Astro Gaming A40, Kingston HyperX Cloud II och Logitech G930

Permalänk
Medlem

Sen varför klaga på att Gaming A40 inte hör vart motståndaren är? Har inte dom själv med ett annat par V 1300 från corsair och det är vad jag vet stereo inte fejk surround.

Inget problem att höra detta klipp nedanför och höra vad ljudet kommer ifrån. Så förstår inte varför du skriver negativt om dessa hörlurar (när det inte ens är rätt, finns som du även påtalar inget äkta surround).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen varför klaga på att Gaming A40 inte hör vart motståndaren är? Har inte dom själv med ett annat par V 1300 från corsair och det är vad jag vet stereo inte fejk surround.

Inget problem att höra detta klipp nedanför och höra vad ljudet kommer ifrån. Så förstår inte varför du skriver negativt om dessa hörlurar (när det inte ens är rätt, finns som du även påtalar inget äkta surround).
https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Det där är inget märkvärdigt, vilka simpla lurar / in-ears som helst klarar det.

Allt handlar om inspelningen, i detta fallet bl.a. med två separata mikrofoner, då kan man "lura" våra sinnen rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nu skriver ju faktiskt Elina att ljud är högst subjektivt, vilket är mycket viktigt att poängtera och att man som läsare förstår innebörden.

Gillar man klassisk musik så vill man antagligen inte ha ett par hörlurar som är bäst på hårdrock.
Ska man få "allt i ett" så blir det en dyr lur, som antagligen inte lämpar sig på Sweclockers.

Tycker testet var intressant och ska väl endast ses som en liten del i en vägledning.

Väl medveten om att alla har olika smak när det kommer till ljud. Och just på grund av denna anledning så borde man väl ha byggkvalité och alla andra aspekter i åtanke när man sätter betyget.

Hur kan ett headset som knakar när man rör på sig få titeln Utmärkt? Ett mysterium.
Man vet inte om det är ett headset eller en glassbytta man har på huvudet.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det där är inget märkvärdigt, vilka simpla lurar / in-ears som helst klarar det.

Allt handlar om inspelningen, i detta fallet bl.a. med två separata mikrofoner, då kan man "lura" våra sinnen rätt bra.

Jo, lite det jag menar, denne som skrev artikeln skrev negativt om ett par hörlurar, för denne inte kunde höra vart fienden var. Men var samma problem med dom med fejk sorround, hur går det ihop? Låter inte som opartisk artikel.

Är andra artikeln jag påpekar denna fadäs.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Lustigt att jämföra logitechs flaggskepp på 2000 kr med Astros för 1300..
För att göra det jämförligt kan man ju tänkas delge att det finns en Mixamp (!), en förstärkare som skalar upp ljudet på samma sätt om inte bättre än G930. För ungefär samma prislapp..
Och det är rätt stor skillnad om ni frågar de som testat astro hur komforten skiljer sig under användning; de är med stor sannolikhet det absolut bekvämaste headsetet, åtminstone bland dessa tre.
Brorsan har haft G930 och det är som ni säger plastigt, helt ok ljud, men gör tom ont på huvudet efter några timmars användning då dämpningen är aningen hård.
Jag har haft A40 sen slutet 2013 och de är grymma för spel tillsammans med mixampen - utan - antagligen inte speciella alls i ljudbild. Som de flesta headset orienterade mot spel så är basen överjävligt närvarande och man missar inte nån explosion inte. Men på samma sätt som man kan leka med EQ kurvan i logitechs medföljande mjukvara, kan mixampen balanseras mellan fyra lägen för att man ska kunna höra fotsteg, skott och lagets callouts bättre.
Lyssna på musik rekommenderar jag inte i något av headseten för de är inte gjorda för det. De är gjorda för att leverera tryck och attityd i ljudbilden. Och det gör de.
för övrigt kan man använda Astros headset till mobilen om man vill ha bättre ljud, till datorn, eller varför inte till konsolen.
Nu är vi antagligen så insnöade på PC master race här att jag bannas, men det kan vara kul att veta att astro var, och enligt många fortfarande är det överlägset bästa till ps4 och one.
Men det jag egentligen ville ha sagt är att jag tycker ni gjort en dålig jämförelse.
- Fan boy out

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Starkare ben i uppförsbacke
Har du inget bra att säga, säg inget

Permalänk
Medlem

Är inte g930 en modell som utgått?
Kostade 799:- på Dustin förra veckan.
https://www.dustinhome.se/product/5010824177/wireless-gaming-...

Helt sjukt att vissa sidor försöker sälja dem för 2000:-~, 799:- är fan för mycket för den skiten.

EDIT:
g930 har väl varning när batteriet håller på att ta slut? Brukar ju höra det jävla headsetet över teamspeak när det plingar o har sig.
Det är alltså negativt att ha öppna kåpor och positivt med flum som 7.1? smh

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fonus:

Min erfarenhet av G930:

  • Bra mic

  • Mycket bra "3d-ljud"

  • Det inbyggda batteriet blev kasst efter något år och blev sedan i praktiken icke trådlöst.

  • "Skinnet" var billig skit som började gå sönder efter ett par år.

Logitech säljer ett nytt batteri + mejsel för 95:- så då funkar den ett par år till.

Permalänk
Medlem

Ganska taskig artikel om G930 tycker jag. Mycket skrivet om det headsettet bland kommentarerna också ser jag.

Läs mer om du vill:
#1 "QUOTE" - Det hade dock varit trevligt med någon form av batteri-indikator på headsetet, alternativt ett varningsljud när batteriet är på väg att slockna."

=Du verkar inte ha spenderat dess 10h batteri tid med headsettet. Varningsljud finns. Ett simpelt ljud som inte stör din film eller spel upplevelse i hektiska situationer.

#2 "QUOTE" - Dessutom sitter de inte särskilt skönt på huvudet jämfört med konkurrenterna. Passformen är hård och när det blir varmt klibbar kuddarna fast.

=Passformen tycker jag är bra. Kan inte säga om den är bättre än andra headset.
Men om du har ett så varmt rum att headsetet börjar klibba på dig så bör du skaffa en AC i ditt rum.
Det klibbar inte på mig.

=Jag har andra mindre problem med detta headset som inte gör det perfekt så jag försvarar det inte på alla sätt. Men det är klart värt köpet. Speciellt om du köper det från eBay för 540 kr.

Permalänk
Medlem

Har använt mina Logitech g930 sedan 2011 och dom är fortfarande hela och fina. Köpte dom för 700pix då iqa maxi sålde dom på internet. Iqa maxi ja jag vet helt random. Men jag älskar dessa lurar och hoppas dom skapar en värdig uppföljare som logitech än inte gjort.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare så att HyperX Cloud-serien är ett rebranded Qpad. Står tom. Qpad på deras mikrofon.

Och de är båda rebrand från TakStar och kostar 350:-~ under det namnet =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare så att HyperX Cloud-serien är ett rebranded Qpad. Står tom. Qpad på deras mikrofon.

Nu blev jag nyfiken, vart då? Hittar det inte på mitt Cloud 2.
Är förövrigt rebrandade Takstar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Har med tankar att köpa Sennhaiser HD 650 :D.har just Sennhaiser HD 598 med modmic 4.0.Fattar inte att fler satsar på Modmic med vanliga hörlurar med ett ljudkort och dom som verkligen vill ha bra ljudkvalite ska har separat hörlursförstärkare :D.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Nu blev jag nyfiken, vart då? Hittar det inte på mitt Cloud 2.
Är förövrigt rebrandade Takstar

Tar du av "fluffet" från mikrofonen så står det Qpad på mikrofonen. Gjorde det iallafall på den tidigare revisionen av Cloud. Vad jag verkar hitta så lanserade "Takstar" sina headset efter Qpad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare så att HyperX Cloud-serien är ett rebranded Qpad. Står tom. Qpad på deras mikrofon.

Vilket är ett bra headset. Fick mitt Cloud (första) för 599kr. Utan tvekan det bästa headset jag har använt i den prisklassen och det mest bekväma också.

Permalänk

Har haft mina G930 i snart 3 år och är väldigt nöjd. Visst känns lite sådär att behöva köra logitechs egna programvara för att förbättra ljudbilden, men det gör mig inte så mycket då jag anser att med lite inställningar så är det värt att ha det igång i bakgrunden... Sen att de är trådlösa är också väldigt bekvämt, då man kan "traska runt" i lägenheten samtidigt som man lyssnar/pratar med vänner.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen varför klaga på att Gaming A40 inte hör vart motståndaren är? Har inte dom själv med ett annat par V 1300 från corsair och det är vad jag vet stereo inte fejk surround.

Inget problem att höra detta klipp nedanför och höra vad ljudet kommer ifrån. Så förstår inte varför du skriver negativt om dessa hörlurar (när det inte ens är rätt, finns som du även påtalar inget äkta surround).
https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Går inte riktigt att jämföra den videon med spel. Emulerad surround ger dig generellt en bättre omgivningsuppfattning, och därför så kan vissa gamer headset vara bättre än andra när det kommer till surround.

Här är en video som visar skillnaden mellan 2.0 och emulerad surround.

Detta är något som vissa headsets har inbyggd, där vissa ger bättre surround-effekt än andra. Vissa kanske tycker att det är viktigt, men jag personligen har aldrig brytt mig om det. För några år sedan så hade jag ett par Zalman-lurar som var riktig 5.1, och inte fan tyckte jag att det var nå märkvärdigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tar du av "fluffet" från mikrofonen så står det Qpad på mikrofonen. Gjorde det iallafall på den tidigare revisionen av Cloud. Vad jag verkar hitta så lanserade "Takstar" sina headset efter Qpad.

Takstar Hi 2050 är modellen som QH-85 är gjord efter, dock är det hörlurar och inte headset.
Kan dock förklara varför mikrofonen är värdelös och lätt går sönder.

Sen har väl Qpad inga fabriker och allt de gjort inom hårdvara har funnits på kinesiska marknaden före de tog det hit
Deras 1339 lurar var ju Beyerdynamic.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Går inte riktigt att jämföra den videon med spel. Emulerad surround ger dig generellt en bättre omgivningsuppfattning, och därför så kan vissa gamer headset vara bättre än andra när det kommer till surround.

Här är en video som visar skillnaden mellan 2.0 och emulerad surround.
https://www.youtube.com/watch?v=P1eyuSk8ZfM

Detta är något som vissa headsets har inbyggd, där vissa ger bättre surround-effekt än andra. Vissa kanske tycker att det är viktigt, men jag personligen har aldrig brytt mig om det. För några år sedan så hade jag ett par Zalman-lurar som var riktig 5.1, och inte fan tyckte jag att det var nå märkvärdigt.

Har även använt mitt på Mumble i BF 3 och även spelat med dessa och hör hyfsat tydligt vart saker kommer (men inte jämfört mot fejk surround).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tar du av "fluffet" från mikrofonen så står det Qpad på mikrofonen. Gjorde det iallafall på den tidigare revisionen av Cloud. Vad jag verkar hitta så lanserade "Takstar" sina headset efter Qpad.

Finns icket på Cloud 2. Men inte så förvånad, Cloud 1 är identiska till QH-90.

Takstar har tidigare bara varit OEM tillverkare, men säljer numera även under sitt egna märke

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Vilket är ett bra headset. Fick mitt Cloud (första) för 599kr. Utan tvekan det bästa headset jag har använt i den prisklassen och det mest bekväma också.

Självfallet. Hade själv ett Qpad QH-85. Bästa ljudet och komforten jag haft av ett headset i den prisklassen. Synd att ljudet slutade funka i det. Mikrofonen fungerar fortfarande men inte ljudet i kopparna. :S

Skrivet av KKay:

Finns icket på Cloud 2. Men inte så förvånad, Cloud 1 är identiska till QH-90.

Takstar har tidigare bara varit OEM tillverkare, men säljer numera även under sitt egna märke

Kan vara så. Borde då vara motsvarigheten till FSP eller Seasonic på PSU marknaden.

Skrivet av KKay:

Finns icket på Cloud 2. Men inte så förvånad, Cloud 1 är identiska till QH-90.

Takstar har tidigare bara varit OEM tillverkare, men säljer numera även under sitt egna märke

Medan Cloud 2 verkar vara nästan identisk med Cloud 1. Samma mikrofon.. Däremot har de väl vänt sig direkt till Qpads OEM istället för att rebranda redan existerande Qpad produkter och därav avsaknad av namnet på mikrofonen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju att qh-90 fick utmärkt produkt i just sweclockers test för något år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Självfallet. Hade själv ett Qpad QH-85. Bästa ljudet och komforten jag haft av ett headset i den prisklassen. Synd att ljudet slutade funka i det. Mikrofonen fungerar fortfarande men inte ljudet i kopparna. :S

Kan vara så. Borde då vara motsvarigheten till FSP eller Seasonic på PSU marknaden.

Låter som att dom blivit glapp, har du öppnat upp dom och kollat?

Precis. Takstar Pro-80 är ganska billiga på Ebay, dock är det hörlurar och inte headset.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Låter som att dom blivit glapp, har du öppnat upp dom och kollat?

Precis. Takstar Pro-80 är ganska billiga på Ebay, dock är det hörlurar och inte headset.

Faktiskt inte. Använder dem som en portabel mikrofon just nu. Glapp tror jag de inte är eftersom då brukar det fungera att vrida sladden i så fall.

Pro-80 verkar komma med läderkuddar medan jag själv föredrar tyg framför läder. Dessutom har de ingen mikrofon.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det intressanta är ju att qh-90 fick utmärkt produkt i just sweclockers test för något år sen.

Ja, det var ju lite lustigt

Skrivet av Tumnus:

Faktiskt inte. Använder dem som en portabel mikrofon just nu. Glapp tror jag de inte är eftersom då brukar det fungera att vrida sladden i så fall.

Pro-80 verkar komma med läderkuddar medan jag själv föredrar tyg framför läder. Dessutom har de ingen mikrofon.

Okej! Kan ju vara värt att kika iaf, är väl en lödning som släppt skulle jag tro.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Ja, det var ju lite lustigt

Okej! Kan ju vara värt att kika iaf, är väl en lödning som släppt skulle jag tro.

Kan vara det.. Får kolla.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det intressanta är ju att qh-90 fick utmärkt produkt i just sweclockers test för något år sen.

Och Logitech g35 fick dåligt ljud som nackdel, inte ens bra produkt.
Bort med kabel och tydligen gick produkten från ingen utmärkelse till utmärkt produkt.

Jag tar då en hel saltgruva till de här recensionerna.

Tur man hittade Sennheiser redan som liten pojk

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har även använt mitt på Mumble i BF 3 och även spelat med dessa och hör hyfsat tydligt vart saker kommer (men inte jämfört mot fejk surround).

Hjärnan har en fantastisk förmåga att kompensera för det den inte förstår. Det är omöjligt att veta om ljudet kommer framför eller bakom dig med bara två membran i dina hörlurar. Dock kan den utifrån din situation, vad du ser osv, chansa vart ljudet kommer ifrån. Och jag skulle tippa på att den gräver i ditt undermedvetna. Liknande situationer du varit med om tidigare m.m.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Krävs fan att man är sällsynt okunnig eller rent av ansvarslös om man slänger bort pengar på ett headset som datorentusiast.
Bra ljud är inget mysterium

Permalänk

vet inte riktigt om swec trollar när de genomför ett test med trådlöst mot ikke, g930 måste ju omvandla ljudet i headsetet och därav kan inte använda ljudkort för att få bättre ljud utan allt ligger i programvaran?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hjärnan har en fantastisk förmåga att kompensera för det den inte förstår. Det är omöjligt att veta om ljudet kommer framför eller bakom dig med bara två membran i dina hörlurar. Dock kan den utifrån din situation, vad du ser osv, chansa vart ljudet kommer ifrån. Och jag skulle tippa på att den gräver i ditt undermedvetna. Liknande situationer du varit med om tidigare m.m.

Två membran är allt du behöver. Hjärnan uppfattar små skillnader i tiden det tar för ljudet att nå höger respektive vänster öra för att avgöra position. Detsamma gäller vare sig man har hörlurar på sig eller inte.

Här är ett rätt roligt klipp att lyssna på

Visa signatur

#framtiden