Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Postförskott mellan två privatpersoner?

Permalänk
Medlem

Postförskott mellan två privatpersoner?

Posten(eller "PostNord" som de kallas numera) har som bekant lagt ned postförskott mellan privatpersoner; nu måste du ha bankgiro eller plusgiro-konto för att kunna skicka postförskott och det kräver i sin tur antingen enskild firma eller aktiebolag.

Finns det några alternativ för privatpersoner? Privata företag? Ringde Schenker och DHL men de sa att de inte erbjöd något liknande.

Någon som har en idé/har koll?

Permalänk
Hedersmedlem

Lagt ner postförskott? Jag kikade precis på Postnords "Skicka Direkt"-tjänst för jag är i processen att skicka ett paket själv. Där knappade jag in paketets dimensioner och vikt och sen hade jag alternativet att välja postförskott där.

Ett annat alternativ som jag och min köpare har pratat om är Blocketpaket: https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm I stort sett samma sak fast med Schenker i stället för Postnord.

Permalänk
Medlem

Bussgods tror jag erbjuder postförskotts liknande betalning för privatpersoner.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på Blocketpaket:
https://www.blocket.se/blocketpaketet/boka.htm

Har dock aldrig använt det så kan inte svara på om det är något att ha.

Permalänk
Avstängd

Väldigt säker på att schenkers blocketpaket är både billigast och smidigast. Det ger ju inga säkerhet i att välja det (går ju ändå att skicka en sten i paketet, det är ju även svårt att motbevisa eller för den delen bevisa att man bara mottagit en sten) - men om personen i fråga vill betala med kontanter istället för att skicka över pengarna via swish så visst funkar det ok för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Jo blocketpaketet är vettigt men det kräver väl också en blocketannons?
Jag tänkte på något mer självständigt, som är oberoende av plattformen och bara kräver avsändare/mottagare och en liten summa pengar för frakt och inget mer.

Skrivet av Andreaz1:

Lagt ner postförskott? Jag kikade precis på Postnords "Skicka Direkt"-tjänst för jag är i processen att skicka ett paket själv. Där knappade jag in paketets dimensioner och vikt och sen hade jag alternativet att välja postförskott där.

Ja och om du trycker dig vidare så ser du att man behöver ett plusgiro eller ett bankgirokontonummer. Alltså förändrar det inget.

Permalänk
Medlem

Tidigare kunde man ha PlusGiro-konto privat, men detta håller Nordea på att avveckla. Efterfrågan på det torde ha decimerats minst sagt kraftigt numera vad gäller privatmarknaden. Att de sedan påstår att att ett personkonto är ett fullgott alternativ eftersom man kan utföra betalningar från det, kan man ju ifrågasätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jo blocketpaketet är vettigt men det kräver väl också en blocketannons?
Jag tänkte på något mer självständigt, som är oberoende av plattformen och bara kräver avsändare/mottagare och en liten summa pengar för frakt och inget mer.

Ja och om du trycker dig vidare så ser du att man behöver ett plusgiro eller ett bankgirokontonummer. Alltså förändrar det inget.

jag använder alltid blocketpaketet när jag skickar dyrare eller köper dyrare och de krävs absolut ingen blocket annons för att använda det

allt du behöver är att ha ett vanligt personkonto där schenker kan sätta in pengarna efter att köparen hämtat ut prylen helt enkelt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag bumpar denna gamla tråden, hittade den genom en googling. Jag vill skicka ett paket med postförskott mellan mig och en annan privatperson. Men det verkar inte finnas en tjänst för detta? Postnord erbjuder enbart för Bankigro/Plusgirokonton. Samt att Blockettjänsten är inaktiv då dem håller på att förbättra den. Någon som har något tips?

Permalänk

@CooingPendulum:
Det är verkligen under all kritik. Varken Schenker eller PostNord erbjuder postförskott till privatpersoner längre. Och Blockets blocketpaket fungerar inte i dagsläget. Hur faan kan man låta detta ske i dessa bedrägeritider!

***

Redigering. Blocket erbjuder blocketpaketet just nu endast under vissa kategorier av varor, givet att priset inte överstiger 9 499 kr. Min försäljning betingade ett högre pris än detta och det var därför jag inte kunde nyttja tjänsten. Fick ändra priset i annonsen, sen gick det.

Ny info
Permalänk
Medlem

Drar upp en gammal tråd. Om man skall skicka paket via postnord. Hur får man mottagaren betala frakten? Den senaste gången jag sålde betalade jag frakten..

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Drar upp en gammal tråd. Om man skall skicka paket via postnord. Hur får man mottagaren betala frakten? Den senaste gången jag sålde betalade jag frakten..

Kolla vad frakten kostnad (vikt- och storleksberoende) och så får de swisha det med resten av summan. Dumt att göra det svårare än vad det är.