Microsofts flaggskeppstelefoner "Talkman" och "Cityman" hittar ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men vad har man den till? Varför ska de ha prestandakomponenter och lullull i en sådan? Hade de haft Windows 10 eller något annat OS som har lite mer funktion i den så hade det varit en sak. Men nu bidrar komponentvalen mest till att göra telefonen onödigt dyr.

Har MS inte sagt att vissa winphone 8-modeller ska gå uppgradera till windows 10 när det kommer? Låter ju som att dom i sådana fall sannolikt kommer uppgraderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns fler märken än Samsung. Motorola har rätt fina mobiler om man vill ha oled.

Ja, absolut. Har sneglat en del på Sonys också men hade extrema problem med Xperia Arcen. Det mesta är nog fixat nu men ändå.

Motorola har jag faktiskt inte kikat på, får göra det sen. Ska förlänga mitt abonnemang hos Telenor i november så har ett tag på mig att välja och fundera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Har MS inte sagt att vissa winphone 8-modeller ska gå uppgradera till windows 10 när det kommer? Låter ju som att dom i sådana fall sannolikt kommer uppgraderas.

Han menar nog samma Windows som på datorer, inte mobilvarianten.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Har MS inte sagt att vissa winphone 8-modeller ska gå uppgradera till windows 10 när det kommer? Låter ju som att dom i sådana fall sannolikt kommer uppgraderas.

Windows 10 kommer inte till en heter mindre än surfplattor. Blir en Windows Phone man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Har MS inte sagt att vissa winphone 8-modeller ska gå uppgradera till windows 10 när det kommer? Låter ju som att dom i sådana fall sannolikt kommer uppgraderas.

Alla wp8 ska få 10. Men det betyder inte att man kan köra "riktiga" windows program eftersom telefonen bara har en ARM processor. Vore mycket bättre om de kunde gå över till X86 cpuer tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Alla wp8 ska få 10. Men det betyder inte att man kan köra "riktiga" windows program eftersom telefonen bara har en ARM processor. Vore mycket bättre om de kunde gå över till X86 cpuer tycker jag.

Processorn spelar ingen roll. Programbiblioteket blir detsamma eftersom man är låst till Windows Phone. Oavsett processor kan du bara köra de begränsade program som finns i deras app-butik.

Permalänk
Medlem

Oerhört taggat på en 950 XL enda sedan ryktena kom ut, blir grymt smutt med Windows 10 och en värdig ersättare till min 930 som jag varit grymt nöjd med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Processorn spelar ingen roll. Programbiblioteket blir detsamma eftersom man är låst till Windows Phone. Oavsett processor kan du bara köra de begränsade program som finns i deras app-butik.

Så de planerar inte att göra det möjligt att köra Win32 program via continuum på en hypotetisk x86 telefon?

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev lite förvirrad och att samsungs telefon helt plötsligt nämns i artikeln utan relevans till resterande artikel?

Permalänk

Cityman ser ut att ha en väldigt tunn bezel (ram). Den kommer nog inte kännas som mycket större än nu varande 930 och 830. 1520 med en 6 tums skärm och en ganska så tjock bezel kändes lite väl stor medan den 830 jag har med 5 tums skärm är rätt lagom även om den inte heller har världens tunnaste bezel. Jag tror att det blir en Cityman i julklapp till mig själv. Hoppas att man fått ordning på 810 SOCen med den nya version 2.1.

Permalänk
Medlem

Jaha? telefonerna verkar väl OK men herrejävlar vilka dassiga namn. Kan man få numret till deras langare?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Så de planerar inte att göra det möjligt att köra Win32 program via continuum på en hypotetisk x86 telefon?

Nej, i så fall hade de helt enkelt tillåtit skrivbordet i Windows Phone. Alltså låtit det vara Winfows 10 i telefonen istället. Windows 10 är ett första steg i att låsa in användaren till gamla Paladium, enbart microsoft-godkända program i deras app-butik. Continuum ger bara skrivbordskänsla, men det är fortfarande Windows Phone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Tänk på att det är mera som 4+4 kärnor och 2+4 kärnor. 4 st för prestanda 4 st för lågkonsumtion. 808 har istället bara 2 för prestanda och 4 för lågkonsumtion.

En telefon funkar inte som en dator, även fast den också kan ha 8 kärnor.

Men som du säger så räcker prestandan bra så fort man inte spelar.

Jo, jag vet. Men även 2+2 hade räckt långt, för enkel användning. Men de 4 små kärnorna är rätt effektiva och snåla, så det gör inget att det är 4.

Problemet är ju att hur mycket spel eller prestanda man än vill köra så hjälper det inte om man slår i termo taket hela tiden. Sen är ju som sagt ovan av andra, få saker i en telefon multitrådat. Så mer än 2 kärnor lönar sig sällan, speciellt på en så liten enhet som en telefon.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Alla wp8 ska få 10. Men det betyder inte att man kan köra "riktiga" windows program eftersom telefonen bara har en ARM processor. Vore mycket bättre om de kunde gå över till X86 cpuer tycker jag.

Jag tänkte lite så först, men insåg att jag inte behövde en seg "surfplatta" med dåligt batteri, bara för att göra lite kontorsjobb. Så i en telefon gör det mig inget att det blir "RT" liknande version. Men om det nu inte kommer någon vettig (för mig) telefon (med Windows) så vete katten vad jag ska göra. (@Broken-arrow) Sen om det står MS, Nokia eller "hydai" på den skiter jag fullständigt i, så länge den har det under huven som jag vill ha, vilket är en klar fördel med Windows (vs tex Andoid.) Inga specialanpassade koko OS lösningar, utan standardiserat oavsett märke.

Dock på surfplattorna vill jag också ha x86, så man kan köra vad som helst, + streama från huvuddatorn eller docka den. Då har de också batteri och kylning anpassade för detta så enheten kan fungera fullt ut också.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jaha? telefonerna verkar väl OK men herrejävlar vilka dassiga namn. Kan man få numret till deras langare?

Hur menar du? Nokia har alltid använt nummerserier. 950 eller 940 är den naturliga fortsättningen på den nuvarande 930. Eller menar du de interna arbetsnamnen Cityman och Talkman? Det är väl knappast relevant och klaga på interna projektnamn?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Det jag reagerar på är att många telefoner med 808 faktiskt presterar bättre än 810, pga 810 throttlar helt vansinnigt.
http://www.androidauthority.com/snapdragon-808-vs-810-overhea...

Rent prestandamässigt är den snabbare, men det förutsätter också att man har kylning till det, och helt ärligt. Jag tar hellre lite svalare telefon att sätta vid örat än en som är lite snabbare

Som du säger, de har troligen förbättrat det, men ärligt. 8 kärnor.. varför? När 6 kärnor redan närmar sig termiska max en telefon klarar så ser jag det som dumt att ha mer. Det enda jag "vinner på" är om jag ska benchmarka eller rendera film i telefonen. Hur många gör detta!? Inte jag iaf.
Så för mig tar jag hellre en svalare 808, även i min större telefon med trådlösladdning, än att betala mer för något jag inte kommer använda.

I en surfplatta som har bättre kylning och mer prestanda krav är det en annan sak dock...

Våra åsikter går inte direkt isär, jag är av uppfattningen att t.om fyra kärnor är overkill i dagens telefoner. Två eller på sin höjd tre starka kärnor som i A8X är rimligt. 808 har ju betydligt lägre minnesbandbredd och sämre grafikprestanda än 810 så jag vet inte om jag hellre skulle ha den. LG G4 blir också rejält varm och har rätt kass batteritid.

M9 agerar ju åtminstone som en stor kylfläns, garanterat den bästa implementationen av S810, kolla bara Z3+! Men sedan klagar ju folk såklart eftersom att metall leder värme bättre så den kan ibland uppfattas som varmare. Se här exempelvis http://www.androidcentral.com/look-one-m9-s6-edge-lg-g4-and-d...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, i så fall hade de helt enkelt tillåtit skrivbordet i Windows Phone. Alltså låtit det vara Winfows 10 i telefonen istället. Windows 10 är ett första steg i att låsa in användaren till gamla Paladium, enbart microsoft-godkända program i deras app-butik. Continuum ger bara skrivbordskänsla, men det är fortfarande Windows Phone.

Vad fyller skrivbordet för funktion på en så liten skärm. Man kan installera appar utan att gå via store i Win10 mobile, upp till 10 stycken i den nuvarande builden.

Permalänk

Ser verkligen fram emot att Windows Phone får nya high end modeller som kan konkurrera mot iPhone och alla Android baserade mobiler det behövs!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Hur menar du? Nokia har alltid använt nummerserier. 950 eller 940 är den naturliga fortsättningen på den nuvarande 930. Eller menar du de interna arbetsnamnen Cityman och Talkman? Det är väl knappast relevant och klaga på interna projektnamn?

Om det blir så att det blir de slutgiltiga namnen så är det illa, men är det interna arbetsnamn så är det väl inte så farligt antagligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om continuum blir användbart så är jag såld. Som andra sagt, drömmen hade ju varit x86 med möjlighet att köra win32. Jag läste att det ryktas om en atom-lumia nästa år, men om det fortfarande inte blir möjligt med win32 spelar det ingen större roll. Dom har ju lyckats peta in windows i Asus Zenfone 2 som har Atom men det är via Linux i VM. http://forum.xda-developers.com/zenfone2/general/zf2-running-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Så de planerar inte att göra det möjligt att köra Win32 program via continuum på en hypotetisk x86 telefon?

Skrivet av Aleshi:

Nej, i så fall hade de helt enkelt tillåtit skrivbordet i Windows Phone. Alltså låtit det vara Winfows 10 i telefonen istället. ... Continuum ger bara skrivbordskänsla, men det är fortfarande Windows Phone.

Du har nog missat vad Continuum är. Windows 10 Mobile är en egen sku med stöd för Silverlight och Windows Phone Runtime-appar samt Windows Runtime-modellen från WP8.1 och lite andra mobilorienterade grejer som inte finns på Windows 10. WinRT-modellen (program i butiken) ska bli i princip identisk med den på skrivbordet nu och operativet ska dela kärna. Det betyder inte att saker fungerar magiskt. Fortfarande olika arkitektur också. Och du har fortfarande 3-4 ramverk du kan ha som mål på mobilen, inget av det är ren win32. Continuum rör egentligen inte Win32-program, det är bara reaktiv design och lite mer valmöjligheter hur man använder store-appar. Windows 10 Mobile är alltså kompatibelt med program utvecklade för WP7.X, WP8 och WP8.1, även om viss handpåläggning kan behövas.

UAP som modellen kallas i W10 gör att det går att bygga samma program med samma (skalbara) UI för både Mobile och skrivbord, utan att separera UI-kod som man var tvungen med tidigare. Fast det betyder inte nödvändigtvis att alla program lämpar sig att bygga för ARM. Microsoft kör däremot Win32 på WP8.X och W10 Mobile. Webbläsarens renderingsmotor är en Win32 DLL även nu med Edge exempelvis. Därför ingen tredjepart kan göra webbläsare när de inte kommer åt den delen av systemet, på skrivbordet tillåts de skapa en sådan hybrid som fungera med (startskärmen) däremot, men det fanns liten vits med det och innebar begränsningar. WinRT ersätter inte Win32, så uppdelningen är lite knasig fortfarande.

Permalänk

Det som behövs är inte fler nya telefoner, utan att MS tar tag i det äckligt infekterade och värdelösa appbiblioteket. Så mycket Scamappar och saker som är värdelösa, och de appar som mot förmodan finns är bara som riktigt usla portar. Buggiga med avskalad funktionalitet. Allt för att kunna sälja telefoner och skryta med hur många appar det finns i appstore.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om det blir så att det blir de slutgiltiga namnen så är det illa, men är det interna arbetsnamn så är det väl inte så farligt antagligen.

De kommer heta Lumia 950 och 950 XL så det är nog kodnamnen som är Talkman och Cityman för dessa mobilerna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Det som behövs är inte fler nya telefoner, utan att MS tar tag i det äckligt infekterade och värdelösa appbiblioteket. Så mycket Scamappar och saker som är värdelösa, och de appar som mot förmodan finns är bara som riktigt usla portar. Buggiga med avskalad funktionalitet. Allt för att kunna sälja telefoner och skryta med hur många appar det finns i appstore.

Blir ju fler portar när verktygen för att portera iOS och Androidappar kommer. Vi får se om det ger mer funktionella varianter däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

De kommer heta Lumia 950 och 950 XL så det är nog kodnamnen som är Talkman och Cityman för dessa mobilerna.

Hoppas det. För det vore gräsliga namn om det var riktiga produktnamn tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vad fyller skrivbordet för funktion på en så liten skärm. Man kan installera appar utan att gå via store i Win10 mobile, upp till 10 stycken i den nuvarande builden.

De har t.ex. visat continuum på telefoner med hjälp av Office universal-apparna. Problemet är bara att det inte är Office, och saknar funktionalitet som finns i Office-paketet, så varför vill du ens ha de i skrivbordsläge? Vad ska skillnaden vara från att ha Androidvarianten av samma program i tabletläge? Det finns egentligen inget som hindrar att du kör en Android-telefon i tabletläge, på en extern skärm där också. Problemet är ju att det inte är skrivbordssviten. Skalbart UI har vi haft några år på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har t.ex. visat continuum på telefoner med hjälp av Office universal-apparna. Problemet är bara att det inte är Office, och saknar funktionalitet som finns i Office-paketet, så varför vill du ens ha de i skrivbordsläge? Vad ska skillnaden vara från att ha Androidvarianten av samma program i tabletläge? Det finns egentligen inget som hindrar att du kör en Android-telefon i tabletläge, på en extern skärm där också. Problemet är ju att det inte är skrivbordssviten. Skalbart UI har vi haft några år på Android.

Citerade du fel nu?

Permalänk
Medlem

Inte helt tokiga, med den nya funktionen som dom rippat från Ubuntu, att kunna koppla in den i docka och få ett fullt desktop os, så kommer nog microsoft ta en betydligt större del av maknaden.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Citerade du fel nu?

Skrivet av Feeku:

Så de planerar inte att göra det möjligt att köra Win32 program via continuum på en hypotetisk x86 telefon?

Skrivet av Feeku:

Vad fyller skrivbordet för funktion på en så liten skärm. Man kan installera appar utan att gå via store i Win10 mobile, upp till 10 stycken i den nuvarande builden.

Bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Bara jag som blev lite förvirrad och att samsungs telefon helt plötsligt nämns i artikeln utan relevans till resterande artikel?

Nej, tyckte också det var lite konstigt. xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Så det kommer ingen ersättare för 1020. Synd! Den hade jag köpt med det samma.

Skickades från m.sweclockers.com