Grafikkort som matchar cpu

Permalänk
Medlem

Grafikkort som matchar cpu

Hej alla datorkunniga.

Jag har frågat min kompis hur man avgör om ett grafikkort är bra eller dåligt men har inte fått nått riktigt svar förutom fråga honom eller någon på sweclockers.

Men till frågan.
Jag har en dator i HTPC Chassi så grafikkortet måste vara low profile.
Jag har en AMD FM2 Athlon X4 760k Black Edition, 8GB Ram, SSD och 500W corsair bronze PSU

GPUn skall gärna vara bra och prisvärd. Tänkte runt 1000-1500kr klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heian:

Hej alla datorkunniga.

Jag har frågat min kompis hur man avgör om ett grafikkort är bra eller dåligt men har inte fått nått riktigt svar förutom fråga honom eller någon på sweclockers.

Men till frågan.
Jag har en dator i HTPC Chassi så grafikkortet måste vara low profile.
Jag har en AMD FM2 Athlon X4 760k Black Edition, 8GB Ram, SSD och 500W corsair bronze PSU

GPUn skall gärna vara bra och prisvärd. Tänkte runt 1000-1500kr klassen.

Då är i princip det enda alternativet GTX 750 Ti. Inte direkt prisvärt, men det är det enda grafikkortet med någorlunda bra prestanda som finns i lågprofilsversion.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat i så fall. Annars finns R7 370 Nitro för 1990kr på netonnet

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Sorry, missade att det skulle vara lågprofil :/ Angående prisvärdhet så ansåg jag mest att det var svårt att hitta ett prisvärt kort (som presterar) inom budgeten.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Köp begagnat i så fall. Annars finns R7 370 Nitro för 1990kr på netonnet

Skickades från m.sweclockers.com

...som är utanför budget, inte överdrivet prisvärt och framförallt inte lågprofil.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Köp begagnat i så fall. Annars finns R7 370 Nitro för 1990kr på netonnet

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt TS måste det vara ett lågprofilskort vilket R7 370 Nitro inte är. Dessutom är det ett väldigt oprisvärt kort. Det är ett rebrandat R7 265 som är ett rebrandat HD 7850 och kommer nog aldrig att använda 4GB. Kostar 1890 kr på Inet, Webhallen och Komplett och 1899 kr på Dustin. Finns 265/370 för betydligt lägre pris. Finns ju 380 2GB för 1790 kr och 2049 kr som är betydligt bättre, men de är inte heller lågprofil.

Bästa lågprofilskorten:
HD 7850: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1666431
750 Ti: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2532492

7850 borde prestera lite bättre, men jag har aldrig hört om AFOX.
Men 750 Ti är snålare och är troligtvis tystare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Är det en HTPC eller ej? Har du endast ett HTPC-chassi så är det förmodligen värt att byta, om det är gaming eller liknande som du är ute efter. Och sen köpa dig ett ordentligt grafikkort istället.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heian:

Jag har frågat min kompis hur man avgör om ett grafikkort är bra eller dåligt men har inte fått nått riktigt svar förutom fråga honom eller någon på sweclockers.

Anledningen till att du inte fick något riktigt svar är att det inte finns något riktigt svar att ge. Alla specifikationer spelar roll så för att avgöra vad som är bra eller inte måste du läsa och förstå det som står om kortet på sidan där du vill köpa det. Det är mycket enklare att googla typ "xxxxxx review" eller något liknande för att få upp hur kortet presterar i ungefär de program och miljö du har tänkt använda det i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är det en HTPC eller ej? Har du endast ett HTPC-chassi så är det förmodligen värt att byta, om det är gaming eller liknande som du är ute efter. Och sen köpa dig ett ordentligt grafikkort istället.

Den skall stå under tvn i tvbänk men har byggt den som gamingdator.

quote postid="15528908" userid="244225" name="ArcticFire"]
Enligt TS måste det vara ett lågprofilskort vilket R7 370 Nitro inte är. Dessutom är det ett väldigt oprisvärt kort. Det är ett rebrandat R7 265 som är ett rebrandat HD 7850 och kommer nog aldrig att använda 4GB. Kostar 1890 kr på Inet, Webhallen och Komplett och 1899 kr på Dustin. Finns 265/370 för betydligt lägre pris. Finns ju 380 2GB för 1790 kr och 2049 kr som är betydligt bättre, men de är inte heller lågprofil.

Bästa lågprofilskorten:
HD 7850: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1666431
750 Ti: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2532492

7850 borde prestera lite bättre, men jag har aldrig hört om AFOX.
Men 750 Ti är snålare och är troligtvis tystare.
[/quote]

Hitta ett 750 ti från gigabyte på komplett är det nått att rekomendera över galax?

Kan hända att 7850 är för långt och stoppar luftflödet för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heian:

Hitta ett 750 ti från gigabyte på komplett är det nått att rekomendera över galax?

Kan hända att 7850 är för långt och stoppar luftflödet för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen tycker jag att Gigabyte känns bättre kvalitetsmässigt, men har ingen aning. KFA2/Galax är inte så vanligt här i Norden.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?