Microsoft kan lägga ned Windows Phone till förmån för Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Hur fungerar bakåtkompatibiliteten på Microsofts mobilOS.
Om WP8.x har begränsat programutbud, hur är det då med Win7.5 och 7.8 WP-mobiler. Har de samma programutbud som senaste WP-version?
Kommer uppdateringar av appar/program för WP7, 7.5 och 7.8 som för WP8.x?
Kanske WP7.x har bättre urval av appar, tack vare att de varit med längre...

Har själv en SGN7000 Note från 2011, har samma uppsättning av appar på den som på Surfplattan Note8 som kom 2013.
Fortfarande strömmar det in (Ibland irriterande) uppdateringar för båda apparaternas appar.

Har Microsoft samma möjligheter för det, för WP7.x?

Dom bytte kärna på Windows Phone 8. Så Windows Phone fick inte tillgång till dom "nya" apparna.
Men min lumia med wp 8.1 från 2012 kan köra dom senaste apparna såklart.

Vilken androidversion är din note på?
Min lumia köra windows 10 mobile previewn.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

Det där med 90% beror naturligtvis på vad man kodar men i princip alla projekt jag suttit med så har GUI-delen varit den i särklass tyngsta delen. Man kan lägga hur mycket som helst på ett polishat GUI. Bakomliggande prylarna brukar gå rätt lätt och ha en rätt låg ändringshastighet. I min erfarenhet.

Det är väl det jag försöker säga, att en bärbar/stationär får lov att dra så mycket mer effekt att det alltid kommer att vara en stor skillnad i prestanda. Därav att jag ser en dockad mobil som en dålig desktop. Jag har helt enkelt råd med att ha två datorer och om det ger mig en bättre lösning så är det så jag vill ha det.

Jag var också att tag inne på att allt skulle ligga i mobilen men jag har släppt det. Jag tror det blir bäst med två separata datorer, beroende på vad man gör men i mitt arbete så är det ibland verktyg som skall köras där skillnaden i CPU-kraft syns tydligt och kostnaden för att skaffa den kraften är ju så liten, någon timma konsultarvode utöver skärmen etc. Jag tror att för de flest av oss som sitter och knackar på datorn hela dagarna så finns det någon situation där 5x i prestanda innebär en fördel.

CPU-prestanda har ju gått in i väggen, i alla fall för Intel. ARM är väl på väg in i samma vägg och då är det effekt/kylning som avgör prestanda och där kommer alltid mobilen att ha en nackdel. Det är skillnad på vad du kan få ut av 1W och av 100-500W. Så kommer det alltid att vara. Vill inte sitta med den nackdelen 8 timmar varje arbetsdag. Finns ingen anledning att försätta mig i den situation.

Ovanpå kommer då skillnaderna i stor skärm/tbord+mus kontra liten skärm + touch. Helt olika UI och då också helt olika uppbyggnad av applikationen. Enligt min erfarenhet där då UI är den dominerande delen av utvecklingstiden.

Går man tillbaka till MS tycker jag dom valt helt fel strategi för Win 10. Inte av tekniska skäl, det kommer att gå om än rätt dåligt. Problemet är att måste ge upp sin gamla affärsmodell och då tvingas man antingen göra det över hela linjen eller dela upp det i två världar, desktop och mobilen. Nu satsade på klassiskt MS-metodik att bundla sig till en marknadsandel på mobilmarknaden. Om den inte håller så sitter man surt till med hela Windows vilket man redan gör med motståndet mot 8:an. Riktigt surt. En aggressiv strategi men dyr om den misslyckas.

Nu vet jag inte exakt vad vilken typ av program du skriver, men GUI-delen är ju typiskt mindre än 10% även i saker som spel. Finns lite webbaserade GUIs i det jag jobbar med för tillfället, det står för ~1-2% av all kod (en bit över 100k rader totalt). Firefox har runt 10-15% GUI-kod (checkade ut och körde "sloccount" på hela resp. GUI-delarna är ca 800k rader och det är ca 6M totalt).

Får man fråga hur ni testar er kod om det är 90% GUI-klister?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Dom bytte kärna på Windows Phone 8. Så Windows Phone fick inte tillgång till dom "nya" apparna.
Men min lumia med wp 8.1 från 2012 kan köra dom senaste apparna såklart.

Vilken androidversion är din note på?
Min lumia köra windows 10 mobile previewn.

Sista uppdateringen av Note7000 var 2013 och Android 4.x. Det ryktas om en uppdatering för Note8 surfplattan men sökning av uppdateringar, har jag avslagen på Note8. Räknar inte med något annat än buggfixar (Likt buggen, i Samsungs 840 SSD:er) för äldre Android mobiler. Tycker att Android blev fullvuxet redan med v2.3. Är inte mycket för att ha det senaste OS versionen, kör exempelvis Win7 på en nyligen byggd dator.
Vill man ha det senaste på äldre Androider får man söka andra distar av Android som CyanogenMod eller någon annan men det är inget för mig.

Så får även Win7.x mobiler Win10 mobile också?
Har WP7, 7.5 och 7.8 samma programutbud som WP8.x?
Får WP7.x samma uppgraderingar som WP8.x?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Så får även Win7.x mobiler Win10 mobile också?
Har WP7, 7.5 och 7.8 samma programutbud som WP8.x?
Får WP7.x samma uppgraderingar som WP8.x?

Som jag skrev i inlägget innan så böt dom kärna i Windows Phone 8 så du vet säkert svaret redan på dina frågor.
Att du inte är för att få senaste uppdateringar är en sak men fragmenteringen i Android är som den är ändå.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Som jag skrev i inlägget innan så böt dom kärna i Windows Phone 8 så du vet säkert svaret redan på dina frågor.
Att du inte är för att få senaste uppdateringar är en sak men fragmenteringen i Android är som den är ändå.

Så dom bytte kärna, än sen då!
Har Microsoft sålt dyra mobiler måste dom ta ansvar för sina kunder oberoende hur många gånger de "byter kärnor".

Andra företag får ta "Skeden i vacker hand" och ge eftermarknadsstöd för sina produkter.
Därför har ett MSI GTX 960 har drivrutiner för WinXP... Men inte Microsoft inte.

Fast Microsoft har ett Modus Operandi, vilket märks på PC-sidan också. Inget DirectX12 för Win7 som ett exempel bara.
Sådant ligger också Microsoft i fatet, när de ska sälja mobiler.

Kan du inte bara vara snäll och svara på frågorna.
Eftersom WinPhone inte är "My cup of tea" så har jag minimala kunskaper om det.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Nu vet jag inte exakt vad vilken typ av program du skriver, men GUI-delen är ju typiskt mindre än 10% även i saker som spel. Finns lite webbaserade GUIs i det jag jobbar med för tillfället, det står för ~1-2% av all kod (en bit över 100k rader totalt). Firefox har runt 10-15% GUI-kod (checkade ut och körde "sloccount" på hela resp. GUI-delarna är ca 800k rader och det är ca 6M totalt).

Får man fråga hur ni testar er kod om det är 90% GUI-klister?

Duckar den frågan, vill hålla mig mera till vad TS började med:

Du säger att det är smidigt att ha allt på mobilen och när man kommer till den stora skärmen så pluggar man in den och kör. Appen skiftar till rätt GUI.

Med min variant så behöver du inte alls ha med dig mobilen, du bara kör, allt finns i molnet ändå. Data ligger där givetvis och någon gång är desktops-varianten av appen nedladdad och installerad. Det du löser med samma hårdvara som genererar bägge UI löser jag med samma App Store som tillhandahåller rätt UI för de bägge datorerna.

Jag får typ 5x bättre prestanda och enklare/mera frikopplad kodning till priset av en till CPU. Det är min grundtanke. I dagsläget i alla fall. Du får gärna argumentera för något bättre ...

Permalänk
Avstängd

Både bra och dåligt.... konkurrens behövs alltid. Även om jag själv inte är speciellt förtjust i "Windows Phone".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Så dom bytte kärna, än sen då!
Har Microsoft sålt dyra mobiler måste dom ta ansvar för sina kunder oberoende hur många gånger de "byter kärnor".

Andra företag får ta "Skeden i vacker hand" och ge eftermarknadsstöd för sina produkter.
Därför har ett MSI GTX 960 har drivrutiner för WinXP... Men inte Microsoft inte.

Fast Microsoft har ett Modus Operandi, vilket märks på PC-sidan också. Inget DirectX12 för Win7 som ett exempel bara.
Sådant ligger också Microsoft i fatet, när de ska sälja mobiler.

Kan du inte bara vara snäll och svara på frågorna.
Eftersom WinPhone inte är "My cup of tea" så har jag minimala kunskaper om det.

Dom började om på ny kula med WP8. I övrigt så supporta dom Windows Phone 7 enheterna längre än vad andra Androidtillverkare gör med sina lurar.

Det är väl bara bra att det inte blir något direct x12 för win7. Så fler folk uppdatarar till senaste versionen.
Det är nej på alla. Dom började om med Windows phone 8 fortfarande.
Vilket var bra. För nu kan vi som köpte lurar 2012 uppdatera till senaste versionen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Personligen är jag fortfarande jättenöjd med min Lumia 920. Den är lika snabb idag som den var när jag köpte den och har aldrig krånglat för mig. Verkar vara svår att ta sönder också då jag tappat den sjukt många gånger, men har förmodligen bara haft tur :).

Hoppas nu på att många utvecklare väljer att använda det nya verktyget och portar över sina appar till WP10. Apputbudet upplever jag har varit den enda negativa delen med WP. Finns samma appar från Android/iOS även på denna plattformen så kanske fler vågar testa.

Man får hålla tummarna att WP10 blir riktigt bra så man får en anledning att uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Vilket beslut ? LOL. Önskedrömmar tror jag bestämt.

Jag kan gå med på att möjligtvis kommer de överväga köra full Windows 10 och skippa varumärket WP men att lägga ned windows mobiler kommer aldrig hända.

Nej, och startmenyn kommer aldrig komma tillbaka heller, eller hur?

Nadella vet vad han gör, det gjorde inte Balmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon214822:

Duckar den frågan, vill hålla mig mera till vad TS började med:

Du säger att det är smidigt att ha allt på mobilen och när man kommer till den stora skärmen så pluggar man in den och kör. Appen skiftar till rätt GUI.

Med min variant så behöver du inte alls ha med dig mobilen, du bara kör, allt finns i molnet ändå. Data ligger där givetvis och någon gång är desktops-varianten av appen nedladdad och installerad. Det du löser med samma hårdvara som genererar bägge UI löser jag med samma App Store som tillhandahåller rätt UI för de bägge datorerna.

Jag får typ 5x bättre prestanda och enklare/mera frikopplad kodning till priset av en till CPU. Det är min grundtanke. I dagsläget i alla fall. Du får gärna argumentera för något bättre ...

Nu är jag rätt säker att mitt och säker många andra som hänger på ett entusiastforum som SweC inte är representativt för den stora massan, men har också i princip allt på maskiner som kan nås bara man har en internetanslutning (git, bugtracking är webbaserat, scrum-verktygen är webbaserade, föredrar att skriva dokument i markup i stället för Word etc). Men hur kommer jag åt min arbetsstation om jag inte har någon enhet att ansluta med? Enda jag behöver för att kunna arbeta är en webbläsare och en SSH-klient alternativt webbläsare och en Linux-installation (virtualiserad eller ej kvittar).

Gissar att jag grovt överskattar hur ofta man skulle ha nytta av att kunna docka sin telefon, men säg att man åker till en kund eller liknande där det kanske inte är tillåtet att installera den VPN-lösning min arbetsgivare använder. Kan jag då bara få tillgång till tangentbord, mus och skärm så finns resten i datorn, kompilera och andra "tyngre" uppgifter gör jag redan idag oftast på en arbetsstation via SSH (ja, sitter och utvecklar i textläge då det inte finns något anledning att köra X11 när man använder Emacs) så det är redan löst, kör bara virtualiserad OS på resor och liknande där man sällan har permanent Internetuppkoppling.

Vad detta kanske faller på är: varför skulle jag inte ta med en egen laptop? Ta semestern då, där brukar i alla fall inte jag ha jobblaptop men telefonen är alltid med. Är då i nödfall möjligt att kunna utföra saker då man alltid har en "dator".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Nu är jag rätt säker att mitt och säker många andra som hänger på ett entusiastforum som SweC inte är representativt för den stora massan, men har också i princip allt på maskiner som kan nås bara man har en internetanslutning (git, bugtracking är webbaserat, scrum-verktygen är webbaserade, föredrar att skriva dokument i markup i stället för Word etc). Men hur kommer jag åt min arbetsstation om jag inte har någon enhet att ansluta med? Enda jag behöver för att kunna arbeta är en webbläsare och en SSH-klient alternativt webbläsare och en Linux-installation (virtualiserad eller ej kvittar).

Gissar att jag grovt överskattar hur ofta man skulle ha nytta av att kunna docka sin telefon, men säg att man åker till en kund eller liknande där det kanske inte är tillåtet att installera den VPN-lösning min arbetsgivare använder. Kan jag då bara få tillgång till tangentbord, mus och skärm så finns resten i datorn, kompilera och andra "tyngre" uppgifter gör jag redan idag oftast på en arbetsstation via SSH (ja, sitter och utvecklar i textläge då det inte finns något anledning att köra X11 när man använder Emacs) så det är redan löst, kör bara virtualiserad OS på resor och liknande där man sällan har permanent Internetuppkoppling.

Vad detta kanske faller på är: varför skulle jag inte ta med en egen laptop? Ta semestern då, där brukar i alla fall inte jag ha jobblaptop men telefonen är alltid med. Är då i nödfall möjligt att kunna utföra saker då man alltid har en "dator".

Du har rätt i det att det går att hitta användningsfall där din modell med en mobil som kopplas till en skärm är bättre. I slutändan får väl marknaden besvara frågan.

Sedan tror jag vi har olika definitioner på vad som är UI. För mig är hela Firefox bara UI-programmering så när som lite krafs med nätverk, cache, cookies och sådant. Jag skulle även lägga hopsnickrandet av HTML-koden på servern som UI-programmering. Du kanske har en mera strikt definition åt hållet 'anrop till grafikbiblioteket'.

Hursomhelst, det är otroligt spännande att se hur bra MS kommer att lyckas med det här med samma UI, i någon mening, på alla typer av datorer. Om det går så går det ju lika bra för Android-gänget. Då blir det en match mellan den som dominerar nu mot den som har en bättre affärsmodell. Lutar mig bakåt och tar fram en påse popcorn ...

Permalänk
Medlem

Microsoft funderar på att byta över till linux...

Permalänk
Avstängd

Tur att jag råkade läsa detta. Var inne igår på att köpa en Windows Phone men efter att läst här och på Svenska Dagbladet blir det en iPhone istället. Alldeles för dyra men man vill ju ha en telefon där företaget bryr sig och utvecklar sitt OS, inte en telefon som kommer vara nerlagd om en månad.

Svenska Dagbladet och Aftonbladet kan man ju inte lita på men Sweclockers har jag fullt förtroende för.

Permalänk

Kan ju inte säga att jag varit speciellt intresserad utav WP men tycker det vore märkligt att lägga ner det nu när de satsat så på att köra en plattform över alla sina enheter (Windows 10). Men men de får göra som de vill med mobilerna. Jag intresserar mig endast för Windows 10 på PC. Testat sedan den första Tech Builden och älskar vad Win10 blivit.

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Inaktiv

Då jag har en krånglande Nexus 4 som jag börjar bli riktigt sugen på att byta upp mig ifrån så är det faktiskt just Windows Phone som tilltalar mig mest i dagsläget. Dock inte nuvarande modeller så mycket utan vad vi får tillgång i och med Windows 10. Att kunna docka mobilen och använda den som en dator är något jag verkligen vill ha. Ubuntus Edge-koncepttelefon/crowdfundingkampanj från 2013 väckte defintivt ha-begär.

Vad gäller själva nyheten så ställer jag mig nog i den skaran som anser det vara rent struntprat. Förvisso verkar mycket ha förändrats inom Microsoft sedan Nadella tog över men att plötsligt gå över till konkurrenten Googles operativsystem med tanke på vad man idag kan och kommer göra med Microsofts egna lösning känns riktigt osannolikt.

För övrigt önskar jag att det fanns fler alternativ på marknaden. Idag är det ju egentligen bara tre OS som faktiskt är relevanta. Android, iOS och Windows Phone. Själv har jag länge hoppats på Canonicals Ubuntu-satsning samt Mozillas Firefox OS men det händer inte så mycket dessvärre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Knappast förvånade, att WP inte kommer överleva är ganska solklart, frågan är väl mest när...

Nått som är intressant är att om det hade funnits ett stort OS för vanliga standard PC jämte Windows, så hade Windows 8.x och Windows 10 varit ännu mer illa ute än WP.

Att Windows är så vanligt beror bara på att det har funnits så länge + en uppsjö av mjukvara och att det fick ett så pass starkt fäste tidigt bland kontor och sen privatkonsumenter.

Windows lever enbart på gamla meriter, inte för att det är ett bra OS, för det är det inte, OK yta kanske men i övrigt är det så en haverikommission skulle behövas...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffor:

Hemskt.
Windows phone är bra och skulle bli riktigt bra med Windows 10.
Största problemet var variation på mobiler, gillar du inte lumia design så är du körd. Trodde det skulle bli en Windows Phone när HTC skulle släppa mobiler till systemet men så besviken man blev när de körde på samma design som Lumia.
Förstår inte varför tillverkarna inte kan släppa några av sina android lurar i WP version.

Jadu jag föredrar Lumia. Älskar min 930.

Men för dem som gillar HTC M8 och WP är denna telefon för er
http://www.htc.com/us/smartphones/htc-one-m8-windows/

Permalänk
Medlem

@laxan96:

Hade ju varit något om det fanns i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Är det ett problem med .NET tycker du ? Tror inte de flesta som utvecklar i .NET ser det riktigt på det sättet.

Men du kommer få som du vill i och med ASP.NET 5.0, det kommer fungera lite som nodejs, man startar en runtime bara i valfri katalog och det har stöd för Linux/Unix/MacOsX direkt ifrån Microsoft.

Det var ett alvarligt problem för .NET's adoption rate som en webtechnology, ver det jag menade.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det vore det bästa som kan hända för oss PC-användare. Windows 8 var ju en katastrof och det berodde på att man ville att OS för både PC och mobiler skulle se likadant ut. Varför? Jo, för att PC-användare skulle känna igen sig och då köpa en WinTelefon. Detta gjorde att hela PC OS blev fullt av luft och elände och helt omöjligt att använda med tangentbord och mus. I princip struntade MS totalt i oss PC-användare till förmån för framtida marknadsandelar inom mobiltelefoni.

Men om nu MS ger upp sitt tarvliga försök inom mobiltelefoni så kanske vi PC-användare kan få ett OS som är anpassat för tangentbord och mus igen. Men MS har trampat på sin grundläggande kundbas (PC-användare) en gång för mycket och jag är på min vakt.

Har du såna enorma problem att använda Windows 8, som är snarlikt Windows 7 i användning, så är det nog snarare dig det är fel på. Det var långt ifrån "katastrof" eller "helt omöjligt att använda" om man inte har nån form av diagnos och inte kan hantera minsta förändring. WP är för övrigt det bästa mobil-OS jag använt och kommer inte byta i första taget, och Windows 10 Mobile är väldigt lovande. Get used to it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Svenska Dagbladet och Aftonbladet kan man ju inte lita på men Sweclockers har jag fullt förtroende för.

Dom använder ju samma skvallerkälla; ett tweet från någon som inte vet vad han snackar om. Dom är inte bättre än SvD eller Aftonpravdan i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Duckar den frågan, vill hålla mig mera till vad TS började med:

Du säger att det är smidigt att ha allt på mobilen och när man kommer till den stora skärmen så pluggar man in den och kör. Appen skiftar till rätt GUI.

Med min variant så behöver du inte alls ha med dig mobilen, du bara kör, allt finns i molnet ändå. Data ligger där givetvis och någon gång är desktops-varianten av appen nedladdad och installerad. Det du löser med samma hårdvara som genererar bägge UI löser jag med samma App Store som tillhandahåller rätt UI för de bägge datorerna.

Jag får typ 5x bättre prestanda och enklare/mera frikopplad kodning till priset av en till CPU. Det är min grundtanke. I dagsläget i alla fall. Du får gärna argumentera för något bättre ...

Ubuntu Phone (Och även firefox OS trill viss del) har redan funktionaliteten att växla till full desktop om man kopplar in en extern skärm.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ubuntu Phone (Och även firefox OS trill viss del) har redan funktionaliteten att växla till full desktop om man kopplar in en extern skärm.

Verkar inte vara något vidare dock ..

http://wmpoweruser.com/confusing-awkward-and-frustrating-ubun...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Ubuntu Phone (Och även firefox OS trill viss del) har redan funktionaliteten att växla till full desktop om man kopplar in en extern skärm.

En som inte kommit ut med något åt det hållet är Apple. I deras affärsidé ingår att tillhandahålla väl integrerade produkter och dom hade kunnat slå ihop sina OS för länge sedan om dom hade velat men dom verkar inte alls ha någon större trängtan åt det hållet. En viss harmonisering pågår men det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

1. Du inser vilken sida denna review ligger på va?
2. Den modellen som finns för test har inte Desktop mode och den är bara för early adopters with beta mjukvara, finns ingen full spec ubuntu phone ute ännu.
Men vi får väl se om det blir bra eller dåligt.
Själv ser jag konceptet som lovande, men jag använder inte mobiltelefoner själv, så rent praktiskt berör det mig ringa och jag får förlita mig på de omdömen som våra kära sweclockare utfinner.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@danedi:

Handlar inte om vilken sida det kommer ifrån. Det wmpoweruser har gjort är att ha lämnat citat från en annan testare. Framgår rätt tydligt om man läser.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv

Välskriven analys från arstechnica:

http://arstechnica.com/information-technology/2015/07/analysi...

Microsoft lever på sälja OS-licenser till PC-tillverkare. MS aktar sig noga för att tillverka egna PC för att inte konkurrera med sina kunder Skall det bli samma OS överallt så lutar det mot att det skall bli samma affärsmodell överallt. Då kan man inte tillverka egna telefoner eller surfplattor. Eller så får man sätta igång och tillverka egna PC, man kör Apples affärsmodell och man ligger bra nära att göra det med både XBox och Surface, men då tappat man snabbt alla andra PC-tillverkare som då kanske väljer en kommande desktop-version av Android istället.

Ser ut som man går mot en lösning där man licensierar Windows till plattor och till high end-telefoner men säljer av det mesta av vad Nokia en gång tillförde.

Permalänk
Avstängd

@anon214822: Är inte så insatt men tycker det är mysko det där med Nokia och att lägga ner varumärket helt på mobilsidan.