Ny dator eller vänta på prissänkning?

Permalänk

Ny dator eller vänta på prissänkning?

Ett antal år har gått, troligtvis 5 år, sedan jag sist köpte en ny dator, då en bärbar men den har sällan flyttats och idag är batteriet helt dött. Utöver den inbyggda skärmen, som är trasig, använder jag mig av en 17" fyrkantig (1280x1024) skärm. Den har någon form av i5-processor och 4 GB ram.

Idag använder jag främst datorn till att surfa på internet, inklusive sociala medier och Youtube samt för att lyssna på musik och titta på film- och tv-serier. Även viss ljud- och videoredigering förekommer samt oseriösa labbar i Virtualbox. Även om jag spelar mer än sällan så förekommer det, men i nuläget är det mest mindre grafikintensiva spel som Minecraft och "UT 2004".

Skylake håller som bäst på att rullas ut med en helt ny plattform som följd. Som jag förstår skiljer den nya plattformen, 1151, sig inte mycket från 1150, utöver att den är mer strömsnål än Hasswell. Om jag i framtiden skulle vilja uppgradera datorn med mer minne, starkare processor och liknande är det kanske bättre att satsa på en ny plattform som kan vara mer framtidssäker, än en som sakta håller på att fasas ut. Men komponenterna är i skrivande stund helt nya vilket även betyder att priset kan komma att sänkas på så väl DDR4-minnen som moderkort under det kommande året allt eftersom konkurrensen mellan tillverkarna och utbudet ökar.

Eftersom jag aldrig tidigare byggt ihop en dator, bortsett från att ha uppgraderat minne, bytt dvd-brännare och flyttat hårddiskar (ej sata) är det något nytt för mig.

Komponenterna jag har plockat ihop i kundvagnen borde passa ihop, vad jag förstår rekommenderas att välja ett 80+ guld framför bronze. Bör jag välja ett bättre chassi och finns det billigare komponenter? Jag har valt ett Z97 med 4690K även om jag idag inte har några planer eller vågar överklocka.

Vad jag förstår rekommenderas en IPS/PLS-skärm, eftersom jag idag sällan spelar är 144 Hz eller 4K lite i överkant av min budget, ett datorbygge som redan nu är väldigt dyrt enligt mig. På grund av den svaga svenska kronan. Jag valde 27" eftersom den endast är några hundralappar dyrare än en 24" av samma fabrikat. Frågan är om en 24" räcker, eller om jag trots 27" kommer att sakna en extra skärm som jag har idag. Även om den är väldigt liten.

Frågan är alltså, bör jag vänta några månader tills priserna på nya komponenter sjunker eller kommer det ta ett år?
Jag klarar mig idag med min dator, även om den är relativt seg. Väntar jag för länge blir ju 1150 absolut för gammal.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8312518/2015-08-15

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Jag skulle rekommendera dig att köpa en komplett dator då du säjer du inte är så "hajj" på att bygga ihop en dator. Skulle också rekommendera dig att köpa en 24" skärm, jag har 2 st 24" tummare och det räcker gott och väl! Men du får självklart göra som du nu vill

Permalänk
Skrivet av minedace123:

Jag skulle rekommendera dig att köpa en komplett dator då du säjer du inte är så "hajj" på att bygga ihop en dator. Skulle också rekommendera dig att köpa en 24" skärm, jag har 2 st 24" tummare och det räcker gott och väl! Men du får självklart göra som du nu vill

Fast samtidigt, om jag aldrig bygger en dator kommer det aldrig bli en kunskap jag får.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

@gothenburg: Klart du ska bygga den själv, tar du det försiktigt och kollar guider löser du det.

Angående datorn du satt ihop, så ser den bra ut. Men lägg på en hundralapp och köp Evga g2 agget, eller nåt billigare exempel pure power cm 8 (tror ja de heter) Priserna går lite upp och ner hlea tiden på datordelar, och inget kommer nog sjunka direkt och stanna där, så det är bättre att slå till annars blir det inte av. Eventuellt att du väntar tills du känner att dj mäste ha en ny dator och håller koll på prisjakt och sweclockers varje dag.

Ska du spela blir 27 för mycket för många, men för surf och film är det väldigt skönt. Kan inte svarar om du ska lägga mer pengar på skärmen, men den funkar nog bra iaf. Hdmi-dvi kabeln behöver du inte, du får med sånt i grafikkortet (99% säker åtminstone )

Det är de tios jag kan ge!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@gothenburg: Har du ett stor skrivbord skulle jag köra på 27" annars tror jag att du får en bättre upplevelse med en 24, sitter själv på en 27a Men på ett ganska djupt hörnskrivbord.

Om pengar är en faktor skulle jag köra på bygget du postade.
Skylake känns inte prisvärt i dagsläget och den dagen det skulle börja vara aktuellt att uppdatera igen kommer troligen nästa arkitektur att vara mera lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Fast samtidigt, om jag aldrig bygger en dator kommer det aldrig bli en kunskap jag får.

Priserna är alltid ca 500kr högre i nån månad vid lansering, finns inget som talar för att priserna på skylake skulle hålla sig uppe på den nivån dem är nu.

Tycker doc att i5 låter som en för bra CPU för dig, invänta skylakes i3, borde gå att kunna spela spelen du lirar på den inbyggda grafiken där.
Om inte kan du köpa ett begagnat grafikkort för 500 -då man får rätt bra prestanda för så lite pengar- och skylake är nästan ett måste då då den hade rätt högre IPC vilket spelar stor roll om du köper just i3 som inte går att överklocka.

27'' IPS låter onödigt, en 24'' TN kostar hälften och räcker gott, speciellt om du vill köpa en eller två till vid ett senare skede.

Nätagget du valt är onödigt dyrt, jag hade tagit detta
https://netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/coolermaster-...
eller
https://netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/coolermaster-... detta, fast första agget räcker mer än väl får åtminstone ett grafikkort
16GB RAM låter som det är för mycket för dig, 8GB räcker mer än väl, fast hittar du 16gb för 800kr så antar jag att det är ok att slå till, även om det förmodligen är onödigt.

Men om du måste ha datorn idag ser den du har i kundvagnen helt ok ut bortsett från skärmen, agget, mängd ram och kanske processorn då en i3 räcker, tycker jag.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Eftersom du inte gör något på datorn som behöver mycket kraft föreslår jag att du bara sätter in en 240gb ssd och nyinstallerar windows på den samt köper en ny skärm. Du behöver ju knappast ny processor, ram, grafikkort osv om du bara kollar youtube och spelar UT2004?

Känns som ett slöseri med pengar, meka med datorn kan man göra utan att byta ut alla delar, vill du leka med den och samtidigt få ut nytta av dina pengar kan du ju köpa cpu/gpu kylare för några hundringar och ha minst lika kul som att bygga en ny dator, utan att behöva lägga ut tiotusentals kronor.

Permalänk
Skrivet av willienelpson:

@gothenburg: Har du ett stor skrivbord skulle jag köra på 27" annars tror jag att du får en bättre upplevelse med en 24, sitter själv på en 27a Men på ett ganska djupt hörnskrivbord.

Om pengar är en faktor skulle jag köra på bygget du postade.
Skylake känns inte prisvärt i dagsläget och den dagen det skulle börja vara aktuellt att uppdatera igen kommer troligen nästa arkitektur att vara mera lockande.

Ja bordet är relativt långt och djupt. Men är osäker på för och nackdelar med en så stor skärm. Men jag föredrar att både kunna se en film och ha IRC/webbläsare uppe på samma gång. Då kanske 1 st 24" blir för lite utrymme. Jag har trots allt 2 st "dåliga" idag.

Skrivet av Layon:

Priserna är alltid ca 500kr högre i nån månad vid lansering, finns inget som talar för att priserna på skylake skulle hålla sig uppe på den nivån dem är nu.

Tycker doc att i5 låter som en för bra CPU för dig, invänta skylakes i3, borde gå att kunna spela spelen du lirar på den inbyggda grafiken där.
Om inte kan du köpa ett begagnat grafikkort för 500 -då man får rätt bra prestanda för så lite pengar- och skylake är nästan ett måste då då den hade rätt högre IPC vilket spelar stor roll om du köper just i3 som inte går att överklocka.

27'' IPS låter onödigt, en 24'' TN kostar hälften och räcker gott, speciellt om du vill köpa en eller två till vid ett senare skede.

Nätagget du valt är onödigt dyrt, jag hade tagit detta
https://netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/coolermaster-...
eller
https://netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/coolermaster-... detta, fast första agget räcker mer än väl får åtminstone ett grafikkort
16GB RAM låter som det är för mycket för dig, 8GB räcker mer än väl, fast hittar du 16gb för 800kr så antar jag att det är ok att slå till, även om det förmodligen är onödigt.

Men om du måste ha datorn idag ser den du har i kundvagnen helt ok ut bortsett från skärmen, agget, mängd ram och kanske processorn då en i3 räcker, tycker jag.

Tror ändå en i5 är bra om man konverterar mellan olika videoformat samt vill ha lite kräm.
Jag kan inget om tn varför det är sämre. Bara hört stt ips är bäst.
Jo först valde jag EVGA bronze på inet men någon sa att man ska ha minst guld. Vet inte varför.
16 gb är väl bra. Både för virtualisering och för att kunna ha fler program uppe. Visst kan man stoppa i 8 gb och sedan köpa mer om man anser sig behöva men...

Skrivet av m1n1h0p:

Eftersom du inte gör något på datorn som behöver mycket kraft föreslår jag att du bara sätter in en 240gb ssd och nyinstallerar windows på den samt köper en ny skärm. Du behöver ju knappast ny processor, ram, grafikkort osv om du bara kollar youtube och spelar UT2004?

Känns som ett slöseri med pengar, meka med datorn kan man göra utan att byta ut alla delar, vill du leka med den och samtidigt få ut nytta av dina pengar kan du ju köpa cpu/gpu kylare för några hundringar och ha minst lika kul som att bygga en ny dator, utan att behöva lägga ut tiotusentals kronor.

Att sätta in en ssd i en bärbar dator som är vattenskadad, även om den inte tjuter längre vid uppstart är tangentbordet trasigt delvis, har trasigt batteri, skärm och har stängt ned sig ibland kanske pga överhettning låter som onödigt arbete.

Även om jag inte spelar så mycket kan det väl vara en god idé att ha möjligheten att spela dom kommande fem åren jsg antagligen har en dator.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Fast samtidigt, om jag aldrig bygger en dator kommer det aldrig bli en kunskap jag får.

bygg datorn själv men var försiktig speciellt när du ska montera processorn och glöm ej ha kylpasta imellan kylaren och cpu. ta en liten klick i mitten, se till att inte pinnarna på moderkortet går sönder eller böjs när du monterar processorn. många brukar ju klanta sig där, ha inte bråttom när du bygger ta tid på dig* Lycka till

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Glöm inte det som pytonOrm säger. Och du får definitivt inte glömma distanserna mellan moderkortet och chassit, annars kan det gå lite pyrt till d.v.s. lite rökmoln och andra specialeffekter = kortslutning. (tog i lite kanske, men kortslutning får du nog räkna med.. Läst en del trådar där det förekommit att man har glömt bort distanserna och fått mycket problem med. Dessutom tänk på ESD, helst jorda dig själv och inte gå omkring på heltäckande matta, eller matta överhuvudtaget. Känner en vän som byggde ihop en dator och tror det var på heltäckande matta, han fick problem senare..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Att sätta in en ssd i en bärbar dator som är vattenskadad, även om den inte tjuter längre vid uppstart är tangentbordet trasigt delvis, har trasigt batteri, skärm och har stängt ned sig ibland kanske pga överhettning låter som onödigt arbete.

Även om jag inte spelar så mycket kan det väl vara en god idé att ha möjligheten att spela dom kommande fem åren jsg antagligen har en dator.

Sorry, jag läste inte trådstarten ordentligt

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

bygg datorn själv men var försiktig speciellt när du ska montera processorn och glöm ej ha kylpasta imellan kylaren och cpu. ta en liten klick i mitten, se till att inte pinnarna på moderkortet går sönder eller böjs när du monterar processorn. många brukar ju klanta sig där, ha inte bråttom när du bygger ta tid på dig* Lycka till

Kylpasta finns redan från fabrik och behövs inte appliceras om man använder kylaren som kommer i paketet tillsammans med processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Ja bordet är relativt långt och djupt. Men är osäker på för och nackdelar med en så stor skärm. Men jag föredrar att både kunna se en film och ha IRC/webbläsare uppe på samma gång. Då kanske 1 st 24" blir för lite utrymme. Jag har trots allt 2 st "dåliga" idag.

Det känns ju större men tänkte eftersom att det är samma upplösning på dem kommer du inte att få plats med mera på en 27a än en 24a, har du bara skärmen närmare blir det i praktiken samma sak.

Kollar på skrivbordet själv här hemma, har en 23" som inte är inkoppplad för tillfället bredvid min 27a, inte så himla stor skillnad men skulle inte vilja byta ner mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik18045:

Kylpasta finns redan från fabrik och behövs inte appliceras om man använder kylaren som kommer i paketet tillsammans med processorn.

jaså visste inte att intel har börjat köra med kylare med sina intel processorer. förr var det ju att ingen kylare ingår

okej men jag skulle allt rekommendera annan kylare än stock som medföljer.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

jaså visste inte att intel har börjat köra med kylare med sina intel processorer. förr var det ju att ingen kylare ingår

okej men jag skulle allt rekommendera annan kylare än stock som medföljer.

Nej, dom har precis slutat. 4690K är den sista upplåsta som har referenskylare.
Övriga har dock fortfarande det.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik18045:

Kylpasta finns redan från fabrik och behövs inte appliceras om man använder kylaren som kommer i paketet tillsammans med processorn.

Skrivet av pytonOrm:

jaså visste inte att intel har börjat köra med kylare med sina intel processorer. förr var det ju att ingen kylare ingår

okej men jag skulle allt rekommendera annan kylare än stock som medföljer.

Köper man Skylake finns varken kylare eller pasta med.

Föregående generation och bakåt ett par år följer det med kylare och den fungerar ypperligt så länge man inte ska överklocka.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Nej, dom har precis slutat. 4690K är den sista upplåsta som har referenskylare.
Övriga har dock fortfarande det.

vid närmare tanke kom jag håg jag beställde en 4690K till bror min då fanns de kylare med. så det stämmer

men rekommenderar dig skaffa bättre kylare allså. Även om du inte ska klocka men endå ha bättre temps + tysta fläktar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Vad jag förstår är skillnaden mellan 80+ Bronze och Gold mest om energiförbrukning?
Till grafikkortet medföljer endast en VGA till DVI-adapter. Kanske inte den bästa lösningen?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8317405/2015-08-16

Eventuellt också en Cooler Master Hyper 212 EVO, men tror att referenskylaren fungerar bra.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8317652/2015-08-16

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand