Facebook vill "döda" Flash – Mozilla blockerar med Firefox

Permalänk
Melding Plague

Facebook vill "döda" Flash – Mozilla blockerar med Firefox

Läckta säkerhetshål i Adobe Flash får Mozilla att blockera tillägget med webbläsaren Firefox och Facebooks säkerhetschef vill att Adobe på sikt lägger ned mjukvaran.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än hålla med

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Flash borde utrotas

Permalänk
Medlem

Håller med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Man kan lita på Firefox

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Och så slår vi två flugor i en smäll och dödar (antagligen) världens sämsta programmeringsspråk genom tiderna och orsaken till extrem huvudvärk för tusentals: JAVA

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

Eftersom Google Chrome har Flash inbyggt kanske man borde byta tillbaka till Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett steg i helt rätt riktning. För bara tre år sedan kändes för mig som att Flash aldrig skulle dö ut. Men så kom html5!

Bra initiativ av Firefox och Facebook.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att det tar sån tid för utvecklare att migrera koden? HTML5 har ju funnits ett bra tag nu. Så himla svårt kan det inte vara att göra en videouppspelare, vilket väl ändå är vad de flesta flash-applikationerna är.

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHA! Ja lycka till säger jag bara. Det kommer aldrig att gå. För många system som kör Flash och för liten vilja att tänka om från allmänheten och företag.

HTML5 är en bra ersättare men Google har sabbat potentialen där i och med MSE-tramset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samtidigt kör SweClockers med flash för sin videospelare, hehe. Men ja det är då verkligen ett steg i rätt riktning, död åt flash!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

På sätt och vis är detta ingen nyhet. Firefox har blockerat sårbara versioner av Flash sedan länge, med uppmaning om att uppdatera till senaste version som täpper till hålet. Problemet nu är bara att det inte finns någon fix att uppdatera till.

Permalänk
Medlem

Flash har varit blockerat i flera månader som standard i firefox, eller har jag missat något?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Och så slår vi två flugor i en smäll och dödar (antagligen) världens sämsta programmeringsspråk genom tiderna och orsaken till extrem huvudvärk för tusentals: JAVA

Jag gillar Java och JRE.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

bra. bort med skiten. nu måste bara twitch få foten ur röven och göra likadant

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Kattus:

Samtidigt kör SweClockers med flash för sin videospelare, hehe. Men ja det är då verkligen ett steg i rätt riktning, död åt flash!

Prova att avinstallera det.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

HAHAHAHAHA! Ja lycka till säger jag bara. Det kommer aldrig att gå. För många system som kör Flash och för liten vilja att tänka om från allmänheten och företag.

Precis sådär lät det angående ActiveX för några år sedan. Hur många har det nu?

Minns även hur "Apple var dödsdömnda" när de vägrade Flash för iOS – nu har Adobe skrotat Flash for Android. Mobila enheter har redan eller kommer snart gå om desktops i surfande, så Flash är redan på väg mot en säker död. Det här kanske snabbar på processen lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Prova att avinstallera det.

Ah gött, förut så gick det inte alls om man hade det avstängt

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd

Vill man att flash ska dö så ska alla enas om en standard, vilket det inte har gjorts än. Många har inte gått över till HTML5

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Eftersom Google Chrome har Flash inbyggt kanske man borde byta tillbaka till Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Går ju att stänga av i chrome med: chrome://plugins/

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathRider:

nu måste bara twitch få foten ur röven och göra likadant

De uppdaterade nyligen sin chat till HTML5 och själva streamen har sedan länge gått att se via bland annat livestreamer eller direkt i Safari 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

HAHAHAHAHA! Ja lycka till säger jag bara. Det kommer aldrig att gå. För många system som kör Flash och för liten vilja att tänka om från allmänheten och företag.

HTML5 är en bra ersättare men Google har sabbat potentialen där i och med MSE-tramset.

Jaha, och vilket protokoll skulle man använt om inte DASH för HTML5?

Permalänk
Hedersmedlem

Släpptes för övrigt en ny version idag?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Och så slår vi två flugor i en smäll och dödar (antagligen) världens sämsta programmeringsspråk genom tiderna och orsaken till extrem huvudvärk för tusentals: JAVA

Java web applets inte "Java". Med tanke på att Java slår C# i prestanda och även kommer nära C så kalla det sämsta språket not so sure.

Skrivet av anon99339:

Eftersom Google Chrome har Flash inbyggt kanske man borde byta tillbaka till Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Det inbyggt genom att de kör en egen version av flash plugin som du fortfarande kan stänga av......

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vore bra om flash försvann, då det krånglar och kraschar ibland så man kan bli galen.

Samtidigt kan jag inte vara utan det helt, då flera för mig viktiga siter kräver flash för att vara möjliga att använda än så länge iallafall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael07:

Vad är det som gör att det tar sån tid för utvecklare att migrera koden? HTML5 har ju funnits ett bra tag nu. Så himla svårt kan det inte vara att göra en videouppspelare, vilket väl ändå är vad de flesta flash-applikationerna är.

Fråga Mozilla. Jag har kört Chrome ett tag enbart för titta på Youtube. Firefox och Flash kraschade hela tiden om jag använde Flash spelaren och en annons öppnades. Tydligen klarar Flash inte av att köra mer än en sak samtidigt. HTML5-spelaren var rätt kass i Firefox, vet inte om de uppdaterat den än. Kunde inte köra 1080p utan var begränsad till 720p som max. Massa inställningar och alternativ var borta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Vad är det som gör att det tar sån tid för utvecklare att migrera koden? HTML5 har ju funnits ett bra tag nu.

Brist på riktig motivation. Om de redan har en Flash-spelare, och den fungerar, så pallar de inte ändra den. När användare blir varnade till höger och vänster på grund av Flash kanske de hittar motivationen…

Skrivet av Zotamedu:

HTML5-spelaren var rätt kass i Firefox, vet inte om de uppdaterat den än. Kunde inte köra 1080p utan var begränsad till 720p som max. Massa inställningar och alternativ var borta.

Den är rejält förbättrat nuförtiden och den klarar både 4K och 60 FPS på YouTube t.ex.

Permalänk
Inaktiv

Precis samma här, var tvungen att överge Firefox på grund av de evinnerliga krasherna orsakade av flash. Får hoppas att detta är starten på den faktiska avvecklingen av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Precis samma här, var tvungen att överge Firefox på grund av de evinnerliga krasherna orsakade av flash. Får hoppas att detta är starten på den faktiska avvecklingen av det.

Skickades från m.sweclockers.com

FF har fungerat fint, men vist har Flash varit ett helvete med vissa uppdateringar. Kör vidare med PM nu och det fungerar fint, kör inte med Flash ofta längre. Youtube stödjer HTML5 så den kör jag på uteslutande, synd bara för MSE.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

HTML5-spelaren var rätt kass i Firefox, vet inte om de uppdaterat den än. Kunde inte köra 1080p utan var begränsad till 720p som max. Massa inställningar och alternativ var borta.

Tog ett fruktansvärt tag, men jag tror det var förra eller förr-förra uppdateringen som gav fullt stöd för t.ex. 60 FPS och upp till 4K i upplösning.

Det är väldigt lite jag använder Flash till och har själv satt så att jag måste klicka på varje fönster som vill använda flash, för att sedan godkänna om flash ska få köras eller ej. Tror det är ett fåtal flash-spel jag som mest skulle sakna, om man kan kalla det "sakna".