Samsung Syncmaster SA950 - Problem med skärmen, den slutar fungera då & då.

Permalänk
Medlem

Samsung Syncmaster SA950 - Problem med skärmen, den slutar fungera då & då.

Hej!

Jag har ingen aning varför men min skärm har flippat sönder.

Det är en Samsung Syncmaster SA950. Den är drygt 3 år gammal, den har inte strulat någonting under den tiden.
Men för drygt 3 månader sedan efter ett Lan hos en polare så transporterade jag hem den i bilen försiktigt(Gjort det flera gånger innan).
När den var hemma och redo så reagerade den inte på något, den var helt död. Testade allt. Sen efter typ 2 dagar så fungerade den felfritt igen... Helt utan anledning. Idag så hände samma sak, spelade hela natten hemma, men på morgonen startade den inte och gav ingen respons. Senare efter jobbet, typ 12h senare, så satte jag in elsladden igen. Utan att röra "on" knappen så blev skärmen "aktiv", ingen text eller ngt, den fick en speciell grå/svart färg som alltid visas när den ska starta. Men typ 2s senare dog den igen. Och reagerar inte på något.

Vad beror detta på? Jag kan inte mycket om skärmar, men går det att fixa den så att den fungerar för ca 1000kr(långsiktig lösning)? Jag är helnöjd med skärmen, så känns fett segt att köpa ny när man har lagt en slant på den. Speciellt om jag kirrar en ny skärm och den börjar fungera igen...

Vad kaaaaaaaan detta bero på....

Tack på förhand! Uppskattar verkligen om någon orkar förklara vad problemet kan vara.

Permalänk
Medlem

Är det extern strömförsörjning på den dvs strömadapter
Skulle gissa på att det är den som är på gång att gå sönder

Permalänk
Medlem

Titeln på tråden är väl inte den bästa??

Det du beskriver låter som dåliga elektrolyt kondensatorer tyvärr, det du kan göra om du har kunskapen och tiden är att byta dem köp nya low esr på tex elfa eller www.thecapking.com han tar bara $5 i frakt hit så lödkolv tennsug/lödfläta och lite 60/40 tenn behöver du.

Du kommer nog att se att topparna på elektrolyterna på sekundär sidan buktar då är de slut men håll fingrarna borta från primär sidan 320-340Vdc den delen på kortet är oftast märkt "HOT" riv isär skärmen ett antal skruv och plast klips håller den samman bänd isär den försiktigt med en plast sak typ plektrum eller liknande så blir det inga märken.

Sen ta en bild på nätdelen så skall jag försöka hjälpa dig lite mer.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Aaa, modell: AD-6314N, AC/DC Adapter

Permalänk
Medlem

Sökte lite på din skärm och den är lite för ny för de problemen?! har du garanti kvar?

Konsumentköplagen säger ju 2års reklamationsrätt med.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Den har gått ut

Permalänk
Medlem

Den externa nätadaptern har den en lysdiod indikering när den fungerar?

Om den är svart ett tag och sen sakta börjar lysa så har nätdelen problem att starta antingen byta nätdel då eller fixa det problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt ta en multimeter när skärmen krånglar och mäta om du har dc ut från adaptern...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är lite dålig på detta. Men med adapter så antar jag att ni menar den stora svarta mini boxen som sitter på strömförsörjningskabeln. Den är total svart, inga lampor eller ngt

Permalänk
Medlem

Borde jag testa köpa ny adapter å testa? Eller är det waste of cash

Permalänk
Medlem

Vill bara säga, tack som fan för er hjälp. Snabb respons på detta forumet <3

Permalänk
Medlem

Denna bör fungera till din skärm, förutsatt att det är samma kontakt

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Ta med dig din original nätdel till butiken så kan nog dom hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Det står på skärmen "DC 14V" där man pluggar i sladden. Finns det billigare alternativ? 500kr är ju värt det om det är 100% att det löser problemet, men det känns som 50/50

Permalänk
Medlem

Hör med dom om du kan få det på öppet köp, så att du kan testa om det löser dina problem.

Permalänk
Medlem

På den nuvarande adaptern står det
Input - 100-240V~ 1.7A 50/60 HZ
Output - 14.0V - 4,5A 63W

Permalänk
Medlem

aa
Får göra det. Tack!

Permalänk
Medlem

Detta nätaggregat har bla denna volt och strömstyrka.
14 V/4700 mA
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Är det bara samma kontakt så ska den fungera till din skärm

Permalänk
Medlem

Du har ingen multimeter Horph? kanske köpa en billig en det kan vara bra att ha, biltema har en för ca 100kr då kan du ju kolla om du har spänning ut till att börja med att betala 500kr för en nätadapter och det inte skulle vara det felet känns inte så roligt.

Jag har hållt på en del med switchade nätdelar och oftast är det bagatell fel på dem oftast är det en elektrolyt i primärsidan som torkar ur och är ganska enkel att byta.

Men om du inte har en multimeter låna en kanske och börja med att kontrollera att du har 14-15V dc ut har du det och skärmen inte fungerar ja då är det onödigt att köpa en ny nätadapter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte den adaptern som länkades, det hjälpte inte tyvärr. Men jag kan lämna tillbaka den

Jag har ingen aning. Måste ju vara något i skärmen. Bara så skumt att det hänt tidigare å löste sig självt.
Funderar på att lämna in skärmen å dega 1000kr typ. Orolig bara att dem inte kan göra ett smack å jag waste'ar cashen.