Möjliga störningskällor för Wifi i källare med plåttak, betongväggar och golvvärme.

Permalänk
Medlem

Möjliga störningskällor för Wifi i källare med plåttak, betongväggar och golvvärme.

Hej,

Jag har försökt ett tag nu med att dra ner Wifi i min källare. Jag har dragit ner en kabel från routern på ovanvåningen och kopplat den till en Unifi i accespunkten mitt rum. Det är inga problem för någon enhet att se accespunkten.

Problemet är att det är svårt att ansluta till acesspunkten och beroende på var man står i rummet och var accesspunkten står kan internet försvinna. Detta problem finns inte då accesspunkten används i något annat rum än det i källaren. Jag misstänker att plåttaket ovanför mitt rum på något sätt stör signalen men det konstiga är att acesspunkten hela tiden har full mottagning. Andra möjliga störningskällor kan jag tänka mig är golvvärme och betongväggar. Det är precis som att vissa fläckar i rummet inte har täckning eftersom det ibland räcker med att flytta mobilen eller datorn en halvmeter för att få internet igen. En till sak som jag tycker mycket konstig är att när man delar ut wifi via mobil så fungerar internet utan problem i rummet.

Det jag undrar är därför om någon vet vad det är som kan störa wifi signalen eller vad det kan vara för annat fel och vad jag bör göra för att få en stabil uppkoppling i mitt rum?

Tack på förhand!

/Henrik

Förtydling och tillägg
Visa signatur

genomskinliga chassin lyser rätt så mycket....

Permalänk
Medlem
Skrivet av henri89:

Hej,

Jag har försökt ett tag nu med att dra ner Wifi i min källare. Jag har dragit ner en kabel från routern på ovanvåningen och kopplat den till en Unifi i accespunkten mitt rum. Det är inga problem för någon enhet att se accespunkten.

Problemet är att det är svårt att ansluta till acesspunkten och beroende på var man står i rummet och var accesspunkten står kan internet försvinna. Detta problem finns inte då accesspunkten används i något annat rum än det i källaren. Jag misstänker att plåttaket ovanför mitt rum på något sätt stör signalen men det konstiga är att acesspunkten hela tiden har full mottagning. Andra möjliga störningskällor kan jag tänka mig är golvvärme och betongväggar. Det är precis som att vissa fläckar i rummet inte har täckning eftersom det ibland räcker med att flytta mobilen eller datorn en halvmeter för att få internet igen. En till sak som jag tycker mycket konstig är att när man delar ut wifi via mobil så fungerar internet utan problem i rummet.

Det jag undrar är därför om någon vet vad det är som kan störa wifi signalen eller vad det kan vara för annat fel och vad jag bör göra för att få en stabil uppkoppling i mitt rum?

Tack på förhand!

/Henrik

Allt kan störa en WiFi signal! Det är svårt att veta vad som stör om man inte gör mätningar.
Vilken typ av accesspunkt har du och hur är den monterad?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

möjligtvis inte något lysrör i närheten?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Allt kan störa en WiFi signal! Det är svårt att veta vad som stör om man inte gör mätningar.
Vilken typ av accesspunkt har du och hur är den monterad?

Jag jag har förstått det. Konstiga är att det är klienterna får full wifi signal men ändå funkar inte internet. Det är en ubiquiti unifi acesspunkt. Har den just nu stående i fönstret men har provat lite olika positioner med varierande resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

genomskinliga chassin lyser rätt så mycket....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

möjligtvis inte något lysrör i närheten?

Inga lysrör, har däremot spotlights.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

genomskinliga chassin lyser rätt så mycket....

Permalänk
Medlem
Skrivet av henri89:

Jag jag har förstått det. Konstiga är att det är klienterna får full wifi signal men ändå funkar inte internet. Det är en ubiquiti unifi acesspunkt. Har den just nu stående i fönstret men har provat lite olika positioner med varierande resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså en accesspunkt som är formad som en talrik?

Du vet att dessa är takmonterade? Anledningen till det är att de strålar ned med en viss vinkel från taket.
Har du den liggande i ett fönster och du försöker att surfa en våning under så fungerar det inte.

Det spelar ingen roll att du får full wifi signal, störningar kan finnas och då fungerar det inte.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Testa att sänka styrkan på access punkten, kan fungera bättre om det är ett litet rum.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

@wisdom: Det verkar som att det var det enda som krävdes. Sänkte styrkan och får nu relativt stabil uppkoppling i hela rummet. Tack!

Visa signatur

genomskinliga chassin lyser rätt så mycket....

Permalänk
Medlem

Hej,

Bumpar upp den här tråden igen för att höra om någon har haft liknande problem eller har förslag på lösningar. Som sagt hjälpte det att sänka signalstyrkan på APn men internet är fortfarande instabilt med dead-spots lite här och var.

Tacksam för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

genomskinliga chassin lyser rätt så mycket....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henri89:

Hej,

Bumpar upp den här tråden igen för att höra om någon har haft liknande problem eller har förslag på lösningar. Som sagt hjälpte det att sänka signalstyrkan på APn men internet är fortfarande instabilt med dead-spots lite här och var.

Tacksam för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan kanske delvis bero på att signalen reflekteras i plåttaket (och kanske även i värmegolvet men det beror på dess typ), den kommer då att komma tillbaka i motfas jämfört med direktstrålningen på vissa punkter i rummet och det kan ge problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att eliminera reflektionen. Exempelvis genom att sätta upp någon typ av material i taket?

Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske delvis bero på att signalen reflekteras i plåttaket (och kanske även i värmegolvet men det beror på dess typ), den kommer då att komma tillbaka i motfas jämfört med direktstrålningen på vissa punkter i rummet och det kan ge problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

genomskinliga chassin lyser rätt så mycket....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henri89:

Finns det något sätt att eliminera reflektionen. Exempelvis genom att sätta upp någon typ av material i taket? Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inget billigt sätt om det är såna problem men teknisk sett går det om du verkligen vill men det kräver ombyggnad av taket med mycket dyra material så att bygga ett nytt tak utan plåt lär vara avsevärt mycket billigare.
Riktantenn och/eller wifikort med mimo (som ges förutsättning att fungera) är väl mer realistiska alternativ om det inte går att fixa en fast förbindelse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.