En dator tar upp hela bandbredden hemma

Permalänk
Medlem

En dator tar upp hela bandbredden hemma

Hej!

Jag har ett lite konstigt problem hemma hos tjejen enligt mig. Jag tror inte någon annan har skrivit om detta på forumet innan.

Backstory: Jag och tjejen brukar spela Destiny på varsitt PS4 hemma hos henne och när hennes mamma sätter på sin bärbara dator och kopplar upp sig på internet slängs vi ut ur spelet och partychatten. Jag är uppkopplad med sladd och tjejen är uppkopplad via wifi och sitter precis bredvid routern. Jag är helt säker på att det är hennes mammas dator som "stjäl" internet då detta har skett ett flertal gånger under flera månader.

Den bärbara datorn är nyinköpt sen i julas och hon har haft inne den på service en gång då vi klagade på detta problem, dock hjälpte det inte och problemet återkom. Vi har genomfört ett flertal scanningar sen dess med den medföljande programvaran McAfee vilket inte har löst ett skit. Jag kan fortfarande vara inne på min bärbara dator och surfa som vanligt även om jag upplever att det går något långsammare. Internet får vi från Telia och hastigheten är 8Mb/s.

Väldigt tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem

Beroende på vad det är för router men kan den inte se använd bandbredd från dom olika datorerna?

Annars kanske DUmeter på mammans dator vore något för att se om det verkligen är så som du misstänker.
http://www.hageltech.com/dumeter/about

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hur ser ert nätverk och internetuppkoppling ut (exakt vad för modem, routrar, accesspunkter & switchar etc har ni inkopplat)? Låter som det kan vara IP-konflikt mellan datorerna pga felkonfigurerat nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Beroende på vad det är för router men kan den inte se använd bandbredd från dom olika datorerna?

Annars kanske DUmeter på mammans dator vore något för att se om det verkligen är så som du misstänker.
http://www.hageltech.com/dumeter/about

Skrivet av teejee:

Hur ser ert nätverk och internetuppkoppling ut (exakt vad för modem, routrar, accesspunkter & switchar etc har ni inkopplat)? Låter som det kan vara IP-konflikt mellan datorerna pga felkonfigurerat nätverk.

Från routern (telias standard router thomson TG 789) går en sladd direkt in i mitt ps4. Tjejens ps4 och alla andra datorer är uppkopplade via wifi. Alltså inga switchar eller annat.

Jag har faktiskt inte mätt men jag ska göra det så fort ja kommer hem!

Permalänk
Medlem

Har du startat om routern (power on/off)? Annars gör det. Rätt vanligt att routrar behöver startas om lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Har du startat om routern (power on/off)? Annars gör det. Rätt vanligt att routrar behöver startas om lite då och då.

Japp det gör vi med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att återställa routern och om inte det hjälper så skulle jag kolla om routern har inställningar för att limitera bandbredd för specifika enheter.
Jag tror inte att ni ska fokusera på hennes dator här, problemet bör ligga i nätverket.

Permalänk
Medlem

Händer samma sak om den andra PS4:an också ansluts med kabel?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenger:

Jag skulle börja med att återställa routern och om inte det hjälper så skulle jag kolla om routern har inställningar för att limitera bandbredd för specifika enheter.
Jag tror inte att ni ska fokusera på hennes dator här, problemet bör ligga i nätverket.

Det ser inte ut som att jag kan begränsa åtkomsten för någon dator. Jag upptäckte däremot att det står något med UPnP och en media server på mammans dator. Kan det ha något med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Beroende på vad det är för router men kan den inte se använd bandbredd från dom olika datorerna?

Annars kanske DUmeter på mammans dator vore något för att se om det verkligen är så som du misstänker.
http://www.hageltech.com/dumeter/about

Skrivet av Wenger:

Jag skulle börja med att återställa routern och om inte det hjälper så skulle jag kolla om routern har inställningar för att limitera bandbredd för specifika enheter.
Jag tror inte att ni ska fokusera på hennes dator här, problemet bör ligga i nätverket.

Jag installerade bitMeter på mammans dator och hade igång programmet under kvällen när vi spelade. 8:14 slängdes vi ut ur spel och chatt och jag gick direkt och kollade på bitMeter där jag såg att både upp och nedladdning skjutit i taket. Hon hade inte använt internet aktivt utan kollat på filmer lokalt på datorn när detta hände.

Jag installerade även bitMeter på min dator och hade igång den under kvällen men den fick inte några utslag någon gång.

Är det mammans dator som är problemet?

Kan det vara någon mjukvara på datorn som (trots två antivirus program) orsakar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exibe:

Jag installerade bitMeter på mammans dator och hade igång programmet under kvällen när vi spelade. 8:14 slängdes vi ut ur spel och chatt och jag gick direkt och kollade på bitMeter där jag såg att både upp och nedladdning skjutit i taket. Hon hade inte använt internet aktivt utan kollat på filmer lokalt på datorn när detta hände.

Jag installerade även bitMeter på min dator och hade igång den under kvällen men den fick inte några utslag någon gång.

Är det mammans dator som är problemet?

Kan det vara någon mjukvara på datorn som (trots två antivirus program) orsakar detta?

För det första, dubbla antivirus är aldrig bra att ha på datorn. Det i sig är ett jättefel.

Sedan, du får ta reda på vad som drar bandbredd innan du börjar leta virus och liknande.
http://www.howtogeek.com/howto/43713/how-to-monitor-the-bandw...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har hon W10? Tydligen så har w10 börjat att använda folks datorer för att rulla ut uppdateringar åt andra ><

http://tech.firstpost.com/news-analysis/windows-10-uses-your-...

Permalänk
Medlem

https://seriousbit.com/netbalancer/

installera det på hennes dator och så får du se vad det är som använder så enormt mycket internet. är det inget program kan du kolla:
https://www.softperfect.com/products/networx/

den visar hur mycket som används bara.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för alla svar! Jag använde mig av netbalancer och där såg jag att ett program som heter elgiganten.exe (vilket är en molntjänst som antagligen följde med när hon köpte datorn) som stod och laddade upp data. Jag har nu begränsat upp och nedladdning av det programmet och allt flyter på mycket bättre än så länge... Återkommer om detta inte fungerade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exibe:

Tack så jätte mycket för alla svar! Jag använde mig av netbalancer och där såg jag att ett program som heter elgiganten.exe (vilket är en molntjänst som antagligen följde med när hon köpte datorn) som stod och laddade upp data. Jag har nu begränsat upp och nedladdning av det programmet och allt flyter på mycket bättre än så länge... Återkommer om detta inte fungerade.

Det är ju ett onlinebackupsystem så när backupen väl är klar första gången så lär ju trafiken minska/upphöra och funktionen är ju kanske vettig så man ska kanske försöka ge datorn full fart upp och låta den köra klart backupen tex genom att låta den stå på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.