Google Play Musik, simpel gränssnitt men ändå krånglig att använda

Permalänk

Google Play Musik, simpel gränssnitt men ändå krånglig att använda

Hej

Nån annan som har provat på google play musik? Gränssnittet är ju simpelt och när man ska lyssna på nån enstaka låt/ljudfil så funkar det väl. Men herregud vad krångligt det är att lägga till större mängder ljudfiler/låtar ? Går inte att lägga till en hel mapp direkt, man kan inte skapa album själv utan det skapas genom att redigera ljudfilen. Man får liksom ingen översikt över grejerna.

Jag försöker att gilla det, men jag blir bara mer och mer frustrerad desto mer jag använder det... Annars är det ju bra när man kan adda egna ljudfiler och lyssna på dom offline.

Planen var att köra allting via google. Google play musik, google drive, google maps osv.. men nu känns det som att jag måste byta till spotify eller nått.

Ok nu hittade jag google music manager appen till macen, den synkroniserar låtar mellan itunes och google music player så nu känns det bättre.

Vad tycker ni ? Tack på förhand !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Google Play har ju endast hand om applikationer, spel, musik och filmer? Är det Google Play Musik som du menar, eller menar du allt som har med Google Play att göra? Ditt inlägg är lite förvirrande.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Jag upplevde också att det var svårt att ladda upp egen musik och få det att se snyggt ut. Vissa spår försvann, och andra kom inte i ordning.
Har lite svårt att se vad jag gjorde för fel, men det var å andra sidan rätt länge sedan jag testade.

Dock är jag så pass nöjd med spotify, så jag gör inga nya försök för närvarande.

Kanske inte är till så mycket hjälp, men jag känner att det ligger lite efter spotify just nu åtminstone.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag upplevde också att det var svårt att ladda upp egen musik och få det att se snyggt ut. Vissa spår försvann, och andra kom inte i ordning.
Har lite svårt att se vad jag gjorde för fel, men det var å andra sidan rätt länge sedan jag testade.

Dock är jag så pass nöjd med spotify, så jag gör inga nya försök för närvarande.

Kanske inte är till så mycket hjälp, men jag känner att det ligger lite efter spotify just nu åtminstone.

Metadata mest troligt, om du inte har köpt musiken så är det inte alltid den är förifylld då får du antingen göra det manuellt eller ett program som hämtar och fyller i metadatan

Det går att göra manuellt i Google Play Music
Lite info: http://en.wikipedia.org/wiki/ID3 för MP3 http://en.wikipedia.org/wiki/Vorbis_comment för FLAC osv, kommer inte ihåg vad google music kör men det är ju oväsentligt om man använder deras egna inbyggda editor.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Metadata mest troligt, om du inte har köpt musiken så är det inte alltid den är förifylld då får du antingen göra det manuellt eller ett program som hämtar och fyller i metadatan

Det går att göra manuellt i Google Play Music
Lite info: http://en.wikipedia.org/wiki/ID3 för MP3 http://en.wikipedia.org/wiki/Vorbis_comment för FLAC osv, kommer inte ihåg vad google music kör men det är ju oväsentligt om man använder deras egna inbyggda editor.

Mm, jag tror också att felet ligger där.

Men filerna jag laddat upp har mestadels varit egenkonverterade filer från egna skivor. Taggarna har gjorts med ett program för det, tag&rename, och alla har sett likadana ut. Förutom en del andra filer son inte har hört ihop med album eller liknade.

Men, oavsett så tror jag ändå att det har med taggarna att göra, bara det att jag inte vill göra mer handpåläggning än så.

I foobar tex funkar det perfekt.

Jag får testa det igen någon gång, men det mesta spelas nog ändå från spotify.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Google Play har ju endast hand om applikationer, spel, musik och filmer? Är det Google Play Musik som du menar, eller menar du allt som har med Google Play att göra? Ditt inlägg är lite förvirrande.

Sorry, google play musik ska det vara

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Entusiast

Tycker det har fungerat mycket bra för mig, har lite drygt 50 album uppladdade och med lite meck så är dem alla i ordning med fordral osv. Fast då har jag inget behov utav att göra skräddarsydda album, det sköter man väl med playlists isåfall? Föredrar iaf detta framför spotify då man väldigt lätt kan blanda egna album med streamat samt att jag föredrar att ha spelaren i chrome framför en egen klient.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Jag provade även Spotify nu och det är bättre översikt osv än i google play musik. Men varförska det vara sånt krångel med att lägga till local files? Först ska man behöva gå in i inställningar för att lägga till mapp efter mapp som mar ljudfilerna i, för om man lägger till hela audiomappen direkt så blir det kaos som vanligt. Fast ändå så hamnar alla local files i samma lista på ''Local Files'' och dom hamnar i en salig röra så det är omöjligt att hitta igen dom låtar jag precis lagt till i spotify... =P

Jaja.. nu sorterar jag upp allt med itunes och synkroniserar över dom till google play music så har jag dom både på datorn, weben och smartphonen i online & offlineläge.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Entusiast

@Problematik
Det beror ju på slarvigt rippad musik utan rätt information och inte Google. Dem album jag lägger upp hamnar i rätt ordning på en gång oftast.

Edit: Tror jag missuppfattat problemet.. Trött, ja du kan nog inte ladda upp en mapp med blandad musik på det sättet men ladda upp allt å gör en spel lista av det istället?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II