Astro Gaming A40, Kingston HyperX Cloud II och Logitech G930

Permalänk
Melding Plague

Astro Gaming A40, Kingston HyperX Cloud II och Logitech G930

Gaming är en materialsport och till den obligatoriska utrustningen hör ett duktigt headset. Nu är det dags att testa tre populära modeller från Astro Gaming, Kingston och Logitech.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och själv sitter jag här med Sennheiser HD650s + Antlion modmic V4. Man behöver inte köpa ett headset för att ha en bra/bekväm mic :).

Permalänk
Medlem

Haft både G35, G930 och G430.
Väldigt hög byggkvalitet i G35 och G930, ljudkavaliten lämnar dock lite att önska för prisnivån.
Dock är det exakt samma element i G430 fast lite billigare tyg/skum och plasten känns inte lika högkvalitativ, man tappar snabbknapparna (som jag aldrig använde) Jämfört med G35 och Trådlöst mot G930, men i övrigt är det samma hörlurar alla 3.

Sedan jag gått upp en prisklass till musikgrejjer och inte gamingrejjer lär jag dock inte gå tillbaka till Logitech igen.

Permalänk
Medlem

Har rockat mitt G930 i flera år nu och den håller fortfarande bra kvalité. Många klagar på att den lätt går sönder men allt handlar ju om hur man hanterar sina prylar. När det kommer till ljudet så är det verkligen inte i toppen av vad som säkert finns men jag är nöjd med så väl vanligt stereoläge som dess "fejksurround". Det största skälet till varför jag valde just G930 var att dator och skärm står på två olika ställen så ville slippa dra en extrakabel.

Något som dock är lite störande är att de i stort sett aldrig går ner i pris. Köpte som sagt mina för flera år sedan och betalade runt 1300:- då, vilket om man kollar prisjakt, är nästan 300:- mindre än idag.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Skulle själv aldrig säga att en produkt är utmärkt om den är så plastig som G930 är med tanke på priset.

Skrivet av MiLeS:

Har rockat mitt G930 i flera år nu och den håller fortfarande bra kvalité. Många klagar på att den lätt går sönder men allt handlar ju om hur man hanterar sina prylar. När det kommer till ljudet så är det verkligen inte i toppen av vad som säkert finns men jag är nöjd med så väl vanligt stereoläge som dess "fejksurround". Det största skälet till varför jag valde just G930 var att dator och skärm står på två olika ställen så ville slippa dra en extrakabel.

Något som dock är lite störande är att de i stort sett aldrig går ner i pris. Köpte som sagt mina för flera år sedan och betalade runt 1300:- då, vilket om man kollar prisjakt, är nästan 300:- mindre än idag.

Inte händelsevis. Det beror även på hur tjocka kablar är och framförallt kopparkablarna. Har mer än en gång fått obalanserat ljud för att sedan tappa ljudet helt i en kopp. Då har man slaktat kabeln och insett att skiten är så tunn att den går sönder av att man rör huvudet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Och själv sitter jag här med Sennheiser HD650s + Antlion modmic V4. Man behöver inte köpa ett headset för att ha en bra/bekväm mic :).

Jag föredrar att köra med separat headset och mikrofon. Dels kan jag välja mellan fler hörlurar, och det finns riktigt bra mikrofoner till rimligt pris. En annan fördel är att om en sak går sönder så behöver man inte byta ut allt. Jag kör med Audio Technica ATH-M50 och Behringer C-1. Går sammanlagt att få tag på för runt 1500kr. Och har man inget interface med XLR-kontakt (vilket jag antar att få lär ha) så finns samma mic med USB-kontakt istället. Blir så klart inte lika bra som med XLR, men betydligt bättre än skitmikrofonerna som sitter på gamer headsets. Sen finns det ju också bra och billiga mikrofoner med vanlig 3.5mm kontakt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

har haft mina G930 i snart två år, skönaste lurarna jag haft, tycker att dessa är svalare än många andra jag haft och har inte "mosa öronen syndromet"

sen kan tilläggas att det finns indikationer när batteriet håller på att ta slut både via mjukvaran och ljudsignal i lurarna kan vara att de funktionerna kommer med mjukvaran och därför detta inte har fungerat under erat testet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Jag föredrar att köra med separat headset och mikrofon. Dels kan jag välja mellan fler hörlurar, och det finns riktigt bra mikrofoner till rimligt pris. En annan fördel är att om en sak går sönder så behöver man inte byta ut allt. Jag kör med Audio Technica ATH-M50 och Behringer C-1. Går sammanlagt att få tag på för runt 1500kr. Och har man inget interface med XLR-kontakt (vilket jag antar att få lär ha) så finns samma mic med USB-kontakt istället. Blir så klart inte lika bra som med XLR, men betydligt bättre än skitmikrofonerna som sitter på gamer headsets. Sen finns det ju också bra och billiga mikrofoner med vanlig 3.5mm kontakt.

Qpad QH-85s mic är riktigt bra (till priset) men annars håller jag med dig. De brukar sällan hålla någorlunda kvalite ens.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skäggig legend

Är det bara jag som är emot hela USB historian? Dedikerat ljudkort eller förstärkare är så mycket bättre utan alla olika digitala förbättringar. Analogt ftw.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Mina G930 höll tills Usbkontakten följde med sladden...
Köpte G430 och slängde över plädret och fick ett par Fake G35or.

Köper man ett par musiklurar för 1500+ så undrar man dock vad man betalar för när man köper gamingbrandad dynga för samma slant...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Mina G930 höll tills Usbkontakten följde med sladden...
Köpte G430 och slängde över plädret och fick ett par Fake G35or.

Köper man ett par musiklurar för 1500+ så undrar man dock vad man betalar för när man köper gamingbrandad dynga för samma slant...

Men det är ju "gaming". Ungefär som om man skulle köpa märkeskläder.. Skiten håller sämre än mycket du hittar på typ Dressman men du betalar typ 3-5x mer för märkeskläder. Det är helt enkelt märket du betalar för.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Trevligt test.

Headset har hängt med mig genom åren nu. Det blir att i framtiden skaffa sig en riktig påkostad hörlur samt med bords mikrofon.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Master of Overkill

DT770 +modmic eller Samson meteor alla dagar i veckan annars trådlöst Sennhesier RS serien och samson meteor

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

själv kör man med Qpads motsvarighet till Kingston HyperX Cloud II, Qpad QH-90 tillsammands med en steelseries USB ljudkort, funkar fint fint.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zedarion:

själv kör man med Qpads motsvarighet till Kingston HyperX Cloud II, Qpad QH-90 tillsammands med en steelseries USB ljudkort, funkar fint fint.

Snarare så att HyperX Cloud-serien är ett rebranded Qpad. Står tom. Qpad på deras mikrofon.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kör med Sennheiser HD555 + Modmic. (Plus AMP/DAC)

Jag har länge haft känslan här på forat att många inte vet vad modmic är..

Så här kommer en länk om modmic

(och det går att komma billigt undan, köp ett par bra HiFi lurar på marknaden, sen en modmic, och du sitter säkert och är nöjd)

Och jag har gått igenom rätt många "Gaming" headset och aldrig känt mig riktigt jättenöjd.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kör gamla Creative Aurvana Live! och en clip on Sennheiser mic äldre än gud och är hur nöjd som helst
Kör högtalare med micen också och tar aldrig upp något, alltid fått höra att jag hörs bra utan brus osv så ser ingen mening att byta.

Lurarna är sjukt bra för sitt pris i mitt tycke, och fått bra av andra me iaf
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214635

Permalänk
Medlem

Oväntat resultat måste jag säga. Jag äger både G930 och Cloud 2, enligt mig är Cloud 2 en solklar vinnare.
Mitt G930 ligger på hyllan tillsammans med Siberia V2...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Modmic är nice, förutsatt att man har rätt Ljudkort.
Inbyggda Realtek verkar inte lira nå lirare (låg volym), hjälper inte om jag kör med "rätt" drivisar heller "supremeFX-nånting".
Usbljudkortet till G430 funkade hyfsat men fortfarande lite låg upptagnings volym...

Är lite lätt besviken på min 400:- Mic om jag ska vara ärlig. Inte fått den att fungera riktigt bra någon gång.
Då det är låg upptagningsvolym måste jag boosta micken och då blir det bara brusigt istället.

Permalänk
Medlem

Jag kör Audio technica A50 + en modmic ...Torde vara bland det bästa ljud man kan få tag på i denna prisklass.

Permalänk
Medlem

Logitech G930 Är mycket bra ljud.
allt får en toppen betyg av mig

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Jag är tydligen ensam om att tycka G930 har en grym bas, man kan ju som sagt höja den i mjukvaran. Lite dumt att skippa mjukvaran helt när det gäller Logitech.

Permalänk
Medlem

Föredrar själv lurar med ren ljudbild utan "mjukvara" som behöver modifiera ljudbilden för att kompensera för dåliga membran. Sennheiser är ett bra val just för detta. Men inget för de som vill snåla. Har ett par HD598 som jag kör när jag inte behöver mic samt till handhållna spelkonsoler. Behöver jag mic har jag ett par PC360. Mycket hög kvalitet.

Kör även med dedikerat ljudkort i datorn. Asus Xonar Essence STX II.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Jag har ägt ett Qpad QH90 i ett bra tag nu och känner verkligen inte igen beskrivningen av ljudet från Kingston lurarna. Det ska ju tydligen vara samma skrot o korn? Tycker det är precis lagom tryck i basen om man vill ha en balanserad ljudbild. Gick från ett par Siberia lurar och dem blev jag bara trött i öronen av allt basfladder.

Väldigt detaljerat och rymligt ljud gör dem utmärkta till musiklyssnande enligt mig, och ljudisoleringen är ju grym?? Bra komfort på hjässan men blir dock varmt pga fejklädret och för att de är stängda, annars inget att anmärka på.

Fick mina för 600 kr dock så 900 låter i saftigaste laget, då är det inte långt upp till bättre saker.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jag har ägt ett Qpad QH90 i ett bra tag nu och känner verkligen inte igen beskrivningen av ljudet från Kingston lurarna. Det ska ju tydligen vara samma skrot o korn? Tycker det är precis lagom tryck i basen om man vill ha en balanserad ljudbild. Gick från ett par Siberia lurar och dem blev jag bara trött i öronen av allt basfladder.

Väldigt detaljerat och rymligt ljud gör dem utmärkta till musiklyssnande enligt mig, och ljudisoleringen är ju grym?? Bra komfort på hjässan men blir dock varmt pga fejklädret och för att de är stängda, annars inget att anmärka på.

Fick mina för 600 kr dock så 900 låter i saftigaste laget, då är det inte långt upp till bättre saker.

Cloud är som du säger samma "skrot". Tycker också de är väldigt balanserade, och de är helt klart mer välljudande och i allmänhet bättre byggda än G930. Väldigt underligt test.

Är testet riktat åt Gamer_P12 kanske?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av G930:

  • Bra mic

  • Mycket bra "3d-ljud"

  • Det inbyggda batteriet blev kasst efter något år och blev sedan i praktiken icke trådlöst.

  • "Skinnet" var billig skit som började gå sönder efter ett par år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Cloud är som du säger samma "skrot". Tycker också de är väldigt balanserade, och de är helt klart mer välljudande och i allmänhet bättre byggda än G930. Väldigt underligt test.

Är testet riktat åt Gamer_P12 kanske?

Undrar det jag själva ja... Man ger en produkt som G930 ett minus som "plastigt" och ger det ändå "Utmärkt produkt". Ett headset som kostar närmare 2000:- än 1000:- borde inte få "utmärkt produkt" om det känns plastigt. Speciellt inte när en Qpad rebrand för halva summan får sämre betyg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Cloud är som du säger samma "skrot". Tycker också de är väldigt balanserade, och de är helt klart mer välljudande och i allmänhet bättre byggda än G930. Väldigt underligt test.

Är testet riktat åt Gamer_P12 kanske?

Nu skriver ju faktiskt Elina att ljud är högst subjektivt, vilket är mycket viktigt att poängtera och att man som läsare förstår innebörden.

Gillar man klassisk musik så vill man antagligen inte ha ett par hörlurar som är bäst på hårdrock.
Ska man få "allt i ett" så blir det en dyr lur, som antagligen inte lämpar sig på Sweclockers.

Tycker testet var intressant och ska väl endast ses som en liten del i en vägledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Undrar det jag själva ja... Man ger en produkt som G930 ett minus som "plastigt" och ger det ändå "Utmärkt produkt". Ett headset som kostar närmare 2000:- än 1000:- borde inte få "utmärkt produkt" om det känns plastigt. Speciellt inte när en Qpad rebrand för halva summan får sämre betyg.

Nu var det ju inte material eller design, som var prio. Utan ljudkvalitén, i hennes subjektiva åsikt, återigen.

Permalänk

Undrar vart Asus serien står sig. Med Asus 7.1 pro etc