Laptop + 144hz monitor CS:GO

Permalänk
Medlem

Laptop + 144hz monitor CS:GO

Kan jag koppla 144Hz skärmen nedan till en laptop med 60hz och lira CS:GO i 144Hz? Eller är den "fast" vid 60Hz? Laptopen har ett uttag för DisplayPort (dual-mode displayport).

ASUS VG248QE 24" / 1ms / HDMI, DP / 144Hz / 3D / Justerbar
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/166048-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimchee:

Kan jag koppla 144Hz skärmen nedan till en laptop med 60hz och lira CS:GO i 144Hz? Eller är den "fast" vid 60Hz? Laptopen har ett uttag för DisplayPort (dual-mode displayport).

ASUS VG248QE 24" / 1ms / HDMI, DP / 144Hz / 3D / Justerbar
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/166048-a...

Vad är det för dator vi snackar om? Du måste ju ha kräm nog att kunna spela CS:go i höga fps till att börja med..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimchee:

Kan jag koppla 144Hz skärmen nedan till en laptop med 60hz och lira CS:GO i 144Hz? Eller är den "fast" vid 60Hz? Laptopen har ett uttag för DisplayPort (dual-mode displayport).

ASUS VG248QE 24" / 1ms / HDMI, DP / 144Hz / 3D / Justerbar
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/166048-a...

Eftersom både dator och skärm har DP ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Den har en Inter Core i7-2760QM @ 2.40Ghz, 16 GB RAM och AMD Radeon 6470M. När jag lirar med V-sync tripple buffered i CS:GO får jag 60 konstant fps, men mus-känslan är inte nice. När jag stänger av V-sync så får jag mellan 100-200 fps, men är det "skadligt" för datorn? Tänker på om den blir för varm eller nåt.

@ggalaxyy:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimchee:

Den har en Inter Core i7-2760QM @ 2.40Ghz, 16 GB RAM och AMD Radeon 6470M. När jag lirar med V-sync tripple buffered i CS:GO får jag 60 konstant fps, men mus-känslan är inte nice. När jag stänger av V-sync så får jag mellan 100-200 fps, men är det "skadligt" för datorn? Tänker på om den blir för varm eller nåt.

@ggalaxyy:

Håll koll på tempsen? datorn stänger nog av sig innan någon skada sker om den skulle gå för varm. Är datorn gammal kanske det vore ide att plocka bort baksidan och få bort så mycket dam som möjligt (utan damsugare). /Henrik

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Vilket program ska jag ha för att hålla koll på tempsen medans jag lirar? Och vad klassas som bra temperatur för en laptop?

@henkrik92:

Permalänk
Medlem

Generellt sätt så är bärbara gamingdatorer från t.ex Asus eller MSI inte kompatibla med 144 Hz monitorer. I vissa fall fungerar det med en aktiv adapter.

Permalänk
Medlem

mini-dp har såvitt jag vet stöd för 144 hz, så det är en mini-dp till mini-dp eller mini-dp -> DVI-D kabel som gäller. Sedan är det bara att köra hårt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag har en HP med DisplayPort och VGA. Vet att gaming laptops inte brukar ha DisplayPort eller DVI-D(dual), bara hdmi och miniDP. @Jaqobe:

Permalänk
Medlem

Har inte miniDP, bara vanlig DP @Mithras:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimchee:

Har inte miniDP, bara vanlig DP @Mithras:

Fungerar lika bra såklart DP, mini-DP och DVI-D kan samtliga köra 144hz. Så det är bara pang på!

Huruvida datorn pallar att pumpa ut 144 fps är dock en annan fråga

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Okej, nice tack för svar
@Mithras:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimchee:

Vilket program ska jag ha för att hålla koll på tempsen medans jag lirar? Och vad klassas som bra temperatur för en laptop?

@henkrik92:

Jag brukar ha HWmonitor, vet inte hur bra det är men man får ju en generell bild iallafall. processorn på laptops kan gå ända upp till ca 98c innan de börjar throttla (klockar ner sig för att inte överhettas). grafikkortet brukar ligga på samma heatpipe som processorn i laptops dock längre ut i chassit så det borde inte bli lika varmt. ett knep som jag har använt på mina laptops när det gäller spel är att ändra processorns maxkapacitet till typ 95% istället för 100% i avancerade energi-inställningar. Då sparar man några grader för processorn inte går på 100 hela tiden, och fläkten kanske chillar lite mer. ditt grafikkort flaskar förmodligen processorn ganska rejält ändå så det kanske vore värt att pröva om du är rädd för värme ;). /Henke

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Beställt en kylplatta till laptopen, så får se hur den fungerar Men jag brukar inte ha några problem när jag lirar CS:GO, datorn gör sig av med värmen rätt bra tycker jag.
@henkrik92: