Fel på nyköpt dator, presterar inte som den ska!

Permalänk
Medlem

Fel på nyköpt dator, presterar inte som den ska!

Hej, det är så att jag precis fått hem en ny dator igår och det är något fel på den men jag vet inte riktigt vad. Då jag inte är så jättekunnig om datorer.
Den presterar inte som den ska och när jag märker det är när jag ska spela, och går in på CS:GO.
Där ligger jag på 50-100 fps (inte spelbart), och den känns ganska seg förövrigt också.
På deras hemsida står det att datorn ligger på "Prestanda på CS:GO - Snitt 160FPS utan Flaps".
Har en kompis med exakt samma dator han har inte klockat den eller något sånt och ligger på 160-250+ i fps.

Jag köpte datorn med operativsystem windows 7, då hade dom skrivit på ett papper jag fick med att dom som köpte med operativsystem hade fått allt förinstallerat och testat av dom, drivrutiner, allt.
Ändå har jag, efter jag märkte att det var såhär installerat om drivrutiner till grafikkort och moderkort igen.
Men problemet kvarstår.

Har försökt att kontakta dom men har inte fått något svar ännu, så tänkte kolla om någon här skulle kunna ha en aning om vad det kan vara.. Om det är något simpelt problem liksom. Klart jag kan vänta på att få svar av dom men skulle vara kul att försöka fixa det och börja spela redan nu. Blir så trött att aldrig något kan vara som det ska när man köper det.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD A6 6400K 2c, 65W, FM2
Processorkylare: AMD standard
Moderkort: Gigabyte GA-F2A88XM-HD3
Minne: 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz
Grafikkort: ASUS R7 260X 2GB GDDR5
Hårddisk: 1TB SATA 3,5" - 7200RPM
Nätaggregat: SuperFlower 630W 80+ Standard
Övrig kylning: 2x 120mm
Övriga komponenter: Asus internal DVD write, Realtek 7.1 surround
Temperaturer: vet inte exakt vid full belastning men ligger runt 30-35C på grafikkortet, vet inte hur man kollar temp på processorn då jag inte förstår mig på AMD.

Mvh

Permalänk
Entusiast

Vet att CS kan vara rätt tungt på CPU:n, är du säker på att din kompis har samma? Vad gav du för datorn förresten?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Är du säker på att du använder dig utav samma inställningar i CS:GO som din vän?

Permalänk
Medlem

Kopplat in skärmen i grafikkortet och inte på moderkortet? Vilken upplösning och inställning kör du? Testa en runda 3dmark och kolla poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aankan3:

Hej, det är så att jag precis fått hem en ny dator igår och det är något fel på den men jag vet inte riktigt vad. Då jag inte är så jättekunnig om datorer.
Den presterar inte som den ska och när jag märker det är när jag ska spela, och går in på CS:GO.
Där ligger jag på 50-100 fps (inte spelbart), och den känns ganska seg förövrigt också.
På deras hemsida står det att datorn ligger på "Prestanda på CS:GO - Snitt 160FPS utan Flaps".
Har en kompis med exakt samma dator han har inte klockat den eller något sånt och ligger på 160-250+ i fps.

Jag köpte datorn med operativsystem windows 7, då hade dom skrivit på ett papper jag fick med att dom som köpte med operativsystem hade fått allt förinstallerat och testat av dom, drivrutiner, allt.
Ändå har jag, efter jag märkte att det var såhär installerat om drivrutiner till grafikkort och moderkort igen.
Men problemet kvarstår.

Har försökt att kontakta dom men har inte fått något svar ännu, så tänkte kolla om någon här skulle kunna ha en aning om vad det kan vara.. Om det är något simpelt problem liksom. Klart jag kan vänta på att få svar av dom men skulle vara kul att försöka fixa det och börja spela redan nu. Blir så trött att aldrig något kan vara som det ska när man köper det.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD A6 6400K 2c, 65W, FM2
Processorkylare: AMD standard
Moderkort: Gigabyte GA-F2A88XM-HD3
Minne: 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz
Grafikkort: ASUS R7 260X 2GB GDDR5
Hårddisk: 1TB SATA 3,5" - 7200RPM
Nätaggregat: SuperFlower 630W 80+ Standard
Övrig kylning: 2x 120mm
Övriga komponenter: Asus internal DVD write, Realtek 7.1 surround
Temperaturer: vet inte exakt vid full belastning men ligger runt 30-35C på grafikkortet, vet inte hur man kollar temp på processorn då jag inte förstår mig på AMD.

Mvh

Det är en ganska svag processor. Återkom gärna och svara på frågorna de andra i tråden har ställt. Det låter som att grafikkortet är i idle nästan på temperaturerna. Kolla så att du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Du har i princip köpt en skrivbordsdator som antagligen marknadsförts som "instegsgamer". Du borde häva köpet med tanke på vad det är i den, om du tänkte spela dvs.

Det tråkiga är att sådana datorer lätt hamnar i prisklassen 7tkr , och då tror man att man ska få valuta för pengarna. Tyvärr får du gå upp o prisklass till åtminstone 10 om du ska ha en färdigbyggd speldator. Alternativet är att bygga egen, det är inte kärnfysik.

Permalänk
Medlem

kan ju flika in med att säja att min rigg snittar 120~fps i de flesta CS mappsen och min hårdvare är starkare änn din, amd cpuer är inte starka

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@MrAdde: Ja, jag är säker. Gav 7k

@Captain Jack: yes det gör jag, vi har samma inställningar i video settings och han har högre resolution till och med. har very low och low på allting

Permalänk
Medlem

Det kan vara CPU. Prova https://www.youtube.com/watch?v=RaRHyNTwa-Q#t=28
Har du nyaste directx ?

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Yes, i grafikkortet. vad är 3dmark?

@Laggzor: okej!, det konstiga är att min dator jag hade innan va sämre och den låg ja på 80-120. men ja min kompis har ju samma dator och samma inställningar och droppar inte under 160 fps, ligger för det mesta runt 200-300 fps så det är ju något fel på min.

@doom27: Ska prova det direkt, ja det tror jag. Ska kolla upp det med, tack!

Permalänk
Medlem

@aankan3: ett benchmark program, blir lättare att jämföra då om allt verkar som det ska. Ladda ner och kör en runda fire strike http://www.3dmark.com/

Permalänk
Medlem

Jag har läst att många har problem med fps efter den senaste uppdateringen (CO:GO)
http://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/5306460808631...

Permalänk
Medlem

@doom27: den första videon du länka hjälpte faktiskt med fpsen så jag har 120-250 ungefär, tack!. Men får rätt mycket lag spikes ungefär var tionde sekund, håller på med lite windows updates nu och ska kolla om jag har nyaste directx återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aankan3:

@MSIOCGenie: Ja, jag är säker. Gav 7k

Nu hjälper ju inte detta med ditt problem, men usch, det borde vara straff på att ta ut såna överpriser.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

CS är väldigt lättdrivet men A6or är faktiskt klena, och när nån lägger smokes och folk skjuter antar jag att det kan droppa i fpsen, så testa dra effects till low setting

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@Sten sax påse: Aokejokej, mjo jag har redan det..

@TiasE: haha mjo vars..

@doom27: använder senaste directx versionen..

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi ej tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4.1 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av aankan3:

No one? ..

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Oj, visste inte det. Ber om ursäkt och ska tänka på det i fortsättningen!

@lindell90: vilken processor skulle du föredra till dom här delarna? eller om jag ska skicka tillbaka hela burken.. har inte råd o lägga 10k tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aankan3:

@lindell90: vilken processor skulle du föredra till dom här delarna? eller om jag ska skicka tillbaka hela burken.. har inte råd o lägga 10k tyvärr..

Ska du byta ut processorn behöver du (antagligen, inte insatt i amd) byta ut moderkortet också... och då har du redan bytt ut stora delar av datorn.
Dessutom är 260x inget grafikkort att hänga i granen... sök på sweclockers prestandaindex så får du ett hum.
Eftersom budgeten tryter är min enda vettiga rekommendation att bygga ihop burken själv, eller köpa en begagnad burk av någon pålitlig själ. Du borde kunna rätt lätt bygga ihop en dator själv med mycket tålamod och google-skills. Jobbiga är väl bara att betala licens "separat" för windows.

Minns själv hur besviken man var för 15 år sen på prestandan när far köpte en dyr färdigdator på elgiganten.. egenbygge är det svårt att bli besviken på, prestanda/kostnadsmässigt.

Permalänk
Medlem

Asså du har ju köpt en kontors cpu tillägnat kontoret o typ htpcn
Finns inte mycke kraft o hämta där.

Gissar på antingen; utdaterad windows, utdaterade drivrutiner. Men ärligt så har ja svårt o se hur datorn ska kunna pusha dem frekvenserna med en 6400k.
Mitt 4 år gamla 2700k klår din amd processor liksom hehe..
samt att 260x e liksom instegs grafikkort för o lira lätta spel. Inte mycket kraft där alls. Du borde lämna tebax o köpa delar för sig, 7k e lätt o bygga hemmabygge med

Kag gissar också på att din polare ev. Har snabbare ram minne. Amd gillar snabba ram, med intel spelar de ingen roll..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av aankan3:

Hej, det är så att jag precis fått hem en ny dator igår och det är något fel på den men jag vet inte riktigt vad. Då jag inte är så jättekunnig om datorer.
Den presterar inte som den ska och när jag märker det är när jag ska spela, och går in på CS:GO.
Där ligger jag på 50-100 fps (inte spelbart), och den känns ganska seg förövrigt också.
På deras hemsida står det att datorn ligger på "Prestanda på CS:GO - Snitt 160FPS utan Flaps".
Har en kompis med exakt samma dator han har inte klockat den eller något sånt och ligger på 160-250+ i fps.

Jag köpte datorn med operativsystem windows 7, då hade dom skrivit på ett papper jag fick med att dom som köpte med operativsystem hade fått allt förinstallerat och testat av dom, drivrutiner, allt.
Ändå har jag, efter jag märkte att det var såhär installerat om drivrutiner till grafikkort och moderkort igen.
Men problemet kvarstår.

Har försökt att kontakta dom men har inte fått något svar ännu, så tänkte kolla om någon här skulle kunna ha en aning om vad det kan vara.. Om det är något simpelt problem liksom. Klart jag kan vänta på att få svar av dom men skulle vara kul att försöka fixa det och börja spela redan nu. Blir så trött att aldrig något kan vara som det ska när man köper det.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD A6 6400K 2c, 65W, FM2
Processorkylare: AMD standard
Moderkort: Gigabyte GA-F2A88XM-HD3
Minne: 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz
Grafikkort: ASUS R7 260X 2GB GDDR5
Hårddisk: 1TB SATA 3,5" - 7200RPM
Nätaggregat: SuperFlower 630W 80+ Standard
Övrig kylning: 2x 120mm
Övriga komponenter: Asus internal DVD write, Realtek 7.1 surround
Temperaturer: vet inte exakt vid full belastning men ligger runt 30-35C på grafikkortet, vet inte hur man kollar temp på processorn då jag inte förstår mig på AMD.

Mvh

1. Reklamera datorn.
2. Fråga SweC om vilka komponenter du ska ha till din nya datorn.
3. Tryck beställ.
4. Bygg ihop datorn. Eller be din vän göra det.
5. Njut av bra FPS i CS.

Permalänk
Avstängd

Är det denna du har köpt http://speldatorn.se/Gamer-A6-Hero? Verkar vara riktig skit tycker jag

Permalänk
Medlem

@lindell90: Okejokej, tror inte jag vågar bygga en själv dock men kanske kan lösa att nån polare gör det, fårse. Operativsystemet var det ända man inte kunde reklamera.
Det går inte ta bort "windows-nyckeln" från den här datorn och sen använda på den nya isånnafall? kanske är helt ute o cyklar men bara undrar för det är ju ändå 1000kr åt skogen isånnafall.

@Gtoxed: Ahokej.. men tappar hoppet. Vet inte ett skit av vad som passar med vad eller nånting och vill ligga på ungefär 250 fps stabilt.. Önskar man var lite mer kunnig..

@Njov Jork: Okej, ja det verkar det ända vettiga att göra.

@Sibirius: Ja det är det. Och ja den är skit.

Nån som vet om det går att liksom avaktivera windows nyckeln från denna dator och använda på en annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aankan3:

@lindell90: Okejokej, tror inte jag vågar bygga en själv dock men kanske kan lösa att nån polare gör det, fårse. Operativsystemet var det ända man inte kunde reklamera.
Det går inte ta bort "windows-nyckeln" från den här datorn och sen använda på den nya isånnafall? kanske är helt ute o cyklar men bara undrar för det är ju ändå 1000kr åt skogen isånnafall.

Nån som vet om det går att liksom avaktivera windows nyckeln från denna dator och använda på en annan?

eh va? köpte du en färdig dator utan windows?

Permalänk
Medlem

@lindell90: Nej det gjorde jag inte. Men jag undrar om jag köper en ny dator om jag kan "avaktivera" windows-nyckeln från den här datorn och använda det windows jag har nu på den nya datorn på något sätt? eftersom man inte kan lämna tillbaka operativsystemet.

Permalänk

Nu vet jag inte hur det ser ut idag, men har du kollat om du kan köra crossfire APU+GPU?

Jag körde en A10 Trinity med ett HD6670 i crossfire och den tuffade på riktigt bra. Nu med all rebranding som AMD håller på med vet jag inte vad R7 260x rullar på för GPU men det är helt klart värt att kolla upp. På min gamla burk gav crossfire en prestanda ökning på 50-70%

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

vad skulle ni rekommendera för processor till dom här delarna om jag inte kan skicka tillbaka datorn?