Skriver det här inlägget då jag med två olika uppsättningar minnen (HyperX Fury och Corsair Vengeance Pro) fått felutslag i memtest 86. Med HyperX minnena hade jag definitiva problem då prestandan i windows miljö var märkbart försämrad och som ursprungligen berodde på minnena som var åt helvete rent ut sagt.
Med Corsair minnena så körde jag igång med memtest 86 direkt när jag fick dem och fick även där felutslag på dessa. Dock hade jag inga försämrade prestanda upplevelser i windows miljö så här långt.
Givetvis började man då fundera över huruvida det egentligen är fel på minnena eller inte. Efter lite googlande fann jag följande webadresser som hade förklaringen på vad i he- det är som pågår.
http://www.memtest86.com/troubleshooting.htm - läs stycket "Why am I only getting errors during Test 13 Hammer Test?"
I stycket länkas det även till en vetenskaplig artikel runt problemet - https://www.ece.cmu.edu/~safari/pubs/kim-isca14.pdf
Så kort sagt så är det med DRAM minnen sen år 2010 ett känt fenomen med att när en specifik minnesdel (wordline) repetitivt blir skriven till så leder det till att närliggande kretsar påverkas av den flukturerande spänningen, specifikt utifrån att kretsarna är mindre och har lägre toleransvärden samt utifrån att de ligger tätt intill varandra. Detta leder till att de såkallade närliggande kretsarna riskerar att tappa sin informationsbehandling och det blir ett fel. (ursäkta min folkmun förklaring, men läser ni artikeln och den andra länken så får ni en bättre detaljerad förklaring )
Kanske många som känner till detta, men tyckte ändå de va värt att posta om det då säkert lika många inte är upplysta om varför det blir som det blir med memtest86 hammertest.
Är det okej fastän du inte märker av några problem i windowsmiljö (när du surfar, streamar, spelar etc)? Givetvis är det inte okej utan det är ett problem som inte ska finnas.
Jag testade att köra memtest 86 utan och med hammertest. Utan fick jag inga felindikationer, men med fick jag felindikationer vilket rimmar med vad som anges i artikeln...
Hoppas det hjälper nån frustrerad därute, det hjälpte mig i alla fall att få pejl på vad det är som är problemet...