Dator startar inte - nätdel nere för räkning?

Permalänk

Dator startar inte - nätdel nere för räkning?

Ragnarök! Jag stängde av datorn, åt middag, och när jag kom tillbaka ville den inte starta alls. Inget som snurrar, inget som surrar, det enda tecknet på någon som helst aktivitet är att en lampa blinkar till, någon fläkt hoppar till, men annars är det stendött. Något luktar lite skummare än jag hade väntat mig också, men det kan bero på allt damm... Inga stora dammråttor, men en skaplig skörd runt ventilationshålen. Inget på skärmen alls, den bara blinkar lite för sig själv och stegar igenom kontakterna på jakt efter signaler.
Som halv-lekman tror jag att nätagget har tackat för sig - det har i vilket fall gjort en lång och trogen tjänst. (Corsair VX550W)

Får jag besvära om någon handlingsplan? Jag bor inte långt ifrån närmsta Inet, men har inte tillgång till egen bil (dvs. att släpa dit hela datorn är möjligt men mycket opraktiskt, men att plocka ur bara nätdelen och ta buss eller cykel dit är inga som helst problem). Själv hade jag tänkt gå dit med bara nätdelen, se vad de har att säga.
Finns det mer än ett trasigt nätagg som kan leda till sånt här? Moderkortet har väl ett antal år på nacken - Gigabyte GA-P55-USB3 - men t.ex. ett uttjänt CMOS-batteri sänker väl inte hela systemet utan att larma?

(Om någon vill fundera i lite större banor, specifikationer nedan:
M/k - Gigabyte GA-P55-USB3 (ingen revisionsangivelse - trol. rev 1)
CPU - Intel Core i7-870
RAM - 8 Gb DDR3
GPU - PowerColor Radeon HD6850
Ljud - ASUS Xonar D2/PM
O/S - Dual-boot Windows 10_64* / Linux Mint 17.2
x antal SATA-hårddiskar + JOX

* Uppgraderade från Win7_64 så sent som i förrgår... och upptäckte att den enda tillverkaren som hade lämpliga drivrutiner avsedda för Win10 var AMD. Rajraj.)

Permalänk
Medlem

Dött CMOS batteri påverkar inget annat än att BIOS inställningar blir default och inte sparas, och man varnas (bl.a att klockan är fel).
Trasigt moderkort kan visa samma tecken som du ange, beroende på vad som dött.
Du kan testa nätdelen enkelt:
How to power up an ATX Power Supply without a PC
Den kontakten som anges man ska brygga, har ström hela tiden (om nätdelen är på, 5V DC om jag inte har helt fel) så du kan prova med mät instrument och se om den har ström först.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Koppla ur ALLT utom de 4 viktigaste delarna.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Finns många fall där grafikkort, PCI kort, tangentbord, mus, kringutrustning, kablar (USB, SATA osv), diskar, DVD, chassi fläktar mm och porten de kopplats till orsaka allvarliga fel som död dator, ingen bild, frysningar, olika start fel mm.

Kablar/knappar/portarna som går från chassit till moderkortet kan vara trasiga. Dra ur alla och använd en skruvmejsel för att starta datorn som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men exakt vad varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Permalänk

... Oj. Det där är nog för avancerat för mig. Men jag ska nog kunna testa att koppla ur saker, åtminstone.

[Uppdatering/förlösning]
Sådär, ja. På något sätt lirkade jag ut nätagget och gick till Inet med det. 7 minuter efter att jag klev innanför dörrn var det dödförklarat. Nu har jag istället ett Corsair CX600M och allt går ånyo som tåget!

Agget är löst!