Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

BRZ/GT86 är ju hiskeligt dyra. Och slöa. Kika lite på en beggad S2000, billigare, roligare och snabbare. Mazda MX-5 NC faller nog i ungefär samma kategori av körglädje, ungefär lika långsamma (standard) och även de mycket billigare.

var går gränsen hiskeligt dyr?

tycker 270-300k:- för en helt ny sportbil inte är så farligt

sedan 200hk på 1190kg/1250kg är inte slött eller räknar du bara antalet Hk för att bedöma o en bil är slö?

och självklart är beg. bilar billigare än nya

så allt som är standard är långsamt ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av Meantek:

BRZ/GT86 är ju hiskeligt dyra. Och slöa. Kika lite på en beggad S2000, billigare, roligare och snabbare. Mazda MX-5 NC faller nog i ungefär samma kategori av körglädje, ungefär lika långsamma (standard) och även de mycket billigare.

Hiskeligt slöa är la ändå att ta i skiljer 0,6 sek mellan en GT86 och en S2000 0 till 100 Sen går fan min diesel snabbare 0 till 100 Men klar tycker alla de där "små" sportbilarna är prisvärda!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Avstängd

sommarbilen Camaro -12

Och en Citroen c4 -12 och en citroen c5 -07

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Hiskeligt slöa är la ändå att ta i skiljer 0,6 sek mellan en GT86 och en S2000 0 till 100 Sen går fan min diesel snabbare 0 till 100 Men klar tycker alla de där "små" sportbilarna är prisvärda!

Tycker inte man ska stirra sig blin på 0-100, det är inget jag ser som en kvalitetsstämpel för att bilen är si eller så.
Ut på bana eller kurvigare väg, där får en bil bekänna färg.
Bilar som Mx5, GT86, S2000 visar verkligen vad dom är byggda för på bana

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smygolf:

Tycker inte man ska stirra sig blin på 0-100, det är inget jag ser som en kvalitetsstämpel för att bilen är si eller så.

Måste hålla med. Kolla nya Cupra, inte så vidare vass 0-100 men runt ringen knatar den på fint.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Nu svarade jag på hans inlägg och har inte en aning vad han menar med "slö" (måste ju referera till något) men en bil som är rapp i start är även rapp efter tex en kurva så det kan jag absolut inte se som något negativt, sen är det mycket annat som spelar in absolut!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Man får köra vad plånboken tillåter

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Då lägger jag upp en på vår nya också.
Inget fint vrålåk som tidigare, men jag vill också vara med :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Nu svarade jag på hans inlägg och har inte en aning vad han menar med "slö" (måste ju referera till något) men en bil som är rapp i start är även rapp efter tex en kurva så det kan jag absolut inte se som något negativt, sen är det mycket annat som spelar in absolut!

Det var egentligen inte menat som ett direkt svar till dig

Visa signatur

Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Köper man en BRZ så vet man om att det inte är ett prestandamonster.. det är verkligen inte det jag är ute efter heller, jag vill ha en bil som är hyfsat ekonomisk, rolig att köra och även rätt rapp, seg i jämförelse med en bil som har 350-400hk fine, men allmänt seg nej. Nu är jag inte van med bilar över 250hk heller så.. men jag är väldigt nöjd och inte speciellt dyr heller.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Vågar väl knappast posta denna.. Är iaf en Kia Ceéd -14 på starka 110 dieselhästar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Santrik:

Ja, de är faktiskt sant. Jag har aldrig gett mig in i något motorbyte eller turbobygge så det blir en första gång för mig oavsett vad jag gör, men det bör ju inte vara så svårt med så mycket lättillgänglig information online som på typ R3vlimited, PPF och E30-ligan på facebook.

Allra helst vill man ju bygga på en flucker sugis M20, men det är så förbannat dyrt!

Vi får helt enkelt se vad som händer, men innan någonting görs med motorn så ska fram- och bakvagn bytas

Sugis är bra fränt, men turbo är roligt det med... Börja med något enklare, samla delar och köp ett MS eller ev. Fekzen turbochip. Sen IC, spridare, tryckrör, liten turbo, snikgrenrör (kolla upp svanhals Google) osv.

Lycka till med byggandet iallafall!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av erieri02:

var går gränsen hiskeligt dyr?

tycker 270-300k:- för en helt ny sportbil inte är så farligt

sedan 200hk på 1190kg/1250kg är inte slött eller räknar du bara antalet Hk för att bedöma o en bil är slö?

och självklart är beg. bilar billigare än nya

så allt som är standard är långsamt ?

270k för en BRZ/GT86? Snarare 350-400k när du lastat i allt du behöver. 200 hästar på 1250kg är inte speciellt mycket, men mest slö blir den av att man smäller på smala däck utan grepp och sunkiga bromsar. Möjligen roligt i sidled om man gillar att det släpper i varje cirkulationsplats, men jag har inte mycket till övers till att köra rakt fram.

Jag förstår mig verkligen inte på hypen runt BRZ och GT86, än mindre efter en provtur. Men det är jag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

270k för en BRZ/GT86? Snarare 350-400k när du lastat i allt du behöver. 200 hästar på 1250kg är inte speciellt mycket, men mest slö blir den av att man smäller på smala däck utan grepp och sunkiga bromsar. Möjligen roligt i sidled om man gillar att det släpper i varje cirkulationsplats, men jag har inte mycket till övers till att köra rakt fram.

Jag förstår mig verkligen inte på hypen runt BRZ och GT86, än mindre efter en provtur. Men det är jag.

du verka inte läst på om priset ? info nedan efter 10 sec med google om subaru och sist jag räknade på en gt86 hamnade jag på 338 000 med ALL extrautrustning jag ville ha och den listan var inte liten...

Version Pris fr. Växellåda
BRZ 259 900 kr 6MT
BRZ 274 900 kr 6AT

och lastat in allt du behöver ? man behöver inget mer än det som är standard men allt extra är för att göra den personlig/förbättra den efter var och ens egna tycke

men du tyckte 240hk på ca 1200kg som s200 har var mycket bättre? allt handlar inte om hästar eller gillar du s200,an för den är med i fast and furious?

sedan efter en motoroptimering hamnar dom på samma antalet hk/kg men vet ej vridmoment

och val av däck går under extra utrustning och där är det DITT val vilken storlek man vill ha ingen tvingar dig att köra med smala däck men provkör man en bil så är inte valet så stort (kan man få fråga vilken firma du var och provkörde på?) om du påstår att dom smäller på så smala däck att du åker sidled i varje cirkulationsplats? eller försöker du ta en liten cirkulationsplats i 90?

om det släpper i varje cirkulationsplats får man ifrågasätta hur du kör? och sunkiga bromsar?
hade inga problem med bilen jag provkörde (var gt86) men är i princip samma bil

och ja smaken är som baken delad och olika och det går aldrig att komma ifrån

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Föredetting
Skrivet av erieri02:

du verka inte läst på om priset ? info nedan efter 10 sec med google om subaru och sist jag räknade på en gt86 hamnade jag på 338 000 med ALL extrautrustning jag ville ha och den listan var inte liten...

Version Pris fr. Växellåda
BRZ 259 900 kr 6MT
BRZ 274 900 kr 6AT

och lastat in allt du behöver ? man behöver inget mer än det som är standard men allt extra är för att göra den personlig/förbättra den efter var och ens egna tycke

men du tyckte 240hk på ca 1200kg som s200 har var mycket bättre? allt handlar inte om hästar eller gillar du s200,an för den är med i fast and furious?

sedan efter en motoroptimering hamnar dom på samma antalet hk/kg men vet ej vridmoment

och val av däck går under extra utrustning och där är det DITT val vilken storlek man vill ha ingen tvingar dig att köra med smala däck men provkör man en bil så är inte valet så stort (kan man få fråga vilken firma du var och provkörde på?) om du påstår att dom smäller på så smala däck att du åker sidled i varje cirkulationsplats? eller försöker du ta en liten cirkulationsplats i 90?

om det släpper i varje cirkulationsplats får man ifrågasätta hur du kör? och sunkiga bromsar?
hade inga problem med bilen jag provkörde (var gt86) men är i princip samma bil

och ja smaken är som baken delad och olika och det går aldrig att komma ifrån

Senast jag kollade var listpriset 309k eller något, runt lansering. 270k är klart mer realistiskt, men fortfarande inte prisvärt i min bok. GT86 och BRZ är inte gjorda för att snabba, de är gjorda för att vara roliga. Det roligaste jag fann var inredningen, den såg ut att vara gjord för att kunna spolas rent efter att folk spytt över den när de sett hur hemskt ful den är.

Om du hittar någon som mappar om en sugmotor och hittar 40 hästar till blir jag imponerad. Föreslog S2000 som ett alternativ främst på grund av motorn, det är helt enkelt lite roligare med vanlig radfyra som varvar till 9000 RPM än en boxer. Fast det är återigen personliga preferenser. Man slipper baksäte, och den ser inte ut att komma från närmaste Bilsportträff från fabrik (det fixar ju de flesta japsentusiaster på egen hand iofs). Bort med cabben, på med schysst hardtop så är den i mitt tycke mycket råare än BRZ/GT86.

Körde på Europeiska Motor i Kungens Kurva (cirkulationsplatsernas paradis). Poängen för min del, med en sportbil, är att det ska gå att köra fort, något jag upplevde att GT86:an inte var i närheten av att vara.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Senast jag kollade var listpriset 309k eller något, runt lansering. 270k är klart mer realistiskt, men fortfarande inte prisvärt i min bok. GT86 och BRZ är inte gjorda för att snabba, de är gjorda för att vara roliga. Det roligaste jag fann var inredningen, den såg ut att vara gjord för att kunna spolas rent efter att folk spytt över den när de sett hur hemskt ful den är.

Om du hittar någon som mappar om en sugmotor och hittar 40 hästar till blir jag imponerad. Föreslog S2000 som ett alternativ främst på grund av motorn, det är helt enkelt lite roligare med vanlig radfyra som varvar till 9000 RPM än en boxer. Fast det är återigen personliga preferenser. Man slipper baksäte, och den ser inte ut att komma från närmaste Bilsportträff från fabrik (det fixar ju de flesta japsentusiaster på egen hand iofs). Bort med cabben, på med schysst hardtop så är den i mitt tycke mycket råare än BRZ/GT86.

Körde på Europeiska Motor i Kungens Kurva (cirkulationsplatsernas paradis). Poängen för min del, med en sportbil, är att det ska gå att köra fort, något jag upplevde att GT86:an inte var i närheten av att vara.

Effekten av vilka sulor som sitter på ska man inte glömma bort
Med miljödäck kan man drifta i 30km/h

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

Uppriktigt sagt förvånad att ingen (hittills) har postat bilder på sin Tesla, speciellt med tanke på hur vilket forum man är på

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ang priset så är nypriset inte helt fel. Med tanke på marknaden och rivalernas prisbild. ~250k är inte så galet i min värld.
Dock skulle jag inte köpa en fabriksny bil. Men man hittar idag en lätt begagnad för 200k.

Nu vet jag inte vad du körde för ex. Eller vad du kör till vardags och jämför med. Men jag kan rekommendera en rejäl provkörning ist. Köra runt några rondeller eller i stan gör ju ingen bil rättvis.
Jag har bara kört bilen på bana och några svängar på landsväg. Men bilen är varken slö eller har sunkiga bromsar.
Vill man ändra karaktär på bilen räcker det med att byta till bättre lämpade däck.

Vi alla gillar ju olika bilar och karaktärer. Men GT86/BRZ ÄR en rolig bil med underbar känsla.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Sommarbilen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ASUSG15:

Äger en E46 328 M-Tech1 som jag snart haft i två år men nu börjar det bli dags för en E36M3 eller Z3!
http://www1.garaget.org/archive/196/195823/335981/335981-3442474.jpg
Bilen har fått ett M54 insug, Remus avgas, B&M shortshift replika, Alpina 18" och massa annat, riktigt rolig bil faktiskt!

Ledsen för mobilkortet!

M50B25IV med ARP och Cooperring håller jävligt långt!

Det blev en Z3 Coupe ändå! XYZ coilovers, HR-krängningshämmare, diverse bussningar i delrin/powerflex. M52B28 (stålfodrad!), Eisenmann Race osv...

Ska på med M50B25 insug och sen bara putsa! Har massa dumma idéer också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon124265:

http://i.imgur.com/9dtGqjg.jpg
Det blev en Z3 Coupe ändå! XYZ coilovers, HR-krängningshämmare, diverse bussningar i delrin/powerflex. M52B28 (stålfodrad!), Eisenmann Race osv...

Ska på med M50B25 insug och sen bara putsa! Har massa dumma idéer också

Tycker Z3 e häftiga.

Även Z4M med e46 motorn

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Tycker Z3 e häftiga.

Även Z4M med e46 motorn

Edit från början för jag är trött och dum i huvudet: Z3 har ju också E46-spis (M54), från 99. Z3M har ju E46M3-spis (S54).
En Z3M Coupe är helt klart en drömbil.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Vågar väl knappast posta denna.. Är iaf en Kia Ceéd -14 på starka 110 dieselhästar.

http://i61.tinypic.com/1z4eb9s.jpg

grillen är som jagga
och ford har som aston martin

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddan:

Edit från början för jag är trött och dum i huvudet: Z3 har ju också E46-spis (M54), från 99. Z3M har ju E46M3-spis (S54).

Ah, att Z3 har "gamla" E46 motorn fränt.

Jag var nära att köpa mig en helt mint condition sepang bronze Z4M
förra året, men fegade ur ångrar mig lite hehe

Visa signatur

-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddan:

Är bra sugen på o åka över till Tyskland o hämta en S52/S54 eller bygga kompressor! Men måste finnas någon tysk motsvarighet till typ PPF, Blocket osv, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Diggar den, hade aldrig någonsin kunnat föreställa mig att subaru gjorde fina bilar

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Diggar den, hade aldrig någonsin kunnat föreställa mig att subaru gjorde fina bilar

Svårt att avgöra, när fotografen missat halva bilen på alla bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Svårt att avgöra, när fotografen missat halva bilen på alla bilder

Vill inte visa nummerplåten?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

@nackskägg: Touché

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl