Gammal fråga men AMD vs Nvidia ?

Permalänk
Medlem

Gammal fråga men AMD vs Nvidia ?

Hade tänkt bygga en PC då min kompis och jag har lite olika åsikter kring vilken som är bättre. Han sade att nvidia har bättre software och kan därmed ge ett bättre värde för pengar i jämförelse med AMD dock vet jag själv inget om detta. Skulle vara trevligt med källor men personlig erfarenhet/åsikt kommer icke ignoreras.

Permalänk

Utifrån egna erfarenheter så har jag haft mer strul med Nvidia drivers jämfört med AMD, det är generellt lika illa för bägge lagen.

Välj helt enkelt efter pris och prestanda vilket skiftar sida beroende på datum.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv

Ut ifrån alla generationers grafikkort från både AMD/ATI och Nvidia som jag ägt så kan jag med säkerhet säga att överlag har AMD/ATI haft mer problem, detta gäller mig och folk jag känner som hållt på lika länge som jag (20+år)

Däremot så skiljer det sig ofta från generation till generation, Nvidia har haft ordentligt med strul av o till, har bara hänt oftare med AMD, detta är känt världen över.

AMD har blivit bättre med åren och knapat in mot Nvidia men jag har fortfarande mindre strul med Nvidia överlag.

Permalänk
Medlem

Det kommer ju ner till just personlig preferens.
Själv föredrar jag nVidia mycket p.g.a. deras drivrutiner är så mycket bättre.
Med AMD så är det nästan alltid problem med både nya och gamla spel, gillar man att spela klassiker så kan man nästan glömma AMD tyvärr.
Det är även därför jag aldrig rekar ett AMD kort till någon heller.
Vet jag att dom sitter på ett nVidia kort så kommer det nya heta spelet i alla fall fungera direkt.
Med AMD så kan det ju ta veckor och i värsta fall månader innan dom fattar galoppen och fixar till drivrutinera för just det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taquiyt:

Hade tänkt bygga en PC då min kompis och jag har lite olika åsikter kring vilken som är bättre. Han sade att nvidia har bättre software och kan därmed ge ett bättre värde för pengar i jämförelse med AMD dock vet jag själv inget om detta. Skulle vara trevligt med källor men personlig erfarenhet/åsikt kommer icke ignoreras.

Min uppfattning är att även om AMD oftast på pappret är mer pengar per prestanda så är det nvidia som är mer pengar per prestanda i verkligheten.

Jag har haft både AMD och nvidia, båda är gör det dom ska men olika bra. Det är lite som att gå till ICA och köpa deras BASIC eller inte BASIC sortiment av egna varor. Vad menar jag med det? Jo, av egen erfarenhet så är BASIC varorna ibland bättre än icke BASIC, men när icke BASIC är bättre så är det marginellt och då är frågan om man vill lägga några extra kronor för att få lite mer "lyx"

Varken AMD eller NVIDIA är Ica BASIC eller icke BASIC hela vägen. Endast i toppen kan ett vara det bästa(därför är det i toppen duhu)
Ska du köpa toppkortet så är det nog bara att du själv läser på och ser vad som ger dig mest för pengarna. Ska du köpa mellanklasskort så är det nog tester du ska titta på först och sen när du hittar det du kan tänka dig söker lite på just det kortet och ser om det har något du saknar eller några kända buggar du inte kan leva med...

Lite diffust men så är det med allt man ska köpa

Edit: Vad ska du spela för spel? Så kan du få tips på lite olika förslag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag föredrar amd. Tycker man får mer för pengarna och jag har aldrig haft något strul. Amd ger dig mer prestanda i alla prisegment just nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Sådana här trådar blir bara en mängd av vinklade fanboy-inlägg. Köp det kortet som är mest prisvärt för dina behov när du köper. Mjukvaran är väldigt lik och det fungerar oftast alldeles utmärkt. Att AMD skulle ha värdelösa drivrutiner är skitsnack.

Permalänk
Medlem

Haft problem med Nvidia i omgångar, coilwhine, sli buggar etc aldrig haft problem med AMD kort. Allt handlar om preferenser och vad som släpps/släpper snart och dig egen budget. HBM korten kommer mycket snart om det är pengar du har, 300 serien är intressant. Skulle inte få för mig att köpa ett 970 även om det vore prisat som ett 290x dels pga 3,5gb bekymret.

Bara läsa prestanda index

Permalänk
Medlem

Kört både AMD och Nvidia. Köper det som ger mest prestanda för pengarna för tillfället. Tycker båda funkar bra.

Men just nu är det AMD som är mest prisvärda imo så skulle själv köpt AMD idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

För 10 år sen gick ja igenom tonvis med detaljer här, inför bygge av dator. Sweclockers läsare gav mig då enhälligt svaret att AMD var erkänt bättre för användning typ Office och 2D (vilket var rätt för mig) medan Nvidia verkade ha ha tagit till sig 3D och grafik med högre bandbredd bättre. Kostnaden för motsvarande prestanda mellan de båda var i princip densamma - då.

Osäker hur svaret skulle bli idag. Nyttjandet av högre presterande grafik - utöver 2D och skrivbordsanvändning - har exploderat de sista 10-12 åren.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Har haft ungefär hälften AMD hälften nVidia kort, och har haft ungefär lika lite problem med båda. Dock har ju nVidia släppt drivrutiner som brände sönder korten (WHQL certifierade och allt), tror inte AMD har gjort det

Permalänk
Medlem

Dessa trådar alltså.

Bäst prestanda per krona = AMD.
Svalast kort "per prestanda" = Nvidia.
Bäst drivrutiner = Nvidia/AMD.

Resultat: AMD är billigare i samma prestanda men också mer högljutt och varmare.

Ditt val.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Vill tacka för alla som gjort ett inlägg på denna tråd vi har fått en ganska bra idée av vad vi kan välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med AMD så är det nästan alltid problem med både nya och gamla spel, gillar man att spela klassiker så kan man nästan glömma AMD tyvärr.

Um...? Vad räknar du som klassiker, om man får fråga? Av en ren slump (Då jag inte har någon egen preferens) så har jag suttit med AMD sedan nVidia 7800/7900GT tiden. 3870x2, x3, 6950, 7970. Nästa gång ser det ut som om det blir ett 980Ti, men det är inte riktigt bestämt än, det ligger 4-5 månader fram i tiden, om inte rent av efter års-skiftet.
Men vad jag är lite nyfiken på, är vad som inte fungerar med Radeon korten, eftersom jag i princip bara spelar "retro" i någon utsträckning. De nyaste jag spelar för stunden är anno 2070, Skyrim & Fallout 3. Det äldsta snurrar i DOSbox, så där spelar verkligen inte grafikkortet någon roll... Sen är det lite blandat där i mellan. Transport Tycoon, (TTD-P) Rollercoaster Tycoon 1-2 & 3, Mechwarriors 2 Mercenaries, (inte fyran, jag skrev inte fel) DungeonKeeper 2, osv...

Jag känns inte alls vid problematiken du pekar på. Däremot har jag ingen aning om vem som är snabbast med att anpassa drivrutinerna för nya spel, och vems drivrutiner som fungerar bäst utan anpassning till nya spel. Jag säger inte att du har fel, men det låter mer som om det är ett specifikt problem med vissa spel, snarare än GPU-tillverkaren och deras drivrutiner.

Skrivet av TomKe:

För 10 år sen gick ja igenom tonvis med detaljer här, inför bygge av dator. Sweclockers läsare gav mig då enhälligt svaret att AMD var erkänt bättre för användning typ Office och 2D (vilket var rätt för mig) medan Nvidia verkade ha ha tagit till sig 3D och grafik med högre bandbredd bättre. Kostnaden för motsvarande prestanda mellan de båda var i princip densamma - då.

Eftersom AMD köpte ATi 2006... Det känns som om man jämför olika saker.
Riktigt vad ATi hade, och vad som var jämförbart i nVidias sortiment, minns jag inte.

Skrivet av lossah:

Bäst prestanda per krona = AMD.
Svalast kort "per prestanda" = Nvidia.
Bäst drivrutiner = Nvidia/AMD.

Resultat: AMD är billigare i samma prestanda men också mer högljutt och varmare.

Du borde göra tillägget, "i dag" någonstans. Annars kommer någon att peka på nVidias "misslyckade" design som var varm för ett par generationer sedan, som om det var relevant.
Sanningen är att utvecklingen innebär val, och ibland får de val man gör inte de resultat man hoppats på, just där och då.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Datavetare

En kommentar till att AMD skulle hålla samma nivå som Nvidia på drivare och annan programvara. Har inget vattentätt bevis för att det är på ett eller annat sätt, men en av de absolut vanligaste klagomålen man ser kring AMD är drivrutiner, det verkar ändå som de flesta är överens om att det har blivit bättre.

Nvidia har långt fler "software engineers" än AMD, faktum är att Nvidia har långt fler som jobbar med programvara än jobbar med GPU-design. Ovanpå det betalar Nvidia sina programmerare 35% mer än AMD (i genomsnitt). Inte ett bevis, men väldigt ofta får man vad man betalar för i praktiken. Så endera har Nvidia alldeles för mycket resurser för programutveckling alt. anställer endast välbetalda idioter, eller så kommer Nvidia för tillfället att i genomsnitt ha bättre programvara än AMD.

Det sagt, för tillfället erbjuder AMD i de flesta fall bättre prestanda/pris om man bara ser till maskinvara (d.v.s teoretisk prestanda är högre, vad man faktiskt får ut beror på en kombination av HW, drivare och vad som är flaskhals i titeln). Så tycker man AMDs drivare och övrig programvara är "tillräckligt bra" har de korten bättre värde.

Edit: Litar inte på att "personliga erfarenhet" är speciellt objektiva, inte ens mina egna. Människor har en väldigt stark tendens att anta saker och när man väl antagit något så intalar man sig själv att det är "rätt". Därför vill jag alltid vill att saker ska mätas då datorer har en trevlig egenskap att vara väldigt objektiva
Man kan alltid ifrågasätta relevansen i en mätning, men en sak som kommande 3Dmark har är just ett test för att mäta "driver overhead". Här kan man konstatera att för DX11 (vilket är det i stort sett alla titlar använder idag och det kommer vara den vanligaste APIen minst ett/två år efter DX12 släps om historian är något att gå efter) så har Nvidia långt bättre drivare, framförallt om man har ett system med många CPU-kärnor + titel som försöker utnyttja dessa. I alla fall enligt den mätning PC perspective samt AnandTech gjort.

Notera att det inte direkt översätts i samma fördel i speltitlar. DX12/Mantle tar till stor del bort kostnaden för "driver overhead", ändå såg vi att det gav ytterst marginell effekt i de titlar som använde Mantle om man har en kraftig CPU. Vad det visar är att i de fall spelet är mer CPU-bundet så kommer ett visst system prestera bättre med Nvidias drivare om GPU-delen ligger ungefär på samma nivå i övrigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

I dagens läge har AMD jobbat upp sig och trots bristande ekonomi och i jämfört med nVidia väldigt liten försäljning av GPUer så är dom nära på magiska trollkarlar.
Ett exempel är Fury-X med HBM minne. Där spänner AMD sina muskler.
nVidia har ett helt annat läge att utgå ifrån och liksom Intel kan dom lägga MYCKET pengar på reklam.

Min personliga erfarenhet är att båda lagen har helt okej drivare, visst dröjer det lite lägre för AMD att få fram drivarna men jämför också storleken på båda tillverkarna.

nVidias GPUer känns oftast mer premium på grund av material-val och annat.
AMD lägger inte lika mycket på den sidan men levererar desto mer under plastskalet.
Så för den som inte skall släpa runt på kortet så kvittar det i princip.

Huruvida det är "bang for buck" varierar även om AMD har en förmåga att plocka hem den pokalen.

Så på låg och mellansegmentet kan du bara kolla på från vem du får mest prestanda för pengarna ifrån.

Går vi dock på översegmentet / Ghost så vinner nVidia.
Så det beror helt och hållet på vad du vill ha och förväntar dig helt enkelt.

Personligen har jag aldrig haft problem med varken nVidia eller AMD.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Jag föredrar amd. Tycker man får mer för pengarna och jag har aldrig haft något strul. Amd ger dig mer prestanda i alla prisegment just nu.

fast i prisklassen +11K så vinner ju nVidia för AMD har inget kort i den klassen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

fast i prisklassen +11K så vinner ju nVidia för AMD har inget kort i den klassen.

Men det kortet slår inte 295x2 som kostar 7000kr Dock finns det för 11000 också om man tvunget vill köpa kort för 11k. (jag vet att det är två GPUer )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

3 av 4 AMD kort jag ägt (personlig åsikt och erfarenhet) har strulat för mig medans 1 av 7 nvidia kort jag har ägt de senaste 10 åren har strulat och de var ett XFX 9800 GT som överhettade till döds efter 11 månader.

Nvidia bygger helt enkelt kvalitet och effektiva kort medans AMD bygger prestanda per krona kort, vad du nu är ute efter är upp till dig, tycker själv att drivrutinerna från nvidia fungerar betydligt bättre samt att mina nvidia kort har överklockat betydligt bättre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

I dagens läge har AMD jobbat upp sig och trots bristande ekonomi och i jämfört med nVidia väldigt liten försäljning av GPUer så är dom nära på magiska trollkarlar.
Ett exempel är Fury-X med HBM minne. Där spänner AMD sina muskler.
nVidia har ett helt annat läge att utgå ifrån och liksom Intel kan dom lägga MYCKET pengar på reklam.

Min personliga erfarenhet är att båda lagen har helt okej drivare, visst dröjer det lite lägre för AMD att få fram drivarna men jämför också storleken på båda tillverkarna.

nVidias GPUer känns oftast mer premium på grund av material-val och annat.
AMD lägger inte lika mycket på den sidan men levererar desto mer under plastskalet.
Så för den som inte skall släpa runt på kortet så kvittar det i princip.

Huruvida det är "bang for buck" varierar även om AMD har en förmåga att plocka hem den pokalen.

Så på låg och mellansegmentet kan du bara kolla på från vem du får mest prestanda för pengarna ifrån.

Går vi dock på översegmentet / Ghost så vinner nVidia.
Så det beror helt och hållet på vad du vill ha och förväntar dig helt enkelt.

Personligen har jag aldrig haft problem med varken nVidia eller AMD.

/Lifooz

Vad menar du med ghost?

Bang for the buck, just nu är AMD mycket mer bang for the buck imo än de varit innan eller har jag fel?

Menar det har varit scenarion här på forumet då tokar köpt Nvidia 970 för upp till 1300kr mer än snabbare 290x. Bara på med skygglapparna och kasta bort pengarna, Nvidia måste jag ha!
Eller 960 med alldeles för lite vram för upp till 700kr mer än snabbare 280 som dessutom har 50% mer vram.
Eller 750 ti för 4-500kr mer än lika snabba 260x, och lika mycket (sista tiden 2-300kr mer då 270 kostar 1290kr på netonnet just nu) som mycket snabbare 270.

Sådana prisskillnader tycker jag inte man har sett förr och sista tiden har AMD verkligen varit mest bang for the buck.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vad menar du med ghost?

Bang for the buck, just nu är AMD mycket mer bang for the buck imo än de varit innan eller har jag fel?

Menar det har varit scenarion här på forumet då tokar köpt Nvidia 970 för upp till 1300kr mer än snabbare 290x. Bara på med skygglapparna och kasta bort pengarna, Nvidia måste jag ha!
Eller 960 med alldeles för lite vram för upp till 700kr mer än snabbare 280 som dessutom har 50% mer vram.
Eller 750 ti för 4-500kr mer än lika snabba 260x, och lika mycket (sista tiden 2-300kr mer då 270 kostar 1290kr på netonnet just nu) som mycket snabbare 270.

Sådana prisskillnader tycker jag inte man har sett förr och sista tiden har AMD verkligen varit mest bang for the buck.

Vill minnas att jag hört uttrycket Ghost-produkt här på Swec och det menas alltså med en produkt som skapas för att visa.
"Detta är det värsta vi kan åstadkomma" Oftast med en hög prislapp som en försvinnande del kunder köper.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Tror du menar Halo produkt.

@taquiyt: Egentligen beror det på hur mycket pengar du vill spendera.

Själv har jag kört AMD på ett system och Nvidia på ett system sen 2004 någon gång och båda har väl haft likvärdiga mängder problem med drivrutiner. Att fråga på forumet är egentligen nästan poänglöst eftersom båda sidor har enorma fanboys. Jag erkänner att jag själv ofta lutar lite mot AMD sidan pga pris/prestanda och att värmen/högre elförbrukningen inte bekymrar mig i min boendesituation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Lifooz: Tror du menar Halo produkt.

Där kom det, jag har lätt att blanda ihop saker och ting. :S
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@stimpen:
Varför skulle ett 960 ha för lite vram? Det klår ett 280 i GTA V enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

@stimpen:
Varför skulle ett 960 ha för lite vram? Det klår ett 280 i GTA V enkelt.

Overall i swecolockers prestandaindex där de testar en 10st spel så är 280 snabbare än 960. Finns säkert spel där 960 är snabbare men overall är 280 snabbare.

Det med minnet är att spel sen en tid tillbaka rätt lätt allokerar mer än 2gb minne, vilket kan bidra till sämre prestanda om GPUn efterfrågar saker som inte är allokerade i vram. Redan bf4 som är hyffsat gammalt nu allokerar 2gb i ultra i 1080p. 960 och 280 kan lugnt köra spel i den klassen i ultra i 1080p och om framtida spel allokerar mer vram är det risk att 960 halkar efter 280, som har 3gb vram, ännu mer.

I högre uppl så drar 280 ifrån:

Dold text

Visa signatur