AMD visar Radeon "Fiji" – världens snabbaste grafikprocessor

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jacob:

Vi drar inga uppgifter ur röven om man säger så.

Vi får se när testerna av Fiji kommer.
Räkna med att jag kommer att citera dig om du har fel i detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja snacka går ju, ska bli kul att se hur prestanda testerna ser ut.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Ja snacka går ju, ska bli kul att se hur prestanda testerna ser ut.

Du menar prestandatesterna?
Förlåt, men den särskrivningen var lite väl…

Men håller med – ska bli intressant att se hur Fiji presterar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Om du med "folk" menar gemene man på SweClockers-forumet, så är det för att väldigt många här viftar med en Nvidia-flagga. Det blev väldigt uppenbart för mig här om veckan när jag var kontroversiell nog att med källor i ryggen påstå att 290X presterar bättre än och är billigare än GTX 970. Det stack i ögonen på väldigt många märkte jag.

Det är inte bara på Swec forumet. Jag jobbar med att sälja IT och hör dagligen att nää amd kan man inte ha för det är skit. Man försöker få folk att förstå att nej du har fel men det är omöjligt.

Personligen har jag inte haft strul med varken AMD eller Nvidia så jag förstår inte vad folk gnäller på om dåliga drivrutiner. Visst ibland är det någon bugg men det mfår man leva med och inte så att jag dömer ut hela tillverkaren pga det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Är det bara jag som typ hoppas att det skulle bli monopol och Nvidia får stycka upp?
För då blir det väl 2 stora företag med starkbas vilket lär driva fram tekniken snabbare.

Gillar dock AMD, har bara haft deras kort, men kan inte säga med handen på hjärtat att dom gjort så jäkla bra på senaste tiden:(

Ja det blir superkul när nVidia styckas upp 2025, efter 10 år av stalemate på grafikfronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det är inte bara på Swec forumet. Jag jobbar med att sälja IT och hör dagligen att nää amd kan man inte ha för det är skit. Man försöker få folk att förstå att nej du har fel men det är omöjligt.

Personligen har jag inte haft strul med varken AMD eller Nvidia så jag förstår inte vad folk gnäller på om dåliga drivrutiner. Visst ibland är det någon bugg men det mfår man leva med och inte så att jag dömer ut hela tillverkaren pga det.

De e ju ofta så.
Man har generellt svårt att förstå att andra kan ha problem om man själv inte har det. Inga konstigheter.
Dock betyder det ju inte så mycket.

Bara för att jag personligen haft så pass mycket problem med AMD, betyder det absolut inte att andra kan ha en helt problemfri upplevelse med AMD kort och att dessa personer är helnöjda.
Det betyder heller inte att dessa personer kan härleda vad mina problem med AMD ligger i, tex. att det är något jag gjort fel eller dylikt!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Något som är säkert som berg är att kortet kommer husera med 4096 stream processorer vilket bara det är en prestandaökning på 45%. Lägg då också till något alla arkitektoniska förbättringar dom gjort och dubbelt så hög minnesbandbredd med mindre latenser och något högre frekvens på GPU... Det luktar minst 50-70% snabbare än 290X...

AMD har gjort oss besvikna på CPU fronten med Bulldozer, men aldrig på GPU fronten där dom imponerat enormt varje gång dom lanserat en ny GPU. Enda gången jag blev mindre imponerad var med 69xx serien, men den generationen var dock fortfarande konkurrenskraftiga.

Denna lanseringen är mycket speciell med HBM minne, anor om namn som "Fury" och den gigantiska storleken på GPU'n samt skvallret om världens snabbaste och mest avancerade GPU någonsin. Jag som många gånger haft rätt i alla år utom Bulldozer har en stark känsla över att kortet kommer sopa mattan med allt vi sett tidigare inklusive nvidia's Titan X och 980ti.

För dom som vet vad R300 var för GPU så förstår ni precis vad som kan komma att presenteras snart

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Något som är säkert som berg är att kortet kommer husera med 4096 stream processorer vilket bara det är en prestandaökning på 45%. Lägg då också till något alla arkitektoniska förbättringar dom gjort och dubbelt så hög minnesbandbredd med mindre latenser och något högre frekvens på GPU... Det luktar minst 50-70% snabbare än 290X...

AMD har gjort oss besvikna på CPU fronten med Bulldozer, men aldrig på GPU fronten där dom imponerat enormt varje gång dom lanserat en ny GPU. Enda gången jag blev mindre imponerad var med 69xx serien, men den generationen var dock fortfarande konkurrenskraftiga.

Denna lanseringen är mycket speciell med HBM minne, anor om namn som "Fury" och den gigantiska storleken på GPU'n samt skvallret om världens snabbaste och mest avancerade GPU någonsin. Jag som många gånger haft rätt i alla år utom Bulldozer har en stark känsla över att kortet kommer sopa mattan med allt vi sett tidigare inklusive nvidia's Titan X och 980ti.

För dom som vet vad R300 var för GPU så förstår ni precis vad som kan komma att presenteras snart

Ja herregud R300. Den mest överlägsna krets som någonsin släppts (möjligtvis i konkurrens med Voodoo 2 på sin tid). Nostalgiskt att tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Något som är säkert som berg är att kortet kommer husera med 4096 stream processorer vilket bara det är en prestandaökning på 45%. Lägg då också till något alla arkitektoniska förbättringar dom gjort och dubbelt så hög minnesbandbredd med mindre latenser och något högre frekvens på GPU... Det luktar minst 50-70% snabbare än 290X...

AMD har gjort oss besvikna på CPU fronten med Bulldozer, men aldrig på GPU fronten där dom imponerat enormt varje gång dom lanserat en ny GPU. Enda gången jag blev mindre imponerad var med 69xx serien, men den generationen var dock fortfarande konkurrenskraftiga.

Denna lanseringen är mycket speciell med HBM minne, anor om namn som "Fury" och den gigantiska storleken på GPU'n samt skvallret om världens snabbaste och mest avancerade GPU någonsin. Jag som många gånger haft rätt i alla år utom Bulldozer har en stark känsla över att kortet kommer sopa mattan med allt vi sett tidigare inklusive nvidia's Titan X och 980ti.

För dom som vet vad R300 var för GPU så förstår ni precis vad som kan komma att presenteras snart

Hercules 3d prophet 9700PRO <3 Bästa kortet jag ägt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Något som är säkert som berg är att kortet kommer husera med 4096 stream processorer vilket bara det är en prestandaökning på 45%. Lägg då också till något alla arkitektoniska förbättringar dom gjort och dubbelt så hög minnesbandbredd med mindre latenser och något högre frekvens på GPU... Det luktar minst 50-70% snabbare än 290X...

AMD har gjort oss besvikna på CPU fronten med Bulldozer, men aldrig på GPU fronten där dom imponerat enormt varje gång dom lanserat en ny GPU. Enda gången jag blev mindre imponerad var med 69xx serien, men den generationen var dock fortfarande konkurrenskraftiga.

Denna lanseringen är mycket speciell med HBM minne, anor om namn som "Fury" och den gigantiska storleken på GPU'n samt skvallret om världens snabbaste och mest avancerade GPU någonsin. Jag som många gånger haft rätt i alla år utom Bulldozer har en stark känsla över att kortet kommer sopa mattan med allt vi sett tidigare inklusive nvidia's Titan X och 980ti.

För dom som vet vad R300 var för GPU så förstår ni precis vad som kan komma att presenteras snart

förutom redaktionen då som har bekräftade men anonyma data som hävdar motsatsen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

För dom som vet vad R300 var för GPU så förstår ni precis vad som kan komma att presenteras snart

9700Pro var bra hade dock aldrig ett sådant, däremot hade jag ett 9800SE & med Omega drivisar gick det lätt att låsa upp till ett Pro!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag minns att jag rusade ut och köpte ett 9700Pro, jag har fortfarande kortet liggandes i någon låda. Skillnaden mellan mig då och många andra som rusar efter 980Ti idag är att Nvidia hade inget alls på gång i en nära tid då.

Vi får se vad AMD lyckas producera om 2 veckor. Kanske blir ett Nvidia-kort för mig framöver, kanske inte.

Permalänk
Medlem

hoppas de spöar skiten ur Nvidea

Amd är det enda som står mellan Nvideas ockerpris och noll utveckling.
Även om ni gnuggar de gröna färgerna mot privata delar så har Nvidea lurat er på 7k om AMD hade haft ett bättre kort för ett halv år sedan.
Välkommen till framtiden där PC-spelande är helt död pga Nvideas ockerpriser och AMD konkade.
Jag kommer att köpa AMD-kort så jag slipper spela på en gimppad och betala 700 spänn för värdelösa konsol spel .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Ja herregud R300. Den mest överlägsna krets som någonsin släppts (möjligtvis i konkurrens med Voodoo 2 på sin tid). Nostalgiskt att tänka på det.

Gamla hederliga ATI Radeon 9800 sopade ju banan med allt som Nvidia kom med. Hade själv ett Radeon 9800 Pro och det hängde med ändå i nästan 4 år utan att behöva uppgraderas.

Skrivet av Fluff3:

förutom redaktionen då som har bekräftade men anonyma data som hävdar motsatsen??

Som PÅSTÅR sig bekräfta det. Jag ifrågasätter självfallet inte Sweclockers utan källan i sig. Man ska vara källkritisk.

Kom ihåg att "tredjepartstillverkare" även gick ut och sa att R9 3xx serien kommer att bestå av nästan helt nya kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fluff3:

förutom redaktionen då som har bekräftade men anonyma data som hävdar motsatsen??

På ofärdiga testex två veckor innan släppet.

Citat:

Update: Our sources close to AMD have reported that any reports of performance issues at this time are pointless. We have concrete confirmation that the GPU will launch at E3 – so we have something to look forward to very soon and will get a chance to see its final performance as well.

Update 2: Matt Skynner has stated that “HBM allows (AMD) to build the world’s fastest graphics processor. This is implies that any report of internal testing performance issues are nothing to worry about in the final product.

Read more: http://wccftech.com/amd-radeon-r9-fury-fiji-xt-gpu-slower-gtx...

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-fury-fiji-xt-gpu-slower-gtx...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja Radeon 9700 Pro var extremt bra för sin tid. Slog Nvidias snabbaste grafikkort Geforce 4 Ti 4600 med hästlängder då det släpptes. Inte ens efterföljaren Geforce FX 5800 Ultra som släpptes ett halvår senare lyckades klå det. Dessutom var Geforce FX kortet extremt varmt och högljutt.

http://www.anandtech.com/show/947

http://www.anandtech.com/show/1062

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ja Radeon 9700 Pro var extremt bra för sin tid. Slog Nvidias snabbaste grafikkort Geforce 4 Ti 4600 med hästlängder då det släpptes. Inte ens efterföljaren Geforce FX 5800 Ultra som släpptes ett halvår senare lyckades klå det. Dessutom var Geforce FX kortet extremt varmt och högljutt.

http://www.anandtech.com/show/947

http://www.anandtech.com/show/1062

"Every single time we would talk to ATI, they would always tell us that the next time things would be different, that the next time they will beat NVIDIA and as you all know, that next time never seemed to happen.

With the GeForce4 release, NVIDIA extended their lead by a very healthy margin. ATI’s flagship Radeon 8500 could barely keep up with NVIDIA’s entry-level $200 Ti 4200, not to mention the beating that the top of the line Ti 4600 delivered.

When ATI started talking about R300 and hinted that it would be significantly faster than anything NVIDIA had up their sleeves, we were understandably skeptical."

Det slutade med ett kort som var mer än dubbelt upp mot Nvidias. Nu kommer inte historien upprepa sig men vissa likheter finns på förhand.

Tack för länkarna!

Permalänk
Hjälpsam

Till saken hör också, att en del som köpte Radeon 9500, kunde låsa upp sina kort till 9700 Pro.
Ljuva minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Dessutom var Geforce FX kortet extremt varmt och högljutt.

Lite i underkant, va?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Hymer:
Mitt 290X kom levererat med ett VBIOS som inte leverar tillräckligt med ström till GPUn vilket ledde till instabilitet under load, samt hade fel produkt-ID. Vilket resulterade i att det uppstod som att drivrutinerna konstant kraschade. lite skam till Asus här.

Sådana saker som bara inte händer med Nvidia kort på senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Något som är säkert som berg är att kortet kommer husera med 4096 stream processorer vilket bara det är en prestandaökning på 45%.

Nja... Det är en stream-processor-ökning...
För att kunna jämföra rå prestanda på det sättet måste de klockas med samma frekvens också.
Vi vet inte något säkert om klockfrekvenserna än och det är inte omöjligt att AMD måste klocka dessa lägre än tidigare för att inte temperaturerna ska dra iväg för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Nja... Det är en stream-processor-ökning...
För att kunna jämföra rå prestanda på det sättet måste de klockas med samma frekvens också.
Vi vet inte något säkert om klockfrekvenserna än och det är inte omöjligt att AMD måste klocka dessa lägre än tidigare för att inte temperaturerna ska dra iväg för mycket.

Det mesta tyder ju dock på att AMD istället kastar på mer kylning i form av hybrid-lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det mesta tyder ju dock på att AMD istället kastar på mer kylning i form av hybrid-lösningar.

Visserligen, men det i sig betyder inte mycket.
Vi får se inom några veckor hur det ser ut.

Permalänk

AMD satsar på vattenkylning = sky höga temperaturer...
Kan det vara så att AMD har tagit åt sig av att deras referenskylare låter som en hårfön och inte kyler så bra men nu vill ändra på det?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

nja

Skrivet av str8forthakill:

@Hymer:
Mitt 290X kom levererat med ett VBIOS som inte leverar tillräckligt med ström till GPUn vilket ledde till instabilitet under load, samt hade fel produkt-ID. Vilket resulterade i att det uppstod som att drivrutinerna konstant kraschade. lite skam till Asus här.

Sådana saker som bara inte händer med Nvidia kort på senaste tiden.

Vad är senare tid, grafik buggarna i BF3 var inte så länge sen, eller när de ljög oss rätt upp i ansiktet med 970 att den saknade en halv gig minne.
Mitt gtx 580 windforce lämnade jag tillbaka pga att det kraschade konstant, kort nummer 2 funkade en månad och fick samma problem. Tog fram en hammare och slog sönder kortet och svor att jag aldrig ska köpa Nvidia skräp igen, 4.5k åt helvete.
Mitt 290 låter som ett jetplan men är iallafall stabilt.

Behöver jag inte byta nätagg och AMD har samma pris per prestanda kommer jag att köpa AMD, Nvidea monopol kommer att döda pc-spelandet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skäggig legend

Jag hoppar in i flödet här och drar till en jäkel:

Brist på pengar, investera inte i en nydesignad kylare utan använd den vanliga: damn, den låter för mycket (som vi alla vet) och är inte tillräckligt bra… släng dit vattenkylning som är tystare och kyler kanon så vi kan kötta prestanda istället och senare låta partnertillverkare göra vad de vill, men låt oss spendera så lite pengar vi kan på kylningen och satsa allt på prestandan, sounds good? Let's do this.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

förutom redaktionen då som har bekräftade men anonyma data som hävdar motsatsen??

Inget är bekräftat då produkten inte är klar eller lanserad:

Update: Our sources close to AMD have reported that any reports of performance issues at this time are pointless. We have concrete confirmation that the GPU will launch at E3 – so we have something to look forward to very soon and will get a chance to see its final performance as well.

Update 2: Matt Skynner has stated that “HBM allows (AMD) to build the world’s fastest graphics processor. This is implies that any report of internal testing performance issues are nothing to worry about in the final product.

Skrivet av skruvis:

9700Pro var bra hade dock aldrig ett sådant, däremot hade jag ett 9800SE & med Omega drivisar gick det lätt att låsa upp till ett Pro!

Goda tider. Minns när man satt med voodoo 1 4MB och sen Riva TNT korten som kom också. R300 var dock något helt i hästväg till monster...

Skrivet av Hymer:

Det är 290X 8GB som lanseras med en ny revision/bättre binninig/kylare/drivers/refresh. Kan mycket väl bli konkurranskraftiga mot 970/980.

Skrivet av bonaqua:

Nja... Det är en stream-processor-ökning...
För att kunna jämföra rå prestanda på det sättet måste de klockas med samma frekvens också.
Vi vet inte något säkert om klockfrekvenserna än och det är inte omöjligt att AMD måste klocka dessa lägre än tidigare för att inte temperaturerna ska dra iväg för mycket.

AMD satsar på premium med detta kort och just därför lanseras det sannolikt med sluten vattenkylning vilket alla grafikkort borde göra då det blir tyst och kyler bra. Klockfrekvenser blir knappast lägre, och som sagt så tog jag inte ens med dom arkitektoniska förbättringar som gjorts. Ska också sägas att temperatur och effektförbrukning inte går hand i hand, och vi har HBM minnen som ska dra betydligt mindre energi. Jag förklarade ganska utförligt i min första post och jag tror som jag skrev att det kan bli 50-70% snabbare än nuvarande 290X. 45% fler streamprocessorer bara ensamt är en sjuk upprustning i resurser/prestandapotential.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

I USA finns det upp till 31 månader.

USA ska ju vara värst i allting så det förvånar mig inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare