Permalänk

Vattenkylning i ek bygglogg

Ska dra igång sommarens datorprojekt och de ser ut att bli ett eget chassi med vattenkylning.

Kommer förmodligen att byggas i ekträ och plexiglas.

Bilderna på SketchUp modellen rätt preliminära och det lär ske en del förändringar.

Kom gärna med tankar och frågor.

Kommer fortsätta att uppdatera med bilder under byggets gång.

Inuti trädelen.

Använder trappsteg av ek.

Kapar delar med ungefärliga mått(förhoppningsvis lite marginal för radiatorn osv.).

Kanske kan använda böjen för någon snygg integration av glaset.

Kanske ska flytta fram moderkortet lite och skapa någon snygg lösning för kablarna.

Permalänk

Kommer nog att använda denna moderkortsplåt, iallafall delar utav den.

Bygger nog en liten bur så man kan ta av sidorna och bygga i datorn.

Permalänk
Permalänk

Har nu lagt en beställning på vattenkylningen och grafikkort, dock inte pumpen då den inte fanns i lager hos Inet. Någon som vet vart man kan köpa Alphacool D5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogstomtarna:

Har nu lagt en beställning på vattenkylningen och grafikkort, dock inte pumpen då den inte fanns i lager hos Inet. Någon som vet vart man kan köpa Alphacool D5?

Finns med PWM och Vario, jag hade köpt PWM.

https://www.komplett.se/ekwb-ek-d5-pwm-motor-pump/822085
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-laing-d5-4171p.html
http://www.coolingstuff.se/p/1110/ek-d5-pwm-motor

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Fick "äntligen" hem lite prylar efter två arbetsdagar (Inet <3).

Som tur är hade jag tillräckligt med träbit kvar för att kunna få plats med radiatorn...

Har aldrig brytt mig speciellt mycket om ESD men tog ändå på mig ett par gummitofflor.

Flyttade in i huset för att slippa få damm och smuts på mina nya fina komponenter eller eventuellt göra över dom med bilen i garaget.

Såg även till att testa nya grafikkortet, som efter lite om och men kom igång, orkade inte fixa något benchmark men i GTAs inbyggda fick jag ca 50% bättre fps jämfört med mitt gamla 660ti.(som även är på bilden)

Tror ni det funkar att nätagget får begagnat luft från radiatorn eller ska man ta och vända på det och ta fräsch luft från vänstersidan?

Här ska man även få plats med pumpen också.. Kanske blir snyggt att ha reservoaren uppstickande genom "mittenplattan".

Ska nog flytta moderkortet längre fram och göra plats för att dra ner kablarna bakom någon slags baksida.

Man kan börja ana något.

Permalänk

Har lagt beställning på pump och en till Noctuafläkt.
Valde att ta med ett EK pumphus för att jag inte orkade vänta på originalet... men är väl kanske lite bättre.
Någon som vet var man kan få tag på billigt plexi? Behöver ju typ bara 15x120x0.5.

Permalänk

Gjorde lite bättre modell på chassit.

Slängde ihop en prototyp på "skelettet" för att se hur allt passade.

Kanske ska låta reservoaren sticka upp lite...

Blev lite tajtare men blir nog ännu bättre när jag använder måttband...

Permalänk
Discokungen

Glöm inte att ta bort den vita plasten på virveldämparen i tanken!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Kommer nog ihåg det men är en liten bit kvar tills jag kopplar in allt.
Ingen dator har väl dött av lite plast i loopen..... @Flamso:

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli bra! Tror det blir snyggt!

Permalänk
Medlem

Tycker ska fundera på o använda trät där bak så som du har det "monterat" nu för att gömma kontakter o kablar. Dvs. inte så som du gör på ritningen.

Permalänk
Medlem

Akrylglas: http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/index.htm

Jag har inte handlat där själv så jag har ingen aning hur bra de är. Annars är det nog bara att uppsöka en glasmästare.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Var fick du tag i moderkortsplåten? Vad är anledningen till att inte montera det direkt på träet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tycker ska fundera på o använda trät där bak så som du har det "monterat" nu för att gömma kontakter o kablar. Dvs. inte så som du gör på ritningen.

Är just nu tillräckligt tajt ändå, blir svårt att få plats med kablar bakom, plus att tex displayportkabeln har en anslutning som är typ 5cm. vill ha moderkortsplåten för att hålla grafikkortet på plats då den korta slangdragningen mellan CPU och GPU skapar en del tryck på GPUn och jag inte vill bryta PCI platsen.

Skrivet av bandite:

Akrylglas: http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/index.htm

Jag har inte handlat där själv så jag har ingen aning hur bra de är. Annars är det nog bara att uppsöka en glasmästare.

Tror jag kommer att köpa på bauhaus så kan jag förmodligen få den uppsågad.

Skrivet av Pelegrino:

Snyggt! Var fick du tag i moderkortsplåten? Vad är anledningen till att inte montera det direkt på träet?

Tagit den från mitt gamla Bitfenix prodigy.

Uppdatering just nu: Håller på att lista ut hur jag ska placera pump och reservoar och dra slangen för att de ska se okej ut, svårt då de är så korta avstånd. Kommer förmodligen mer bilder inatt.

Permalänk

Här kommer bilder från dagens arbete. Har gjort det skelettet som troligen kommer att användas samt börjat fundera på hur jag ska dra vattenkylningen.

Permalänk

Förmodligen slutgiltig slangdragning

Reservoaren ska naturligtvis vara i nivå med skivan.

Permalänk

Ingen annan har sagt det, men jäklar vad mycket kylpasta du ser ut att ha på GPUn

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Ingen annan har sagt det, men jäklar vad mycket kylpasta du ser ut att ha på GPUn

Haha, körde med det som stod på Ekwbs dokomentation, men håller med om att de blev lite kladdigt. Sen så fpr man ha i åtanke att hela Gpun blir varm på ett annat sätt jämfört med Cpun där värmen är mer centrerad. Även den som hade varit där från fabrik var lite utanför själva chippet, så det lär inte vara något problem.

Permalänk
Skrivet av skogstomtarna:

Haha, körde med det som stod på Ekwbs dokomentation, men håller med om att de blev lite kladdigt. Sen så fpr man ha i åtanke att hela Gpun blir varm på ett annat sätt jämfört med Cpun där värmen är mer centrerad. Även den som hade varit där från fabrik var lite utanför själva chippet, så det lär inte vara något problem.

Alltså, meningen är att man ska ha ett så tunt lager som möjligt som fortfarande täcker GPU, sen att de har typ ett kilo kylpasta från fabrik gör det inte mer rätt.
Att ha för lite är dåligt men det är inte bra för temperaturen att ha för mycket heller då pastan leder värme väldigt dåligt jämfört med metall så ett tjockt lager är kass.

Permalänk

Orkade inte riktigt vänta på att chassit blir klart då de dröjer kanske en vecka eller två och fyllde upp systemet.

Temperaturen på vattnet i reservoaren vid full load.

Fortfarande både CPU och GPU på stock speed men fläktarna kopplade via Noctuas ULNA(900rpm) och pumpen mellan ettan och tvåan (2432rpm)

Permalänk

Satte krockar som jag kan använda till buntband.(vid provmontering är det väldigt mycket kablar i vägen för luftflöde)

Efter två spruckna baksidor valda jag att göra utsidan i teakplywood istället för eken.

Permalänk

Fick undan kablarna hyfsat iallafall.

Har tyvärr ingen katt så kan inte ta någon obligatorisk kattbild, men här är en halvt intresserad hund iallafall.

Permalänk

Nu är det bara lite lister och småfix kvar.