Radeon R9 Fury X i fler bilder – får sleevade vattenslangar

Permalänk
Melding Plague

Radeon R9 Fury X i fler bilder – får sleevade vattenslangar

I en ny våg bildläckor avslöjas ytterligare detaljer om AMD:s nästa flaggskepp, som får namnet Radeon R9 Fury X och vattenkylning med sleevat kablage.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Personligen tycker jag att det är riktigt snyggt. Väldigt minimalistiskt men ändå funktionellt.
Någon som tycker annorlunda, och i så fall varför?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Proffsmobbare

Nja, det där såg ingen vidare ut. Ser på Fury och inser vilket bra jobb som gjordes med slangarna på H80i GT.

Permalänk
Medlem

Stör mig jävligt mycket på att det står Radeon på två ställen. Byt ut ett av "Radeon" mot Fury X istället.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Personligen tycker jag att det är riktigt snyggt. Väldigt minimalistiskt men ändå funktionellt.
Någon som tycker annorlunda, och i så fall varför?

Håller med, stilrent och snyggt, helt i min smak. Gillar inte när det sitter något som ser ut att vara ifrån en transformer i datorn. Inte för att jag någonsin kommer att äga ett sådant high-end kort någonsin, man kan ju drömma.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk

Är sugen som tusan. Vet ni någon som behöver en njure säg till

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Laine:

Nja, det där såg ingen vidare ut. Ser på Fury och inser vilket bra jobb som gjordes med slangarna på H80i GT.

http://www.materiel.net/live/292969.jpg

Hur menar du? H80i GT har hemskt fula slangar som sitter väldigt konstigt på radiatorn och blocket tycker jag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Inte vacker. Ek block på och riktig kylning så kanske.
Inte för att jag skulle byta till röda laget i första taget endå.

Hoppas den presterar bra dock så det blir lite motstånd för nvidia

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Använder de sådan sleeving man kan köpa på biltema och dra på slangarna?.

Permalänk
Inaktiv

"får sleevade vattenslangar"

Alltså det gäller att lägga märke till de gigantiska tekniska framstegen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Använder de sådan sleeving man kan köpa på biltema och dra på slangarna?.

Ja precis. AMD har ju avtal med Biltema, det vet ju alla. Faktum är att kylaren är tillverkad
av Biltemas "partner" oxå. Och enligt säkra källor så kommer man kunna köpa kortet
i delar fom augusti på, håll i dig nu: Biltema!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Tror dock att det blir ganska svårt att göra det riktigt snyggt i och med att man har kablaget till radiotorfläkten inklämd under sleeven tillsammans med en av slangarna. Drar man en riktigt tajt sleeve lär det ju synas igenom, vilket heller inte blir snyggt.
Men kan hålla med om att man gärna hade sett en lite mer exklusiv sleeving för det priset, sen hur man skulle lösa det i praktiken låter jag vara osagt.

Skrivet av Laine:

Nja, det där såg ingen vidare ut. Ser på Fury och inser vilket bra jobb som gjordes med slangarna på H80i GT.

http://www.materiel.net/live/292969.jpg

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Sleeves gör att allt annat snack är irrelevant. 11,000kr och lika snabbt som 980Ti? Sleeves ffs, sleeves!!! Det kan få kosta 20,000kr om dom gör sleeves runt hela grafikkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

Sleeves gör att allt annat snack är irrelevant. 11,000kr och lika snabbt som 980Ti? Sleeves ffs, sleeves!!! Det kan få kosta 20,000kr om dom gör sleeves runt hela grafikkortet.

Stoppas kortet i en grön strumpa så kommer det att köpas av många entusiaster.

Permalänk
Medlem

Var det på tisdag det skulle papperslanseras?

Tycker AMD lyckats bra med designen. Nu smälter även slangarna in med kablarna från många nätaggregat. Gäller att veta vad man drar i nu

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vänta nu på att Sweclocker får sätta tänderna in den så vi få se lite tester

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fan. Jag är ju galet sugen. Det är ju riktigt snyggt också! Men nu lämnar de ju den (för mig) viktigaste prisklassen tom. 10,000:- är jag inte villig att lägga på ett grafikkort. Men ett omdöpt 290X är inte tillräckligt kraftfullt för att det ska vara värt ett byte heller. Kom igen nu, släpp något som fightas med 980ti!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Stoppas kortet i en grön strumpa så kommer det att köpas av många entusiaster.

Ja, det största problemet med Furu X är ju att det inte tillverkas av Nvidia.

Permalänk
Medlem

Hoppas det presterar också, sen om det drar 375W skiter jag fullständigt i så länge det bara e kallt o tyst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Varför alltid dessa mini-radiatorer?

Min erfarenhet är att om man ska kunna köra ett 'high end' kort på hög belastning under en längre tid samtidigt som man har radiatorns fläktar på lågvarv för att man ska ha en någorlunda tyst kylning, vilket är själva poängen med att öht ha vattenkylning, ska man ha minst en 3x120 radiator. Kommer aldrig att köpa ett kort med en sån där usel vattenkylning. Oftast brukar det komma kort med bara vattenblocket monterat men priset i det fallet är överdrivet och man kommer lätt undan med ett ca 1000 kr lägre pris eller ännu mer om man köper ett av dom billigaste luftkylda korten och monterar på blocket själv.

Permalänk
Medlem

Presterar som ett 980Ti antagligen och för 10-11k. AMD vad håller ni på med?

Skrivet av Dallebull:

Ja, det största problemet med Furu X är ju att det inte tillverkas av Nvidia.

Kul när man anklagar folk för fanboys åt Nvidia osv medan dom själva verkar vara fanboys fast åt andra hållet. Största problemet med Fury X är att den verkar vara långt ifrån så bra som man trodde samt dyrare också

Permalänk
Medlem

Ok då vet vi nu att AMD har börjat att skicka ut kort till media. Är det så att det är övertid för många på sweclockers idag för att hinna med och skriva en heltäckande recension inför tisdag då det släps. Om sweclockers endast får ett kort så tar det lång tid att testa alla spel som ska testas.

Är det 4-5 grafikkort som AMD släpper den 16/6 så borde det vara extremt mycket att göra på jobbet för de som jobbar på sweclockers.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ok då vet vi nu att AMD har börjat att skicka ut kort till media. Är det så att det är övertid för många på sweclockers idag för att hinna med och skriva en heltäckande recension inför tisdag då det släps. Om sweclockers endast får ett kort så tar det lång tid att testa alla spel som ska testas.

Är det 4-5 grafikkort som AMD släpper den 16/6 så borde det vara extremt mycket att göra på jobbet för de som jobbar på sweclockers.

Dom skulle ju kunna ,lätt överklocka 200 serien så har dom ju hela 300 serien.(borde bara vara att hänvisa till testresultat för 200 serien + aningen högre,så är ju allt klart förutom fury då)
Ska bli intressant att se prestandan på furykortet, kommer inte köpa det i vilket fall, men är åtminstånde en liten fingervisning om HBM minnen och dess inverkan: Blir inköp nästa år antingen ersättaren för Fury eller oxå blir det pascal.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

undra hur ljudnivån är på fläkten på radiatorn, den ser inte särskilt tyst ut

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Önskar också jag hade en spåkula, är jag den enda som inte har någon? alla andra vet hur det presterar men det är ju inte släppt?

I vilket fall så ser det bra ut.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Personligen tycker jag att det är riktigt snyggt. Väldigt minimalistiskt men ändå funktionellt.
Någon som tycker annorlunda, och i så fall varför?

Tycker oxå det är snyggt, men dessa 120mm radiatorer är inte mycket att hänga i julgran.
Det vore bättre om kortet var större med riktig fläktkylning & variant med inbyggt vattenblock, med alternativ för att koppla på vattenkylning. eller bara rent vattenblock.
Trenderna idag med dessa allt i ett paket (vattenkylning, bra för nybörjare men inte den bästa lösningen)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Det ser ok ut fast skulle inte kalla det snyggt men bryr mig egentligen inte och kollar inte estetiskt tilltalande delen utan prestanda, kylning/ljudnivå och pris och enda som skulle ge mig avsmak är leds då dom ofta lyser igenom nått hål i chassiet och jag vill inte att datorn ska se ut som en jävla julgran

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Personligen tycker jag att det är riktigt snyggt. Väldigt minimalistiskt men ändå funktionellt.
Någon som tycker annorlunda, och i så fall varför?

Visst är det en ganska avskalad/clean design, men tycker det ser ganska "b" ut och känns som slangarna kommer vara i vägen vart man än placerar radiatorn.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Avstängd

Skulle lätt köpt det för 10k om de lade till lysdioder som blinkade och skickade med lite klistermärken.

Då skulle det va ett självklart alternativ över 2st 980gtx som kostar lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

undra hur ljudnivån är på fläkten på radiatorn, den ser inte särskilt tyst ut

Tja ser ju ut att kunna vara GT fläktar (speciellt på förra bilderna) och dom är faktiskt rätt tysta. Är luften som låter mest även på fullvarv.

Sen ser faktiskt ut som kortet inte kommer ha extra fläkt för att kyla VRM. Det om något borde intressera alla på swec

Jag gissar på att kortet kommer ha en platta som vattenkylningen sen kyler (så hela kortet blir kylt av en radiator), om det är sant, så är det ju rätt grymt (även sänker ljudnivån lite).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar