Hjälp med frigöra utrymme på hårddisken

Permalänk

Hjälp med frigöra utrymme på hårddisken

Just nu har jag endast 1 GB ledigt på C: disken, där Windows (7) är installerat. Jag använder en annan hårddisk (E:) till diverse program, spel och filer. Har även flyttat alla hämtade filer, bilder m.m. till E:. Så det ska bara finnas Windows 7 nu på C:, och ändå har jag bara 1 GB ledigt. (Har en 128 GB SSD) Tips om vad jag kan göra för att få mer utrymme på C: frigjort?

Finns det något program jag kan ladda hem som rensar C: åt mig?

Jag har kört Diskrensning (Windows egna) på C:, men är fortfarande bara 1 gig ledigt ändå.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Kolla in CCleaner. Rensa papperskorgen. Avinstallera program som är installerade på SSDn. Om det bara var win7 installerat - formatera och ominstallera win7 så ska du se att det blir mer utrymme
Ladda Windir Stat för att se vad som tar upp lagring

Permalänk
Medlem

@Twister86:

Windows 7: slå ifrån viloläge (Hibernation) och spara plats https://bengansblogg.wordpress.com/2011/02/26/windows-7-sla-i...

Minska växlingsfilen, jag har ändrat till 1024 MB för både Ursprunglig storlek och Maximal storlek http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem...

Minska systemåterställning, jag valde att ställa in max 3% för min 128 GB SSD http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/how-much-disk-spa...

Och sedan kan du ladda hem och köra TreeSize Free för att kolla vad som finns på SSDn http://www.jam-software.com/treesize_free/

Visa signatur

janee

Permalänk

Ska kolla in CCleaner.

Papperskorgen är rensad, har inga program installerade på SSD:n (C:). En ominstallering blir det nog inte av, (vill inte förlora alla mina filer). Ska ladda ner Windir stat.

Angående Hibernation, om datorn skulle t.ex stängas ner pga strömavbrött eller liknande, och man har webbläsaren igång, sparas då fortfarande flikarna man har uppe så man kan återställa det vid en omstart? Eller försvinner all info från internminnet isf vid en sådan händelse så att återställning av flikar inte funkar?

Jag har "Ingen" växlingsfil på C:.

Min systemåterställning är på 1%.

Ska testa ladda hem TreeSize Free också.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Ska kolla in CCleaner.

Papperskorgen är rensad, har inga program installerade på SSD:n (C:). En ominstallering blir det nog inte av, (vill inte förlora alla mina filer). Ska ladda ner Windir stat.

Angående Hibernation, om datorn skulle t.ex stängas ner pga strömavbrött eller liknande, och man har webbläsaren igång, sparas då fortfarande flikarna man har uppe så man kan återställa det vid en omstart? Eller försvinner all info från internminnet isf vid en sådan händelse så att återställning av flikar inte funkar?

Jag har "Ingen" växlingsfil på C:.

Min systemåterställning är på 1%.

Ska testa ladda hem TreeSize Free också.

Om du har någon webbsida uppe och datorn stängs av ett strömavbrott så går ett att återställa sidan även med Viloläget (Hibbernate) helt avstängt (off).

Edit: Detta gäller Firefox och Chrome, jag vet ej hur återställningen fungerar med IE.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Du får testa.

Tex med Ctrl+Alt+Delete eller Höger klicka på klocka och starta aktivitetshanteraren. Tvångsavsluta din webbläsare och se om den kommer ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

En ominstallering blir det nog inte av, (vill inte förlora alla mina filer).

Men du har ju bara Windows på disken?

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du har någon webbsida uppe och datorn stängs av ett strömavbrott så går ett att återställa sidan även med Viloläget (Hibbernate) helt avstängt (off).

Edit: Detta gäller Firefox och Chrome, jag vet ej hur återställningen fungerar med IE.

Fick 14 GB ledigt efter stängde av Hibbernate. Tack

Visa signatur