Kraftfull spelburk 35k. Kass rubrik osv. Kunniga själar sökes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazidge:

Efter lite efterforskningar är jag nästan säker på att skillnaderna mellan 5820k och 5930k ligger i namnet, priset, stock clocken samt antalet pcie lanes. Men det är nog ingen dum idé att ta den dyrare ändå. Speciellt inte om du ska ha en M.2 ssd i också.

Ja precis, och så blir den väl lite mer framtidssäker!

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

Ja precis, och så blir den väl lite mer framtidssäker!

Absolut. Då kan du eventuellt ploppa i ett till 980 ti när prestandan inte räcker.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazidge:

Absolut. Då kan du eventuellt ploppa i ett till 980 ti när prestandan inte räcker.

Haha jo det går ju det med. Men även fast jag tidigare inte upplevt allt för stora problem med 2-way SLI så har jag hört att när man lägger till ett tredje kort så blir det större problem. Så är fortfarnde lite skeptisk. Hade varit jäkligt fett dock, så vem vet... Kanske blir det ett tredje i framtiden, om inget nytt spännande dyker upp!

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

Haha jo det går ju det med. Men även fast jag tidigare inte upplevt allt för stora problem med 2-way SLI så har jag hört att när man lägger till ett tredje kort så blir det större problem. Så är fortfarnde lite skeptisk. Hade varit jäkligt fett dock, så vem vet... Kanske blir det ett tredje i framtiden, om inget nytt spännande dyker upp!

Precis. Du har väl haft en del tur. Hoppas att det håller i sig. Skulle vara intresserad av lite siffror på prestanda när den är igång.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazidge:

Precis. Du har väl haft en del tur. Hoppas att det håller i sig. Skulle vara intresserad av lite siffror på prestanda när den är igång.

Absolut, det ska jag se till att ordna. Tänkte köra lite benchmarking både i stock´samt se om jag kan få upp klockfrekvenserna en aning. Ska bli intressant att se va jag kan få för slags resultat!

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

Absolut, det ska jag se till att ordna. Tänkte köra lite benchmarking både i stock´samt se om jag kan få upp klockfrekvenserna en aning. Ska bli intressant att se va jag kan få för slags resultat!

Med den processorn är det nästan obligatoriskt att klocka den. Den har så låga stock clocks jämfört med vad man kan få ur den.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem

Grymt bygge, underhåll oss med lite bilder när det väl beger sig!
Du borde dock vänta in EVGA 980Ti Hybriderna, såg att nån redan nämnt dom men dom ser riktigt smaskiga ut och riktigt tysta/låga tempraturer också. (jämfört med ref design korten)

Gällande Samsung SM951 SSDn skulle jag nog inte ta den, tekniken är på ingående snabbt och tror inte dom effektiviserat tekniken på ett bra sätt än men något du kan uppgradera in senare kanske?
M.2n på x99 korten delar väl bandbredden av PCIexpress? Vet inte hur undersökt detta är och det finns säkert nån som läst på mer (jag har mest snubblat över lite skriverier) men har för mig att det fanns nåt att tänka på med grafikkort i SLI som också körde PCIExpress 3, typ att vid hög belastning så plumpade diskarna då grafikkorten ockuperade alla lanes? (haha hoppas verkligen någon mer påläst kan reda ut det hela och tillrättavisa mig <call out for help>).

Intels 750 NVMe SSD disk verkar ju ligga långt fram också, men jag hade väntat på att tekniken mognar lite först.

Grymt roligt bygge kommer det bli iaf, stort lycka till!

Permalänk

Fast är inte det "korkat"? Då man kommer få fukt i luften och på så sätt kunna skada komponenter.
Om man nu inte skaffar fuktfilter eller vad det heter^^
Kan dock ha fel

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddlink:

När du ändå bränner pengar så byt SSDn mot denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/218550-samsun...

Sequential Read 2,150MB/s
Sequential Write 1,200MB/s

Moderkortet stödjer ju det.

Tack för den.. Nu vet jag vilken min nästa systemdisk blir.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/218551-samsun...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazidge:

Med den processorn är det nästan obligatoriskt att klocka den. Den har så låga stock clocks jämfört med vad man kan få ur den.

Jo men precis. Jag läste på någon sida att alla exemplar dom hade fått in nådde 4.5ghz utan problem, så det låter helt klart spännande! Min nuvarande CPU klarar inte ens turbo läget utan att krascha, så den har fått hålla sig helt original vilket varit skapligt trist!

Skrivet av Orfi:

Grymt bygge, underhåll oss med lite bilder när det väl beger sig!
Du borde dock vänta in EVGA 980Ti Hybriderna, såg att nån redan nämnt dom men dom ser riktigt smaskiga ut och riktigt tysta/låga tempraturer också. (jämfört med ref design korten)

Gällande Samsung SM951 SSDn skulle jag nog inte ta den, tekniken är på ingående snabbt och tror inte dom effektiviserat tekniken på ett bra sätt än men något du kan uppgradera in senare kanske?
M.2n på x99 korten delar väl bandbredden av PCIexpress? Vet inte hur undersökt detta är och det finns säkert nån som läst på mer (jag har mest snubblat över lite skriverier) men har för mig att det fanns nåt att tänka på med grafikkort i SLI som också körde PCIExpress 3, typ att vid hög belastning så plumpade diskarna då grafikkorten ockuperade alla lanes? (haha hoppas verkligen någon mer påläst kan reda ut det hela och tillrättavisa mig <call out for help>).

Intels 750 NVMe SSD disk verkar ju ligga långt fram också, men jag hade väntat på att tekniken mognar lite först.

Grymt roligt bygge kommer det bli iaf, stort lycka till!

Ja kanske får bli ett första galleri. Jag är dock ingen höjdare när det kommer till datorbygge så det finns ingen gräns för hur tattigt det kan bli haha.

Jag är lite av en Asus fanboy (skämmes) så lutar åt just Asus Geforce GTX 980 Ti Strix då de passar bra in i just mitt färgschema. Kör Asus redan nu och är supernöjd! Men håller med att dom är riktigt smaskiga och har varit inne och sneglat lite på dom med. Får se när båda är ute, kanske ändrar mig!

Det där med hårddisken låter ju onekligen som något som borde kollas upp. Valde inte samsung disken utan la till en https://www.komplett.se/hyperx-predator-ssd-240gb-m2-pcie/841... Som inte är lika snabb, så kanske underlättar lite? Har haft så dålig koll på dessa diskar, bara sett i förbifarten någon gång, så hade inte ens en tanke på det förrän någon nämnde just en sådan.

Edit: Hittade denna tråd nu http://rog.asus.com/forum/showthread.php?51460-M-2-SATA-Expre... Och det handlar ju om samma moderbord och typ av konfiguration som jag ska skaffa så det verkar inte vara något problem!

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

Ja det får bli att slå till på ett gäng AF140 istället. Tackar så mycket för tips!

Det tycker jag du skall göra, är själv nöjd med mina

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

Hallå där! Jag vet inte riktigt varför jag oftast inleder med just "hallå där", men visst låter det väl ändå ganska trevligt? Sedan är jag världssämst på rubriker, men hursomhelst, så har det blivit så att det är dags att uppgradera spelburken, då den nu har ett par år på nacken och det börjar märkas. Sitter just nu med datorn i sign, och planerar att behålla chassi samt nätagg då jag är riktigt nöjd med båda. Datorn ska i huvudsak användas till att spela på, men även en del streaming, inspelning samt videoredigering. Jag är ganska säker på att alla prylar lirar ihop och att allt passar i mitt NZXT Switch 810 chassi, men kände att jag ville skapa en tråd här för att vara på den säkra sidan att det ser bra ut och jag inte missat något som är så himla lätt. Senast jag beställde dator så glömde jag nämligen nätagg så jag fick gå in å panikbeställa efteråt, så vill gärna undvika att något liknande händer denna gång.

Budgeten ligger på ca 35k och inköpslistan eller kundvagnen eller vad man nu vill kalla det ser för närvarande ut som följande:
http://i.gyazo.com/f4616cdd1fda230eb37171b3889ceef8.png
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1509761&su=DBCBB953-5D07-46AF-A126-A4F5B203584A

Grafikkorten som jag valt kan ses lite som placeholders då jag planerar att byta ut dom mot Strix varianten med Asus DirectCU III kylare så fort dom dyker upp hos komplett.

Är medveten att CPU samt moderbord kanske ser ut att vara lite i överkant, men äger som synes i sign ett Maximus V Extreme nu och är svinnöjd, så vill gärna fortsätta med samma serie. Angående processorn så har jag inte varit helt nöjd med min 3770k, så när jag plockade ihop den här datorn så valde jag bort 4790k av just den anledningen att jag vill ha den extra kraften som 5930k erbjuder. Samt såklart att det egentligen var det enda valet om jag ville ha moderkortet jag valt. Fläktarna jag köpte med är mest för att hälften av fläktarna i mitt chassi gett med sig så behövde nya, och dom passade in i mitt chassi.

Det jag är mest osäker på är väl CPU kylaren NZXT Kraken X61. Den verkar ju kompetent och den passar bra in i mitt vita NZXT chassi rent utseendemässigt. Vad jag kan se så borde den även passa att montera i toppen av mitt chassi, men vill vara helt säker så om någon här vet vore det bra.

Det var väl egentligen allt som jag kan komma på nu. Skulle ni ha några rekommendationer eller ser något jag missat så tackar jag och tar emot. Speciellt på CPU kylaren då det är något som jag har väldigt dålig koll på. Ha en bra kväll folket, och tack för mig!

Har framförallt två viktiga punkter att påpeka.

Vill du köra SLI så vill du definitivt att korten ska spotta ut värmen från datorn, så sådan modell är alltid att föredra över eftermarknadskylare som bara vispar runt luften i lådan.

Nummer två är följande, kommer du använda MER än två grafikkort i din låda? Annars slösar du över 1000 kronor på absolut ingenting i och med att du tänkte köpa 5930k istället för 5820k.

Det ENDA du vinner med 5930k är fler PCI-lanes, som inte kan användas om du inte använder mer än två grafikkort.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Nummer två är följande, kommer du använda MER än två grafikkort i din låda? Annars slösar du över 1000 kronor på absolut ingenting i och med att du tänkte köpa 5930k istället för 5820k.

Det ENDA du vinner med 5930k är fler PCI-lanes, som inte kan användas om du inte använder mer än två grafikkort.

Nu tror jag att han tänkte ta en M.2 ssd. Om jag inte har förstått fel så kräver den extra lanes. I framtiden kan han ju även ploppa i ett till 980 ti om prestandan inte skulle räcka.

@Flawwoo
I Sweclockers test nådde alla tre ex av haswell-e 4.5GHz, så du kan nog känna dig relativt trygg.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Har framförallt två viktiga punkter att påpeka.

Vill du köra SLI så vill du definitivt att korten ska spotta ut värmen från datorn, så sådan modell är alltid att föredra över eftermarknadskylare som bara vispar runt luften i lådan.

Nummer två är följande, kommer du använda MER än två grafikkort i din låda? Annars slösar du över 1000 kronor på absolut ingenting i och med att du tänkte köpa 5930k istället för 5820k.

Det ENDA du vinner med 5930k är fler PCI-lanes, som inte kan användas om du inte använder mer än två grafikkort.

Som Lazidge nedan säger så planerar jag att ta med en M.2 disk. Ska uppdatera bilden i trådstarten till nuvarande kundvagn. Samt att jag äger ett Avermedia capture card som använder just PCI. Vet inte om just det kortet påverkar något dock.

Skrivet av Lazidge:

Nu tror jag att han tänkte ta en M.2 ssd. Om jag inte har förstått fel så kräver den extra lanes. I framtiden kan han ju ploppa i ett till 980 ti om prestandan inte skulle räcka.

@Flawwoo
I Sweclockers test nådde alla tre ex av haswell-e 4.5GHz, så du kan nog känna dig relativt trygg.

Ja då var det nog Sweclockers test som jag läste, vilket jag fick för mig men var inte helt säker förrän nu. Ska bli riktigt spännande att se vad den går för!

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem

@Flawwoo
Ska bli intressant att se det här

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazidge:

@Flawwoo
Ska bli intressant att se det här

Ja det ska bli riktigt spännande. Kan knappt hålla kroppsvätskorna i styr. Månadsskiftet kan inte komma fort nog!

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

Ja det ska bli riktigt spännande. Kan knappt hålla kroppsvätskorna i styr. Månadsskiftet kan inte komma fort nog!

Ska du spöa tvelanders dator i prestanda med denna?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ska du spöa tvelanders dator i prestanda med denna?

Haha, det är väl inte ens möjligt att spöa tvelander i prestanda?

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

Som Lazidge nedan säger så planerar jag att ta med en M.2 disk. Ska uppdatera bilden i trådstarten till nuvarande kundvagn. Samt att jag äger ett Avermedia capture card som använder just PCI. Vet inte om just det kortet påverkar något dock.

Ja då var det nog Sweclockers test som jag läste, vilket jag fick för mig men var inte helt säker förrän nu. Ska bli riktigt spännande att se vad den går för!

Hmm. Jag är ingen expert på området, men av lite snabba google-sökningar ser det ut som att m.2 går fint att köra i pci x4.
Då har du lanes kvar till x16 + x8 på dina grafikkort, alternativt x8x8x8, dvs fortfarande pci-lanes till 3 grafikkort.

Jag kör mina grafikkort i x8+x8 utan problem. Av vad jag sett i benchmarks och liknande så verkar x8 räcka, kanske någon som kan bevisa mig fel här?

Hur som helst så skulle jag fortfarande rösta på 5820k, då får du 1400 spänn över som du kan lägga på något vettigare.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hmm. Jag är ingen expert på området, men av lite snabba google-sökningar ser det ut som att m.2 går fint att köra i pci x4.
Då har du lanes kvar till x16 + x8 på dina grafikkort, alternativt x8x8x8, dvs fortfarande pci-lanes till 3 grafikkort.

Jag kör mina grafikkort i x8+x8 utan problem. Av vad jag sett i benchmarks och liknande så verkar x8 räcka, kanske någon som kan bevisa mig fel här?

Hur som helst så skulle jag fortfarande rösta på 5820k, då får du 1400 spänn över som du kan lägga på något vettigare.

Läste också att M.2 går att köra i x4.Det blir 20 lanes i bästa fall, sen ska han ju också ha ett capture card som säkert drar en lane eller två. Tydligen är han inte heller på en jättestram budget.

Skrivet av Flawwoo:

Haha, det är väl inte ens möjligt att spöa tvelander i prestanda?

Du ska nog kunna klå tvelander i ren spelprestanda. Han har två 980, du kommer ha två 980 ti. Han vinner i cpu-prestanda, men de två extra kärnorna spelar ingen vettig roll i de flesta spel.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazidge:

Läste också att M.2 går att köra i x4.Det blir 20 lanes i bästa fall, sen ska han ju också ha ett capture card som säkert drar en lane eller två. Tydligen är han inte heller på en jättestram budget.
Du ska nog kunna klå tvelander i ren spelprestanda. Han har två 980, du kommer ha två 980 ti. Han vinner i cpu-prestanda, men de två extra kärnorna spelar ingen vettig roll i de flesta spel.

Hur menar du med 20 lanes i bästa fall?

Det går klockrent att köra grafikkorten i x8+x8, plus m2 ssd i x4 = 20 lanes, 8 lediga.

Du kan till o me köra ett capture card i x8 (även om jag har svårt att tro att det behövs?)

Tycker inte att en fri budget innebär att man ska lägga pengar på onödiga saker, då är det väl bättre att uppgradera något annat som faktiskt kommer hjälpa? lägga det på riktigt vattenkylning istället för sluten lösning kanske?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hur menar du med 20 lanes i bästa fall?

Det går klockrent att köra grafikkorten i x8+x8, plus m2 ssd i x4 = 20 lanes, 8 lediga.

Du kan till o me köra ett capture card i x8 (även om jag har svårt att tro att det behövs?)

Tycker inte att en fri budget innebär att man ska lägga pengar på onödiga saker, då är det väl bättre att uppgradera något annat som faktiskt kommer hjälpa? lägga det på riktigt vattenkylning istället för sluten lösning kanske?

Har 5820k 28 lanes? Enligt specsen har den 20, men jag kan visserligen vara helt ute å cykla.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem

5820K har 28 lanes (http://ark.intel.com/products/82932/Intel-Core-i7-5820K-Proce...)
5930K har 40 lanes. (http://ark.intel.com/products/82931/Intel-Core-i7-5930K-Proce...)

Jag personligen hade valt 5930K med tanke på SLI och M.2
Notera dock att 2-way SLI med 5930 vs 5820 knappt är noterbar.

På det moderkort du har valt delar pci-e slotten längst ner bandbredd med M.2 om du har 5930K, väljer du 5820K så kan nedersta pci-e slotten inte användas då all bandbredd tilldelas M.2

Allt går att läsa i manualen

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazidge:

Har 5820k 28 lanes? Enligt specsen har den 20, men jag kan visserligen vara helt ute å cykla.

Ganska säker på att det är 28, men är ingen expert som sagt

Skrivet av Myllox:

5820K har 28 lanes (http://ark.intel.com/products/82932/Intel-Core-i7-5820K-Proce...)
5930K har 40 lanes. (http://ark.intel.com/products/82931/Intel-Core-i7-5930K-Proce...)

Ingen tvekan enligt mitt tycke att 5930K är rätt val av CPU med tanke på SLI och M.2

Hur försvarar du ett val av en 40% dyrare processor, när den inte ens ger 1% prestandaökning?
M.2 tar x4, alla dagens grafikkort fungerar klockrent på x8.

Du kan köra tre grafikkort i x8 och M.2 i x4 och fortfarande inte få spö av 5930k.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Enda testet som 5820k ens hamnar efter på är just BF4 med tre grafikkort i 2560p. Av typ 20 test skiljer det aldrig mer än någon %, och då har jag för mig att 5930k är högre klockad från början?

Men jag ska inte vara den som är den, siktar TS på tre stycken monsterkort i framtiden så kan det mycket väl löna sig att köpa en 5930k, men då ser jag mycket större vinning i att istället satsa på 5960x och fler kärnor..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Då TS även ska hålla på med videoredigering, så är ju 5930K ett bättre val.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ganska säker på att det är 28, men är ingen expert som sagt

Hur försvarar du ett val av en 40% dyrare processor, när den inte ens ger 1% prestandaökning?
M.2 tar x4, alla dagens grafikkort fungerar klockrent på x8.

Du kan köra tre grafikkort i x8 och M.2 i x4 och fortfarande inte få spö av 5930k.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Enda testet som 5820k ens hamnar efter på är just BF4 med tre grafikkort i 2560p. Av typ 20 test skiljer det aldrig mer än någon %, och då har jag för mig att 5930k är högre klockad från början?

Men jag ska inte vara den som är den, siktar TS på tre stycken monsterkort i framtiden så kan det mycket väl löna sig att köpa en 5930k, men då ser jag mycket större vinning i att istället satsa på 5960x och fler kärnor..

Se där ja, du hann citera innan jag redigerat färdigt. jag skrev personligen valt, jag säger inte att han måste göra så .. mitt val kvarstår även om du helt klart har en poäng med kostnaden, ingen tvekan om det.

Oavsett så hoppas jag TS får ihop ett bygge han kommer stormtrivas med

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ganska säker på att det är 28, men är ingen expert som sagt

Hur försvarar du ett val av en 40% dyrare processor, när den inte ens ger 1% prestandaökning?
M.2 tar x4, alla dagens grafikkort fungerar klockrent på x8.

Du kan köra tre grafikkort i x8 och M.2 i x4 och fortfarande inte få spö av 5930k.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Enda testet som 5820k ens hamnar efter på är just BF4 med tre grafikkort i 2560p. Av typ 20 test skiljer det aldrig mer än någon %, och då har jag för mig att 5930k är högre klockad från början?

Men jag ska inte vara den som är den, siktar TS på tre stycken monsterkort i framtiden så kan det mycket väl löna sig att köpa en 5930k, men då ser jag mycket större vinning i att istället satsa på 5960x och fler kärnor..

Du har helt rätt, 5820K och 5930K är samma CPU, det enda som skiljer är 28st PCIe-banor för 5820K och 40st för 5930K. Sedan har Intel valt att klocka dem lite olika från fabrik vilket är helt ointressant.

Vad klarar då 5930K som inte 5820K fixar? Tja, ta min maskin (se signatur) som exempel. Har 3st GTX 980 i 3-Way SLI som med min 5820K tar 8x+8x+8x = 24st PCIe-banor och en Intel 750 NVMe SSD PCIe som tar 4st PCIe-banor, alltså totalt 28st. Notera att det nu inte finns en enda PCIe plats kvar på moderkortet som är tillgänglig.

Hade jag haft en 4930K istället så hade den enda skillnaden varit att ett av grafikkorten gått i 16x istället för 8x vilket inte ger någon som helst prestandaskillnad. Den enda skillnaden hade varit att jag hade betalat ungefär en tusenlapp extra utan att få någon användbar fördel av det.

Det kan inte löna sig att köpa en 5930K för tre stycken monsterkort i framtiden. Däremot är det ett måste med 5930K eller 5960X för att köra 4st grafikkort i SLI.

Eftersom 5930K och 5820K är sak samma så klockar inte heller den ena bättre än den andra. Själv kör jag min 5820K i 4.6Ghz med 1.275 V.

Skrivet av DaBone:

Då TS även ska hålla på med videoredigering, så är ju 5930K ett bättre val.

Nix, ingen skillnad alls om man inte av någon outgrundlig anledning inte väljer att klocka CPU:n ens det minsta lilla. För att det ska bli någon skillnad krävs en 5960X.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Hade för mig att 5820k hade färre en 28 kanaler. Äsch, shit happens. Det blir väl bra i vilket fall.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nix, ingen skillnad alls om man inte av någon outgrundlig anledning inte väljer att klocka CPU:n ens det minsta lilla. För att det ska bli någon skillnad krävs en 5960X.

Du har rätt.. Fick för mig att det var mer L3 Cache i 5930K, men det är 15MB i bägge.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Alltså, kan inte annat än applådera åt alla kunniga och vänliga själar här på Sweclockers. Får verkligen tacka för all eran input, och hur det än blir så vet jag att jag kommer bli grymt nöjd med detta bygge!

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |