Fototråd - Sommaren och hösten 2015

Permalänk
Medlem

Passar på att kasta in ett par av nattens perseiderbilder jag med. Aldrig försökt mig på astrofotografi tidigare, men detta var nog inte sista gången.

Perseids by Karl Persson, on Flickr

Perseids by Karl Persson, on Flickr

Slängde ihop ett litet galleri med resten av bilderna: https://flic.kr/s/aHski7LtF1

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

ahh snyggt bilderna tagen i skåne ser jag men var där ? Simrishamn eller mån tro. även Ystad kan vara

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

ahh snyggt bilderna tagen i skåne ser jag men var där ? Simrishamn eller mån tro. även Ystad kan vara

Du är nära, men det är faktiskt färjan från Ystad till Bornholm som bilderna är tagna på Svaneke, Rønne och Dueodde är det som gäller

Permalänk
Medlem

Överlägset det mest kraftiga sken jag sett, var helt otroligt. Och jag hade turen att få det på bild. Tyvärr ingen vidare kamera, 550D.
Bilden är tagen vid 18mm, ca 10% zoom.

Permalänk
Musikälskare

Lite kort slutare men blev helt ok med IS i kameran, SweC verkar dra ut bilder, min aspect ratio är inte rätt T_T

Camera: SONY A7 II
Lens: FE 55mm F1.8 ZA
Aperture: ƒ/2.8
Exposure Time: 0.033 s (1/30)
ISO equiv: 200

http://www.nordfoto.se/index.php/Main/99017.jpg?action=big&si...

@Naxos: Grym bild, vilken tur du hade

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har inte postat nåt sen min Godzilla på första sidan. Inte undra på, har inte heller varit så himla aktiv ändå med att fotogradera och än mindre aktiv på Flickr. Men här har ni iaf en av mina mest populära bilder som jag la upp på Facebook iaf. Ett par stjärnfall tillsammans med Vintergatan.

The movement by Miska Saarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Perseids

Lyckades få en Perseids meteor på foto, natten den 13:e.

Perseid meteor in the sunset by Jakob Krantz, on Flickr

Ännu en Perseids meteor samt vintergatan, inte lika tydligt men strecket ungefär i mitten av bilden i Vintergatan är en meteor, det längst upp är ett flygplan.

Perseids meteor and The Milky Way Galaxy by Jakob Krantz, on Flickr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakkra:

Lyckades få en Perseids meteor på foto, natten den 13:e.

https://farm6.staticflickr.com/5710/20559105971_ce9367c771_k.jpgPerseid meteor in the sunset by Jakob Krantz, on Flickr

Ännu en Perseids meteor samt vintergatan, inte lika tydligt men strecket ungefär i mitten av bilden i Vintergatan är en meteor, det längst upp är ett flygplan.

https://farm6.staticflickr.com/5782/20531873231_86ad883f5e_k.jpgPerseids meteor and The Milky Way Galaxy by Jakob Krantz, on Flickr

Hur är min ända fråga?
Lär mig gärna, precis köpt en Canon 60D med 50mm 1.8. 17-85 USM samt 70-300 USM.
NÅgon länk kanske?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Många riktigt fina bilder på stjärnfallen här!

Själv låg man och sov vid den tiden, för att vara pigg och kunna köra lite downhill i Sälen bike park.

Och sen även en liten HDR från en vandringstur i Alperna:

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Medlem

DSC_0829 by Joakim Överström, on Flickr

DSC_0812 by Joakim Överström, on Flickr

DSC_0864 by Joakim Överström, on Flickr

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Hur är min ända fråga?
Lär mig gärna, precis köpt en Canon 60D med 50mm 1.8. 17-85 USM samt 70-300 USM.
NÅgon länk kanske?

stativ och lång slutartid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Hur är min ända fråga?
NÅgon länk kanske?

Finns mycket om man googlar, men för att få vintergatan krävs mer än rätt utrustning. Lite ljusförorening samt ingen måne. Exif infon säger ganska mycket om foton, du kan se denna på Flickr. T. Ex min vintergatan bild är tagen med min Nikon D7000 mitt Tamron 17-55 f2.8. 17mm f2.8 ISO 1600 25s auto white balance.

Den andra med f2.8 17mm 20s ISO 250 20s auto wb.

Gäller att hitta en bra plats och dag. Sen får du testa dig fram med vilka inställningar som fungerar bäst för dig. Varma kläder 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Mycket fina bilder Marie.

Tusen tack!
Även jag har inlett astrofotosäsongen

13082015-_DSC7141-Redigera-4 by Magdalena Widegren, on Flickr

13082015-_DSC7123-Redigera-2 by Magdalena Widegren, on Flickr

12082015-_DSC7021-Redigera-2 by Magdalena Widegren, on Flickr

13082015-_DSC7092-Redigera-7 by Magdalena Widegren, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

000 by mikael johansson, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Hur är min ända fråga?
NÅgon länk kanske?

• Research*

• Ett stadigt stativ är ett måste

• Kamera med bra ISO som inte blir allt för brusig i höga värden

• Manuella inställningar i kameran samt MF i objektivet**

• Fjärrkontroll av något slag (IR/trådbunden)

• Ljusstarkt objektiv med största bländare på helst f/2.8 (eller lägre siffra, men här brukar det bli som skarpast oavsett)

• Vidvinkelobjektiv för att börja med, t.ex Samyang 14/2.8 eller Samyang 12/2.8 Fisheye

• Mörk plats, helst ett par mil bort från staden/byn och gärna mörkt söderut där Vintergatan befinner sig

• Stjärnföljare***

• Tålamod

• Lightroom och/eller Photoshop för redigering

* Skaffa t.ex Stellarium till både datorn (gratis) och/eller mobilen (kostar en slant) för att göra din research om var någonstans och vilken tid Vintergatan dyker upp. Med programmet kan man även se andra nattliga objekt med så som nebulosor, Andromedagalaxen, planeter, stjärntecken med mera.
** Exempel på hur inställningarna ska vara i M-läget; http://www.lonelyspeck.com/milky-way-exposure-calculator
*** Väldigt fiffig om det är halv- eller fullmåne och man vill fotografera både det och Vintergatan samtidigt. Dock kräver detta enormt mycket kunskap om natthimlen om var Polaris (polstjärnan) befinner sig samt dyr extrautrustning för att det ska fungera så bekvämt som möjligt. Finns flera typer av stjärnföljare; Vixen Polarie, iOptron SkyTracker, SkyWatcher Star Adventurer, AstroTrac m.fl.

Gällande länkar så kan jag inget annat ange än de grupper som jag medverkar och äger på Facebook;
Astro- and Deep space photography
Astroscape
Norrsken Sverige

Nu efter oktober börjar det bli nästan omöjligt för oss att se mycket av Vintergatan, men då börjar nästa roliga evenemang, nämligen norrsken. Då vår planet kretsar runt solen och solsystemet kretsar runt sin axis så roterar galaxen (Vintergatan) också bortåt från vår visuella synvinkel på natthimlen under vinterhalvåret vilket gör det omöjligt för oss att fotografera det mest färggranna delen av den. Vi får in en liten del av "armen" synligt under vintern, men det är inte mycket att hurra för (om jag ska vara ärlig). Dock finns goda chanser att kunna fotografera Andromedagalaxen och en mängd nebulosor som t.ex Orion, Hästhuvudnebulosan m.fl.
Norrsken kräver bara hälften så "grymma" inställningar som Vintergatan då det är mer synligt än rymdens alla stjärnor.

Hoppas det här löste några av dina frågor!

/ Grundaren bakom Astro- and Deep space photography-gruppen samt f.d. med-grundare till Astroscape-gruppen @ Facebook

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlackWolf:
  • Research*

• Ett stadigt stativ är ett måste

• Kamera med bra ISO som inte blir allt för brusig i höga värden

• Manuella inställningar i kameran samt MF i objektivet**

• Fjärrkontroll av något slag (IR/trådbunden)

• Ljusstarkt objektiv med största bländare på helst f/2.8 (eller lägre siffra, men här brukar det bli som skarpast oavsett)

• Vidvinkelobjektiv för att börja med, t.ex Samyang 14/2.8 eller Samyang 12/2.8 Fisheye

• Mörk plats, helst ett par mil bort från staden/byn och gärna mörkt söderut där Vintergatan befinner sig

• Stjärnföljare***

• Tålamod

• Lightroom och/eller Photoshop för redigering

* Skaffa t.ex Stellarium till både datorn (gratis) och/eller mobilen (kostar en slant) för att göra din research om var någonstans och vilken tid Vintergatan dyker upp. Med programmet kan man även se andra nattliga objekt med så som nebulosor, Andromedagalaxen, planeter, stjärntecken med mera.
** Exempel på hur inställningarna ska vara i M-läget; http://www.lonelyspeck.com/milky-way-exposure-calculator
*** Väldigt fiffig om det är halv- eller fullmåne och man vill fotografera både det och Vintergatan samtidigt. Dock kräver detta enormt mycket kunskap om natthimlen om var Polaris (polstjärnan) befinner sig samt dyr extrautrustning för att det ska fungera så bekvämt som möjligt. Finns flera typer av stjärnföljare; Vixen Polarie, iOptron SkyTracker, SkyWatcher Star Adventurer, AstroTrac m.fl.

Gällande länkar så kan jag inget annat ange än de grupper som jag medverkar och äger på Facebook;
Astro- and Deep space photography
Astroscape
Norrsken Sverige

Nu efter oktober börjar det bli nästan omöjligt för oss att se mycket av Vintergatan, men då börjar nästa roliga evenemang, nämligen norrsken. Då vår planet kretsar runt solen och solsystemet kretsar runt sin axis så roterar galaxen (Vintergatan) också bortåt från vår visuella synvinkel på natthimlen under vinterhalvåret vilket gör det omöjligt för oss att fotografera det mest färggranna delen av den. Vi får in en liten del av "armen" synligt under vintern, men det är inte mycket att hurra för (om jag ska vara ärlig). Dock finns goda chanser att kunna fotografera Andromedagalaxen och en mängd nebulosor som t.ex Orion, Hästhuvudnebulosan m.fl.
Norrsken kräver bara hälften så "grymma" inställningar som Vintergatan då det är mer synligt än rymdens alla stjärnor.

Hoppas det här löste några av dina frågor!

/ Grundaren bakom Astro- and Deep space photography-gruppen samt f.d. med-grundare till Astroscape-gruppen @ Facebook

Hej,

Tack det uppskattas att du gick in på lite mer på djupet. Det behöver nödvändigtvis inte vara vintergatan utan bara rymden som den är, älskar alla bilder där ifrån för de ser så photoshoppade/futuristiska ut. Min egentliga fråga är om man behöver en stjärnföljare? Det känns överkurs och lite dyrt med tanke på att jag inte vet om jag gillar det ännu.

Jag har för tillfället ett manfrotto 055xprob + 498rc2 vilket ska vara bra grejer tydligen. Det ända jag egentligen behöver skaffa är ett annat objektiv?

Canon 60D
Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM
Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM

Inget av dessa lär med andra ord funka?

Fjärrkontroll har jag tänkt att skaffa ändå, då jag vill ta time lapse och inte vågar använda Magic Lantern. Något tips på något billigt och bra?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Hej,

Tack det uppskattas att du gick in på lite mer på djupet. Det behöver nödvändigtvis inte vara vintergatan utan bara rymden som den är, älskar alla bilder där ifrån för de ser så photoshoppade/futuristiska ut. Min egentliga fråga är om man behöver en stjärnföljare? Det känns överkurs och lite dyrt med tanke på att jag inte vet om jag gillar det ännu.

Jag har för tillfället ett manfrotto 055xprob + 498rc2 vilket ska vara bra grejer tydligen. Det ända jag egentligen behöver skaffa är ett annat objektiv?

Canon 60D
Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM

Inget av dessa lär med andra ord funka?

Fjärrkontroll har jag tänkt att skaffa ändå, då jag vill ta time lapse och inte vågar använda Magic Lantern. Något tips på något billigt och bra?

Stjärnföljare är bra om du vill ha mycket detaljer av t.ex Vintergatan eller Orionnebulosan, det är dess "enda" syfte. Då den justeras mot Polaris (polstjärnan), och då måste den vara prick i, så kan du fotografera sådana fenomen i upp till 10 minuters tid åt gången, dock rekommenderas det inte då sensorn överhettas väldigt fort. Genomsnittliga slutaren brukar vara på ca 120 sekunder (2 minuter) för att det ska bli skapligt ok.
De ännu större monteringarna som finns under teleskop är också stjärnföljare, men de kostar också 10K+. För att kunna fotografera objekt långt bort med teleskop krävs även autoguider monterad mellan kamera och teleskop för att den ska hålla sig fokuserad i objektet.

Du har repeterat ett av dina objektiv 2 ggr där.
Men det fungerar ju att fotografera med 17-85/4-5.6 objektivet om du ställer den på 17mm och maxar bländaröppningen på f/4, men då måste du också öka ISO för att få in så mycket ljus som möjligt. ISO 6400 om du vill få in så mycket ljus som möjligt, men sedan har vi problemet med bruset med APS-C kameror. Dock går det att fixa bort i efterhand med Lightroom/Photoshop eller med ett 3e parts programvara.

Du kan börja med det du har och se vad det åstadkommer. Tycker du att det är kul med astrofotografering och du vill hänga med så kan du börja tänka på att skaffa andra objektiv som är ljusstarka. Men tills dess testa och kör och se hur det känns.

Angående Magic Lantern så är det ett fiffigt program. Det installeras i minneskortet och körs också därigenom. Det är inget som implementeras i själva kamerahusets egna mjukvara utan det är ett fristående program. Och det är enklare att köra MLs intervalometer än med en fjärrkontrollers, samt det finns mycket annat kul man kan lära sig med ML också.
Enda fjärren jag har är en billig Andersson IR från NetOnNet för 149kr som jag använder om jag ska fotografera med 30 sekunders slutare. Samma gäller även på dagtid och inte bara på natten, men då har jag ND (Neutral Density) 3.0 1000x 10-stops gråfilter framför linsen, för att undvika skakningar när jag tar bilderna.

Ja, jag vet admin, off topic och borde ha varit i en annan forumsdel. Du kan iofs alltid flytta våra texter om det stör er zombies.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snart är det kickoff för astrofotografering här uppe. Visst syns stjärntecken och så men vi har inget riktigt mörker än.
Bild från 30/8 -14. Andromeda uppåt till höger, passerande malmtåg nere till vänster. Taget med Sigma 18-35mm, 60sek slutartid med Pentax AstroTracer.

F.ö. så bjöds det på en liten show ovan när jag stack ut huvet inatt från köksfönstret och spekulerade lite, såg ett vagt tecken på att ett norrsken höll på växa till sig där uppe medans ögona acklimatiserade sig. Helt tvärt så blomma det upp ordentligt strax innan tolvslaget.
Det var mitt första upplevda snorstråk den kommande säsongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

http://i.imgur.com/l6IliYo.jpg

Snart är det kickoff för astrofotografering här uppe. Visst syns stjärntecken och så men vi har inget riktigt mörker än.
Bild från 30/8 -14. Andromeda uppåt till höger, passerande malmtåg nere till vänster. Taget med Sigma 18-35mm, 60sek slutartid med Pentax AstroTracer.

F.ö. så bjöds det på en liten show ovan när jag stack ut huvet inatt från köksfönstret och spekulerade lite, såg ett vagt tecken på att ett norrsken höll på växa till sig där uppe medans ögona acklimatiserade sig. Helt tvärt så blomma det upp ordentligt strax innan tolvslaget.
Det var mitt första upplevda snorstråk den kommande säsongen.

Kan säga att den riktiga säsongen för astrofotografering är just under sommaren, men vi bor fel på jordklotet. De som bor nere i t.ex Australien och Nya Zeeland har det bäst med förhållanden just nu då de ser hela Vintergatan. Våra bästa förhållanden är fr.o.m ca mitten av juli till mitten av september innan Vintergatan lagt sig alldels för tvärt vid horisonten att det inte längre finns mycket att fotografera än övre delen av spiralarmen.

Jag ser att du "tuschat på" där Vintergatan ligger bredvid Andromedagalaxen. Det här kan du förbättra bättre med Nik Collection - Viveza. Det verktyget är väldigt starkt på att ta fram data ur filerna med och väldigt fiffigt sådant.

Snyggt var det iaf annars med den skarpa omgivningen du fått till på bilden!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Naturupplevelser i Norge

Rallarvegen - 3617 by Daniel Cederberg, on Flickr

Rallarvegen - 3793 by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Än är det sommar.

Permalänk
Medlem

Påhälsningar i guldfiskdammen.

DSC_0897 by Joakim Överström, on Flickr

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

En gammal pansarvagn från andra världskriget mitt ute i skogen.

Insidan av pansarvagnen:

Permalänk
Musikälskare

Sony A7 II + zeiss 55/1.8

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRiderSWE:

Fyfan vilken frän bild! Älskar hur bergen i bakgrunden blev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

I vilken skog hittade du pansarvagnen? Den var helhäftig!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

I vilken skog hittade du pansarvagnen? Den var helhäftig!

I närheten av Horssjön:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

I närheten av Horssjön:)

Underbart! Inte alls långt härifrån

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Hej,

Här kommer en bild från min resa, har croppat den lite och sjusterat balans pga överexponering.
1100D + 17-55 IS USM
Riktig amatör ska tilläggas.

Tips på bilduppladdningssida?

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -