Permalänk

Nya skylake vs i7 920

Hej

Jag tänkte uppgradera min burk till hösten och har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.

Jag tänkte uppgradera från Intel i7 920 till någon av skylakeproccesorerna och då undrar jag om jag gör dumt i att köpa en i5 istället för en i7?

Hur stort brukar prisraset på t ex X99 bli och hur är skillnaden på den och de nya?

Jag spelar mest spel och mediauppspelande.
har jag förstått rätt om den största skillnaden mellan i5 och i7 är hyperthreading och hur stor skillnad kommer det att göra vid spelande dom närmsta åren?

Permalänk
Medlem

Med ditt behov räcker antagligen i5a men det är lättare att bedömma utifrån övriga komponenter.

Permalänk
Medlem

Med en i5 får du ju ingen hyperthreading men har ändå 4 väldigt starka kärnor. Om du endast spelar spel så är en i5:a att föredra, tror inte du får så mycket mer prestanda med en i7:a. Spara pengarna på en i5:a och köp ett starkare grafikkort istället!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Jo jag vet att grafikkortet är det viktigaste vid spelande men det är så sällan jag byter övriga komponenter och det verkar vara lite spännande tider med direct X 12 och Windows 10 på inmarch

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Hej

Jag tänkte uppgradera min burk till hösten och har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.

Jag tänkte uppgradera från Intel i7 920 till någon av skylakeproccesorerna och då undrar jag om jag gör dumt i att köpa en i5 istället för en i7?

Hur stort brukar prisraset på t ex X99 bli och hur är skillnaden på den och de nya?

har jag förstått rätt om den största skillnaden mellan i5 och i7 är hyperthreading och hur stor skillnad kommer det att göra vid spelande dom närmsta åren?

X99 kommer inte att falla i pris överhuvudtaget då de är i en annan kategori.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Fast en i7 920 borde faktiskt inte behövas bytas ut. Skaffa en bättre kylare ock klocka upp den till 4 GHz eller kanske pressa upp den till 4.2~4.5. då bör den ta det mesta ett tag framöver.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Jo jag vet att grafikkortet är det viktigaste vid spelande men det är så sällan jag byter övriga komponenter och det verkar vara lite spännande tider med direct X 12 och Windows 10 på inmarch

Vad har du för övriga komponenter? För att köra med DirectX12 kommer du väl endast behöva ett nytt grafikkort skulle jag tro. Min 980X rullar på fortfarande väldigt finfint i spel och även i Windows 8.1 Pro, ser ingen skillnad gentemot tjejens dator med en i5-3570K i hastighet. Din i7-920 borde klara sig bra i ett par år till framöver, starka CPU:er är de och en överklock gör en ganska stor skillnad (om du inte redan överklockat)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VictoryKid:

Hej

Prisras på X99 plattformen? Nej knappast. Plattformen inriktar sig till en helt annan målgrupp. Skylake är en konsumentplattform.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Prisras på X99 plattformen? Nej knappast. Plattformen inriktar sig till en helt annan målgrupp. Skylake är en konsumentplattform.

Aha vilken målgrupp då?
Efterträder skylake moderkort med 1150-sockel då?
Jag tänkte att jag vill ha ett moderkort med USB3 och lite grejer.

Blir det en nedgradering om jag byter från min I7 920 till en ny i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Aha vilken målgrupp då?

Blir det en nedgradering om jag byter från min I7 920 tull en ny i?

Entusiaster Eller folk som behöver fler än 4 CPU-kärnor samt hyperthreading (för t.ex. renderingar).

Blir väl inte direkt en uppgradring om du skaffar en nyare CPU men du får ju lite fler finesser, som t.ex. on-board USB 3.0 connector, PCIe 3.0, lite bättre on-board ljud m.m. Kanske några extra FPS i spel men inte mycket mer än så!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Fast en i7 920 borde faktiskt inte behövas bytas ut. Skaffa en bättre kylare ock klocka upp den till 4 GHz eller kanske pressa upp den till 4.2~4.5. då bör den ta det mesta ett tag framöver.

Att komma över 4 kräver en del tur med chippet, undrar om ens de bästa kom upp i 4,5?
Jag hade en 930 visserligen, men D0 steppingen och den var svår över 3,8 med en noctua NH-14.

Det tillkommer ju rätt mycket övrigt med plattformen också, det är trots allt grejer från 2008.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

Att komma över 4 kräver en del tur med chippet, undrar om ens de bästa kom upp i 4,5?
Jag hade en 930 visserligen, men D0 steppingen och den var svår över 3,8 med en noctua NH-14.

Det tillkommer ju rätt mycket övrigt med plattformen också, det är trots allt grejer från 2008.

Håller med, går går det väl men då ska man ha en bra kylare och en rejäl dos tur.
Jag säger inte att det skett någon revolution på CPU-marknaden under de senaste åren men nog fan är en färsk i5:a mycket bättre att sitta med än en i7 920 oavsett vad man gör med den

Men huruvida du bör köpa en i5:a eller en i7:a TS beror ju helt och hållet på ditt användningsområde.
Om du endast spelar och gör det i 60Hz så är det bara att köra på en i5:a och spendera pengarna på någonting annat som ett finare grafikkort, en SSD om du inte har det eller varför inte spara pengarna?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Framförallt så lär det märkas skillnad på lägsta FPS i spel då prestanda per kärna utvecklats en hel del sedan i7 920 släpptes. När en kärna går max och flaskar systemet nu lär du få klart bättre prestanda efter en uppgradering. Jämför till exempel prestanda vid samma klockfrekvens i Sweclockers tester där de har med en i7 870 som ligger rätt nära 920 i prestanda. Dessutom kommer du även kunna köra högre klockfrekvens med nya systemet.

i7 vs i5 är lite knepigt och beror imho mest på om du har pengar att spendera eller ej. Jag kommer nog skaffa i7 även nästa gång eftersom det känns som det ger lite längre livslängd på systemet. Hurvida det stämmer eller ej vetefan, men det är iaf känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Aha vilken målgrupp då?

Skylake(1151) ersätter 1150, det blir nog en lättare uppgradering i cpu-prestanda men då cpu väldigt sällan är den begränsade faktorn kommer du nog inte märka av det.

Men känner du för ett lite modernare system är skylake helt rätt att uppgradera till.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Med en i5 får du ju ingen hyperthreading men har ändå 4 väldigt starka kärnor. Om du endast spelar spel så är en i5:a att föredra, tror inte du får så mycket mer prestanda med en i7:a. Spara pengarna på en i5:a och köp ett starkare grafikkort istället!

En i5 är aldrig att föredra framför motsvarande i7.
Däremot kan en i5 ofta vara tillräcklig.

Permalänk
Medlem

En reflektion till, med tanke på hur lite som händer på processorfronten, vi pratar ändå om ett system som är närmare 7 år gammalt, jag hade valt att lägga till de extra pengarna för i7 alla dagar.
Svårt att sia om, men håller en skylake också i 6-7 år är det inte mycket extra per år i kostnad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

En reflektion till, med tanke på hur lite som händer på processorfronten, vi pratar ändå om ett system som är närmare 7 år gammalt, jag hade valt att lägga till de extra pengarna för i7 alla dagar.
Svårt att sia om, men håller en skylake också i 6-7 år är det inte mycket extra per år i kostnad.

Finns det någon bra sammanställning/jämförelse av prestandan på processorer?

Så man kan se svart på vitt hur de presterar i förhållande till varandra i faktiska applikationer.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

En i5 är aldrig att föredra framför motsvarande i7.
Däremot kan en i5 ofta vara tillräcklig.

Sorry, dåligt ordval! Menade att om han endast spelar spel så bör det räcka med en i5 och pengarna kan gå åt annat, som t.ex. ett starkare grafikkort eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/wipintel-skylake-core-i7-6700k-core-i7-47...

Här är för övrigt några läckta benchmarks. Om detta nu kommer att stämma med de CPU:er som Intel släpper i Augusti så verkar det inte finnas en större prestandaboost och du kan lika gärna uppgradera till en Haswell Refresh CPU.

Här är en video på hur en 920 presterar gentemot bl.a. 4790K i spel:

https://www.youtube.com/watch?v=mSD40aoNRIc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Så man kan se svart på vitt hur de presterar i förhållande till varandra i faktiska applikationer.

Anandtech brukar vara trevlig att kolla på. Kan man lätt få ett hum om hur saker presterar allafall.
http://www.anandtech.com/bench/product/47?vs=1260

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Finns tyvärr ingen som visar prestanda under verkliga förhållanden. D v s spel och dylikt med en massa annat igång i bakgrunden. Jag antar att de flesta inte stänger ner allt utom spelet som ska spelas.
Jag själv har hur mycket som helst igång när jag spelar, skulle aldrig få för mig att köra en i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Med DirectX 12 så skulle väl förbättra prestandan ganska bra för just cpu'er. Bara att vänta in och se hur väl dina nuvarande grejer presterar med DirectX 12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Finns tyvärr ingen som visar prestanda under verkliga förhållanden. D v s spel och dylikt med en massa annat igång i bakgrunden. Jag antar att de flesta inte stänger ner allt utom spelet som ska spelas.
Jag själv har hur mycket som helst igång när jag spelar, skulle aldrig få för mig att köra en i5.

Jag tror de flesta som spelar inte har så många "krävande" program igång i bakgrunden. Själv har jag bara µTorrent och webläsaren igång... vilket belastar minnet mer än processorn. Dessutom så är ju spelen mer krävande för grafikkortet än processorn också. De flesta iallafall.

Förresten så spelar jag ju nästan inget numera... mer än FaceBook-spelen. xD Sitter nu bara och kodar lite eller surfar, vilket knappt belastar en i3:a.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså, en i7 920 är rena ramma ångloket idag. Att klocka den gör kanske att du kommer upp till 70 % av singeltrådsprestandan av en i5 4690k. Men så klockar du 4690k så har du en CPU med dubbla singeltrådsprestandan.

Jag skulle gått på en i5:a om du inte renderar film eller håller på med CFD-beräkningar på fritiden. Mata in pengarna i GPU-prestanda istället. Den sista uppgraderingen jag skulle gjort på en speldator är att kasta in 1000-1200 kr på en i7:a. Tar hellre en fetare SSD eller ett bra tangentbord om det saknas.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Avstängd

Funderar själv i samma banor som ViktoryKid!

Ska bygga ihop en gaming burk till hösten var det tänkt. Med tanke på Dx 12 som möjliggör att flera kärnor äntligen kan börja användas effektivt, kan man ju undra ifall spelen kan komma att använda mer än 4 kärnor som ex hyperthreading.

Tror nog som de flesta att 4 kärnor borde räcka men man vet ju aldrig, med tanke på att konsolerna har vad är det sex kärnor?
Så kanske cpu'n kommer att må bra av mer än 4. Men o andra sidan är ju kraften i cpun vansinnigt mycket bättre än de underpresterande konsolerna. Så då kanske det räcker och blir över med en skylake i5 eller rent av den gamla i5'an.

Hursomhelst har vi mycket gott att se fram emot, den kommande tiden på pc sidan, känns verkligen som att vi står inför ett rejält skifte med dx 12 och win 10, så jag kan inte vänta med att bygga ihop en ny burk. Till dess får ps4'an duga

Sen får det väl bli en Gtx 970 som jag antar kommer att hålla ett tag, iaf tills Pascal serien kommer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VictoryKid:

Aha vilken målgrupp då?

I första hand yrkesfolk, och i andra hand entusiaster. Moderkort med USB3 portar har funnits sen socket 1366/1156 tiden. Skylake är i princip en Haswell/Haswell refresh/Devils canyon processorer, skillnaden är DDR4 minnen blir mainstream och krympt tillverkningsteknik.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Jag har förstått att ett fett grafikkort är det som gör störst skillnad när man uppgraderar, men nu har jag tänkt att uppgradera till hösten och då är det ju Skylake som gäller om man samtidigt ska uppgradera till ddr4 och byta modekort.

Eller tjänar man jättemycket på att ligga en generation efter?