Intel Skylake för överklockare levereras utan referenskylare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

@zipmiX, @CynXen, @Herr Andersson:
Jag har en 4770K. När jag köpte den så fanns det knappt några 4770 någonstans, och om dom fanns så var dom dyrare än K-varianten.

4770 hade VT-d och TSX som båda saknas på 4770k, något som kan förklara det högre priset. TSX visade sig senare har problem, rekommendationen är att stänga av det (går att göra via uppdatering från Intel), lagat i Haswell-baserade Xeon och i alla Broadwell.

Värdet av VT-d och TSX på en vanlig dator är ändå tvivelaktigt, båda är nog mest användbart på servers.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De enda som detta gynnar är Intel.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

De enda som detta gynnar är Intel.

Intel tjänar på det, absolut. Men samtidigt, om man ändå inte använder kylaren så är det bara något 'skräp' som ligger och samlar damm i onödan. Eller så får man köra till återvinningsstation för att kassera den. Om du nu inte cyklar till återvinningsstationen utan kör bil/motorcykel/moped så sparar du bensin/diesel på att slippa göra denna resa (du sparar tid oavsett hur du tar dig dit).

Vet inte vilka volymer K modellerna säljs i, men globalt måste de sälja ett gäng ändå. Om 99% av K-köpare ändå inte använder standardkylaren så måste det vara en miljövinst att inte inkludera den.
Kanske inte någon jättevinst i förhållande till alla andra miljöproblem, men ändå, varför slösa bara för att?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nåja, det går ju faktiskt köra utan kylare, bara med väldigt begränsade prestanda.

Jo, så klart det går att köra. Men gör en inte till mycket mindre av en idiot för det

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Konstigt.
Så klart man köper K-modellen, vilken annan modell finns att köpa?
Alla köper ju K-modellen, det finns ju inte så många val annat än just K-modellen.

Jag överklockar inte. Processorn är ju sjukt snabb ändå, så ser ingen mening med att överklocka och riskera instabilitet, högre värmeutveckling och mer ljud bara för några ynka MHz hit och dit som jag ändå inte märker av.

Jag använder Intels referenskylare, den har funkat bra.

Varför betalar du mer för en cpu som går att överklocka om du nu inte överklockar?

Sen om överklockning... Sjukt snabb plus 20% snabbare pga överklockning lika med jätte sjukt snabb.
Varför betala dyra pengar för en cpu och sen inte köra den i den hastighet som den klarar? en dator kan aldrig bli för snabb.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Värdet av VT-d och TSX på en vanlig dator är ändå tvivelaktigt, båda är nog mest användbart på servers.

Jag köpte min icke-K mest p.g.a. OCD, ville inte ha en defekt binnad CPU, när jag ändå skulle köra stock.

När behövs vPro, VT-d, TSX-NI och Trusted Execution? Vid virtualisering? Läste en artikel för längesen som, om jag inte missminner mig, beskrev hur VT-d användes för att öka prestandan i någon viss VM i någon viss situation. Har tänkt tanken att försöka hitta någon mjukvara för att leka med dessa finesser, men tappat intresset. Har du förslag på något "alldagligt" scenario?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

@zipmiX, @CynXen, @Herr Andersson:
Jag har en 4770K. När jag köpte den så fanns det knappt några 4770 någonstans, och om dom fanns så var dom dyrare än K-varianten.

Jag kan inte svara på hur det var för dig och ditt fall. Men t.ex. nu på inet finns det i7-4790 och 4790K, 4790 (utan K) kostar mindre men är även satt till en lägre stock clock.

Samma sak med i5-4690. Den finns både med och utan K, och den utan K kostar mindre och dem båda har samma stock clock.

Det verkar konstigt att den 4770 du såg kostade mer än 4770K. Men det må ha varit så just då då, eller på det stället du tittade. Jag vet inte själv då jag ej handlat någon sådan. Men ah. Du har en bra processor oavsett Edit: Såg nu att en tidigare skribent hade förklarat anledningen till den högre kostnaden.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Angående prisskillnaden så upplyser Intel ARK om att det skiljer $11 mellan boxad och tray på ett flertal modeller.

Där har ni det rekommenderade priset på medföljande kylare. Med dagens växelkurs motsvarande 90 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Konstigt.
Så klart man köper K-modellen, vilken annan modell finns att köpa?
Alla köper ju K-modellen, det finns ju inte så många val annat än just K-modellen.

Jag överklockar inte. Processorn är ju sjukt snabb ändå, så ser ingen mening med att överklocka och riskera instabilitet, högre värmeutveckling och mer ljud bara för några ynka MHz hit och dit som jag ändå inte märker av.

Jag använder Intels referenskylare, den har funkat bra.

Helt ärligt så tycker jag att du ska skita i vad alla andra köper!
Se efter dina egna behov OCH framförallt din plånbok!

Du överklockar inte, varför då köpa en upplåst processor ?

Sen rör det sig inte om några ynka MHz hit och dit, utan kanske så mycket som GHz.

Har du en CPU som gör 3,7 GHz från fabrik,så om man har tur går det att klocka upp den i 4,7 GHz! D v s 1000MHz gratis prestanda

/
Jag själv har aldrig använt referenskylare, och kommer never ever att göra det. Jag har installerat referenskylare i många byggen till släkt o vänner. Och tycker att dom gör ett väldigt bra jobb och är förvånansvärt tysta faktiskt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Helt ärligt så tycker jag att du ska skita i vad alla andra köper!
Se efter dina egna behov OCH framförallt din plånbok!

Du överklockar inte, varför då köpa en upplåst processor ?

Sen rör det sig inte om några ynka MHz hit och dit, utan kanske så mycket som GHz.

Har du en CPU som gör 3,7 GHz från fabrik,så om man har tur går det att klocka upp den i 4,7 GHz! D v s 1000MHz gratis prestanda

/
Jag själv har aldrig använt referenskylare, och kommer never ever att göra det. Jag har installerat referenskylare i många byggen till släkt o vänner. Och tycker att dom gör ett väldigt bra jobb och är förvånansvärt tysta faktiskt.

Det är rätt många nu som kommenterat rektorns inlägg, du skulle nog ha gynnats av att läsa alla inlägg innan du postade detta. Han skrev senare då att han inte hittade en "låst" 4770 när han ville köpa den, och den han väl hittade som var "låst" kostade MER pengar än den "olåsta".

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv

I rätt riktning och det är knappast inte bara överklockare som vill välja en bättre extern fläkt inte minst för att göra burken tystare/stabilare. Sedan gillar jag starkt folk som säger att de klockar över 1GHz och maskin är helt stabil och pålitlig och så kör de t.o.m med Non ECC memory.. (ja det finns olika tolkningar på en pålitlig dator)

Angående VT-d, så är VT-x nödvändigt ett måste, man kan inte ens enkelt virtualisera en 64bitars windows annars, VT-d behöver man knappast ha på sin laptop, men har man en kraftiga stationär och kör många burkar så skulle jag aldrig köpa en cpu utan.

btw:
Borde det inte bli en hel del i7or med trasig gpudel, vad gör inte av dessa? En sådan skulle jag kunna köpa väldigt billigt för leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har du en CPU som gör 3,7 GHz från fabrik,så om man har tur går det att klocka upp den i 4,7 GHz! D v s 1000MHz gratis prestanda

Tar vi en 4790K som gör 4,4 GHz på maximalt turboläge, så torde vinsten att överklocka till 4,5 GHz vara försumbar. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

I rätt riktning och det är knappast inte bara överklockare som vill välja en bättre extern fläkt inte minst för att göra burken tystare/stabilare. Sedan gillar jag starkt folk som säger att de klockar över 1GHz och maskin är helt stabil och pålitlig och så kör de t.o.m med Non ECC memory.. (ja det finns olika tolkningar på en pålitlig dator)

Angående VT-d, så är VT-x nödvändigt ett måste, man kan inte ens enkelt virtualisera en 64bitars windows annars, VT-d behöver man knappast ha på sin laptop, men har man en kraftiga stationär och kör många burkar så skulle jag aldrig köpa en cpu utan.

Jag törs nästan säga att majoriteten av folk kör non ecc? Lust att förklara vad du menar, varför är systemet opålitligt om man har såna? Vill bara veta mer.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Ja, som det står i artikeln så handlade det enbart om att de inte kunde garantera "säkra" temperaturer med den kylaren de hade, typ som 2011-3 (rätta mig om jag har fel). Så det är inte med användare i åttanke mer än att det inte skulle gå så bra o kyla, och att de inte vill inkludera en bättre lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zipmiX:

Jag törs nästan säga att majoriteten av folk kör non ecc? Lust att förklara vad du menar, varför är systemet opålitligt om man har såna? Vill bara veta mer.

För att minnesfel är relativt vanligt förekommande fel som dock brukar upptäckas vid ett memtest efter nymontering.
I alla fall kan minnesfel få katastrofala följder med extrema kostnader när man har skadat arbetsmaterial. ECC är inte på något sätt felsäkert, men det är betydligt bättre.
Servers och seriösa användare kör med Ecc och t.ex Apple m.fl. har självklart ECC på sina stationära för vanliga användare som värderar sitt arbete högt.

Nå som tråden handlar om så byter väldigt många fläkt och det är dumt att skicka med en dålig i onödan. Sedan kan man klocka upp och ner och få processorn stabilare om man vet vad man gör, min fördom emot den stora mängden överklockare är att de dock inte värderar stabilitet så mycket. Därav inte sagt att det inte finns folk som inte tycker default är tillräckligt stabilt, speciellt inte när default klockfrevens etc är ett generellt värde för en olika mängd typer av ramminnen, moderkort, nätdel, fläktar etc.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Jag köpte min icke-K mest p.g.a. OCD, ville inte ha en defekt binnad CPU, när jag ändå skulle köra stock.

När behövs vPro, VT-d, TSX-NI och Trusted Execution? Vid virtualisering? Läste en artikel för längesen som, om jag inte missminner mig, beskrev hur VT-d användes för att öka prestandan i någon viss VM i någon viss situation. Har tänkt tanken att försöka hitta någon mjukvara för att leka med dessa finesser, men tappat intresset. Har du förslag på något "alldagligt" scenario?

VT-d är Intels namn för deras IO-MMU implementation. Kortfattat: det är en finess så att host:en (det system/OS som ligger i "botten") kan kontrollera exakt vilka fysiska RAM adresser olika I/O-enheter kan använda, är då möjligt att ge direkt tillgång till enheter man kör virtualiserat, s.k. gäster. Saker som sitter på PCIe är "bus-masters" och kan därför själva initiera läsning/skrivning mot RAM, normalt sett kan man inte låsa ner vilken del av RAM som kan läsas, VT-d lägger till möjligheten att styra vilka adresser som är tillgängliga.

TSX är Intels namn på deras transaktionsminnesimplementation. Kortfattat: ett sätt att i HW implementera "optimistic locking", något som kan få program där flera CPU-trådar måste läsa & skriva till minne som delas mellan kärnorna skala lite bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tycker detta är positivt så länge de inte börjar göra det för deras low-end modeller.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Konstigt.
Så klart man köper K-modellen, vilken annan modell finns att köpa?
Alla köper ju K-modellen, det finns ju inte så många val annat än just K-modellen.

Jag överklockar inte. Processorn är ju sjukt snabb ändå, så ser ingen mening med att överklocka och riskera instabilitet, högre värmeutveckling och mer ljud bara för några ynka MHz hit och dit som jag ändå inte märker av.

Jag använder Intels referenskylare, den har funkat bra.

Så du köper K modellen som är gjord för att överklocka och sen överklockar du den INTE och argumenterar för att det inte är värt. Då kan du lika gärna köpa en icke K modell som kommer fortsätta komma med referenskylare.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I det stora hela vill jag påstå att det här är bra men något säger mig att det är en kapitalist som beslutat det här. Denne kapitalist skiter fullständigt och totalt i alla positiva effekter detta skulle kunna ha utöver faktumet att hen/intel kan tjäna mer pengar. Av samma anledning så kommer detta inte leda till något annat än att intel tjänar mer pengar. Vilket jag skiter helt och fullständigt i...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Att kalla 130w's kylare High Performance är nog lite att tag i, en ökning på ynka 35w över stock enligt dem själva. :/
Självklart så kommer jag däremot inte köpa dem, men känns som dem kommer bli väldigt överprisade med hänsyn till vad man får.

Orelaterad fråga, hur räknar dem värmelednings förmågan på kylare? Då mängden värme avförd per sekund (watt) ökar ju iom att temperaturs skillnaden stiger så blir man nyfiken vad de har för miljö och om då olika företags mätvärden är jämförbara alls. Nu är det däremot intel själva som säger att den nya kylaren är ~37% bättre så deras jämförelse är fortfarande relevant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Ni som märker skillnad mellan 3,5 ghz och 4,5 ghz, det är bara i spel som ni märker det? I vardagligt arbete är det skitsamma?

Permalänk
Avstängd

Ni som märker skillnad mellan 3,5 ghz och 4,5 ghz, det är bara i spel som ni märker det? I vardagligt arbete är det skitsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag kan inte svara på hur det var för dig och ditt fall. Men t.ex. nu på inet finns det i7-4790 och 4790K, 4790 (utan K) kostar mindre men är även satt till en lägre stock clock.

Samma sak med i5-4690. Den finns både med och utan K, och den utan K kostar mindre och dem båda har samma stock clock.

Före Haswell Refresh kom ut så byggde jag en dator med i5 4670K åt någon annan. De sa inget om att de ville överklocka, men K modellen var runt 100kr billigare än en 4670 utan K. Tyckte det var onödigt att betala mer bara för att få en låst processor, så det fick bli en 4670K.

Skrivet av Sveklockarn:

Tar vi en 4790K som gör 4,4 GHz på maximalt turboläge, så torde vinsten att överklocka till 4,5 GHz vara försumbar. Eller?

Om den kommer upp i 4,4GHz med default inställningar så måste den ju komma upp i minst 5,4GHz stabilt på en vanlig luftkylare för att du ska få de 1000 gratis MHzen. Så enligt tidigare skribent så bör det alltså vara lugnt att köra en 4790K i 5,4GHz (Eller så får alla byta till Sandy Bridge?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ynka MHz? Min 5820K kör alla kärnor i 4.6GHz istället för en kärna i 3.6GHz. Knappast ynka MHz, snarare gratis extra prestanda. Inga problem med varken instabilitet eller mer ljud.

Bra av Intel att skippa den halvusla kylaren, blev själv positivt överraskad när jag köpte min 5820K och slapp slänga ytterligare en kylare.

Vad har du för volt på 4,6 GHz?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Mycket positivt.
Nu vill vi se AMD och nividia göra detta för sina top-end grafikkort

Aningen skillnad på de kylarna som sitter på dem, också skillnad på utbudet av andrahandskylare till grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv

Var är prissänkningen? Detta är ju en officiell prishöjning, man får ju mindre för pengarna nu när man köper en k-modell. Förstår inte hur folk kan vara så glada här på sweclockers.

Tidigare så har det bara varit en hundalapp i priskillnad mellan en låst och en upplåst. Det var en struntsumma för byggare. Även om man inte överklockade så kunde man alltid sälja k-proccessorn för mera. Nu kommer man som budgetbyggare att få betala en hundrig mer +200kr för en kylare. Detta är en betydande summa i budgetbyggen vilket leder till att många fler kommer köpa låsta proccessorer.

Intel gör detta främst för att spara pengar och för att minska antalet k-proccessorer på marknaden. Så att deras nya proccesorer slipper konkura med deras upplåsta proccessorer. Kunden blir som vanligt den stora förloraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilken kylning ligger och sover vid load när man har överklockat så mycket?
Jag har ingen koll och det vore kanon till mitt nästa bygge.

Stora tornkylare iaf om man har Sandybridge
Spräcker 1000rpm på mina fläktar först vid 65 grader, har aldrig hänt vid normal användning

Skrivet av Superhero:

Ni som märker skillnad mellan 3,5 ghz och 4,5 ghz, det är bara i spel som ni märker det? I vardagligt arbete är det skitsamma?

Beror ju på vad som är vardagligt för dig. Men det märks för mig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Har 5st stockkylare som bara ligger och skräpar i en kartong. Kan bli skönt att slippa den sjätte när man uppgraderar nästa gång!

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Men vänta här nu, om nu folk inte vill överklocka och köper en K-modell ändå så är väl det bra. Oftast är de CPU:erna mer eftertraktade när de väl säljs begagnade som jag fattat det och de blir fler ut i rullning vilket ökar chansen att få tag på dem senare till ett billigare pris, om nu ens egen CPU skulle rasa eller att man vill uppgradera ett gammalt system.

Sen ja jag kan hålla med om att man kanske har förlorat gratis prestanda om man inte överklockar, men det beror ju på vad man gör med CPU:n och sen om man själv känner att den har tjänat en bra ändå och inte märker att man behöver överklocka varför då göra det?

Permalänk
Medlem

Bygger man datorn själv så kan man lika gärna sätta dit en bättre kylare medans man ändå monterar grejorna. Slipper man uppgradera i framtiden när/om man vill klocka eller stör sig på surret.
Har också ett par stock kylare liggandes lite här och var som aldrig kommer till användning.

Även om stock hade klarat tempen pallar jag inte ljudnivån. Speciellt på sommarn när det är varmt och man lirar något CPU intensivt spel.

Noctua 120mm @5v är lagom för öronen till cpu och chassi för min del.
Gäller såklart att matcha tyst nätagg och grafikort då också.