internet funkar ej med kabel, inget fel på kabeln....

Permalänk
Medlem

internet funkar ej med kabel, inget fel på kabeln....

Hej!

Nu är det så att jag har ett ganska så stort problem, men som förhoppningsvis är väldigt enkelt åtgärdat. På min dator just nu så funkar inte internet via kabel utan bara via en liten WIFI-adapter vilket leder till en hel del lagg när jag spelar och andra dippar under tiden jag använder internetet, det konstiga är att kablarna som jag försökt använda inte är sönder utan fungerar (har provat dom på en annan dator), så därför kände jag att jag behöver fråga er här på sweclockers, har ni kanske någon lösning till mitt problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Är nätverkskortet installerat korrekt? Har du provat stänga av din brandvägg ?
Koppla upp med kabel och kör
ipconfig /all
i en kommandotolk och posta svaret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att stänga av brandväggen fungerade tyvärr inte!
Såhär stog det när jag skrev i komandotolken

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\n>ipconfig /all

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : n-Dator
Primärt DNS-suffix. . . . . . . . :
Nodtyp. . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat. . . . . . . : Nej

Tunnelanslutning: Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Nej
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

C:\Users\n>

Hoppas det hjälper!

Skrivet av mrqaffe:

Är nätverkskortet installerat korrekt? Har du provat stänga av din brandvägg ?
Koppla upp med kabel och kör
ipconfig /all
i en kommandotolk och posta svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampled:

Hej!

Nu är det så att jag har ett ganska så stort problem, men som förhoppningsvis är väldigt enkelt åtgärdat. På min dator just nu så funkar inte internet via kabel utan bara via en liten WIFI-adapter vilket leder till en hel del lagg när jag spelar och andra dippar under tiden jag använder internetet, det konstiga är att kablarna som jag försökt använda inte är sönder utan fungerar (har provat dom på en annan dator), så därför kände jag att jag behöver fråga er här på sweclockers, har ni kanske någon lösning till mitt problem?

Tack på förhand!

Lan driver för moderkort är installerad?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sampled:

Att stänga av brandväggen fungerade tyvärr inte!
Såhär stog det när jag skrev i komandotolken

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\n>ipconfig /all

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : n-Dator
Primärt DNS-suffix. . . . . . . . :
Nodtyp. . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat. . . . . . . : Nej

Tunnelanslutning: Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Nej
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

C:\Users\n>

Hoppas det hjälper!

Enligt den skärmdumpen har du inget nätverkskort installerat, du behöver endera drivers eller så är det avstängt i bios, det kan vara trasigt också men det finns hursomhelst inget nätverkskort installerat enligt den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är ej den smartaste när det gäller drivers och sånt men Lan-driver är det för nätverkskortet då eller?

Skrivet av Krille68:

Lan driver för moderkort är installerad?

Okej men om jag har tur så är det bara en driver som behövs i detta fall, men då måste jag bara fråga, vart laddar man ner den drivern? vad ska jag liksom dra för google-sökning?

Tack båda två för svar!

Skrivet av mrqaffe:

Enligt den skärmdumpen har du inget nätverkskort installerat, du behöver endera drivers eller så är det avstängt i bios, det kan vara trasigt också men det finns hursomhelst inget nätverkskort installerat enligt den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sampled:

Är ej den smartaste när det gäller drivers och sånt men Lan-driver är det för nätverkskortet då eller?

Okej men om jag har tur så är det bara en driver som behövs i detta fall, men då måste jag bara fråga, vart laddar man ner den drivern? vad ska jag liksom dra för google-sökning?

Tack båda två för svar!

Den finns på skivan som följde med moderkortet eller så går du till moderkortets hemsida och laddar ner drivern.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att ange vilka prylar du har, något man alltid bör göra när man ber om hjälp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fan vad skönt, nu funkar det som det ska! Tack som fan för hjälpen!

Skrivet av mrqaffe:

Den finns på skivan som följde med moderkortet eller så går du till moderkortets hemsida och laddar ner drivern.

Då ska jag fixa det nästa gång!

Skrivet av MultiMan:

Börja med att ange vilka prylar du har, något man alltid bör göra när man ber om hjälp.