295x2 går inte över idle clocks?!

Permalänk

295x2 går inte över idle clocks?!

Hej allihopa! Det är så här att en köpare av mina xfx 295:or har prövat med olika drivers men får inte korten att gå över idle. Hade varit hemskt tacksam för hjälp eller tips kring detta då köparen har skickat tillbaka korten men fortfarande är sugen om de nu fungerar som de ska. Har haft alla kärnor (4) igång på flertalet spel i min dator i sig med korrekta clocks. Tack på förhand!

Visa signatur

CM Silencio 600 | 9900ks@ 5.2ghz | Nh-d15 | 2080ti med morpheus II | 16gb 3200mhz ddr4 | Lepa G1600 | maximus xi hero | 840 evo 128gb, M500 240gb x 2, 860 1tb | Lagring: 3tb |

Permalänk
Medlem

att få alla kärnor att jobba så hårt att de går upp i max clock måste vara omöjligt om du använder en HD skärm.

Men får han alldrig korten att jobba så låter det som att han har max 60Hz eller något liknande som begränsar korten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

att få alla kärnor att jobba så hårt att de går upp i max clock måste vara omöjligt om du använder en HD skärm.

Men får han alldrig korten att jobba så låter det som att han har max 60Hz eller något liknande som begränsar korten.

Hejsan! Jag som var köparen, jag testade BF4 och Crysis3 på ultra i 2560x1440p och fick inte mer än 46fps på bf4... Tror att dom borde gå upp lite i varv. 300mhz är även idle, dom borde öka ganska kvickt. Mvh.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag antar du menar FHD(1920x1080) och inte 1360/1366x768(HD). För med FHD så går det definitivt att få dem att arbeta hårt. Pratar från erfarenhet. Det är inte det att dem är klena, finns bara väldigt många inställningar som sällan utnyttjas.

Sedan håller jag med om att det är viktigt vad för test metod TS köpare gör för att se last. Jag säger att han bör sätta igång Unigene Valley i fullskärm och sedan kolla vilka frekvenser dem körde under det testet med t.ex. MSI Afterburner.

Möjliga lösningar om det är problem och inte bara fel mätning:
Uppdatera moderkorts BIOS (Du anar inte hur ofta detta löser mystiska problem.)
Återställ drivrutinerna med DDU eller liknande

Är det några mätresultat som behövs kan jag erbjuda referens siffror.

EDIT: Såg nu att köparen svarat om lasterna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Hejsan! Jag som var köparen, jag testade BF4 och Crysis3 på ultra i 2560x1440p och fick inte mer än 46fps på bf4... Tror att dom borde gå upp lite i varv. 300mhz är även idle, dom borde öka ganska kvickt. Mvh.

Vad använde du för nätagg? Och hur kopplade du PCI-E kablarna till korten, för jag antar att det var två kort?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag antar du menar FHD(1920x1080) och inte 1360/1366x768(HD). För med FHD så går det definitivt att få dem att arbeta hårt. Pratar från erfarenhet. Det är inte det att dem är klena, finns bara väldigt många inställningar som sällan utnyttjas.

Sedan håller jag med om att det är viktigt vad för test metod TS köpare gör för att se last. Jag säger att han bör sätta igång Unigene Valley i fullskärm och sedan kolla vilka frekvenser dem körde under det testet med t.ex. MSI Afterburner.

Möjliga lösningar om det är problem och inte bara fel mätning:
Uppdatera moderkorts BIOS (Du anar inte hur ofta detta löser mystiska problem.)
Återställ drivrutinerna med DDU eller liknande

Är det några mätresultat som behövs kan jag erbjuda referens siffror.

EDIT: Såg nu att köparen svarat om lasterna.

Jag hade igång afterburner och körde både bf4 ultra 2560x1440, testade även att öka ress scale osv. Körde furmark, 3dmark etc... dom vägrade gå över 300mhz. Jag ska utomlands 04:00 idag, så kunde inte ha kvar dom mkt längre, körde blocketpaket dettsutom. Han inte testa att uppdatera bios och tänkte inte på det, men ska göra det! Har märkt av vissa konstiga saker som jag tror är bios problem. Men bör nämnas att jag testade kortet i TVÅ datorer, så borde inte vara fel på mina datorer. Men man vet aldrig.

Skrivet av Aeig:

Vad använde du för nätagg? Och hur kopplade du PCI-E kablarna till korten, för jag antar att det var två kort?

MVH

Jag har ett coolermasterv1000 på 1000w, körde bara ett kort, testade aldrig det andra (Ville ha båda, därav sket jag i att se om det andra funkade). Som sagt ett 295x2 ska lätt kunna rullas på 1000w. Jag körde först en PCI-E kabel till båda och det ska funka, har för mig det är 86A eller något per kabel. Testade även att köra 2 olika kablar ifrån agget till grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Jag körde först en PCI-E kabel till båda och det ska funka, har för mig det är 86A eller något per kabel. Testade även att köra 2 olika kablar ifrån agget till grafikkortet.

Nej nej nej. Hade du haft otur hade du kunnat sätta eld på saker och ting Lina =/= Kabel.

Visa signatur

Permalänk

Inaktiverat ULPS i Afterburner (omstart krävs...)?
Mina två 290:s goes bananas i benchmarks å spel om jag har missat att inaktivera det efter att jag t ex installerat nya drivisar.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|Asrock RX 9070 XT Taichi OC|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair K70 RGB|Mionix Naos Pro|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Jag har ett coolermasterv1000 på 1000w, körde bara ett kort, testade aldrig det andra (Ville ha båda, därav sket jag i att se om det andra funkade). Som sagt ett 295x2 ska lätt kunna rullas på 1000w. Jag körde först en PCI-E kabel till båda och det ska funka, har för mig det är 86A eller något per kabel. Testade även att köra 2 olika kablar ifrån agget till grafikkortet.

Exakt vilket nätagg är det du har? Modell?

Du skall använda två olika PCIE kablar, och varje räls skall kunna mata 30A, helst skall rälsarna ej delas med något annat ex SSD, HDD, CPU osv.

Det låter konstigt att korten ej gick ur idle, stängde du av ULPS?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Nej nej nej. Hade du haft otur hade du kunnat sätta eld på saker och ting Lina =/= Kabel.

Wat? haha, lite förvirrad nu.

Skrivet av Slowpoke66:

Inaktiverat ULPS i Afterburner (omstart krävs...)?
Mina två 290:s goes bananas i benchmarks å spel om jag har missat att inaktivera det efter att jag t ex installerat nya drivisar.

Okej, gjorde nog inte så... Dumt av mig, tänkte inte alls på det.

Skrivet av Aeig:

Exakt vilket nätagg är det du har? Modell?

Du skall använda två olika PCIE kablar, och varje räls skall kunna mata 30A, helst skall rälsarna ej delas med något annat ex SSD, HDD, CPU osv.

Det låter konstigt att korten ej gick ur idle, stängde du av ULPS?

MVH

Det heter CoolerMaster V1000 som jag skrev
Jag hade 2 olika... Körde även med samma en gång, har 3st 8pin på mitt 7990 och kör 2st (4x8pin) och använder 3 utav dom.. Vet inte alls hur jag ska förklara.

Vad menar du med rälsarna?

Noppe glömde ULPS...

Visa signatur

Permalänk

Hade samma problem när jag körde HD7950 i CF och det löste sig när jag höjde power control i CCC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Wat? haha, lite förvirrad nu.

Jag menade räls med lina. Sorry, var nog lite seg i huvudet.

Visa signatur