Znaps är Magsafe-liknande magnetadapter för telefonladdning på Kickstarter

Permalänk
Medlem

Inget wow precis. Idag är det trådlös laddning med qi som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Se'n om du tittar så skrev jag magnetismen. Det var för att medvetet göra mig lustig över apples patentiver och så vidare. Magnetismen är ju ingen uppfinning utan ett fenoment.

Att jag skrev Trivia var just för att det inte var riktat till dig, utan i största allmänhet (tidigare inlägg om Apples presumtiva patentanspråk). Det framgick tydligen inte med all önskvärd tydlighet, sorry!

Ja, det var rätt fyndigt av dig att skriva magnetismen

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Meh... Å ena sidan är det schysst för att det lär slita mindre på själva kontakten men o andra sidan så lär den inte sitta fast speciellt bra. En laptop funkar det väl bra till för att man inte flyttar på den men är lite skeptisk till hur bra den faktiskt sitter om man skulle få för sig att använda telefonen samtidigt som man vill ladda?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för att jag redan har en magnetisk docka till min Z3 compact så hade det där varit riktigt intressant. Vet av tidigare erfarenhet att usb-portarna tenderas att slitas med tiden, så stor fördel att inte behöva hålla på och sätta i sladden varje kväll.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av XFTality:

Det är olika storlekar för Znaps med Lightning-kontakt och Znaps för Micro-USB. De är därför inkompatibla med varandra.

Ohh snap

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Det är olika storlekar för Znaps med Lightning-kontakt och Znaps för Micro-USB. De är därför inkompatibla med varandra

Men det är ju ett medvetet val Znaps gjort, de kunde gjort de två kompatibla om de velat.

Skrivet av Tbax:

Meh... Å ena sidan är det schysst för att det lär slita mindre på själva kontakten men o andra sidan så lär den inte sitta fast speciellt bra. En laptop funkar det väl bra till för att man inte flyttar på den men är lite skeptisk till hur bra den faktiskt sitter om man skulle få för sig att använda telefonen samtidigt som man vill ladda?

Jag laddar bara min telefon under natten, då är det inget problem.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt intressant. Frågan är om jag verkligen värderar en magnetisk laddare så högt.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ohöra "snaps"...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det vanligt att folk snubblar på sladden när datorn laddas? Har aldrig hänt mig.

Kanske inte hemma när man har ett uttag precis vid skrivbordet. Men om man är på t.ex. ett bibliotek nånstans som har uttagen så att man måste ha sladden på golvet och någon idiot som t.ex. går och smsar samtidigt snubblar över sladden så är det mycket möjligt att det händer.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Sony Z3 compact har magnetkontakt för laddning!

Dock är magnetladdaren ett tillval som kostar några hundra, laddaren man får med är en vanlig usb. Jag tiggde till mig en magnetladdare vid köp och den är lätt värd att skaffa, speciellt eftersom man slipper öppna/slita på de vattentätade luckorna varje natt. Nästan det bästa med hela telefonen...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av )ExecutoR(:

Men det är ju ett medvetet val Znaps gjort, de kunde gjort de två kompatibla om de velat.

Det finns nog problem med det eftersom Lightning och Micro-USB har olika sätt att föra över data osv. så de kommer aldrig att kunna vara kompatibla med varandra.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Inget wow precis. Idag är det trådlös laddning med qi som gäller

problemet är om man vill använda mobilen. skiter det sig totalt med Qi.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Jag kan inte ohöra "snaps"...

Kanske för att man kan få i sladden när man fått i sig några schnapps

Permalänk
Medlem

Hur skulle detta fungera med Sonys vattentäta telefoner (pre-Z3+), samt Galaxy S5, där en lucka sitter för USB-porten? Får adaptern plats, mån tro?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Hur skulle detta fungera med Sonys vattentäta telefoner (pre-Z3+), samt Galaxy S5, där en lucka sitter för USB-porten? Får adaptern plats, mån tro?

På Kickstarter-sidan har de skrivit att i de telefoner som har sådana luckor kommer luckorna ej kunna stängas när adaptern är inkopplad.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Hur skulle detta fungera med Sonys vattentäta telefoner (pre-Z3+), samt Galaxy S5, där en lucka sitter för USB-porten? Får adaptern plats, mån tro?

Alla xperia z telefoner är vattentäta och dom har sin egna magnetkontakt redan så det verkar lite onödigt.. men om man nu skulle vilja det så får man fimpa luckan. Och troligtvis vattentätheten då jag inte tror deras gummiring täcker tillräckligt.

Bra grej men knappast något nytt och nu siktar ju alla mot trådlös laddning..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

På Kickstarter-sidan har de skrivit att i de telefoner som har sådana luckor kommer luckorna ej kunna stängas när adaptern är inkopplad.

Missade det, tack!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Det skulle vara extra intressant ifall laddarna även blev kompatibla med varandra.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Mja, Apple lär ju ha åsikter. Znaps verkar intressant, men dom gör ju inte ens en hemlighet av vems idé dom baserar sin produkt på. Apple nämns ju en massa gånger, från inledningen och rakt igenom filmen på deras Kickstarter.

Men det är väl precis så Apple själva brukar göra, deras *innovation* eller design är oftast baserat på andra företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Känns som att Apples advokater kommer tycka till en smula om detta.

Skrivet av Oskar.:

Mja, Apple lär ju ha åsikter. Znaps verkar intressant, men dom gör ju inte ens en hemlighet av vems idé dom baserar sin produkt på. Apple nämns ju en massa gånger, från inledningen och rakt igenom filmen på deras Kickstarter.

Från deras FAQ:

Skrivet av ZNAPS:

What about this patent from Apple? https://www.google.com/patents/US7311526

Our patent lawyer did a patent search before we started the project. This is one of the reasons why we didn’t develop ZNAPS into a whole charging cable. We haven’t infringed on Apple's patent.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jag tror personligen inte att det här kommer fungera bra. Har en Sony Xperia Z2 med en magnetisk laddkontakt som har en till och med större magnet (3x större?), men trots det lossnar eller glappar kontakten hela tiden när telefonen används med magnetladdkabeln isatt. Kontakten fungerar på Macbooks då dessa är stationära enheter som man sätter ned på ett bord eller i knät, men mobiltelefoner rör sig ständigt under användning.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag misstänker att det inte är tänkt att telefonen ska användas när du laddar den med magnetkontakt. Den är ju designad för att släppa enkelt när du tar bort telefonen, inte för att sitta stenhårt.

Skrivet av XFTality:

Det är olika storlekar för Znaps med Lightning-kontakt och Znaps för Micro-USB. De är därför inkompatibla med varandra.

Absolut, men något som är värt att tänka på som de inte nämner då de säkert själva vet att det här är ett problem. De flesta använder nog telefonen under laddning, själv laddar jag på sängbordet och använder den någon timme medan den laddar varje kväll.

Det fetstilta:

Den stora frågan är vilken sorts magnet dom använder.
Har letat men kan inte hitta info alls om det på deras sida.

Är det en Neodymmagnet så är det inga problem alls, att använda mobilen och den kommer inte lossna eller glappa alls.

Tvärtom så kommer det bli ett problem, att få den att lossna lätt (som en vanlig magnet)

Testa själv att kasta en Neodymmagnet från en hårddisk på kylen, och lycka till att ta loss den med enbart fingrarna Det går bara inte!

Så har dom lyckats med att få "till styrkan" och "släppet" med en Neodymmagnet, ja då kan ni sitta där och göra allt ni vill!!

Någon annan som lyckats ta reda på om det är Neodymmagneter dom använder, får gärna uppdatera info!

Hade varit väldigt roligt om så är fallet!

Saxat från Wiki/ För den som är intresserad och inte orkar klicka på länken....

Den tetragonala Nd2Fe14B kristallstrukturen har ovanligt hög enaxlig magnetisk anisotropi. Detta ger ämnet potentialen att ha hög koercivitet (dvs motstånd till att bli demagnitiserad).

Ämnet har också en hög nivå för den magnetiska mättnaden (Js ~1.6 T och typiskt 1,3 Tesla. Eftersom den maximala energidensiteten är proportionell mot Js2 har denna magnetiska fas möjlighet att lagra stora mängder magnetisk energi (BHmax ~ 512 kJ/m3 eller 64 MG·Oe), betydligt mer än Samarium-kobolt magneter, vilken var den första typen sällsynt-jordartsmetall-magnet att finnas tillgänglig kommersiellt.

I praktiken är de magnetiska egenskaperna hos neodymmagneter beroende på legeringen, mikrostruktur och tillverkningsteknik.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en för hörlurssladden istället, men det försämrar säkert ljudkvalitén.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Eller så fortsätter man bara köra med trådlös laddning (user since 2012).

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Eller så fortsätter man bara köra med trådlös laddning (user since 2012).

Kör med trådlös laddning, men visst är det lite tråkigt när man ska använda mobilen aktivt m trådlös laddning.

Rätt verktyg på sin plats tycker jag är ett bra ordspråk här.
Det ena utesluter inte det andra

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kör med trådlös laddning, men visst är det lite tråkigt när man ska använda mobilen aktivt m trådlös laddning.

Rätt verktyg på sin plats tycker jag är ett bra ordspråk här.
Det ena utesluter inte det andra

Fast om du behöver använda den så använd den? Behöver inte laddas samtidigt.
Förutom i bilen då men där har jag också trådlös bilhållsladdare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast om du behöver använda den så använd den? Behöver inte laddas samtidigt.
Förutom i bilen då men där har jag också trådlös bilhållsladdare.

Jo men det beror rätt mycket på vad man gör med mobilen med

Skriva sms och småpilla funkar ju.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo men det beror rätt mycket på vad man gör med mobilen med

Skriva sms och småpilla funkar ju.

Måste du ladda telefonen samtidigt som du skriver sms och småpillar? Hur dåligt batteri har du?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

problemet är om man vill använda mobilen. skiter det sig totalt med Qi.

Det är sant om man gör något mer krävande typ ser filmeller spelar på tåget/bussen. Men är det bara ett sms man ska svara på så är det bara att tillfälligt ta bort den från laddaren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Our patent lawyer did a patent search before we started the project. This is one of the reasons why we didn’t develop ZNAPS into a whole charging cable. We haven’t infringed on Apple's patent.

Att deras advokater tittat på det betyder inte att en domstol tycker likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Att deras advokater tittat på det betyder inte att en domstol tycker likadant.

Nä såklart inte, men det tyder ju ändå på att de gjort lite research innan, att de åtminstone har en susning om vad de sysslar med.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator