Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk

Någon som har en Lumia 640 XL och kan skriva några rader om den?
Ska nämligen troligtvis beställa en imorgon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KDAson:

Någon som har en Lumia 640 XL och kan skriva några rader om den?
Ska nämligen troligtvis beställa en imorgon.

Vad undrar du? Sitter med en i hushållet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Vad undrar du? Sitter med en i hushållet.

Fungerar den bra? Inget lagg eller liknande som Lumia 535 hade?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KDAson:

Fungerar den bra? Inget lagg eller liknande som Lumia 535 hade?

Den fungerar utmärkt, bra telefon om man är inne på WP med tanke på priset. Dock bör man ju vara medveten om att WP känns ganska beta över hela linjen enligt mig och min fru.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Den fungerar utmärkt, bra telefon om man är inne på WP med tanke på priset. Dock bör man ju vara medveten om att WP känns ganska beta över hela linjen enligt mig och min fru.

Tyckte jag om Android men har inte haft en sedan min Samsung Galaxy S3 så det är länge sedan. Android kanske blivit bättre nu och sprungit om?

Permalänk
Medlem

Har intresset på Sweclockers dött ut eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Tyckte jag om Android men har inte haft en sedan min Samsung Galaxy S3 så det är länge sedan. Android kanske blivit bättre nu och sprungit om?

Jag har en Androidlur av årets modell på jobbet. Den känns mer ofärdig än WP tycker jag. Men en stor del av det är nog Sonys värdelösa egna grejer som dels fyller lurens minne, dels ploppar upp hela tiden och vill att jag ska regga saker och dels gör att igenkänningsfaktorn i olika menyer är typ noll för att olika företag designat olika menyer. En Nexuslur misstänker jag känns betydligt bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har intresset på Sweclockers dött ut eller?

Nej, tror mer att vi väntar på det nya som kommer i september!

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Nej, tror mer att vi väntar på det nya som kommer i september!

Kör inte alla intresserade Windows 10 Mobile Insider Preview redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kör inte alla intresserade Windows 10 Mobile Insider Preview redan?

Inte jag iallafall. Tror inte att det är en bra ide att köra ett beta os på primärtelefonen. Men jag är bra sugen att skaffa en labblur.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Inte jag iallafall. Tror inte att det är en bra ide att köra ett beta os på primärtelefonen. Men jag är bra sugen att skaffa en labblur.

Jag kör Technical Preview på min primärtelefon vilket också är min jobbtelefon. Funkar tillräckligt bra tycker jag. Finns några små buggar men ingen dealbreaker. Den mest anmärkningsvärda är att man inte kommer åt glance screen settings, utöver det är det inget som stör mitt dagliga bruk.

Permalänk
Medlem

Jag kör betan på gamla telefonen. Den känns vansinnigt långt från att vara körbar dagligdags på den telefonen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Jag kör betan på gamla telefonen. Den känns vansinnigt långt från att vara körbar dagligdags på den telefonen..

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för buggar? Kör själv med en Lumia 830 och gissar att den används flitigt för interna tester hos Microsoft vilket kanske förklarar varför W10 funkar så bra för mig.

Permalänk
Avstängd

@MrPhilicorda: Jag gick tillbaka till 8:an på min Lumia 1520. Internetdelning fungerade inte och synk med OneDrive var undermålig. Saknade även att inte Edge synkades från datorerna som med IE 11. Annars var 10 "mucho más hermoso" än 8:an.

Något man ska tänka på när man ska testa 10 är att man får ladda ner nytt Bank ID från sin bank både när man uppgraderar och eventuellt senare backar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Vad har du för buggar? Kör själv med en Lumia 830 och gissar att den används flitigt för interna tester hos Microsoft vilket kanske förklarar varför W10 funkar så bra för mig.

Prestandan är så usel att jag inte orkat göra mer än klicka runt lite. Men det känns allmänt lite ofärdigt. Det tycker jag ärligt talat att W10 på datorn gör också. Som om de fick frysa designen innan de hunnit lista ut hur sjuan och åttan skulle pusslas ihop ordentligt.

Luren är en 720 vilket säkert förklarar en del av den dåliga prestandan. Samtidigt har de ju sagt att det ska vara körbart även på sådana lurar. Återstår att se med vilka begränsningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Efter senaste uppdateringen för wp10 är telefonen en riktig plåga att använda. Har god lust att bara drämma skiten i väggen men får nog nöja mig med en återställning.

Problem som uppstår:
Telefonen startar om sig helt random.
Appar stängs av.
Skärmen flimrar och blinkar på måfå.
Händer att halva bilden hamnar utanför skärmen.
Tar kopior på foton. Har tex sex kopior på ett par bilder.
Går inte ladda upp bilder på OneDrive.
Tid, datum osv visas inte när man trycker på powerknappen.

MS Edge.
Sidor laddas om.
Om jag inte rör telefonen då en sida är framme kan den helt plötsligt börja öppna länkar från sidan i nya flikar.
Text man skriver i forum tex kan försvinna hux flux.

Hade jag haft hår på huvudet hade jag rivit av det för länge sen!

Ed: Mailen glömde jag. Ren katastrof.

Att halva bilden hamnar utanför skärmen är ju dock ingen bugg utan väldigt praktiskt när man bara har en hand som man vill använda. Den aktiveras när du håller inne windowsloggan.
Vad är det för fel på mailappen då? tycker den är riktigt trevlig att använda i jämförelse med WP 8.1 som är en riktigt katastrof.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Kör W10 Preview på en Lumia 920. Katastrofalt instabilt. Det känns som att en ensam praktikant har snickrat ihop det hela. Microsofts officiella programvara låter mig heller inte gå tillbaka till WP8.1.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Att halva bilden hamnar utanför skärmen är ju dock ingen bugg utan väldigt praktiskt när man bara har en hand som man vill använda. Den aktiveras när du håller inne windowsloggan.
Vad är det för fel på mailappen då? tycker den är riktigt trevlig att använda i jämförelse med WP 8.1 som är en riktigt katastrof.

Ok det är bra. Fast den fastnar där nere. Kan trycka i timmar på home-knappen utan att något händer när den väl fastnat.
Med mailappen har jag inte kunnat skicka ett enda mail och det går inte att synca något konto utöver det primära. Kanske bara blir så för mig, vad vet jag?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

skaffade en 640 LTE för att testa 8.1 och sen när W10 preview kom installerade jag denna.

Men nu ska jag sälja telefonen, för 8.1 är väl ok men webläsaren är oanvändbar och det är bara toppen av ett isberg av brister med WP. Win 10 preview verkade lovande men som många andra skriver här är mjukvaran extremt ostabil, långsam och oanvändbar. Enda fördelen jag ser med 10 är att EDGE är närmare vad man förväntar sig av en modern webläsare, men det är det enda bra. Allt annat är halvdant och långsamt.

Senast jag använde ett så här långsamt operativ var på android 4.0 tiden och skräptelefon.

Sen att systemet är "laggfritt" är bara bull, prestandan är sämre än många low-end lurar på androidsidan och tillochmed en iphone 4S är snabbare i allt.

Nåja, telefonen gick på 1500kr. Kanske får jag 500 för den på nätet :/

Permalänk
Hedersmedlem

Köp/sälj ska ske i Marknaden och inte i forumet.

*Inlägg raderat i enlighet med §9 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av boibo:

skaffade en 640 LTE för att testa 8.1 och sen när W10 preview kom installerade jag denna.

Men nu ska jag sälja telefonen, för 8.1 är väl ok men webläsaren är oanvändbar och det är bara toppen av ett isberg av brister med WP. Win 10 preview verkade lovande men som många andra skriver här är mjukvaran extremt ostabil, långsam och oanvändbar. Enda fördelen jag ser med 10 är att EDGE är närmare vad man förväntar sig av en modern webläsare, men det är det enda bra. Allt annat är halvdant och långsamt.

Senast jag använde ett så här långsamt operativ var på android 4.0 tiden och skräptelefon.

Sen att systemet är "laggfritt" är bara bull, prestandan är sämre än många low-end lurar på androidsidan och tillochmed en iphone 4S är snabbare i allt.

Nåja, telefonen gick på 1500kr. Kanske får jag 500 för den på nätet :/

Om man kritiserar en Technical Preview för att vara långsam och buggig så känns det som att man inte riktigt förstått syftet med den. Hela poängen är ju att de som är med i Insiderprogramet är betatestare som med sin feedback hjälper Microsoft att upptäcka problem och färdigställa operativsystemet. WP8 flyter på otroligt bra och när W10 Mobile släpps på riktigt så kommer den såklart att flyta på minst lika bra.

Permalänk
Medlem

Att webbläsaren är helt kass i WP8 kommer man ju dock inte ifrån. Technical Preview eller ej...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd

Tycker Webbläsaren i WP 8 är rätt okej fast Edge i W10 är bättre enligt personligt tänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Om man kritiserar en Technical Preview för att vara långsam och buggig så känns det som att man inte riktigt förstått syftet med den. Hela poängen är ju att de som är med i Insiderprogramet är betatestare som med sin feedback hjälper Microsoft att upptäcka problem och färdigställa operativsystemet. WP8 flyter på otroligt bra och när W10 Mobile släpps på riktigt så kommer den såklart att flyta på minst lika bra.

I det här stadiet känns det mest som önsketänk. Jag börjar faktiskt undra om MS kommer kunna leverera ett OS som funkar ens hälften så bra som 8.

Om man ser på WP 8 och 10 i ett vakum är dom bra, men problemet att vi har två EXTREMT kapabla, mogna, stabila och beprövade operativ att konkurera med. Nått som WP 8 inte har lyckats med. Att en banal sak som webläsaren ska vara deras svagaste länk är tragiskt. Explorer på 8 känns marginellt bättre än när jag använde windows mobile 6.

Permalänk
Skrivet av boibo:

I det här stadiet känns det mest som önsketänk. Jag börjar faktiskt undra om MS kommer kunna leverera ett OS som funkar ens hälften så bra som 8.

Om man ser på WP 8 och 10 i ett vakum är dom bra, men problemet att vi har två EXTREMT kapabla, mogna, stabila och beprövade operativ att konkurera med. Nått som WP 8 inte har lyckats med. Att en banal sak som webläsaren ska vara deras svagaste länk är tragiskt. Explorer på 8 känns marginellt bättre än när jag använde windows mobile 6.

Förstår inte varför något skulle vara annorlunda med W10. När man bygger ett OS är det instabilt, laggigt och buggigt i början men sedan jobbar man på det tills det blir tillräckligt bra för en offentlig release. Förra gången jag testade W10 Mobile var kanske 6 månader sedan och då fick jag ge upp eftersom det var så buggigt. Hoppade på tåget igen i juli och för mig har det funkat hur bra som helst. OS:et känns 80% färdigt och det är bara den restrerande 20% som inte flyter på lika bra som WP8.

Sedan är det en helt annan femma att W10 Mobile har två andra mogna OS att tävla mot. Windows blir bättre för varje utgåva, men det blir både Android och IOS också så det är svårt att hinna ikapp på alla fronter. Å andra sidan brukar jag skratta åt mina kolleger då de inte ens lyckas få en kamerabild överförd från sin iPhone till datorn utan att tre personer står där och mekar med iTunes etc. Eller då deras batteri tar slut och laddaren är hemma och jag kommer med en USB-sladd och ba: "Ah, sorry, glömde att du har en iPhone.... Muahhahahah!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Att webbläsaren är helt kass i WP8 kommer man ju dock inte ifrån. Technical Preview eller ej...

Om du tycker den är kass kan jag rekommendera (läs: absolut inte) Sony Xperia Z (som kom ungefär samtidigt som 930).

HUUUUUU vilken skit

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Om du tycker den är kass kan jag rekommendera (läs: absolut inte) Sony Xperia Z (som kom ungefär samtidigt som 930).

HUUUUUU vilken skit

Där har du väl ändå valfri webbläsare. Nu har jag inte Sony, men förinstallerade Chrome funkar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Någon som har en Lumia 640 XL och kan skriva några rader om den?
Ska nämligen troligtvis beställa en imorgon.

Kameran är okej för sitt pris. Batteritiden är bra. Skärmen är lite pixlig men fungerar bra ute och har enligt mig okej färger. Priset är bra.
Hårdvaran duger men man märker av att det är en budget processor i i vissa fall (kompisens 930 är mycket piggare i webbläsaren osv).
Kommer nog ha svårt för att gå ner i skärmstorlek nu

Överlag är jag nöjd gick från en lumia 920 och den känns rappare än 920.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Finns det några vettiga själ att köpa ännu en Windowstelefon?
Mina senaste har varit 925 (lysande men ingen inbyggd QI) samt 930 (OK men ingen glance och rätt tung).

Det som fick mig att gå tillbaka till Windowstelefon från Android var Office/OneNote/Skydrive MEN nu är ju dessa appar/funktioner bättre både Android och iOS än på WP/W10M??!

Känns som om MS själva har övergivit systemet (de släpper ju löpande nya appar för Android/iOS men inte mycket för WP).

Continuum är tekniskt coolt men OM man redan har både plattor, arbetsdator och hemdatorer, varför skulle man bry sig om att koppla upp telefonen till en skärm? Jag kommer inte kunna köra alla program via Continuum och att synka dokument funkar ju bra redan idag.
"Universal apps" ser jag inte som någon fördel för användaren. Har svårt att se hur sådana appar ska kunna bli lika bra som mer optimerade appar på tex iOS.

Så, finns det några vettiga argument för att köpa Windows igen eller ska jag (som Microsft verkar ha gjort) ge upp och köpa en iPhone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

Finns det några vettiga själ att köpa ännu en Windowstelefon?
Mina senaste har varit 925 (lysande men ingen inbyggd QI) samt 930 (OK men ingen glance och rätt tung).

Det som fick mig att gå tillbaka till Windowstelefon från Android var Office/OneNote/Skydrive MEN nu är ju dessa appar/funktioner bättre både Android och iOS än på WP/W10M??!

Känns som om MS själva har övergivit systemet (de släpper ju löpande nya appar för Android/iOS men inte mycket för WP).

Continuum är tekniskt coolt men OM man redan har både plattor, arbetsdator och hemdatorer, varför skulle man bry sig om att koppla upp telefonen till en skärm? Jag kommer inte kunna köra alla program via Continuum och att synka dokument funkar ju bra redan idag.
"Universal apps" ser jag inte som någon fördel för användaren. Har svårt att se hur sådana appar ska kunna bli lika bra som mer optimerade appar på tex iOS.

Så, finns det några vettiga argument för att köpa Windows igen eller ska jag (som Microsft verkar ha gjort) ge upp och köpa en iPhone?

Det är ju ingen som gör seriösare grejer i Universal-Office apparna utan arbetar gör du ju i desktop-sviten som är andra program med stöd för fler funktioner, så man ska inte överdriva att apparna skalar efter storlek. Det gör ju appar som är utvecklade med tanke på plattor i Android också exempelvis. Mus och tangentbordstödet kanske är lite skiftande där hur användbart det är, men på Microsoftsidan så har de ju inte rullat ut funktionen än (Continuum i preview), och stödjer än så länge på 8.1 ett enda tangentbord och ingen mus.