har du ett avgiftsbelagt antivirus?

Permalänk
Medlem

Innan hade jag f-secure, men sedan några år tillbaka endast AVG.
Har inte drabbats av virus, men är å andra sidan också rätt försiktig över vilka länkar jag klickar på

Permalänk
Lego Master

NOD32.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik A:

I W8.1 så ingår det antivirus från Microsoft "Windows Defendor" aktiveras automatiskt när man inte har något annat, kör själv med den och den uppdateras via Windows update.

Avstängt.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Köper licens på Bitdefender varje år, helt klart det bästa för en billig peng.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Inaktiv

Jag hade betalad version av Bitdefender tills för några dagar sedan, nedgradera mig till Bitdefender Free då, men kommer antagligen köpa deras svit sedan igen. Den var sjukt bra.

Permalänk
Medlem

MSE/Windows Defender + Adblock

Har kanske 5 sidor jag besöker regelbundet och dessa vet jag är rena. Laddar inte ner spel och program från torrents och liknande.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Kör inget alls faktiskt.
Lite vett i huvudet + MBAM någon gång då och då för att kolla av.
Har inte fått ngt virus än, kört såhär sedan W8.1

Fast även om du inte är inne på skumma sidor, så kan du fortfarande få virus och trojaner. Om du inte har ett skydd, hur vet du då att saker och ting inte övervakas på din dator i detta nu? Det är ju som att säga att du kan se när det är becksvart utan ficklampa.

Bara för att du inte märkt av något betyder det inte att din dator inte är infekterad.

Jag kör Avast FREE.

Permalänk
Medlem

Avira

Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.

Permalänk
Medlem

10721a"]
Fast även om du inte är inne på skumma sidor, så kan du fortfarande få virus och trojaner. Om du inte har ett skydd, hur vet du då att saker och ting inte övervakas på din dator i detta nu? Det är ju som att säga att du kan se när det är becksvart utan ficklampa.

Bara för att du inte märkt av något betyder det inte att din dator inte är infekterad.

Jag kör Avast FREE.
[/quote]

MBAM

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

https://support.malwarebytes.org/customer/portal/articles/183...

Permalänk
Medlem

NOD32 är det som jag kör sedan bra många år nu, var tills alldeles nyss även det enda program som jag faktiskt betalar för...

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Avast Free på alla privata datorer och Panda Cloud på jobb-burkarna. Fungerar utmärkt!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid köra det som "ingår" hos bredbandsleverantören, nu med BBB är det F-Secure.

Och det här med "jag använder inte anti-virus för jag är inte puckad" snacket som upprepas om och om igen i alla år... Har du någonsin klickat på en annons (även på stora Svenska sidor) t.ex så kan du fått virus, har du då inget virusskydd så vet du inte att du har fått virus...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kaspersky tidigare men Eset nu.
Gratisvarianterna skulle jag verkligen inte köra, poor mans choice...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kör med f-secure (betalt). Känns som ett ganska bra och billigt alternativ om man jämför med norton och kasperysky som är svindyra och enligt tester jag sett på YouTube så de även sämre än f-secure

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk

F-secure, alltid funkat bra och är inte alls lika prestandakrävande som förr (<2010)
Bra pris och ofta får man licenser till flera datorer/mobila enheter

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Är man tillräckligt l33t så har man sån koll på vad som händer i datorn att man inte behöver antivirus.

På samma sätt som att man inte behöver säkerhetsbälte om man är tillräckligt bra på att köra bil.

Permalänk
Medlem

Kör med gratis versionen av Comodo Firewall samt så har jag en gratis livstidsnyckel för Zemana AntiMalware som jag kör vid uppstart, utöver det så använder jag Zemana AntiLogger Free och funderar på att sätta upp Malwarebytes Anti-Exploit (gratis version)

Permalänk
Avstängd

Inget alls slöseri med pengar.

Kör pfsense med Squid3 och ClamAV.

Aldrig ens fått en trigger på säkert 8 år vid det här laget.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xeno88:

MSE/Windows Defender + Adblock

Har kanske 5 sidor jag besöker regelbundet och dessa vet jag är rena. Laddar inte ner spel och program från torrents och liknande.

De kan dock ha annonser t.ex som är infekterade utan att de vet om det, se bara på aftonbladet.

Skrivet av GLaDER:

Jag använder inget aktivit AV men kör ClamAV på vissa filer när polare ber mig kolla om de är skadliga. Sunt förnuft och ett stabilt OS kommer man långt med.

Kör du Windows kommer du inte långt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Malwarebytes Premium livstidslicens, enda anti virus/anti malware som är värt att betala för tycker jag.

Samma här, men kör också avast free. Har haft avast internet security och Bitdefender men var ingen jätteskillnad så bestämde mig för att spara några kronor

Permalänk
Medlem

Jag kör Kaspersky Internet Security 2015. Kört med Kaspersky sedan 2010 nu, har inte någon anledning att inte köra med dem känner jag spontant. De kanske inte är bäst, men är säkert inte sämst. Varierar ju i testar från år till år antar jag och jag orkar inte kolla upp det från år till år heller, skyddet duger säkerligen då jag inte har haft ett virus på varken min bärbara eller stationära vad jag vet, oftast brukar man veta, är min erfarenhet. De fungerar båda finfint efter 5 respektive 2.5 år så förhoppningsvis har skyddet fungerat.

Inte insatt nog för att orka byta fram och tillbaka i alla fall, och verkligen inte insatt nog för att lita på gratisalternativ, de kanske är lika bra men har svårt att tro att de presterar exakt lika bra som betalalternativ (varierar säkert visserligen) och jag är inte sugen på att ge mig in i det hela. Jag lever inte på gränsen så jag kan ta kostnaden för det. Allt funkar och jag är nöjd för tillfället men finns säkert mer insatta som vrider sig i stolen av att läsa mitt inlägg. Då får det vara så xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Är man tillräckligt l33t så har man sån koll på vad som händer i datorn att man inte behöver antivirus.

På samma sätt som att man inte behöver säkerhetsbälte om man är tillräckligt bra på att köra bil.

Det var väl en konstig jämförelse du kan ju fortfarande råka ut för en olycka för att någon annan inte kan köra bil

Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av actiwe:

Det var väl en konstig jämförelse du kan ju fortfarande råka ut för en olycka för att någon annan inte kan köra bil

Just precis, du råkar ut för saker du inte kan styra över själv. Skulle kanske lagt till en /s efter mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

glömde säga att det är gratisversionen jag kör med hos Avira, ni som betalar, vad fick er att börja göra det istället för att köra en gratis version då?:)

Priset var lågt (köpte på 20% rabatt, 3 licenser, 3 år), och det har då skydd för hemsidor, datorn och mail, utan att man får en satans massa störande popups, anonser eller annat.
Sen kompletterar jag det med Malware bytes freeware (som jag dock tror jag kommer köpa premium av, då de har gjort ett suveränt program).
Detta har fungerat kanon för mig och de enda virus jag har sett/fått är vänner som kommer med sina fullt infekterade, där mitt Avira får rensa deras HDD, vilket tekniskt sett inte är "på min" dator

Varför just Avira? Jo, för det har aldrig stört mig en enda gång, om det inte är virus/farliga sidor. Den har aldrig någonsin stört mig annars. Den är dessutom otroligt resurssnål och stör verken spel eller annat.

Avast och många andra ska poppa upp och kommentera skit till en hela tiden. "Du har inte genomsökt datorn", "du måste uppdatera" osv. Och när de gör det... är det nästan fanfar och "WOW" nu är allt bra.
Påminner mig om Homer Simpsons "Everything is okey alarm". Den brandvarnar liknande saken han hade gjort som pep otroligt högt var 3:e sekund så länge allt var okej. Antivirus ska göra sitt jobb och hålla käft...

Jag betalar gärna för mjukvara som fungerar bra, gör det jag vill och är rimligt prissatt. Och de <200kr per år, per dator är inget i långa loppet för att få frid och veta att det bara fungerar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zemlan:

skyddet duger säkerligen då jag inte har haft ett virus på varken min bärbara eller stationära vad jag vet, oftast brukar man veta, är min erfarenhet.

Umm, hur då?
Hela poängen med många idag är ju att inte märkas.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Bakgrund:
vad kostar sådant?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

AVG Free Edition 2015

Permalänk
Medlem

www.aliexpress.com - köp valfritt antivirus program för bara några dollars.. typ 2-3 för 3 års licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Umm, hur då?
Hela poängen med många idag är ju att inte märkas.

Var länge sedan nu, men jag har vart med om datorer i familjen där det märktes att de var infekterade, så till den grad att datorn inte startade ordentligt vet jag, något som lade sig i systemfilerna tror jag, farsan fixade det mha lite gratisprogram och felsäkert läge tror jag, men den blev ordentligt tillrufsad. Gick igång till sist och man kunde göra en ordentlig fix så skiten försvann. Därför jag vet att det i alla fall KAN vara så att det märks till sist. Finns ju olika nivåer på det förstås. Oftast kanske det inte ska märkas men vissa virus är mindre diskreta, vet jag som sagt av erfarenhet, kanske inte längre förstås. Var på XP tiden detta.

Är det nog mycket skit på den lär den ju bli märkbart segare tycker ju jag, kanske är en myt bara men det låter ju logiskt att ligger nog mycket dolt och gör dumheter kommer det märkas till slut.

Är som sagt inte speciellt insatt så har jag helt fel så tillrättavisa mig gärna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |