Permalänk
Medlem

datorn orkar inte starta

hej, har precis satt in en ny processor, en amd fx 9590.
har ett amd fx r7 260+ series grafikkort
och ett 600watt nätaggregat som också är nya.
och en ny cpu kylare hyper tx3

när jag försöker starta datorn så låter det som den startar men inte orkar, blir som massor av små omstarter.

är det för lågt nätaggregat?
processorn tar nog 220w men grafikkortet är jag osäker om den tar 500 eller 90.. förstår inte riktigt, skulle vara tacksam för svar och ny kunskap

Permalänk
Skrivet av ch4s:

hej, har precis satt in en ny processor, en amd fx 9590.
har ett amd fx r7 260+ series grafikkort
och ett 600watt nätaggregat som också är nya.
och en ny cpu kylare hyper tx3

när jag försöker starta datorn så låter det som den startar men inte orkar, blir som massor av små omstarter.

är det för lågt nätaggregat?
processorn tar nog 220w men grafikkortet är jag osäker om den tar 500 eller 90.. förstår inte riktigt, skulle vara tacksam för svar och ny kunskap

vilket moderkort har du ? har du kollat att den ska klara av fx 9590.
vilket nätagg?

varför har du så ojämnt mellan processorn & grafikkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vilket moderkort har du ? har du kollat att den ska klara av fx 9590.
vilket nätagg?

varför har du så ojämnt mellan processorn & grafikkortet ?

moderkortet gigabyteGA-78LMT-S2P
nät aggregatet cooler master b600 ver2
jag vet inte, är inte top notch på datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ch4s:

moderkortet gigabyteGA-78LMT-S2P
nät aggregatet cooler master b600 ver2
jag vet inte, är inte top notch på datorer

Skickades från m.sweclockers.com

nej ditt moderkort stödjer inte den processorn. hoppas du inte böjt några av cpu-pinnarna, blir en dyr läxa.
http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

vad ska du göra med datorn ? spel och vilka.
om du inte har så bra koll, fråga på SweC innan du köper delar för tusentals kronor.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch4s:

hej, har precis satt in en ny processor, en amd fx 9590.
har ett amd fx r7 260+ series grafikkort
och ett 600watt nätaggregat som också är nya.
och en ny cpu kylare hyper tx3

när jag försöker starta datorn så låter det som den startar men inte orkar, blir som massor av små omstarter.

är det för lågt nätaggregat?
processorn tar nog 220w men grafikkortet är jag osäker om den tar 500 eller 90.. förstår inte riktigt, skulle vara tacksam för svar och ny kunskap

Låter som att 4-pin till processor inte sitter i som det ska. Kolla så att du inte råkat dra ut den under installationen av den nya processorn.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nej ditt moderkort stödjer inte den processorn. hoppas du inte böjt några av cpu-pinnarna, blir en dyr läxa.
http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

vad ska du göra med datorn ? spel och vilka.
om du inte har så bra koll, fråga på SweC innan du köper delar för tusentals kronor.

Jag vet inte om vi tittar på samma modekort. Men enligt modekortet som TS angav så stödjer det AM3+. Processorn han köpte har socket AM3+
Vilket innebär att det ska funka.
Att Gigabyte sedan inte har uppdaterat manualen med denna processor har ingenting med saken att göra.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niner0:

Jag vet inte om vi tittar på samma modekort. Men enligt modekortet som TS angav så stödjer det AM3+. Processorn han köpte har socket AM3+
Vilket innebär att det ska funka.
Att Gigabyte sedan inte har uppdaterat manualen med denna processor har ingenting med saken att göra.

Det är ju inte bara sockeln som gör att en CPU är kompatibel. Jag tror 9590 drar för mycket ström för att moderkortet ska klara av det och om det mot förmodan skulle göra det så skulle det nog ändå behövas en biosuppdatering för att stödja en nyare CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niner0:

Jag vet inte om vi tittar på samma modekort. Men enligt modekortet som TS angav så stödjer det AM3+. Processorn han köpte har socket AM3+
Vilket innebär att det ska funka.
Att Gigabyte sedan inte har uppdaterat manualen med denna processor har ingenting med saken att göra.

jag är ledsen, men då TS CPU har en TDP på 220W, så är det bara ett fåtal AM3+ moderkort som stöder den.
(TS moderkort verkar för övrigt stöda CPUer på max 95W)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl att processorn kräver så himla mycket ström (220W -!!- TDP)som gör att den inte kan sättas på vilket moderkort som helst.

Den här listan listar TS moderkort som kompitabelt men om Gigabytes egen hemsida inte gör det så litar jag nog på de mer: http://www.pc-specs.com/cpu/AMD/FX/FX-9590/1875/Compatible_Mo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det är ju inte bara sockeln som gör att en CPU är kompatibel. Jag tror 9590 drar för mycket ström för att moderkortet ska klara av det och om det mot förmodan skulle göra det så skulle det nog ändå behövas en biosuppdatering för att stödja en nyare CPU.

Skrivet av FatherOfThree:

jag är ledsen, men då TS CPU har en TDP på 220W, så är det bara ett fåtal AM3+ moderkort som stöder den.
(TS moderkort verkar för övrigt stöda CPUer på max 95W)

Ok! Det visste jag faktiskt inte. Där ser man. Men problem med böjda pins lär han inte ha när det är samma sockel.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk

@Niner0: nja bara för att det är AM3+ så behöver det inte funka TS kan behöva uppdatera Bios finns det då ingen bios som stödjer den så startar inte datorn. att ett moderkort för 3-400kr skulle klara av 220W Über processor.. alla andra moderkort som klarar av FX 9590 kostar 1000-2000kr eller ännu mera.

Skrivet av Niner0:

Ok! Det visste jag faktiskt inte. Där ser man. Men problem med böjda pins lär han inte ha när det är samma sockel.

varför inte det? en processor kan tvingas ner på fyra olika sätt, även fast bara ett av dom är rätt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niner0:

Ok! Det visste jag faktiskt inte. Där ser man. Men problem med böjda pins lär han inte ha när det är samma sockel.

tack för svar, jag får helt enkelt köpa nytt moderkort också, sura pengar för klantiga mig.
jag undrar om mitt 600 nätaggregat klarar av detta eller l
om det med måste bytas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ch4s:

tack för svar, jag får helt enkelt köpa nytt moderkort också, sura pengar för klantiga mig.
jag undrar om mitt 600 nätaggregat klarar av detta eller l
om det med måste bytas?

Skickades från m.sweclockers.com

vad ska du med så mycket processor till om ditt grafikkort är ett R7 260 ? dom där processorerna är ju om man har en budget på 10-15k och kan fläska på med dubbla grafikkort.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Niner0: nja bara för att det är AM3+ så behöver det inte funka TS kan behöva uppdatera Bios finns det då ingen bios som stödjer den så startar inte datorn. att ett moderkort för 3-400kr skulle klara av 220W Über processor.. alla andra moderkort som klarar av FX 9590 kostar 1000-2000kr eller ännu mera.

varför inte det? en processor kan tvingas ner på fyra olika sätt, även fast bara ett av dom är rätt.

Jo det är sant. Han kan också ha glömt att plocka ur föregående processor innan han monterat den nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Medlem

Till TS, tips på några moderkort som klarar din 9590.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1283765
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2867384
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893766
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1360195

Även med dessa kort, kan det vara klokt att modda in en fläkt i chassiet,
som blåser mot moderkortets strömregleringskretsar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad ska du med så mycket processor till om ditt grafikkort är ett R7 260 ? dom där processorerna är ju om man har en budget på 10-15k och kan fläska på med dubbla grafikkort.

ville ha en bra processor, visste inte att man kunde ha för bra. men så du menar att jag ska byta ner till en sämre processor bara för att jag inte har ett till graffe kort? kan jag inte lägga till ett till graffe kort i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Niner0:

Jo det är sant. Han kan också ha glömt att plocka ur föregående processor innan han monterat den nya.

Skickades från m.sweclockers.com

sarkasm ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@ch4s: så klart du kan men just nu skjuter du mygg med 130mm fälthaubits.
vad / vilka saker ska datorn användas till.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch4s:

ville ha en bra processor, visste inte att man kunde ha för bra. men så du menar att jag ska byta ner till en sämre processor bara för att jag inte har ett till graffe kort? kan jag inte lägga till ett till graffe kort i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Din processor är en Ferrari Enzo och ditt grafikkort är en moped i jämförelse.. tror inte ditt kort har stöd för crossfire överhuvudtaget och r7 260 är inget kort man använder för spel utan är mer inriktat mot HTPC och kontorsbruk!

Nätaggregatet är förövrigt tillräckligt men av dålig kvalitet men om det funkar behöver du inte byta ut det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Din processor är en Ferrari Enzo och ditt grafikkort är en moped i jämförelse.. tror inte ditt kort har stöd för crossfire överhuvudtaget och r7 260 är inget kort man använder för spel utan är mer inriktat mot HTPC och kontorsbruk!

Nätaggregatet är förövrigt tillräckligt men av dålig kvalitet men om det funkar behöver du inte byta ut det.

tänkte ha datorn att spela med, jaha okej, jag får helt enkelt lämna tillbaka processorn då.
man lär sig något varje dag

Skickades från m.sweclockers.com