Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Har inte z170 inbyggt stöd för NVMe-diskar också? Vilket väl inte x99 har?

Mitt X99 moderkort har stöd för NVMe diskar, det är bara att Z170 har generellt bättre stöd för det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Men detsamma gäller väl DMI 2.0 vs DMI 3.0, eller tror du att det kommer finnas några scenarion där detta märks för gemene Sweclockare så att det är värt att välja Skylake p.g.a. detta?

Som sagt, Z170 har mycket högre I/O-prestanda än X99, det är ett faktum. Jag skulle tro att det har potential att märkas mer än på grafiksidan där 8x PCIe 3.0 knappast utgör en begränsning.

Skrivet av Arion:

Enligt mig är skillnaden i processorprestanda det som borde spela allra störst roll för de flesta användare.

Ja, och då får man titta på vad man gör med datorn. Är spel det mest prestandakrävande så vinner 6700K.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Helt ärligt så vill jag bara ha ett bygge som presterar bra ingame. Kommer säkert clocka Cpun lite men inte försöka vinna clock VM precis. Inga planer på att köra sli eller ha mer än 1 hårddisk

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

@Swepz: Samma här. Jag behöver i alla fall ingen strömslukande dinosaurie till det, hur tufft det än må vara.

Permalänk
Medlem

Vad får man för funktionalitet med X99 som man inte får med Z170, FÖRUTOM fler PCI lanes? Alla x99-brädor är så evinnerligt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Vad får man för funktionalitet med X99 som man inte får med Z170, FÖRUTOM fler PCI lanes? Alla x99-brädor är så evinnerligt dyra.

Stöd för 64 GB RAM (istället för 32)*, fyra minneskanaler. Upp till fyra extra SATA 6 Gb/s, dock över DMI2 som har halva bandbredden jämfört med DMI3 på Z170. Ingenting som spelar roll för majoriteten av alla användare, med andra ord.

* Z170 stödjer också 64 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Jag kanske missförstog någon i tråden men det lät som att någon var under villfarelsen att haswell-e är strömslukande? Kikar man på använd joule/beräkning ligger inte skylake i topp, haswell-e tillsammans med broadwell leder den ligan. Tittar man enbart på idle & load siffror säger det egentligen inte mycket om hur effektivt något är, man måste såklart titta på vad processorn hinner utföra på en viss mängd energi. Nordichardware skulle släppa lite mer precisa siffror på detta under de kommande veckorna då dom nyss fixat utrustning till det så för den hugade kommer det säkert finnas mer info.

Vad det gäller plattformarna Z170 & X99 så är egentligen ingenting på Z170 mer framtidssäkert än vad du kan få på ett X99 kort (2011-v3), visst du har DMI3 på Z170 men då förbiser man att många moderkortstillverkare slänger på kretsar direkt på PCI-e på x99 & skiter i att gå via PCH (NvME på x4 pci-e 3 som exempel), med andra ord raljerandet om att Z170 bord skulle ha bättre bandbredd till "peripherals" är en sanning med rätt grov modifikation. Allra helst om vi pratar i kombination med de lite större 2011-v3 cpuerna.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog välja skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

visst du har DMI3 på Z170 men då förbiser man att många moderkortstillverkare slänger på kretsar direkt på PCI-e på x99 & skiter i att gå via PCH (NvME på x4 pci-e 3 som exempel), med andra ord raljerandet om att Z170 bord skulle ha bättre bandbredd till "peripherals" är en sanning med rätt grov modifikation. Allra helst om vi pratar i kombination med de lite större 2011-v3 cpuerna.

Kan du ge något exempel på ett sådant moderkort som offrar CPU-lanes till diverse kontrollers på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan du ge något exempel på ett sådant moderkort som offrar CPU-lanes till diverse kontrollers på moderkortet?

Tja som exempel har väl de flesta ASUS x99 borden en M.2 ansluten direkt på x4 pci-e3.0.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tja som exempel har väl de flesta ASUS x99 borden en M.2 ansluten direkt på x4 pci-e3.0.

Så när man kopplar på en M.2-enhet så disablas/begränsas någon port mer eller mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så när man kopplar på en M.2-enhet så disablas/begränsas någon port mer eller mindre?

Det beror helt och hållet på layout och processor, de större haswell-e har något fler lanes så med dessa behövs förmodligen inget stängas av, eller om dom kör via PLX eller om det helt enkelt inte finns nog portar att förbruka tillgängligt antal lanes. Detta förekommer även på Z97 och Z170 kort att man lägger till mer saker än vad det finns lanes till, extra usb3 kontrollers brukar nypa x1 portar, sata6 brukar nypa någon x4 port osv. Man måste nästan alltid lusläsa manual för att få reda på detta.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Så när man kopplar på en M.2-enhet så disablas/begränsas någon port mer eller mindre?

Detta gäller för det Asus X99-A mb som sitter i en av mina datorer:
"Also in this area the PCIe arrangement gives a
PCIe
3.0 x16,
2.0 x1,
2.0 x4,
3.0 x16,
2.0 x1
3.0 x8.
This gives x16/x16/x8 for GPUs when a 40-lane PCIe CPU is used,
or x16/x8/x4 when a 28-lane CPU is used.
Unfortunately that means that the i7-5820K will not be able to use three-way SLI.
Also worth noting is that when the M.2 slot is in use, the final PCIe slot is disabled due to bandwidth switching."

Permalänk
Medlem

Har läst igenom diverse forum om detta, men vilken ska man köra på egentligen?
Jag använder datorn för streaming/spel för det mesta, så X99 känns ju som ett bra val för extra kärnor och liknande prestanda, men vad säger folket här?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag INTE att den relativa "framtids-säkerheten" man får med två extra kärnor i X99 är värt det när moderkorten kostar lika mycket, eller mer än processorn så fort man vill ha lite funktionalitet.
Fler pci-lanes känns inte viktigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Jag använder datorn för streaming/spel för det mesta, så X99 känns ju som ett bra val för extra kärnor och liknande prestanda,

Vilka spel är det du tänker spela där du märker skillnad med sex kärnor?

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Är snarare streamingen än spelandet som gör att X99 känns som ett bra val.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

@Eldritzh: Ok? Det är ju inget som är särskilt krävande, om man använder sin GPU för att komprimera videon med. Du kanske tänkt köra någon annan lösning dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Detta gäller för det Asus X99-A mb som sitter i en av mina datorer:
"Also in this area the PCIe arrangement gives a
PCIe
3.0 x16,
2.0 x1,
2.0 x4,
3.0 x16,
2.0 x1
3.0 x8.
This gives x16/x16/x8 for GPUs when a 40-lane PCIe CPU is used,
or x16/x8/x4 when a 28-lane CPU is used.
Unfortunately that means that the i7-5820K will not be able to use three-way SLI.
Also worth noting is that when the M.2 slot is in use, the final PCIe slot is disabled due to bandwidth switching."

Kollade i manualen för mitt Rampage V och den klarar tri-sli med en 5820K, blir x8/x8/x8.

/Håkan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Kollade i manualen för mitt Rampage V och den klarar tri-sli med en 5820K, blir x8/x8/x8.
/Håkan

Rampage V Extreme är ett kompetent mb till X99/2011-3.
Sätter man dit en i7-5930K alt. i7-5960X så kan man t o m köra
4-way SLI i konfigurationen x16/x8/x8/x8
eftersom det då finns 40 datakanaler och tillräckligt med PCIe 3.0
kortplatser på Rampage V Extreme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

En sak att tänka på är att vi kommer få DirectX 12 vilket kommer minska belastningen på vår CPU och sprida anroppen mer mellan de olika kärnorna.

http://www.winbeta.org/sites/default/files/news/100f.jpg
http://www.winbeta.org/sites/default/files/news/100h.jpg

http://www.winbeta.org/news/amd-directx-12-will-finally-unloc...

På grund av DirectX 12 så tror jag inte att 12 kärnor kommer ha ett direkt övertag mot 8 kärnor med fokus på spelning. Värt att notera är att samtliga 8 kärnor används. Me de är långt ifrån full load på samtliga. Hur ser ni andra på denna stora förändring?

Fast den där bilden är lite missvisande. Den utvecklare som lägger majoriteten av rendreringstiden på samma tråd som lägger mest tid på "game code" borde få sparken. Är man någorlunda smart lägger man all rendrering på en egen tråd som går parallellt med spelets "game code". Dvs något i stil med:

Sen kan man gissningsvis flytta delar av det röda till andra trådar för att minska det ännu mer, men det är svårt att säga utan att veta exakt vad det är. Det är vad man skulle gjort på en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, Z170 har mycket högre I/O-prestanda än X99, det är ett faktum. Jag skulle tro att det har potential att märkas mer än på grafiksidan där 8x PCIe 3.0 knappast utgör en begränsning.
Ja, och då får man titta på vad man gör med datorn. Är spel det mest prestandakrävande så vinner 6700K.

Vad är I/O-prestanda? X99 me 5820k klara 2400mhz ram va? Såg nån bild här som gjorde mig osäker.

Jag e också ute efter moderkort och cpu men fortfarande verkar det inte finnas något självklart val när det gäller gaming. Skylake känns inte mer framtidssäkert då jag troligen kommer ha min pc i ett par år framöver. Så när jag är redo o uppgradera så finns det säkert ny arkitektur som ska ha nya moderkort.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

@Swepz: Ifall du är sugen på X99-A + 5820K-kombon kan jag rekommendera http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208969-asus_x... så sparar du nästan den där tusenlappen i skillnad!

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem

Aha, tack

Skrivet av sime:

@Swepz: Ifall du är sugen på X99-A + 5820K-kombon kan jag rekommendera http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208969-asus_x... så sparar du nästan den där tusenlappen i skillnad!

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Skrivet av sleepzou:

Vad är I/O-prestanda? X99 me 5820k klara 2400mhz ram va? Såg nån bild här som gjorde mig osäker.

Jag e också ute efter moderkort och cpu men fortfarande verkar det inte finnas något självklart val när det gäller gaming. Skylake känns inte mer framtidssäkert då jag troligen kommer ha min pc i ett par år framöver. Så när jag är redo o uppgradera så finns det säkert ny arkitektur som ska ha nya moderkort.

i7-5820K har "out of the box" stöd för RAM-2133MHz men det är en överklockningsbar cpu
(upplåst multipel) vilket framgår av K i modellbeteckningen.
Om moderkortet har stöd för XMP kan du dock välja profil för frekvensen 2400Mhz eller högre.
Jag kör min i7-5930K med DDR4-RAM i 2666MHz och "Asus Optimal" i EZ system tuning. Det innebär
att processorn får högre boost-frekvens.
Men kom ihåg att det rör sig om överklockning - bussfrekvensen går upp från 100MHz
till 125MHz när man aktiverar XMP-profil.
Jag har hört att frekvenser ovanför 2666MHz dvs 2800MHz och 3000MHz medför
stabilitetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

@Swepz: Ifall du är sugen på X99-A + 5820K-kombon kan jag rekommendera http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208969-asus_x... så sparar du nästan den där tusenlappen i skillnad!

Hur tänkte du där? Han sparar max 400kr om du plussar priserna på prisjakt.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

i7-5820K har "out of the box" stöd för RAM-2133MHz men det är en överklockningsbar cpu
(upplåst multipel) vilket framgår av K i modellbeteckningen.
Om moderkortet har stöd för XMP kan du dock välja profil för frekvensen 2400Mhz eller högre.
Jag kör min i7-5930K med DDR4-RAM i 2666MHz och "Asus Optimal" i EZ system tuning. Det innebär
att processorn får högre boost-frekvens.
Men kom ihåg att det rör sig om överklockning - bussfrekvensen går upp från 100MHz
till 125MHz när man aktiverar XMP-profil.
Jag har hört att frekvenser ovanför 2666MHz dvs 2800MHz och 3000MHz medför
stabilitetsproblem.

Ok tack. Jag hade tänkt kära på 3000mhz men lärde mig att det verkligen gör 0% skilnad i gamling. Det

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Skrivet av sleepzou:

Ok tack. Jag hade tänkt kära på 3000mhz men lärde mig att det verkligen gör 0% skilnad i gamling. Det

Tänk f ö på att i CPU-Z kommer 2400MHz DDR4 att anges som DRAM Frequency 1200MHz och 2666MHz som 1333MHz.
Det har att göra med hur DDR-minnen (Double Data Rate) fungerar.
Tror inte att det går att få ett stabilt system med 3000MHz. Man behöver i alla händelser överklocka processorn ordentligt för att ens försöka köra RAM i 3000MHz.
2400MHz och 2666MHz duger säkert gott för spel. Högre frekvenser ger marginella vinster men knappast vid spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Vad är I/O-prestanda?

Tänk dig själva moderkortets modermodemets bandbredd, som är tillgängligt för kommunikation enheterna sinsemellan.

Skrivet av sleepzou:

Så när jag är redo o uppgradera så finns det säkert ny arkitektur som ska ha nya moderkort.

Ja, säkert.