Permalänk
Medlem

Känns dumt att framtidssäkra med 10GbE när ingenting visar att det kan bli standard för hemmabruk.
När det är dags för 10Gbit standard för hemmbruk tror jag inte att det blir via koppar, tro mer på att fibertekniken har utvecklats mer med enklare kretsar och optoteknik. Och har blivit mycket billigare.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Vet ingenting om kvalitén på just den kabeln, men säljs CAT6 för så lite som 400:- / 100m i 300m rulle så känns det inte som att det finns nån anledning att snåla ner till CAT5e.

Cat6a (10 Gbit på 100m sägs det?) och Cat7 däremot lyckas jag knappt hitta att köpa nånstans på rulle/lösmeter?
Frågan är ju dock i vilket scenario 1Gbit som cat6 funkar med inte skulle räcka, lär ju ta en stund innan 10GbE börjar bli standard. Visst att det är bra att framtidssäkra men känns som man kommer långt på gigabit.

Vanliga cat 6 klarar 10 Gbit på 50meter. Men är ingen garanti.

Men du har helt rätt, 10Gbit ligger extremt långt in i framtiden. Är när 1Gbit ligger nere på 300kr som det kan bli aktuelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

På serversidan har vi 2.5GbE också. Kräver inte nya kablar. 5GbE kommer vi se också. Bonding/aggregation av flera 1GbE-gränssnitt ser vi på konsumentprylar idag också. Men trenden är ju trådlöst och molnlösningar snarare än snabba NAS-lösningar som skulle kunna kräva mer än 1GbE. För de som behöver lokal lagring kommer ju TB bredare med Skylake, för företagsanvändare möjliggör det fiberchanneladaptrar och liknande.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen trådlöst som gäller? Det är ju bara att titta i detta forum hur mycket problem det är kring trådlöst. Det är problem eftersom de som säljer utrustningen aldrig berättar om teknikens begränsningar. Det trådlösa förutsätter också någon sorts infrastruktur bakom. Fiber byggs ju ut en hel del och det är inte trådlöst.

När det sedan gäller hemnätverk ska man nog nöja sig med cat 6. Innan den kabeln blir en begränsande faktor är det nog dags för en totalrenovering av huset och då kan man anpassa sig till det som är aktuellt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Är det verkligen trådlöst som gäller? Det är ju bara att titta i detta forum hur mycket problem det är kring trådlöst. Det är problem eftersom de som säljer utrustningen aldrig berättar om teknikens begränsningar. Det trådlösa förutsätter också någon sorts infrastruktur bakom. Fiber byggs ju ut en hel del och det är inte trådlöst.

När det sedan gäller hemnätverk ska man nog nöja sig med cat 6. Innan den kabeln blir en begränsande faktor är det nog dags för en totalrenovering av huset och då kan man anpassa sig till det som är aktuellt då.

Det finns dom som säger att trådlöst är framtiden. Men det ironiska är ju att det är i högsta grad beroende av fiber (så det kommer ändå krävas ner hit och dit). Sen klarar inte varje mast obegränsad med klienter.

Så blir rätt kul om dom lägger ner ADSL idag och folk hoppar på mobilt bredband Lär bli årets krasch då (men det inser inte vanligt folk, utan går på reklamen om obegränsat mobilt bredband)

Ja skönt att det inte är som i Finland, för då hade inte fiber byggts ut så mycket här till privatpersoner.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det finns dom som säger att trådlöst är framtiden. Men det ironiska är ju att det är i högsta grad beroende av fiber (så det kommer ändå krävas ner hit och dit). Sen klarar inte varje mast obegränsad med klienter.

Så blir rätt kul om dom lägger ner ADSL idag och folk hoppar på mobilt bredband Lär bli årets krasch då (men det inser inte vanligt folk, utan går på reklamen om obegränsat mobilt bredband)

Ja skönt att det inte är som i Finland, för då hade inte fiber byggts ut så mycket här till privatpersoner.

Dom som säger att trådlöst är framtiden känner nog inte till dom problem som medförs. Tyvärr finns det mer problem än hastigheter och störningar. Blir man utsatt för mycket magnetfält och strålning så ökar cancer risken brutalt t.ex. Dock så gäller det ju kablar det med, fast inte på samma sätt då dom har väldigt små magnetfält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dom som säger att trådlöst är framtiden känner nog inte till dom problem som medförs. Tyvärr finns det mer problem än hastigheter och störningar. Blir man utsatt för mycket magnetfält och strålning så ökar cancer risken brutalt t.ex. Dock så gäller det ju kablar det med, fast inte på samma sätt då dom har väldigt små magnetfält.

Själva fiberkabeln har ju ingen strålning, men switchar och annan utrustning runt har ju viss strålning. Men är inte värre än annat man har hemma.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Själva fiberkabeln har ju ingen strålning, men switchar och annan utrustning runt har ju viss strålning. Men är inte värre än annat man har hemma.

Fibern nej, det är ju inte någon metall precis. Blir det mer och mer trådlöst så utsätts man för mer och mer strålning och det ökar hälsorisker. Kablar i hem har väldigt små magnetfält och oftast så håller dom sig i en acceptabel nivå. Dom magnetfält som jag tänkte på i kablar är ju t.ex kraftledningar eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Själva fiberkabeln har ju ingen strålning, men switchar och annan utrustning runt har ju viss strålning. Men är inte värre än annat man har hemma.

Vad är det för strålning du pratar om? vilka våglängder och styrka handlar det om?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Vad är det för strålning du pratar om? vilka våglängder och styrka handlar det om?

Även datorer har viss strålning (därför man bör ha en plåtlåda). Är inget kraftigt magnetfält utan svagt. Vet inte styrka våglängder, men inte värre än det man har hemma som elkablar,datorer och routers.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Vila i frid

Läsning angående 100 meters gränsen @ https://web.archive.org/web/20130723080550/http://www.techfes... - läs även länkens föregående sida så förstår man att det är timing/tids-relaterat som ställer till det och inte kabeldämpning eller liknande.

Permalänk
Medlem

Konspirationsteorier och pseudovetenskap får du diskutera någon helt annanstans.

Trådlöst syftade på CPE/AP/WiFi-router och hemmamarknaden. Folk kör bärbart i vardagen, och det räcker för de som inte behöver arbeta mot stora filer över nätverket. För WAN antar jag att folk kommer fortsätta köra fiber/fiberlan/kabel-tv osv. DSL är dött i utvecklingen och det kommer på sikt inte finnas någon koppar eller koppar av tillräckligt hög kvalité att köra det på i vilket fall. Trådlösa länkar avvecklas när DSL-stationer avvecklas. Till APs räcker 1Gbit/s kablar. Svårt att se att vi kablar bärbara till mer än 1Gbit/s den närmaste tiden om vi inte kör USB3.X, TB eller liknande. Lagring/NAS själv är inte riktigt nog för att trycka på för det.

Permalänk
Medlem

alla som skriver MAX 99m det är vad tillverkaren rekommenderar

har dragit 155m och det fungerar och ja liten förlust kan mäta fram men inget som är speciellt märkbart

så du behöver inte räkna på cm utan dra den längden du behöver och blir de 80 meter eller 110 så blir de så

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Även datorer har viss strålning (därför man bör ha en plåtlåda). Är inget kraftigt magnetfält utan svagt. Vet inte styrka våglängder, men inte värre än det man har hemma som elkablar,datorer och routers.

Tekniskt sett har du elektromagnetisk strålning i fiberkabeln också. Eftersom fotoner är EM-strålning. Bildrör utger rentav joniserande strålning och damm som samlades på glaset blev radioaktivt, de kunde också ge hudproblem. De hade också strontium, bly, barium och kadmium i bildrören/skärmen. Överlevde vi den eran utan att dö av elektroniken så klarar vi oss ännu bättre idag. Radiovågor ger inte cancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

alla som skriver MAX 99m det är vad tillverkaren rekommenderar

har dragit 155m och det fungerar och ja liten förlust kan mäta fram men inget som är speciellt märkbart

så du behöver inte räkna på cm utan dra den längden du behöver och blir de 80 meter eller 110 så blir de så

Och som vanligt inte ett ord om betydelsen av utrustningen man ansluter till kabeln. Om den som tillverkat den utrustningen också tycker att det inte är så noga kanske du bara klarar 75 m.

Permalänk
Medlem

jag har köpt några 305m rullar på http://www.direktronik.se vet inte om dom är direkt billiga men dom hade dom andra sakerna jag behövde.

Jag har dragit en kabel som är en bit över 100 meter mellan 2 hus, och det fungerar rätt okej. Får dock bara ut runt 8-900Mbit. Men har bara 100Mbit internet ändå så spelar inte så stor roll.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror på trådlöst i stället för patchkabel men många verkar ju tro att man ska montera en "konsumentrouter" nånstans i huset och så ska det fungera bra överallt och så kommer det självklart inte att bli, men 802.11ad och liknande är ju hyperintressant https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Gigabit_Alliance och om nu MS menar allvar med att det ska gå att växla roll på kommande win 10 telefoner så att de ska kunna agera både "kontorsdator" och telefon så är det definitivt framtiden, men det kräver ju fiber till huset och kablat nätverk mellan olika tum, men sen kör man supersnabbt trådlöst på 60 GHz inom rummet för all kringutrustning och bildanslutning kombinerat med Qi och NFC för att få till en verklig trådlös (och sömlös) dockning av telefoner så de kan växla roll mellan telefon och dator, just det MS antytt om detta i nästa generations telefoner är ju den "killerapplication" som skulle kunna gör det totalt värt att gå över till win 10 på portabla enheter och om inte Google kontrar med nått liknande baserat på Android så kommer troligen win 10 "transformertelefoner " att plocka över väldigt många som inte behöver ha superkraftfull hårdvara, typ merparten av allt kontorsbruk skulle för första gången gå att köra på telefonen och bli helt portabelt, personlig dator får en helt ny innebörd om man kan docka telefonen och ansluta den helt trådlöst till en stor monitor och tangentbord bara genom att lägga den på en "qiplatta" med lite extra lull lull typ 802.11ad och kabelanslutningar, och när man lägger telefonen på plattan så växlar cpun i den upp till dockläge (högre effektförbrukning tillåts) och man kan köra den som kontorsdator.

Det är nog framtiden för snabbt trådlöst, inte för att ersätta dagens kablar utan ett helt nytt sätt att köra trådlöst inom ett rum, 60GHz kommer inte att passera väggarna vilket gör att det verkligen skulle kunna bli snabbt och fungera.
10Gbit kopparkabelethernet tror jag inte kommer att slå hemma, det kommer att komma optik eller nått typ usb 3.1 eller nått annat som ger den funktionen vi idag förknippar med snabba fasta nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror på trådlöst i stället för patchkabel men många verkar ju tro att man ska montera en "konsumentrouter" nånstans i huset och så ska det fungera bra överallt och så kommer det självklart inte att bli, men 802.11ad och liknande är ju hyperintressant https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Gigabit_Alliance och om nu MS menar allvar med att det ska gå att växla roll på kommande win 10 telefoner så att de ska kunna agera både "kontorsdator" och telefon så är det definitivt framtiden, men det kräver ju fiber till huset och kablat nätverk mellan olika tum, men sen kör man supersnabbt trådlöst på 60 GHz inom rummet för all kringutrustning och bildanslutning kombinerat med Qi och NFC för att få till en verklig trådlös (och sömlös) dockning av telefoner så de kan växla roll mellan telefon och dator, just det MS antytt om detta i nästa generations telefoner är ju den "killerapplication" som skulle kunna gör det totalt värt att gå över till win 10 på portabla enheter och om inte Google kontrar med nått liknande baserat på Android så kommer troligen win 10 "transformertelefoner " att plocka över väldigt många som inte behöver ha superkraftfull hårdvara, typ merparten av allt kontorsbruk skulle för första gången gå att köra på telefonen och bli helt portabelt, personlig dator får en helt ny innebörd om man kan docka telefonen och ansluta den helt trådlöst till en stor monitor och tangentbord bara genom att lägga den på en "qiplatta" med lite extra lull lull typ 802.11ad och kabelanslutningar, och när man lägger telefonen på plattan så växlar cpun i den upp till dockläge (högre effektförbrukning tillåts) och man kan köra den som kontorsdator.

Det är nog framtiden för snabbt trådlöst, inte för att ersätta dagens kablar utan ett helt nytt sätt att köra trådlöst inom ett rum, 60GHz kommer inte att passera väggarna vilket gör att det verkligen skulle kunna bli snabbt och fungera.
10Gbit kopparkabelethernet tror jag inte kommer att slå hemma, det kommer att komma optik eller nått typ usb 3.1 eller nått annat som ger den funktionen vi idag förknippar med snabba fasta nätverk.

Jo, men enligt det du skriver behövs en speciell dosa på väggen som sköter överföringen från tråd till trådlöst. Inget omöjligt, men behöver ju ström med (får dra el helt enkelt fram till det uttaget på något säkert vis).

Håller med om att 10Gbit trådat inte kommer bli någon standard troligen (kräver rätt mycket och dyrt, sen får man inte så mycket vinster av 10Gbit).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men enligt det du skriver behövs en speciell dosa på väggen som sköter överföringen från tråd till trådlöst. Inget omöjligt, men behöver ju ström med (får dra el helt enkelt fram till det uttaget på något säkert vis).

Håller med om att 10Gbit trådat inte kommer bli någon standard troligen (kräver rätt mycket och dyrt, sen får man inte så mycket vinster av 10Gbit).

Jag tror det blir ad hoc inom rummet med 802.11ad och så har man 802.11ac för att ansluta sig mot ett normalt lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det gäller att vara tydlig. Här talas om "trådlöst sista metrarna". Det är något annat än att prata om att "det är trådlöst som gäller".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Även datorer har viss strålning (därför man bör ha en plåtlåda). Är inget kraftigt magnetfält utan svagt. Vet inte styrka våglängder, men inte värre än det man har hemma som elkablar,datorer och routers.

Du gissar alltså med andra ord? och kommer med påstående utan fakta?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Du gissar alltså med andra ord? och kommer med påstående utan fakta?

Gissar? Allt strålar som drivs på el, men är en helt annan sak om det är farligt eller vilken nivå det ligger på. Även en elkabel kan man få skicka riktigt mycket strålning, genom att vira ihop en förlängningskabel tätt (men det värsta då är mer värme än strålning oftast).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gissar? Allt strålar som drivs på el, men är en helt annan sak om det är farligt eller vilken nivå det ligger på. Även en elkabel kan man få skicka riktigt mycket strålning, genom att vira ihop en förlängningskabel tätt (men det värsta då är mer värme än strålning oftast).

Jag frågar ju vilken strålning du pratar om, men du vet inte.
Vart är faktan?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Jag frågar ju vilken strålning du pratar om, men du vet inte.
Vart är faktan?

Elektromagnetisk strålning är du nöjd ?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

magnetstrålning är du nöjd ?

Hoppas att du menar Elektromagnetisk strålning .
magnetstrålning kan bara magneter avge..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Hoppas att du menar Elektromagnetisk strålning .
magnetstrålning kan bara magneter avge..

Fan, just så hette det ja:) Får skylla på det är helg

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det gäller att vara tydlig. Här talas om "trådlöst sista metrarna". Det är något annat än att prata om att "det är trådlöst som gäller".

Det är ingen som uttryckt något sådant så. Det var konsumentprylar hela tiden det rörde sig om, inte mobila telefonnätet där den attityden ändå är helt värdelös då moderna celler kopplas till fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen som uttryckt något sådant så. Det var konsumentprylar hela tiden det rörde sig om, inte mobila telefonnätet där den attityden ändå är helt värdelös då moderna celler kopplas till fiber.

Det gäller alltså att vara tydlig. Jag har sett alltför många i detta forum som inte förstått att det trådlösa bara är en del. Man förutsätter att en konsumentrouter ska ge bra hastighet i hela huset och helst också på altan. Delvis beror detta på att man sväljer reklamen "köp den här prylen så öppnar sig paradisets portar". Dra kabel är ju så 1900-tal. Sedan skriver man här och undra varför det inte fungerar.