14 åring som vill tjäna mera pengar!

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid panta burkar, har börjat rensa upp pant i en överbliven skrubb här hemma. Hittills idag har det blivit typ 400 kr på en halvtimme. Iofs underlättar det ju om man redan har grejerna hemma

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Liv&helvete:

@DasDuster

Måste bara få höra efter, eller få fråga. Hur mycket får du per sålt nummer ( per tidning, ska jag kanske säga i stället ) utav Kvällsposten?
Skulle vara roligt att få veta.

Hittade detta på hemsidan:

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

@Jonssown

Ah. Det missade jag totalt.
Men tack så mycket.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

någon som har ideér för extra inkomst till en 27 åring? känner mig så sjukt lockad o gå över till den kriminella sidan, är så oerhört trött på oseriösa jobb, även fast jag fick bra betyg i skolan samt högskoleutbildad. känns som sverige spottar mig i ansiktet.
"de e bara fixa extra jobb" asså ja e så trött på o höra de, NEJ jag har ingen farbror eller bästa kompis farsa som kan fixa in en även fast du har 0 meriter. tyvärr jag har inte glidit på bananskal genom livet, jag har fått kämpa varje dag i detta land. och nu börjar jag tröttna. Polisen känns lika korrupta som tjänstemännen OCH de kriminella. what to do.. im losing hope.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Avstängd

Sätt dig med en mugg och tigg utanför någon välbesök affär. Har blivit otroligt populärt om någon har missat det.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

någon som har ideér för extra inkomst till en 27 åring? känner mig så sjukt lockad o gå över till den kriminella sidan, är så oerhört trött på oseriösa jobb, även fast jag fick bra betyg i skolan samt högskoleutbildad. känns som sverige spottar mig i ansiktet.
"de e bara fixa extra jobb" asså ja e så trött på o höra de, NEJ jag har ingen farbror eller bästa kompis farsa som kan fixa in en även fast du har 0 meriter. tyvärr jag har inte glidit på bananskal genom livet, jag har fått kämpa varje dag i detta land. och nu börjar jag tröttna. Polisen känns lika korrupta som tjänstemännen OCH de kriminella. what to do.. im losing hope.

Vad är Det För Utbildning Du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är så sugen på att skriva "börja sno" hahah

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Mina barn började som barnvakt ungefär i 15-årsåldern. Det finns många föräldrar som behöver hjälp att hämta på dagis, lön ca 80-100 kr per timme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klipp gräs, var hundvakt, skotta snö.

Fråga vad föräldrarna gör för övriga pengar, säg att du vill känna större eget ansvar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Jaa, alltså några av grejerna är ju rätt självklara, oavsett om man får nått för det eller inte:)
Den där psykologigrejen har jag kört förrut, den är väldigt effektiv, hehe
Problemet är ju att dela ut reklam faktiskt då är skitbetalt, så det är ju kanske inget jag är jättesugen på...
Fortsätt gärna med förslag!

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med dagens ungdom skulle jag väl säga är att man tycker mer eller mindre att allt lägre än ens föräldrars lön är "skitbetalt".

När man är 14 år gammal kan man inte räkna med någon ordentlig lön.
Finns inte så mycket mer att göra i den åldern än att t.ex. dela ut reklam, plocka / sälja jordgubbar och sälja kvällsposten. Men med din inställning att det är "skitbetalt" så är jag rädd att ingen här på forumet kommer kunna hjälpa dig.

Bara av ren nyfikenhet undrar jag vad du anser skulle vara lämpligt att få för att dela ut reklam, helt enkelt vilken lön skulle det varit för att inte vara en "skitlön" när man är 14 år och springer från brevlåda till brevlåda nån timme per vecka?

Permalänk
Medlem

Det är väl läge att få hela sitt barnbidrag vid 14-års ålder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Pantburkar samlade jag o en kompis ihop o fick 360 spänn att dela på, ganska bra tycker jag, problemet är att mina föräldrar tycker det är "ovärdigt" så det får jag inte tyvvär
Skickades från m.sweclockers.com

What?! Där låter det ju som att dina föräldrar är lite bakom flötet, att panta burkar är ju den mest klassiska sysslan för ett barn att tjäna extra pengar, hur är det ovärdigt att få lära sig vikten av att jobba för sina slantar samtidigt som man bidrar till återvinning?`

Dina föräldrar framstår som snobbiga brats, usch. Förbjuder de dig från att tjäna egna pengar får de väl fan hosta upp stålarna själva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det är väl läge att få hela sitt barnbidrag vid 14-års ålder?

Skulle säga att det beror på hur pass ansvarsfull man är som person. Men kanske en provmånad för att se ifall man klarar av det. Finns personer som hade åkt raka vägen till stan och bränt varenda krona redan första dagen och dagen efter gått till päronen och frågat efter mer.
Sen finns det dom som skulle lagt upp en budget och följt den, kanske till och med haft pengar över när månaden är slut.

Skulle väl säga att det är nog det "enklaste" förslaget man kan ge till honom. Skulle säkert öka chanserna med någon form av budget att kunna visa upp för föräldrarna och sedan föreslå en "provmånad". Visar det sig att man klarar det så är det fantastiskt. Då har man redan vid 14 års ålder börjat bygga sin relation till ekonomi och ekonomiskt ansvar, vilket kommer hjälpa en mycket i vuxen ålder med att klara av eget boende och egen ekonomi.

Bara av att se på min vänner så kunde man enkelt se hur det gick för dom som hade mycket pengar som barn och som inte tog ansvar för det och som inte behövde göra något för att då dom, har flera exempel på vänner som fick iprincip allt dom ville ha. När dom blev 15 köpte föräldrarna nya fina mopeder, betalade styling och sånt till mopparna för massa massa tusen kr. När datorn började bli seg ja då beställdes en ny utan att man ens hann blinka.
Idag sitter flera av dom hemma, arbetslösa och lever på föräldrarna fortfarande vid 22-25 års ålder. De som har jobb har dragit på sig stora skulder då dom märkte att det räckte att skriva på ett papper så fick man kredit och kunde ta lån.

Permalänk
Medlem

Jag delade ut reklam och även lite kvällstids försäljning. För mig var reklamen riktigt uselt, jag fick hem buntar med reklam som skulle ut, så kvällen innan fick jag sortera till reklam buntar vilket kunde ta två timmar eller mer. Sedan så skulle reklamen även ut till brevlådorna, vilket även tog flera timmar, fast beror på hur ditt distrikt ser ut.

Det var fruktansvärt jobbigt, särskilt på vintern, minns att jag typ drog stora reklam buntar på en pulka. Vad jag minns så fick jag kanske 300kr i månaden för det vilket kanske i snitt blev runt 20kr i timmen.

Jag kan väl tycka lite att om du vill gå ut och ta en kebab med dina kompisar att dina föräldrar borde betala för det, men skulle väl vara orealistiskt om du gör det ofta. Även om det är dyrare så är det fortfarande mat.

Permalänk
Inaktiv

Finns ingen bondgård i närheten?lite hårt arbete ger fina summor!kan säkert nämna ett xx antal saker att göra. men inget som ploppar upp nu tyvär

Permalänk
Medlem

När jag var i din ålder köpte jag min första dator för 12.000. Hur? Startade med att jag klippte gräs åt min farmor och farfar för lite fika, pratade med grannarna som i sin tur hade en massa trådgårdsarbete. Målade staket, rensade ogräs, slipade trädäck, m.m. De i sin tur hade också grannar och helt plötsligt hade jag riktigt mycket att göra. Villakvarter är guldgruvor, det svåra är att "få in foten i dörren".

Tog en säsong av slit, väl värt det!

Permalänk

OnT: Ifall du är någorlunda datorkunnig kan du hjälpa folk i din närhet att typ installera Windows eller koppla in deras skärm. Det finns många som har svårt för datorgrejer, så där kan du tjäna några hundralappar

Kebabcitat
Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Problemet med dagens ungdom skulle jag väl säga är att man tycker mer eller mindre att allt lägre än ens föräldrars lön är "skitbetalt".

När man är 14 år gammal kan man inte räkna med någon ordentlig lön.
Finns inte så mycket mer att göra i den åldern än att t.ex. dela ut reklam, plocka / sälja jordgubbar och sälja kvällsposten. Men med din inställning att det är "skitbetalt" så är jag rädd att ingen här på forumet kommer kunna hjälpa dig.

Bara av ren nyfikenhet undrar jag vad du anser skulle vara lämpligt att få för att dela ut reklam, helt enkelt vilken lön skulle det varit för att inte vara en "skitlön" när man är 14 år och springer från brevlåda till brevlåda nån timme per vecka?

Jo, som många redan skrivit är det ungefär 4 timmar att dela ut o typ minst lika lång tid att sortera reklamen. Så för en månads tungt slit får man alltså ganska lite jämfört med all tid man faktiskt lägger ner på det hela. Jag är inte så sugen att jobba i 12 timmar för 200 spänn och ont i ryggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Jag har själv kommit på en idé. (Jag är 16)
Du identifierar var det bor gamlingar i ditt område.
Sen klär du dig bra,verka pålitlig, sen går du och knackar på och erbjuder dig att handla åt dem. De ger dig en inköpslidsta alt. du ger dem ditt nummer.
De betalar när de får sina varor. Sen tar du kanske en hundring i betalt för att handla åt dem.
Om du hittar 5 äldre intresserade så har du stadiga 500 KR i veckan.
De är ofta ganska trötta och uppskattar att de slipper de påfrestande arbetet med att bära sina kassar.
Detta förutsätter dock att du har ett visst startkapital. Ca 1500 kr.

Känns som om detta är ett av de bästa alternativen i din sits. Diskutera med varje klient hur mycket dom ska betala. Du ska ju såklart ha extra betalt om det är tre tunga kassar istället för två liter mjölk.
Önskar dig all lycka! Va inte rädd för nederlag.. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Jo, som många redan skrivit är det ungefär 4 timmar att dela ut o typ minst lika lång tid att sortera reklamen. Så för en månads tungt slit får man alltså ganska lite jämfört med all tid man faktiskt lägger ner på det hela. Jag är inte så sugen att jobba i 12 timmar för 200 spänn och ont i ryggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog ta och inse att det är dom jobben som man normalt får ta i den åldern.
Inom några år kan du få ett vad jag antar du kallar "riktigt jobb" och tjäna mer pengar. Fram tills dess får du ta dom jobben som finns för folk i din ålder och nöja dig med den lönen man får.

Tycker faktiskt att det är sjukt att du sitter och klagar på att du har för lite pengar i månaden, samtidigt som när folk ger dig förslag på vad du kan göra för att tjäna pengar så tycker du det är för jobbigt eller för tråkigt för den summan du tjänar på det.
Den bistra verkligheten är tyvärr så att om du vill ha pengar måste du jobba för dom.

Säger som jag fick höra när jag var i din ålder:
Vill du ha mer pengar, fixa ett jobb. Kom inte till oss och be om mer pengar, jag jobbar för mina pengar då får du jobba för dina också. Livet är inte en räkmacka.

Permalänk
Medlem

Du har ju inte jättemånga val i såpass ung ålder. Klippa gräsmattor?
Vill du bara ha något snabbt och är villig att slita för pengarna så kan du dela ut reklam via Svensk DirektReklam.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

När jag var 14år jobbade jag extra på en pulverlackeringsindustri. 10 timmar i veckan (16.00-21.00) efter skolan fick 120kr/tim och det gav en rejäl månadspeng från 8an tills jag gick ut gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RevolutionBruce:

Är inte det saker man ska göra vare sig man får betalt eller inte, eller har jag missat något?

Skrivet av Toivo83:

kanske ska jobba som betjänt när han blir äldre?
Sjukt att föräldrarna ska betala för att ungen ska ställa in disk eller sköta skolan osv.

OnT: dela ut reklam? Sälj tidningar ?

Jag tycker det är smart av föräldrarna. Det flesta i den åldern får och har fått vecko eller månadspeng, och istället för att bara få pengarna så är det bättre att lära barn/ungdomar att pengar det är något man jobbar för!

Permalänk
Medlem

Svetsa i en hatthylla i en kingcab och spärra lådorna där har du snabba pengar

Har du kunskapen är det gjort på en kväll.

Permalänk
Medlem

Argumentera för att få hela ansvaret över det barnbidrag de erhåller p.g.a att de fick dig, det gjorde jag vid 13 års ålder och allt funkade galant tills dagen jag flyttade, detta förutsätter dock att du besitter grundläggande förståelse för vad en budget är samt att du visat för dina föräldrar att du inte är ett stolpskott. glhf!

Permalänk
Medlem

Prata med dina föräldrar, jag tycker inte 400kr i månaden låter oskäligt mycket för en 14åring. Det var väl något sånt jag fick och då kostade vardagsnöjen något mindre också.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur TS bor men om han bor i villa och har tillgång till gräsklippare, skulle han kunna erbjuda gräsklippning åt grannarna för en peng och snökskottning på vintern.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt bor jag i radhus med extremt små tomter, så tyvvär är det inte mycket att klippa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Svensk Direkt Reklam (SDR) jobbade där själv i 5 år började som typ 12.5 åring (är idag 24) tjänade runt 1000 kronor per helg. Fick klumplön som då kom den 25e varje månad, för 4-5 helger.

Jobbade ofta extra och tog nästan alltid 2 distrikt (områden) per helg och ibland 4st (4st så var större delen av helgen borta fram till typ 20:00 men runt 4-5000 kronor intjänat ) Tjänade också mycket extra på personer som hoppade av SDR, ringde in och slutade MITT I JOBBET! Så fick 500:- för att ta över och dela ut resten till området, sa alltid ja så dem ringde nästan alltid mig Jobbade också lite extra på kontoret och vek reklam på plats som kördes ut till dem som inte hade plats eller möjlighet att göra det hemma, fick väl runt 100:-/h för det så körde det ngn dag varannan vecka också.

Hade en stadig inkomst på minst 4000:- i månaden men oftast runt 6000:-. Innan sommar och vinter hade jag runt 10 000:- då jag tog extra områden månaden innan (juni å nov) då 8 dagars jobb/månad typ. Fria tider, du bestämmer när du jobbar och du kan ju dela upp det på lör/sön morgonen om du vill det.

Har delat ut till typ hela Kalmar kanske runt 30st olika områden. Hade dock lyxen att bli utkörd med bil av pappa till området och lasta av all reklam i en trappa så delade jag bara ut allt sedan gick hem

Tjänade några hundra tusen på det reklamjobbet och kunde köpa kläder, utemat, bio, bowling, cd-spelare, tv, dator, ny cykel, ny moped, bil när jag fyllde 18 och betala mitt moped och bilkörkort.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Hej på er alla sweclockers!
Jag är en kille på 14 år som vill tjäna lite mera pengar. Just nu har jag 300 kr i månaden som ska räcka till nöjen o sånt (bio, bowling, extra kläder m.m)
Jag tycker att pengarna inte alltid räcker till, för liksom en kebab går ju på 70 spänn, så det känns lite lite i nuläget. Och det är inte alltid så kul att vara personen som inte kan hänga med
Nu ska jag förhandla månadspeng till i början av åttan, och jag vill ha lite tips på argument att använda för att höja mig till 400-450.
Jag skulle också vilja ha lite andra tips på hur jag kan tjäna lite extra!
Det jag gör nu för mina 300 är:
Städar rummet
Bäddar sängen
Ställer i saker i diskmaskinen
Hämtar min brorsa, fast nu ska han börja gå hem själv
Sköter läxorna
Passar min brorsa
Dukar

Tacks för svar!

Det låter som att du redan hjälper till, ge som förslag att du vill ha en del som du kan spara och en del som ska räcka till nöjen.
Du kan ju ge compricer länken till dom också, sen är det ju så att vissa har inte ens råd att ge månadspeng överhuvudtaget så det är ju inte en helt lätt fråga. Du vet nog bäst själv
2013 i snitt enligt nordea 585-600kr sen har vi väll deflation nu? Så jag vet inte om det har gått upp eller ner?
https://www.compricer.se/nyheter/artikel/ge-ditt-barn-manadsp...

Ett annat alternativ är ju att försöka dela ut reklam osv men det tar ju tid om du ska få ut något vettigt av det. Då kanske morsan och farsan får hämta och passa lillebrorsan istället du ska ju ha tid att umgås, sporta, och plugga också , Det kanske är mer värt för dom att du passar och hämtar än delar ut reklam?

EDIT: enligt nordea så klarar cirka 30% av dom vuxna att hantera ekonomiska frågor och med swec mentaliteten så minskar det nog till 10% så 90% av dom svaren du får får du nog ta med en nypa salt.

Citat:

Ge ditt barn månadspeng och bra ränta!

Ge dina barn den månadspeng du/ni kan och tycker är lämplig för inköp av godis, leksaker, bio och annat. Låt barnet sätta in pengarna eller en del av pengarna hos dig, i din ”bank”. Skaffa en bankbok och skriv in datum och summa som sätts in. Ta sedan fram boken varje månad för potentiella insättningar och ge ditt barn ränta. Berätta om hur ränta fungerar dvs. att om man sparar pengar så växer de. Om du kan, ge barnet en bra ränta, kanske 10 procent i månaden (ge hellre en lägre månadspeng), så barnet ser att kapitalet växer och att han/hon verkligen tjänar på att spara pengarna. Barnet ska självklart också kunna ta ut pengarna för inköp och då se att det inte blev någon ränta eller lägre ränta den månaden.

Så här mycket fick Svenska barn i genomsnitt i månadspeng år 2013 enligt Nordea:

7 år 80-100 kr
8 år 100-120 kr
9 år 120-160 kr
10 år 160-180 kr
11 år 180-200 kr
12 år 230-250 kr
13 år 375-400 kr
14 år 585-600 kr
15 år 625-700 kr
16 år 950-1050 kr
17 år 1 050-1150 kr