningen äldre kort, som presterade bättre med äldre rutiner, vilket även det händer ibland.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag letade efter information om hur spelet skulle lira på en äldre dator innan jag köpte det men fann inget. Så det kanske intresserar nån att jag spelar det på min numera väldigt gamla speldator med en Core i5 760, ett GTX 470, och 8 GB RAM. Kör i 1080p med alla inställningar på Low och det är fullt spelbart. Har inte kollat fps (varför skulle jag vilja se hur illa det är?) men det känns som det ligger runt 20-25 fps ungefär. Både grafikkortet och CPUn är överklockade. Processorn snittar på ca 80% belastning på alla fyra kärnor och GPUn är totalt maxad alltid, så där finns nog utrymme att klämma ut ytterligare några fps om jag klockar grafikkortet lite till.

Permalänk
Medlem

Vore intressant om någon har ett värde på hur mycket bättre (procentuellt) Nvidias nya drivrutin 352.86 WHQL är än 34X.xx.

Har inte gjort uppgraderingen pga att många klagade på guru3d klagade på att den var ostablil, så jag sitter kvar med rätt gamla 344.xx. Ligger på mellan 40-50fps med en blandning av High/Ultra (hairworks off) i 1440p.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@Fade-swe: Gav nagon enstaka FPS for mig, for lite for att man ska kalla det hjalpsamt.

Har ca~43-50 FPS i starting-area med riggen i sig @ 1440p med senaste drivarna och en ratt fet OC. Sa blir 1080p for mig.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför, men jag tycker 40fps känns otroligt hackigt. Kan det vara pga av skärmen? Vet att många är rätt nöjda med FPS på runt 30-50 men jag känner direkt att det inte flyter om det är under 60, någon magisk gräns där.

Kanske får skaffa en G-sync skärm helt enkelt....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Lirat en stund nu med gott resultat från soffan på 1080P@30fps, mycket trevligare att låsa till 30 än att ha det pendlande mellan 30 & 50. Åtminstone funkar det bra i hembion, framför vanliga 1440 monitorn kan de nog va mindre roligt.

Kör Ultra utom på shadows & foliage visibillity range, high på dessa & hairworks avslaget. HBAO+ påslaget. Med detta rullar det riktigt stabilt på låst 30. Kör dessutom forcerad 16xaf i drivarn.

Tack! Precis vad jag letade efter. Då bör det gå att lira med mitt 670 också.

Känns det ok så väntar jag nog med uppgraderingen ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag vet inte varför, men jag tycker 40fps känns otroligt hackigt. Kan det vara pga av skärmen? Vet att många är rätt nöjda med FPS på runt 30-50 men jag känner direkt att det inte flyter om det är under 60, någon magisk gräns där.

Kanske får skaffa en G-sync skärm helt enkelt....

jag håller med! även fast fps mätaren står på 60 käns det inte som 60...

Har dragit ner ALLT på LOW nu för att få konstant 60 fps med V-sync, knappt någon skillnad endå på spelet mellan low och ultra...

All settings LOW
AA ON
HBAO+
Textures Ultra
Enviornment Ultra

nu får jag iaf 60 fps konstant med SLI 780.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag håller med! även fast fps mätaren står på 60 käns det inte som 60...

Har dragit ner ALLT på LOW nu för att få konstant 60 fps med V-sync, knappt någon skillnad endå på spelet mellan low och ultra...

All settings LOW
AA ON
HBAO+
Textures Ultra
Enviornment Ultra

nu får jag iaf 60 fps konstant med SLI 780.

Känns ju dock jäkligt tråkgit att köra på LOW med ett ganska kraftfullt system :/ Börjar bli trött på alla dessa trasiga releaser. Ständigt massa meck och timmar av trixande med inställningar innan man får till det, eller vänta på patchar i flera månader. Bara tanken på watchdogs får mig fortfarande att rysa... Och jag har fortfarande inte spelat FarCry 4 för det laggar så jäkla mkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag vet inte varför, men jag tycker 40fps känns otroligt hackigt. Kan det vara pga av skärmen? Vet att många är rätt nöjda med FPS på runt 30-50 men jag känner direkt att det inte flyter om det är under 60, någon magisk gräns där.

Kanske får skaffa en G-sync skärm helt enkelt....

Jag får bara ca 35 FPS med hairworks på (GTX 980) och det ser hemskt ut. Kör poå en ROG Swift så har även G-Sync. Det ser inte bra ut alls, men få fort man stänger av hairworks och kommer upp i 45-55 FPS ser det mycket bättre ut. Kör resten i Ultra och max på allt utom skuggor

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Vad dillar du om?
Jag har allt på max med 1440p och lirar på 55-60fps med mitt gtx980. Även hairworks.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bra gjort för det lyckas de inte med i Sweclockers test, de får 29-35 fps då.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag håller med! även fast fps mätaren står på 60 käns det inte som 60...

Har dragit ner ALLT på LOW nu för att få konstant 60 fps med V-sync, knappt någon skillnad endå på spelet mellan low och ultra...

All settings LOW
AA ON
HBAO+
Textures Ultra
Enviornment Ultra

nu får jag iaf 60 fps konstant med SLI 780.

Sitter också på gtx780 SLI men hade väl hoppats på 60fps med ultra settings(har ej köpt spelet).

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Det är en helt ny release, varken drivrutiner eller spelet är helt optimerat ännu.
Man får skruva lite i inställningarna innan det är patchat osv.

Kör på High på allt utom shadows som är medium, och stängt av nVidias Gameworks och har ca 70-90 FPS hela tiden.

Spelet ser fantastiskt ut för mig på 1440p, inte bästa jag någonsin sett, men det är ett Open World också, det följer med vissa nackdelar med detta.

När allt är patchat och förbättrat så kommer det säkert flyta på ännu bättre.

Folk sitter på low/medium datorer och blir kränkta av att de inte kan maxa ett nytt spel och ha 60+ FPS, vad är det frågan om? Vill man ha ett prestandamonster så får man väl för tusan betala för det också.

Sluta gnälla, skaffa ett jobb, och inhandla prylar

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns ju dock jäkligt tråkgit att köra på LOW med ett ganska kraftfullt system :/ Börjar bli trött på alla dessa trasiga releaser. Ständigt massa meck och timmar av trixande med inställningar innan man får till det, eller vänta på patchar i flera månader. Bara tanken på watchdogs får mig fortfarande att rysa... Och jag har fortfarande inte spelat FarCry 4 för det laggar så jäkla mkt.

Samtliga spel du nämner är både Nvidia och Gameworks dessutom. Sambandet är ganska uppenbart.

I väntan på Witcher 3 så spelade jag faktiskt igenom PS4-utgåvan i helgen. Idag, ca ett år efter lanseringen, fungerar spelet riktigt bra faktiskt. Var klart behagligare att spela igenom spelet nu en andra gång. När jag får möjlighet så ska jag titta närmare på PC-utgåvan igen och om allt fungerar bra de där grafikfixarna. Det jag mest minns från lanseringen med PC-utgåvan var all extrem stuttering när man försökte köra fordonen. Watch Dogs är klart värt en ny chans skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

Sitter också på gtx780 SLI men hade väl hoppats på 60fps med ultra settings(har ej köpt spelet).

hehe det kan du glömma tyvär.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Helt jävla sjuk vad alla är grafik kåta, att lämna tillbaks ett spel för att det inte är tillräckligt snyggt, för fan, är spelet bra så spelet väl fan inte grafiken så stor roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Helt jävla sjuk vad alla är grafik kåta, att lämna tillbaks ett spel för att det inte är tillräckligt snyggt, för fan, är spelet bra så spelet väl fan inte grafiken så stor roll

Japp, det är inte märkligt att spelkänsla fått ta ett steg åt sidan till förmån för grafik när det finns så många med märklig inställning. I min värld ska inte något behöva utesluta det andra och om det är något som det måste göras avkall på så borde det sista man väljer vara just spelkänsla.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av link77:

Helt jävla sjuk vad alla är grafik kåta, att lämna tillbaks ett spel för att det inte är tillräckligt snyggt, för fan, är spelet bra så spelet väl fan inte grafiken så stor roll

Hade dom inte gått ut med hur otroligt snyggt spelet skulle vara innan hade det kanske varit en annan femma. Jag tycker spelet ser mycket bra ut men kritiken är inte fel, mycket av vegetationen ser påklistrad ut. Förstör en del av känslan enligt mig.

Men jag gillar spelet starkt, bara kört ett par timmar. Kommer tveklöst lira igenom det oavsett, hoppas det kommer lite uppdateringar bara så man får ut lite fler FPS

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Precis, vart är spelkänslan? Varför hamnar den i skymundan? Jag skiter fullständigt i grafiken, bara spelkänslan finns.

Lite retro tennis game i helgen (multiplayer!): http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/09/21/article-2040246-0E0...

Funkar awesome med de flesta grafikkort! Fyfan vad kul vi hade!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samtliga spel du nämner är både Nvidia och Gameworks dessutom. Sambandet är ganska uppenbart.

I väntan på Witcher 3 så spelade jag faktiskt igenom PS4-utgåvan i helgen. Idag, ca ett år efter lanseringen, fungerar spelet riktigt bra faktiskt. Var klart behagligare att spela igenom spelet nu en andra gång. När jag får möjlighet så ska jag titta närmare på PC-utgåvan igen och om allt fungerar bra de där grafikfixarna. Det jag mest minns från lanseringen med PC-utgåvan var all extrem stuttering när man försökte köra fordonen. Watch Dogs är klart värt en ny chans skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet så är watchdogs till PC fortfarande rätt trasigt och har inte patchats sen April förra året. Jag slutade spela efter den patchen då det fortfarande var nästan ospelbart.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hade dom inte gått ut med hur otroligt snyggt spelet skulle vara innan hade det kanske varit en annan femma. Jag tycker spelet ser mycket bra ut men kritiken är inte fel, mycket av vegetationen ser påklistrad ut. Förstör en del av känslan enligt mig.

Men jag gillar spelet starkt, bara kört ett par timmar. Kommer tveklöst lira igenom det oavsett, hoppas det kommer lite uppdateringar bara så man får ut lite fler FPS

Ja de få timmar jag har hunnit spela så är det underbart spel, man bryr sig till och med om side-quests och deras NPC's.
Det enda jag har stört mig på hittills är faktiskt att vegetationen i stort sett helt saknar transparens och gör att många saker och fiender helt försvinner utom synhåll fast de är direkt framför en.

Edit: Sen de som klagar på att vi bara pratar grafik och prestanda så är detta tråden för Grafikprestanda i The Witcher 3.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är Hairworks som använder Massiv Tesselering, vad du skriver förklarar inte varför äldre Nvidiakort, presterar så ovanligt dåligt gentemot Maxwell, när Hairworks är avslaget.
Sweclockers testar utan Hairworks, kolla testet igen så ser du att tex GTX780 presterar oförklarligt dåligt.
Nvidia får nog komma med en bättre förklaring än så, om de skall kunna lugna ned de som sitter med förra generationens kort från Nvidia.
En uppdaterad drivrutin som fixar problemet skulle nog sitta fint, misstänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte bara Hairworks som använder sig av mycket Tesselation. Läs Nvidias egen guide. Klipper in lite kort.

"Please note, Maxwell GPUs are up to three times faster at tessellation than previous-generation GPUs, decreasing the performance cost of Water Quality on our latest range of graphics cards."

Förmodligen kommer det jämna ut sig via drivrutiner precis som du skriver, men när man läser vissa nätforum eller steam community så verkar det nästan som många förväntar sig näst intill mirakulösa förbättringar av nästa drivrutin.

//A

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Moderator
Testpilot

Witcher 3 är det första spelet som jag upplever irriterande micro-ryck. Sen är frågan om det är pga. det berömda minnet eller om det är drivrutiner/speloptimering. Det upplevs mest när Geralt "normal" springer, jag upplever inget när han rusar för fullt. Annars så flyter det på väldigt bra med ett 970 (1,505Ghz) och i7 2600k (4,5Ghz).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Helt jävla sjuk vad alla är grafik kåta, att lämna tillbaks ett spel för att det inte är tillräckligt snyggt, för fan, är spelet bra så spelet väl fan inte grafiken så stor roll

Det är ju dock trots allt en nyhet om just grafikprestanda så det är ju rätt aktuellt att grotta ner sig i det här. Dock är jag personligen på din sida att grafik är totalt underordnat spelkänsla, story, osv. Det är att Witcher 2 hade en story som faktiskt stundtals var riktigt smart för att vara en spelstory som gör att jag är riktigt sugen på Witcher 3. Att W2 var snyggt har ingen påverkan på mitt köpbegär alls.

Med det sagt är grafiken dock inte meningslös utan en fin bonus när det viktigaste sitter och det blir nog att uppgradera till ett 970 ändå, för att hålla sig tills man ser vad de kan lyckas med nästa år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Witcher 3 är det första spelet som jag upplever irriterande micro-ryck. Sen är frågan om det är pga. det berömda minnet eller om det är drivrutiner/speloptimering. Det upplevs mest när Geralt "normal" springer, jag upplever inget när han rusar för fullt. Annars så flyter det på väldigt bra med ett 970 (1,505Ghz) och i7 2600k (4,5Ghz).

Det känns knappast som det är minnet, Witcher 3 drar väldigt lite grafikminne.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det känns knappast som det är minnet, Witcher 3 drar väldigt lite grafikminne.

Nej säkert inte. Finns det någon med 980 eller andra Nvidia-kort som upplever samma sak?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt